Hjelp til valg av ny sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av ny sub

Hei

Hadde egentlig tenkt å kjøpe ny forsterker eller receiver, men tror jeg venter med det, da jeg egentlig er fornøyd med lyden.
    Vil heller bruke pengene på ny sub. Jeg har i dag en gammel (11-12år) sony på bare 8". uansett hvor jeg setter den, føler jeg at det mangler bass. Det er begrenset med plass. Rommet er bare 12 kvadrat, så det er ikke så mange muligheter her. Hadde samme problem før med Logitech 5500. Tenker derfor å kjøpe 2 stk sub, og ha en under hver fronthøyttaler.
    Anlegget mitt består nå av:
    Receiver: Onkyo TX-DS595
    Front: XTZ 99.26
    Center: PSB Image 8C
    Bak: PSB Image 1B
    Suben har jeg nå koblet fra, så det er frontene som tar seg av all bass nå.

Selv har jeg tenkt på 2 stk XTZ 99 W10.16. Men kanskje det blir litt for stort for mitt rom?
    Det kan jo hende det holder med 2x8" (XTZ 99 W8.16). Det vil også ta mye mindre plass. Anlegget brukes til både film og musikk, men mest musikk.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En "gammel" mann sa noe sånt som...

" Det heter ikke for stort... Det heter Headroom "

Sier meg enig i delvis-trønderen`s ord :-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp så stor du synes du har plass og råd til. Det er bedre med en stor som kjører på halv guffe en en liten som kjører på full pupp. SVS PC-12NSD er bare 40cm i diameter. Spiller godt nok for meg i ca 25kvm.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke nødvendigvis slik at det er best å plassere subbene slik du foreslår. Ofte velger en å sette sub i et hjørne av rommet med bærevegg/yttervegg slik at en kan dra nytte av romforsterkning. Bærevegg/yttervegg er lurt hvis en ikke vil ha lyden inn i veggene dah!

Jeg vil tro at du vil oppleve en XTZ 10.16 som en god oppgradering ifht til det du har hatt fra før, men har du plass til det så gjør det jo ikke noe med noe ennå større. Selv har jeg 2 stk SVS PB10 ISD, og de gjør en fenomenal jobb i kinoen min, men jeg har i alle fall ca 22 kvm. 2 subber gjør bassresponsen jevnere spredd i rommet enn 1 hvis de plasseres riktig og hvis rommet har problemer med bassen. Jeg vil anbefale deg å prøve 1 først.

Lykke til.

Newcomer HI-FInepse sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Nordmøre
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en SVS PB10 ISD og den spiller bra på musikk, men er fantastisk på film;-) Den kan anbefales!

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Kjøp så stor du synes du har plass og råd til. Det er bedre med en stor som kjører på halv guffe en en liten som kjører på full pupp. SVS PC-12NSD er bare 40cm i diameter. Spiller godt nok for meg i ca 25kvm.
    de "bare" 40cm i diameter er det som nesten fikk min kastet ut av huset, men det ordnet seg etter noen dager tilvenning

pc12-nsd er en diger sub etter norsk standard.. den er 92, ikke 82cm høyt når basen er montert på og ser ut som et lite oljefat eller varmtvannsbereder.. Men duverden for en lyd det er av den!

liker når gulvet begynner å riste uten at man hører en lyd fra den

så mitt råd er, skal den stå i et lyd/kinorom, så kjøp i vei, men til stuebruk kan den være litt i største laget. På den lyse siden så tar ikke de større modellene noe mere gulvplass så man har gode argumenter hvis man en gang i framtiden skal oppgradere

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PC-12NSD er riktignok litt høy, men den tar ikke så stor gulvplass som store kassesub'er. Det blir litt hva en synes er penest. Men min PC-12NSD spiller ihvertfall utrolig bra. Som Dimm sier så er det rått å ikke høre, men kjenne den.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefales dette. XTZ Sub Amp 1 2 stk. W10.17

Kjøpte ny forsterker, XTZ Class-A100D3. Den spiller høyt og rent, men savner mer bass.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •