magnetisk skjerming

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

magnetisk skjerming

hva bruker man i høytalere som er magnetisk skjermet? har noen cv høytalere som ikke er magnetsik skjermet, og som dermed blir forstyrret av tv`en. har ikke mulighet til å flytte tv eller høytalere pga plassmangel. derfor trenger jeg å vite hva jeg skal putte imellom tv`en og høytalerne slik at jeg slipper summingen i høytalerne.
    mvh
    tony andre

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Blymatte.
    Lurer på om de har det hos Biltema.
    Ellers har vel en Hifi-forhandler det.
    Nødløsningen er å bestille røntgen hos tannlegen under falskt navn. Når pleier har montert blymatten rundt nakken din for å ta bilde så springer du.
    Bare husk å løpe før bilde blir tatt, ellers kan de identifisere deg selv etter du er død. :lol:
    (Jøss, med slike innlegg føler jeg at "ekspert"-titelen min er fortjent)

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: magnetisk skjerming

Sitat Opprinnelig postet av sondbo
    hva bruker man i høytalere som er magnetisk skjermet? har noen cv høytalere som ikke er magnetsik skjermet, og som dermed blir forstyrret av tv`en. har ikke mulighet til å flytte tv eller høytalere pga plassmangel. derfor trenger jeg å vite hva jeg skal putte imellom tv`en og høytalerne slik at jeg slipper summingen i høytalerne.
    mvh
    tony andre
    Summing i høyttalerene?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den magnetiske skjermingen er der av en grunn. HØYTTALERNE SKAL IKKE FÅ LOV TIL Å PÅVIRKE BILDET PÅ TVSKJERMEN. Det er altså ikke magnetisk skjerming eller mangelen på dette som gjør at du har den summingen. Antakelig er det støy som kommer et sted i signalveien før eller i recieveren/forsterkeren. Det første jeg ville testet var å koble fra alle signalkabler, for så å koble til bare en CD-spiller eller liknende og teste om støyen fortsatt er der.Den kan skyldes feil på signalkablene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

summing...

Summing i høyttalerene?

Ja, en slags summing/buzz i høytalerne som komme av at høytalerne står for nærme tv`en. dette vet jeg pga at jeg har prøvd å flytte høytalerne bort fra tv`en og da har summingen forsvinnet. jeg har røsket ut alt av kabler og slikt, det eneste jeg ikke har gjort er å prøve ett par andre høytaler kabler..
    -tony

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

summing...

-og denne teorien kan jeg vel bygge under med at min center høytaler som står oppå tv`en, ikke summer, fordi den er magnetisk skjermet.
    -tony

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100Hz TV?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA! Det er en 100hz 33" Loewe Calida!!

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tor rasmussen: Fungerer dette med blymatte? Har du noe informasjon?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har allerede vært gjennom denne prossessen her har du min tråd om dette... jeg har nå skjermet høyttalerne mine og det fungerer fint. du bør kanskje velge litt tykkere stålplater enn det jeg tok siden jeg måtte legge de dobbelt...

link til tråd.

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Blymatte.
    Lurer på om de har det hos Biltema.
    Ellers har vel en Hifi-forhandler det.
    Nødløsningen er å bestille røntgen hos tannlegen under falskt navn. Når pleier har montert blymatten rundt nakken din for å ta bilde så springer du.
    Bare husk å løpe før bilde blir tatt, ellers kan de identifisere deg selv etter du er død. :lol:
    (Jøss, med slike innlegg føler jeg at "ekspert"-titelen min er fortjent)
    HAHA! den var god :-P

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bak på høyttalerelementet sitter det som kjent en magnet. Denne er ordnet slik at den har sin sydpol og nordpol hhv fremmover og bakover. Det gjør at jernplata bak magneten vil ha et annet magnetisk potensiale enn den som ligger foran (inn mot chassiset). Dersom den magnetiske sydpolen er forover skal man gjøre som følger:

En magnet skal festes bak på det eksisterende magnetsystemet. Den skal vende motsatt av den som sitter der fra før, altså i eksempelet med sydpolen bakover. Den vil da frastøte helt til den er nesten på plass (er jeg blitt fortalt. Jeg har ikke testet dette i praksis selv). Man vil da få et magnetsystem hvor man har en sydpol fremmover og en bakover. Man har da fortsatt en nordpol i mellom, men spredningen av denne er kraftig redusert. Om man så trekker en skjermkappe (rund kopp i vanlig stål) utenpå vil man "skjule" nordpolen og det magnetiske potensialet vil være ganske konstant over hele. Man vil da heller ikke ha magnetiske feltlinjer rundt magneten slik man ellers ville hatt.

En annen fin måte å løse det på er å bruke elementer med neodymium magneter. Disse ligger som regel inne i spolen og stålkappa rundt har da et fast potensiale hele veien. Alle feltlinjene løper da inne i magnetsystemet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordpolen og sydpolen og vinmonopolen..... blir helt satt ut jeg! Og tik dere som har SUMMING i høyttalerne:sjekk at det ikke har krøpet veps inn i bassrefleksrørene og lager bol......

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinmonopolet kan også skjermes. Da unngår man at det også påvirker lyden eller bildet. Imidlertid kan denne polen i følge ryktene ha en positiv effekt på DLP-projektorer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •