Hva mener DU med varm klang? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 47 av 47
    Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

varm klang

Fyldig - men ikke nødvendig vis stram - bass, lekende - men ikke overivrig - mellomtone, og en avslappet og tilbakelent diskant. Ikke metallisk lyd.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes vel neppe noen mal for hva varm klang er, siden alle oppfatter lyd forskjellig. De fleste har vel en formening om hva de vil føle som varm klang (eller det de synes låter bra).

Jeg tror det har en sammenheng med instrumentets / stemmens overtone dannelse, og hvordan artisten produserer lyden, som avgjør om det kan oppfattes som "varmt" eller "kaldt"
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør noen Klipsch RF 5 eller 7 ( eller 83/63 også for den del, men de er litt enklere å få fin klang på ) På en H/K forsterker, og skift deretter til en mcintosh rør forsterker. Da forklarer ting seg selv anngående varm klang

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min personlige mening om "varm klang" kan kanskje forklares slik:

1. Normalt så vil jeg ha fram alle detaljer som finnes på miksen. Hver eneste lille overtone, skarpe klikk på gitar/piano, pedalene på piano (som er ganske irriterende), skarpe overtoner på cymbaler, blåsing i røret på en saksofon, blaing i noteark hos symfoni-orkesteret, ja, stort sett alt som skjer.

2. For å gjøre disse detaljene litt mer diskret(noe jeg ikke foretrekker), så er det visse oppsett som legger på litt mellomtone/bass, for å dekke over noe "skrikende" diskant, kanskje også demper diskanten litt. Dette fører til at man ikke blir like sliten av å lytte i timesvis, men går ofte på bekostning av, som sagt, detaljer. Dette blir da i mine øyne oppfattet som noe varmere klang, men altså, for meg, feil i forhold til virkeligheten som ikke alltid er like behagelig.

Har spilt trommer i mange år i storband/band og korps, og vært på en del konserter hvor målet ikke har vært å forvrenge lyden mest mulig, men i stedet få fram den naturlige klangen i alle instrumenter (ref. symfoni-orkestere). Dette medfører i mine ører at man også får med seg lyder i rommet(inkludert klang) og ulyder i instrumentene. Dersom disse ikke kommer fram på et stereo-oppsett, sitter jeg med en følelse av å mangle noe.

Skal jeg slappe av og lese litt f.eks., har ikke detaljene så stor betydning, men skal jeg lytte til musikk, så vil jeg høre at sangerinnen kommer litt for nær mikrofonen innimellom og sssss'eeee'nnnn'eeee blir litt for skarpe.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen skriver at varm lyd har med frekvensgang, dvs mer eller mindre nivå på diskant og mellomtone.
    Jeg har i min enfold opfattet varm lyd som noe som stammer fra rørenes dager og kommer av forvregning vi oppfatter som positiv.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Ja, du kan vel si det slik, men etterhvert som man klatrer oppover kvalitetsstigen så er det liksom ikke mulig å definere lyden som bass, mellomtone og diskant lenger, bare som levende liv, og det er da jeg mener man begynner å nærme seg noe som spiller organisk og naturlig, eller altså varmt i hifi-betydningen.

Men dette vet nok mange ikke hvordan egentlig høres ut før man plutselig får seg en aha opplevelse.
    Det var litt morsomt å lese alle meninger, så jeg hopper på den på ny jeg også. Det jeg har uthevet her skjønner jeg ikke Marsboer. Et nøytralt anlegg reproduserer opptaket nøytralt, alså akkurat så varmt/ikke-varmt instrumenter låter. Et vamtklingene anlegg låter da ikke nøytralt. Må det ikke nødvendigvis være slik? Men så er det slik at slett ikke alle opptak låter organisk og naurlig. Da kan et vamtklingene anlegg forbedre dette på en kunstig måte. I utganspunktet liker jeg ikke varm klang og vil helst at instrumenter låter så nær virkeligheten som mulig. Ideelt sett.

Som sagt så synes jeg varm klang ikke nødvendigvis trenger å bety dempet diskant eller fremhevet bass. Men har sikkert noe med klangbalansen i mellomtonen å gjøre, men det er sikkert mer enn det.

Jeg synes at en fellesnevner for varm klang er "myke kanter", en snill gjengivelse og noe overdrevet organisk klang (kan det ha noe med forvregning å gjøre?). Men ikke nødvendigvis tilbakelendt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Organisk og naturlig" er jo sånn passe omtrentlig, da...

Vi som av og til går på konserter, vet jo godt at "live" lyd sjelden låter bra -- en trompet eller klarinett kan låte uutholdelig skjærende. Og det er vanlig at yden fra de uike instrumentene når øret til litt ulik tid. Selv store konserthus kan ha problemer med akustikken...

Jeg har ikke hørt allverden av high end-utstyr. Men etter denne og andre debatter å dømme, og de preferansene deltagerne røper underveis, vil jeg tro at de aller fleste oppfatninger av "varm lyd" i bunn og grunn handler om høy harmonisk forvrengning, i minst like høy grad som ujevn frekvenskurve.

Dette bekreftes vel av måleresultater fra rørforsterkere. Mer synsing blir det nok når jeg har en mistanke om at egenstøy fra rør eller vinyl oppfattes som "varme" av enkelte.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •