Hva mener DU med varm klang? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Varm klang er for meg organisk, ikke-mekanisk frembragt lyd. (11 ord til overs.)

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Tilbakelent / behagelig(men detaljert) diskant, og litt fyldig bass og mellomtone
    Meget enig her

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overdempet rom, visse typer harmoniske forvrengning, dårlig lastkontroll (forvrengning), høyttalere med en avrundet topp (frekvensrespons) er vel alle faktorer som gjør at noen vil kunne oppfatte musikk som "varm".

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    warm The same as dark, but less tilted. A certain amount of warmth is a normal part of musical sound.
    dark A warm, mellow, excessively rich quality in reproduced sound. The audible effect of a frequency response which is clockwise-tilted across the entire range, so that output diminishes with increasing frequency. Compare "light."
    Stereophile: Sounds Like? An Audio Glossary

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varm klang mener jeg er at mellomtonen gir gradevis mer nivå nedover, og diskanten ikke gjør for mye ut av seg. Dessuten må rommet spille på lag, og ikke generere stygge peaker oppover i frekvens.

Man får da en fyldig lyd som man ikke blir sliten av, men det kan lett oppfattes som litt kjedelig og mindre detaljert.

Ble litt mer enn 20 ord, men...

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varm klang oppfatter jeg som ikke oppløst i toppen.
    Når det gjelder "kabelen som gir varm klang" så oppfatter jeg den som dårlig da den ikke slipper igjennom alt av frekvenser.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke lite oppløst diskant, lite frempå diskant, fyldig klang eller tilbakelendt lydbilde trenger å frembringe en opplevd "varm" lyd. Sonus Faber f.eks synes jeg ikke låter varmt.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Varm klang er for meg organisk, ikke-mekanisk frembragt lyd. (11 ord til overs.)
    Jepp. Helt enig. Varm klang har ingenting med dempet topp og bra med bass å gjøre, men dette forstår man ikke før man virkelig har hørt et skikkelig oppsatt high-end anlegg.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Varm klang har ingenting med dempet topp og bra med bass å gjøre, men dette forstår man ikke før man virkelig har hørt et skikkelig oppsatt high-end anlegg.
    Så du mener "varm klang" ikke kan forklares med tekniske begreper?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Så du mener "varm klang" ikke kan forklares med tekniske begreper?
    Jo, men da med ting som fravær av umusikalsk forvrengning og mye overskudd. Eller sagt med andre ord, at lyden er realistisk og naturlig i form av at det som spilles gir illusjonen av levende liv, og ikke et opptak. Dette vil da også si at 3D-perspektiv også må være på plass.

Det jeg tolker med varm, og det jeg mistenker at også blader som fidelity o.l også legger i uttrykket, er organisk og levende, noe som absolutt ikke må bestå av dempet topp og fyldig bunn. Bare husk at mange oppfatter en forvrengningsfri diskant som "lite" diskant, og da kan jeg gå med på at varm lyd innbefatter at man hører lite til diskanten (noe som selvfølgelig er et must om man skal ha noe som ligner på realistisk lyd), selv om den frekvensresponsmessig er der i fullt monn uten noen form for demping i nivå.

Dessverre brukes ofte en demping i topp og heving i bunn for å kamuflere svakheter i form av forvrengning og dårlige ytelser, slik at øret oppfatter lyden som mer naturlig, men også mindre detaljert og dårligere. Dette kan jo da beskrives som en varmere lyd, men det er fremdeles ikke den "ekte" varmen man snakker om i hifi-sammenheng slik jeg selv tenker på varme, og slik jeg har inntrykk av at hifi-pressen også tenker varme.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    varm lyd innbefatter at man hører lite til diskanten (noe som selvfølgelig er et must om man skal ha noe som ligner på realistisk lyd), selv om den frekvensresponsmessig er der i fullt monn uten noen form for demping i nivå.
    Dvs at den stikker seg ikke noe spesielt ut i forhold til mellomtone/bass?

Er ihvertfall det jeg forbinder med varm lyd, diskanten må låte luftig og naturlig ut, og selvsagt være tilstede uten å være pågående og stikke seg spesielt ut.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Dvs at den stikker seg ikke noe spesielt ut i forhold til mellomtone/bass?

Er ihvertfall det jeg forbinder med varm lyd, diskanten må låte luftig og naturlig ut, og selvsagt være tilstede uten å være pågående og stikke seg spesielt ut.
    Ja, du kan vel si det slik, men etterhvert som man klatrer oppover kvalitetsstigen så er det liksom ikke mulig å definere lyden som bass, mellomtone og diskant lenger, bare som levende liv, og det er da jeg mener man begynner å nærme seg noe som spiller organisk og naturlig, eller altså varmt i hifi-betydningen.

Men dette vet nok mange ikke hvordan egentlig høres ut før man plutselig får seg en aha opplevelse.

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du kan vel si det slik, men etterhvert som man klatrer oppover kvalitetsstigen så er det liksom ikke mulig å definere lyden som bass, mellomtone og diskant lenger, bare som levende liv, og det er da jeg mener man begynner å nærme seg noe som spiller organisk og naturlig, eller altså varmt i hifi-betydningen.

