Nye høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye høytalere

Trenger litt gode råd og åndelig støtte ang nye høytalere.
    Har fulgt nøye med på brukt`n i de siste mnd men jeg får aldri bestemt meg for hva som er smart å ikke, og hva som passer meg best.
    Høytalerene skal brukes til 60-40 musikk og film.
    Har fortsatt akto sin gamle v1400 men den skal byttes ut med v1900 eller 3900
    Hadde egentlig bestemt meg for å satse på Klipsch men jo flere tester og flere bruker erfaringer jeg leser jo mere usikker blir jeg.
    Vurderer nå electra 936 men blir det riktig for meg?
    Spiller for så idt all slags musikk, men mest rock, heavy og gjerne litt høyt..
    Høytalerene bør være av en type som kan supleres med surround høytalere som matcher etterhvert.
    Noen som kan sparke meg i ræva den ene eller andre retningen???????
    Hadde tenkt meg å bruke rundt 10K

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med film og din type musikk kan du ikke ta feil med klipsch. Yamaha er også et sikkert valg og vil utgjøre en fin kombo.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den gamle elektra serien er gode høyttalere, men krever skikkelig med power. Om budgettet ikke inkluderer en rugg av et effekttrinn ville jeg styrt unna dem
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Den gamle elektra serien er gode høyttalere, men krever skikkelig med power. Om budgettet ikke inkluderer en rugg av et effekttrinn ville jeg styrt unna dem
    Var egentlig det jeg regnet med, hadde sett for meg et effekttrinn men var ikke klar over at jeg måtte ha et beist.
    Har sett etter RF-7 en stund men de selges sjelden.
    Blir RF-82 litt snau eller er det RF-83 som gjelder?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt 946 og 926, så jeg vet hvor vanskelige disse kan være å få til å spille godt. Likevel er de ypperlige når de først gjør det.
    Horfor ikke vurdere mellommodellen RF63? Den er bede enn 82, og litt lettere å ha med å gjøre enn 83.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei igjen.

Har selv 936, som du vet ligger ute nå. Er kjempe fornøyd med disse. Har brukt middgard 6.1 på disse. Det ble ikke feil. Disse er kjempe gode på den type musikk som du spiller. Det er det berømte "oppgraderings" viruset som har tatt meg.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr x
    Har selv 936, som du vet ligger ute nå. Er kjempe fornøyd med disse. Har brukt middgard 6.1 på disse. Det ble ikke feil. Disse er kjempe gode på den type musikk som du spiller. Det er det berømte "oppgraderings" viruset som har tatt meg.
    Ja jeg har vurdert dem sterkt men jeg har skjønt at dem krever en del av rommet samt en del effekt, jeg har ei idiotisk vinkelstue som er litt lei, og jeg hadde tenkt å utsette efekttrinn å prøve med kun rxv 3900 en stund i hvertfall.
    Så jeg er mildt sagt jævli i tvil om dagen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei igjen.

Sitat Opprinnelig postet av mk4
    Ja jeg har vurdert dem sterkt men jeg har skjønt at dem krever en del av rommet samt en del effekt, jeg har ei idiotisk vinkelstue som er litt lei, og jeg hadde tenkt å utsette efekttrinn å prøve med kun rxv 3900 en stund i hvertfall.
    Så jeg er mildt sagt jævli i tvil om dagen.
    Det skjønner jeg. Bedritent med slik stue. Effektrinnet kommer jo bare inn da mann virkelig vill dra på litt. Var en tur på hifihuset og hørte på di nye monitor audio platuim serien til 60k. Han brukte faktisk bare 3900 til disse da jeg var der. Så der er jo ikke tvil om at den er strømmsterk. Men for å virkelig dra på, trenger mann selvfølgelig mere effekt. Dette er det bare du som kan finne ut av. Lykke til;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 946 selv og siden effektforsterkeren er på reperasjon/oppgradering bruker jeg kun en Onkyo på 7 x 140 w på de.Nå tviler jeg på at Yamaha-en matcher kreftene på den selv om de oppgitt til å yte det samme.Har også en Yamaha på 6 x 120 w,og det går greit,men ikke mer enn det.
    Jeg og en til var og hørte på Klipsch RF-83 (tror jeg) med 3 x 8 " med Vincent 2 x 200 w.Det var en skikkelig dynamikk bombe som jeg ikke klarer å matche med 140 w(ikke bi-ampet).936 har 2 x 8" mens 946 har 2 x 10 ",så vil tro at 936 er lettere å drive.Etterpå dro vi hjem og hørte på mitt og det miiiiiiiiiiil i forskjell på de høyttalerene på det meste unntatt mest mulig db i Focalene sitt favør og det med dårligere forsterker.Jeg synes de 936-ene til mr x er veldig underpriset,så jeg kan ikke få anbefalt deg nok til å kjøpe de i stedet for Klipsch.Løp og kjøp :-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Jeg har 946 selv og siden effektforsterkeren er på reperasjon/oppgradering bruker jeg kun en Onkyo på 7 x 140 w på de.Nå tviler jeg på at Yamaha-en matcher kreftene på den selv om de oppgitt til å yte det samme.Har også en Yamaha på 6 x 120 w,og det går greit,men ikke mer enn det.
    Jeg og en til var og hørte på Klipsch RF-83 (tror jeg) med 3 x 8 " med Vincent 2 x 200 w.Det var en skikkelig dynamikk bombe som jeg ikke klarer å matche med 140 w(ikke bi-ampet).936 har 2 x 8" mens 946 har 2 x 10 ",så vil tro at 936 er lettere å drive.Etterpå dro vi hjem og hørte på mitt og det miiiiiiiiiiil i forskjell på de høyttalerene på det meste unntatt mest mulig db i Focalene sitt favør og det med dårligere forsterker.Jeg synes de 936-ene til mr x er veldig underpriset,så jeg kan ikke få anbefalt deg nok til å kjøpe de i stedet for Klipsch.Løp og kjøp :-)
    Dæven, ja nå ble jeg jo i enda mindre tvil....

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingenting i veien på prisen, men jeg har testet mye på Electraene. Som sagt, supre høyttalere. Klart bedre enn Klipsch, men skal du drive dem med en 3900 så lykke til
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er forsåvidt enig med deg,Devilej.Er noe enormt med effekt man kan putte på Electraene.Har selv brukt 120w,140w,200w,300w og 500 w på de og de sluker det bare til seg og bassene får du nok aldri til å knele.
    Jeg er selv med den meninga at høyttalerene påvirker lyden mer enn en forsterker,cd-spiller eller kabler klarer.Så jeg kjører heller gode høyttalere med for dårlig forsterker enn f.eks Electrocompaniet aw 250 på høyttalere til 10.000 nye,og synes du har en god startpakke med 936 og Yamaha 3900 i bi-amping.Det finnes haugevis av effektforsterkere i alle prisklasser du kan oppgradere til senere når pengene og lysten tillater det.
    Var ikke akkurat noe futt i bassen på RF-83 med 200 w heller,så tror ikke 140 w på de heller blir en åpenbaring for å si det sånn.Ble mildt sagt lei av å høre på de etter 15 gøye minutter.Som kameraten min sa som har svært lite peiling på anlegg : Man merker jo at dine er større og mer behagelige å høre på og de (Klipschene) spilte jo ikke så mye høyrere.
    Tror nok Devilej har mer peiling enn meg på anlegg så mulig du bør høre på han.Vil også nevne at hardrock ikke er det første jeg hadde satt på som demo-cd på mine Focaler når jeg finner en kjøper,men konkluksjonen min er hvertfall at du burde gå for 936-ene sammen med Yamahaen til å begynne med.Husk å snu fasen på de :-)

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører RF-82 på V1900 (bi-ampet riktignok), og her er det mye moro altså. Jeg hører på musikk hele døgnet, men kliner til med et par filmer fredag og lørdag, ser også mye serier.
    Jeg kan i allefall spille mye høyere en naboene er glad for =)

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem ikke å høre hjemme på ditt eget anlegg. Prøv å lån med deg begge par hjem - få modeller som er ferdig innspillt og lytt i egen stue. Man kan diskutere mye, men lytting er viktigere! Husk at rommet ditt har stor innvirkning på lyden.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Jeg er forsåvidt enig med deg,Devilej.Er noe enormt med effekt man kan putte på Electraene.Har selv brukt 120w,140w,200w,300w og 500 w på de og de sluker det bare til seg og bassene får du nok aldri til å knele.
    Jeg er selv med den meninga at høyttalerene påvirker lyden mer enn en forsterker,cd-spiller eller kabler klarer.Så jeg kjører heller gode høyttalere med for dårlig forsterker enn f.eks Electrocompaniet aw 250 på høyttalere til 10.000 nye,og synes du har en god startpakke med 936 og Yamaha 3900 i bi-amping.Det finnes haugevis av effektforsterkere i alle prisklasser du kan oppgradere til senere når pengene og lysten tillater det.
    Var ikke akkurat noe futt i bassen på RF-83 med 200 w heller,så tror ikke 140 w på de heller blir en åpenbaring for å si det sånn.Ble mildt sagt lei av å høre på de etter 15 gøye minutter.Som kameraten min sa som har svært lite peiling på anlegg : Man merker jo at dine er større og mer behagelige å høre på og de (Klipschene) spilte jo ikke så mye høyrere.
    Tror nok Devilej har mer peiling enn meg på anlegg så mulig du bør høre på han.Vil også nevne at hardrock ikke er det første jeg hadde satt på som demo-cd på mine Focaler når jeg finner en kjøper,men konkluksjonen min er hvertfall at du burde gå for 936-ene sammen med Yamahaen til å begynne med.Husk å snu fasen på de :-)
    Ja uansett hva jeg ender opp med så har jeg planer om et effekttrinn etter hvert, men akkurat nå må jeg nøye meg med høytalere å receiver.
    Snu fasene sier du? Hva mener du med det

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var av samme oppfatning tidligere angående at høyttaleren er den viktigste komponenten, men har gjennom mange år med testing lært et det er feil. Det handler ene og alene om matching. Jeg henter nå et bedre og større lydbilde ut av et sett høyttalere til 10k med elektronikk til 20 ganger prisen enn jeg noen gang gjorde med Parasiund A21 på Usher 8871 til 100k. Det bor altså enormt mye mer i en ht enn de fleste er villig til å betale for å få ut av den. Dessverre er det ofte sånn at man kjøper høyttalere man ikke har råd til å drive, og ender derfor med en dårlig opplevelse. Prøv å koble en Chapter på 946 og hør hva det gjør med lyden.......
    Angående Rf83 så vil nok ikke disse være i sitt ess på receiverdrift heller, men heng på en Meridian G57 så garanterer jeg at det blir andre boller.
    Biamping med receiver blir nevnt flere ganger her, men fordelene ved dette er mest teoretiske. En høttaler bruker strøm, og receiveren har kun en trafo som leverer et visst antall ampere uansett hvor mange utganger man bruker. Det spiller ingen rolle hvor mange watt du har hvis høyttaleren ikke får strøm, på samme måte som at hester ikke har stort å si for en bil om det ikke er noe dreimoment. Skal biamping ha noe for seg trenger man 2 trafoer
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke 100 % sikker på hvordan 936 er,men 926,946 og en god del andre Focal høyttalere (gjelder også andre merker) har snudd fasen sånn at elementene slår innover.Grunnen er trolig at de skal spille bedre i små leiligheter siden de er laga for det europeiske markedet,men dette er ikke offisielt fra Focal selv.
    1.Du tester dette med å koble en kabel til + på høyttaleren på + på et vanlig 1,5 v batteri og - på -.Går elementene innover har de snudd fasen.
    2.Du kobler vanlig + og - på forsterkeren,men + kabelen på - terminalen og - kabelen på + terminalen på høyttaleren.Elementene slår da utover og blir mer effektive og som du sikkert vet blir forvrenginga mindre enn hvis et element slår innover.
    3.Du tror kanskje jeg spiller deg et puss og du er redd for å ødelegge forsterkeren din,men det gjør du ikke.Usikker?Ring Andre på Hi-Fi huset eller ring Hi-Fi huset i Tromsø og spør etter Bjørn.De vet litt mer enn meg vil jeg tro.Du finner også en diskusjon om snudd fase på 926 her på forumet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp derfor jeg anbefaler å prøve med Yamaha 3900.Hvis du ser på annonsen min så er det nemlig en Chapter på 2 x 300 w som sikkert koster 70-80.000 som ble brukt på 946.Hadde den i mange år og trodde at høyttalerene var problemet siden de var ekstremt bassfattige.Så en dag ville jeg prøve hva Onkyoen klarte å levere,og WOW-det er masse bass i 946.
    Chapteren røk rimelig fort tilbake til butikken og det er trolig noe feil med den,men hadde jeg ikke testa hadde jeg vel brukt den enda med et dårligere resultat selv om Chapteren spilte høyere.
    Bi-amping har jeg ikke prøvd,så jeg kneler på den diskusjonen.
    PS,de store Onkyoene kan brokobles hvis du vil spille høyere,men ikke like fint.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en Chapter two på test når jeg hadde 946, og den hadde det samme problemet som du slet med. Lite bass og slo seg av når jeg dro på litt. Diskuterte det med Andre som ikke kunne forstå at dette skjedde. Fikk med en annen hjem, og fikk hakeslepp over forskjellen. Enorm dynamikk, og den ga seg aldri. Ingen tvil om at det var noe feil på den første. Kansje det er den du senere fikk i hende.......... Dessverre hadde jeg ikke råd til forsterkeren den gangen, og det endte til slutt med salg av høyttalerene da de ble for dyre å drive. Testet også Oberon 6.1 på dem uten serlig hell.
    Som nevnt tidligere. Gir man 936 god og riktig strøm er det en super høyttaler, gjør man ikke det er det en kjedelig og dynamikkløs konstruksjon med spiss diskant
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahahahaha,det er sant..den slo seg av når jeg dro på litt.Så du skal se at luringen sendte den til meg.Jeg lånte den av han siden min Meridian 5 x 200 w var på reperasjon.Den har vært på reperasjon i 42 mnd nå,så tydeligvis mye galt med den..hehe-not.Men det er en annen historie og skal ikke slenge drit om han :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •