VE- serien vs. CLS ? hva velge? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 70
    Newcomer Chief_R-W sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    15f har også litt høyere følsomhet enn 12f.
    Men vet ikke hvor godt de vil yte med forsterkeren jeg skal bruke. Blir iallefall å bruke den til jeg tar meg råd til nye forsterker krefter

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chief_R-W
    Jeg bor enda på "gutterommet" ca 8-9 kvm så altså ikke stort.
    Mens jeg sitter 2.5m avstand og ca 2.5m høyttalere fra hverandre.

Jeg skal drive høyttalerene med en kenwood krf-v5300d så altså ikke forsterkeren som ble fant opp sammen med kruttet.
    Har idag Eltax Millennium 500 så uansett blir nok det noe ganske annet med nye høyttalere :-D
    Kan på det sterkeste anbefale å kjøpe brukt. AL752/DC12. Kjøp ikke de største modellene uten forsterker til å dra de.
    Hva musikk hører du på siden du vil ha CV? Om det ikke er dunk dunk og hip hop hurra er det mye annet en CLS der ute vet du. Men igjen AL752 er en rå ht.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig alt etende på musikk.
    Jeg kan høre alt fra norsk rock som deLillos, metall som Metallica, Iron Maiden, Vocal Trance. Så jeg trenger ikke høyttalere som egner seg til klassisk musikk.
    Ettersom jeg og søker høyttalere som kan spille høyt også så tror jeg CV er det jeg søker. Har sett litt på bruktmarkedet men kan ikke finne noe som jeg ikke trenger å reise land og strand. Har sett på nevnte AL 752 og DC-12 om jeg hadde funnet de i en normal salgs-omkrets

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan høre alt fra norsk rock som deLillos, metall som Metallica, Iron Maiden, Vocal Trance. Så jeg trenger ikke høyttalere som egner seg til klassisk musikk.
    Ettersom jeg og søker høyttalere som kan spille høyt også så tror jeg CV er det jeg søker. Har sett litt på bruktmarkedet men kan ikke finne noe som jeg ikke trenger å reise land og strand. Har sett på nevnte AL 752 og DC-12 om jeg hadde funnet de i en normal salgs-omkrets
    Hva med Klipsch RB 61 + en sub. Det vil spille grisehøyt, og om du ikke har råd til subben med en gang kan du jo spare noen måneder til denne.

Å høre på ht har lite for seg. Alle vil spille penere enn CLS. løp og kjøp
    Jeg vil selv gå for Klipsch pga musikksmaken.
    YouTube - HAMMERFALL - Always Will Be

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Kan på det sterkeste anbefale å kjøpe brukt. AL752/DC12. Kjøp ikke de største modellene uten forsterker til å dra de.
    Hva musikk hører du på siden du vil ha CV? Om det ikke er dunk dunk og hip hop hurra er det mye annet en CLS der ute vet du. Men igjen AL752 er en rå ht.
    Henger meg på den. AL-750/752 er en knallbra høyttaler. Har aldri eid dem selv, men har hatt AL-1000 og de spiller ringer rundt VE-15f og CLS-15.

Neste gang jeg er ute på markedet blir det nok et pent brukt AL-750 par på meg.

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har ett par CV E-712 høyttalere som jeg skal selge. Jeg holder meg til i Slemmestad (mellom Oslo og Drammen).

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    Jeg har ett par CV E-712 høyttalere som jeg skal selge. Jeg holder meg til i Slemmestad (mellom Oslo og Drammen).
    Hadde ikke de noen tonekontrollere fremme på kassen? Og hvis jeg ikke husker feil så kom de etter LS serien? Hvis det er de jeg husker så er de knallbra! V, VE, CLSC og CLS seriene som er nenvt her vil gruses lett av de

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant et pent brukt AL 750 til 2500kr på Harestua (ikke alt for langt for meg å hente).
    Vet ikke hva som vil lønne seg av Al 750 og VE-12F siden begge koster 2500kr.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant et pent brukt AL 750 til 2500kr på Harestua (ikke alt for langt for meg å hente).
    Kjøp AL 750, så sparer du til bedre forsterker senere

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Volvo-Power
    for det første, så har jeg et rom på ca 50kvm, så størrelsen er vell helt ok.

og for det andre, så er det vell LITT feil å sammenligne DALI med CV, da disse har 2 HELT forskjellige engenskaper.

DALI er jo kjent for å spille fint og krystallklart, mens CV er kjent for sitt enorme mulihet for og spille høyt..

men om en forsterker på 2x100 watt som nevnt tidligere vil spille bedre på et sett 215, enn en 208 på 2x250 watt? den skjønner jeg ikke helt:-?

Watt sier lite om lydkvalitet og strømstyrke egentlig... CV er noe av det mer effektive du får tak i, så er ikke WATT man trenger mest av.. 15 watt og du er godt over 100db!! 100watt er nok! XXX antall watt er salgsargument ifra 80 tallet, som sitter igjen! Harman kardon er flinke til å oppgi AMPER, NAD har også kommet seg her.

Men selvfølgelig, av og til følger strømforsyningen oppgitte watt også! AMPER er det som "styrer" elementet, WATT sier hvor høyt det teoretisk skal spille!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

WOW.. det er knallpris asså... er litt på utkikk etter AL750/752 selv.... men vi får se... Mye bedre kjøp en VE ja .

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fulgte med en Tecnics forsterker også i annonsen.
    Skal sende en forespørsel.
    Eneste har lest at Diskant og Mellomtone er et hakk bedre på 752 men ville uansett hørt på de før jeg hadde kjøpt de.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Watt sier lite om lydkvalitet og strømstyrke egentlig... CV er noe av det mer effektive du får tak i, så er ikke WATT man trenger mest av.. 15 watt og du er godt over 100db!! 100watt er nok! XXX antall watt er salgsargument ifra 80 tallet, som sitter igjen! Harman kardon er flinke til å oppgi AMPER, NAD har også kommet seg her.

Men selvfølgelig, av og til følger strømforsyningen oppgitte watt også! AMPER er det som "styrer" elementet, WATT sier hvor høyt det teoretisk skal spille!
    Nå har det jo seg slik at Volt + Ampere = Watt. Så når en forsterkerprodusent skriver hvor mange Ampere en forsterker kan gi ut så er det kun en indikasjon på hvor mye watt den gir ut i en kort periode.

Noe man derimot bør tenke litt på er hvor mye en gitt forsterker har å gi ved forskjellige laster. Billige forsterkere har sjelden noe særlig futt under 4 ohm. Heldigvis er det også slik at billige høyttalere sjelden kryper under 4 ohm og dermed blir noe av problemet eliminert.

Henholdsvis hvor mye en forsterker gir ved forskjellige laster forteller mye om hvor strømsterk den er. Ampere pr. Kanal er en indikasjon på dynamisk effekt = W i en kort periode.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Nå har det jo seg slik at Volt + Ampere = Watt. Så når en forsterkerprodusent skriver hvor mange Ampere en forsterker kan gi ut så er det kun en indikasjon på hvor mye watt den gir ut i en kort periode.

Noe man derimot bør tenke litt på er hvor mye en gitt forsterker har å gi ved forskjellige laster. Billige forsterkere har sjelden noe særlig futt under 4 ohm. Heldigvis er det også slik at billige høyttalere sjelden kryper under 4 ohm og dermed blir noe av problemet eliminert.