Men dette vet nok mange ikke hvordan egentlig høres ut før man plutselig får seg en aha opplevelse.
    så det du sier er at man kan ta hvilke som helst "kvalitetskomponenter" og sette sammen et hig-end anleg uten tanke på (lydmesig) matching mellom komponentene og oppnå varm lyd?
    Høres jo flott ut, men er stikk i strid med det jeg har opplevd, føler at jo høyere en beveger seg opp på kvalitetsskalaen jo mer nøye må en vær mht matching, og en får også flere og flere klangmesige nyanser å velge mellom.
    Bare min ydmyke oppfatning altså:-D

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste spørsmål på lenge på dette fora. Har spurt meg selv mange ganger hva varm klang er når jeg leser om dette fenomenet i fagpressen.

I min verden så er varm klang:

- Fyldig stram bass
    - En anelse tilbakelent mellomtone
    - Diskant som spiller oppløst og mykt som kremfløte.

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes mine B&W 685 har varm klang i forhold til focal høyttalerene i bilen og det jeg har hørt av klipsch, dynaudio og KRK.
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    I min verden så er varm klang:

- Fyldig stram bass
    - En anelse tilbakelent mellomtone
    - Diskant som spiller oppløst og mykt som kremfløte.
    Delvis enig bortsett fra det du nevner om mellomtonen, i min verden så er en ikke tilbakelent men litt fyldig nedre mellomtone med på å skape et varmt lydbilde.

Ellers stort sett enig...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men da med ting som fravær av umusikalsk forvrengning og mye overskudd..
    Hva er da musikalsk forvrengning? Små rørforsterkere?

Det jeg tolker med varm..... er organisk og levende, noe som absolutt ikke må bestå av dempet topp og fyldig bunn.
    Så for å snu litt på det, så har heller ikke kald lyd noe med frekvensrespons og lite/tynn bass å gjøre - men heller mangel på organsk og levende lyd?

Jeg mener fortsatt at frekvensrespons kan være en av årsakene (blant flere) som gjør at enkelte oppfatter en lydsignatur på et gitt oppsett som varm. Av samme grunn mener jeg en kan også tilpasse et utstyr til å helle mot varmt eller kaldt ved hjelp av EQ.

Bare husk at mange oppfatter en forvrengningsfri diskant som "lite" diskant,
    Tror ikke det gjelder bare diskant. Dette er jo et kjent problem også for bass (og kanskje spesielt for bass?) at enkelte oppfatter høyttalerne som bassfattig - rett og slett fordi de er vant til en forsterker som gir en del distortion.

Men det er mulig vi diskuterer på 2 ulike utgangspunkt - jeg ser ikke nødvendigvis på et varmt klangbilde som noe positivt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser på et varmt lydbilde som noe utelukkende positivt, men da etter min tolkning av begrepet varm, dvs organisk og levende lyd. Organisk lyd kjennetegnes jo nettopp av det at man på en naturlig måte hører alle disse små detaljene glitrende klart men uten at det blir påtrengende og unaturlig, f.eks spytt på leppene, folk som flytter på seg i salen o.l. Med andre ord blir en tilbaketrukket diskant helt feil.
    Dette er jo selvfølgelig linket til frekvensresponsen, men det har seg nå slik at en høyttaler av god kvalitet klarer å representere musikksignalet bedre under reell last enn en dårligere høyttaler. Det er derfor ikke mulig å oppnå min forståelse av varm lyd med en høyttaler som ikke holder tilstrekkelig kvalitetsnivå selv om man kan manipulere frekvensresponsen til ønsket resultat så mye man vil. Dette da på grunn av vitenskapelige og målbare parametre som umusikalsk forvrengning, kasselyd (kasselyd, eller det at høyttaleren "fysisk" gir seg til kjenne er drepen for realisme!), fasefeil, dårlig plassering, dårlig akustikk osv.

"Varm" lyd i form av dempet diskant og tilbaketrukken mellomtone kaller jeg ullen lyd, og det liker jeg ikke.

Forøvrig forbinder jeg varm lyd med en mellomtone med skikkelig tydelighet og kraft, med naturlig stemmeklang. Tilbaketrukket mellomtone er vel det motsatte. Det kaller jeg rett og slett laid back, dvs når de sentrale tingene i lydbildet er litt lite fremtredende (da gjerne stemmer f.eks)

Laidback og Varm er to helt forskjellige ting i mitt hode.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par av høyttalerne som gjerne blir omtalt som både varme og laid back. Jeg husker da jeg byttet fra Infinity Delta 70 til disse. Det kunne nesten sammenlignes med å fjerne mellomtoneelementet. Mellomtone gikk fra lys og direkte til mørk med "kropp". Bassen ble fyldigere uten det store party-punchet. Diskanten også noe mindre fremtredende.

Men at det var en stor oppgradering er bare forbokstaven. Dette er i mine ører veldig ekte, selv om det på noen (party metal-) plater savnes punch og fuzz/skarp-attack..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...er det ikke et tankekors at det til nå er brukt 38 innlegg på å prøve å forklare hva "varm klang" er....... og enda er man ikke "enig".......

Taler ikke ordene for seg selv? varm & klang.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •