Hei,

Etter å ha smuglest forumet innimellom i mange år manner jeg meg til slutt opp til å stille et spørsmål :-)

Jeg har hatt svak susing og fresing i sub'ene på Klipsch RP3 høytaerene mine (horn, 6" mellomtone og 10" aktiv bass i hvert kabinett) siden jeg kjøpte dem for ca 10 år siden. Jeg fikk tilsendt nye forsterkere fra Klipsch men de hadde akkurat samme problemet og hverken støyfilter, jordet/ugjordet strømplugger, forsterkerbytte eller flytting har gjort noe med saken. Siden jeg hadde masse andre støykilder som pc, ac o.l. i rommet plagde det meg ikke nok til å mase videre med det da...

Etterhvert tok DIY'ern i meg tak idet igjen og jeg endte opp med å koble ut de innebygde forsterkerene og heller drive dem via en stereo forsterer (Marantz PM7001) så de er vel bi-ampet kan man si. Resten av systemet drives nå av en Yamaha rvx1700. Det som plager meg nå er at volumet på sub'en ikke følger resten slik at det er en slags volum-sweetspot hvor sub og resten fungerer bra mens høyere og lavere blir litt feil, muligens fordi rvx'en er kraftigere enn Marantz'n?

Derfor har jeg lekt med tanken på å lage ett nytt delefilter for hele høytalern men uten nøyaktige data om alle elementene i høytalern virker det som en tapt sak. Er det noen andre ting jeg kan gjøre og prøve eller burde jeg rett og slett benytte dette om unskyldning til å bytte dem ut med et nyere sett Klipsch fronter siden center og side høytalerene i settet fungerer helt fint?

Takker for all visdom dere har å dele og allerede har delt her i forumet.

-
Klipsch RP3, RC3, RS3
RVX1700 & Marantz PM7001
PS3, Xbox360 + HTPC m XBMC
Squeezebox & Squeezebox Duet