Henholdsvis hvor mye en forsterker gir ved forskjellige laster forteller mye om hvor strømsterk den er. Ampere pr. Kanal er en indikasjon på dynamisk effekt = W i en kort periode.
    Det er helt rett, men WATT målinger er så mangt! Sier egentlig ingenting om strømforsyningen/strømbanken. Men selvfølgelig burde det vært en sammenheng. Når NAD kommer med 2x200watt (som så er veldig kurrant) med en strømforsyning med kapasitet på rundt 750VA, da blir det trøblete når man halverer impedansen og watten skal dobles. Regna forresten med at det kom en gluping med den formelen .

EDIT: Se bare på Parasound sine strømbanker/strømforsyninger. samme oppgitt effekt så si.. men mye mer kontroll og morro! Sier ikke at NAD er dårlig, langt ifra, de leverer veldig bra! Men man må ikke henge seg opp i WATT, spesielt når man ikke trenger masse av det....

Men men, nok om det.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt rett, men WATT målinger er så mangt! Sier egentlig ingenting om strømforsyningen/strømbanken. Men selvfølgelig burde det vært en sammenheng. Når NAD kommer med 2x200watt (som så er veldig kurrant) med en strømforsyning med kapasitet på rundt 750VA, da blir det trøblete når man halverer impedansen og watten skal dobles. Regna forresten med at det kom en gluping med den formelen .

EDIT: Se bare på Parasound sine strømbanker/strømforsyninger. samme oppgitt effekt så si.. men mye mer kontroll og morro! Sier ikke at NAD er dårlig, langt ifra, de leverer veldig bra! Men man må ikke henge seg opp i WATT, spesielt når man ikke trenger masse av det....

Men men, nok om det.
    Sant som du sier en god 200watter bør ha en strømforsyning med over 1kw kapasitet. Husker en gammel forsterker jeg hadde Den skulle yte rett over 200w i hver kanal. Bakpå forsterkeren sto det: Power Consumption 1500w hehe.

Ellers så er jo digitalforsterkere ganske strømsterke. Ser du har Lyngdorf avatar

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

cv 215, opggitt til 97, målt til 92:
    SoundStage! Equipment Review - Cerwin-Vega CLS-215 Loudpeakers (12/2007)
    ikke så overraskende egentlig. 97db fra en 6" mellomtone f.eks? nja..mine effektive 15" gir litt under..

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det jo seg slik at Volt + Ampere = Watt.
    Volt X Ampere = Watt. Ikke pluss

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant som du sier en god 200watter bør ha en strømforsyning med over 1kw kapasitet. Husker en gammel forsterker jeg hadde Den skulle yte rett over 200w i hver kanal. Bakpå forsterkeren sto det: Power Consumption 1500w hehe.

Ellers så er jo digitalforsterkere ganske strømsterke. Ser du har Lyngdorf avatar
    Har Lyngdorf nå ja. Pre og effektforsterker. Grunnen til at den kom inn var fordi jeg på det tidspunktet (og nå forsåvidt) ikke hadde råd til noe dyrere, og da syns jeg SDA2175 gjør en super jobb til prisen.

Hadde Midgard Audio Oberon 6.1 før, men syns de ikke var noe gode. Alt for kjedelig lyd, samt mellomtone/diskanten var rett og slett kornete på mine daværende BW 703. Lyngdorfen er mye bedre på alt syns jeg, men er jo da langt "svakere" enn ICEPOWER'n. Drømmen er jo Parasound A21, eller noe i den duren . Lyngdorfen drar mine AL1000 veldig bra iallefall, enda ikke gått noen automatsikringer etc, noe som ofte med for liten forsterker!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Volt X Ampere = Watt. Ikke pluss
    Sorry, var litt kjapp der! det er selvfølgelig GANGER... :P

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Hadde ikke de noen tonekontrollere fremme på kassen? Og hvis jeg ikke husker feil så kom de etter LS serien? Hvis det er de jeg husker så er de knallbra! V, VE, CLSC og CLS seriene som er nenvt her vil gruses lett av de

ja det er dem som har ett par brytepanel og kom etter LS. De spiller uttrolig høyt og bassen er bare sjuk +++++.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •