Problemer med bassresponsen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer TommyK sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med bassresponsen

Er det noen som har noen gode ideer til hva jeg kan gjøre.

Flyttet nettopp om på stua for å få bedre plass, og nå er bassen helt ræva. Mangler den gode dypbassen jeg hadde før. Har prøvd høytalerene i alle mulige vinkler. Eneste plassen jeg får litt gri bass er i toseteren som står på motsatt vegg fra anlegget. Og da må jeg sitte i en bestemt stilling. Beveger jeg meg frem eller til siden "forsvinner" bassen..
    Sånn som jeg fikk det best til står de ca 10 centimeter fra sidevegg og ca 20 cetimeter fra bakvegg.

Høytalerene er Cerwin Vega 1215 MK2

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TommyK
    Er det noen som har noen gode ideer til hva jeg kan gjøre.

Flyttet nettopp om på stua for å få bedre plass, og nå er bassen helt ræva. Mangler den gode dypbassen jeg hadde før. Har prøvd høytalerene i alle mulige vinkler. Eneste plassen jeg får litt gri bass er i toseteren som står på motsatt vegg fra anlegget. Og da må jeg sitte i en bestemt stilling. Beveger jeg meg frem eller til siden "forsvinner" bassen..
    Sånn som jeg fikk det best til står de ca 10 centimeter fra sidevegg og ca 20 cetimeter fra bakvegg.

Høytalerene er Cerwin Vega 1215 MK2
    Kanksje ikke prøve vinkling, men fysisk å flytte høyttalere og sofa?
    Trekk de lengere ut fra bak-og sideveggen f.eks. Det er ikke høyttalerne du hører egentlig, det er rommet, så du må flytte ting der det passer bedre.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en skisse av rommet.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sofagruppa blir visst ikke aktuelt å flytte sier sjefen. he he.

Jeg har prøvd å flytte høytalerene både til siden og frem. Ingenting hjelper.

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisan!
    Ser ut som et kjent problem det der, bassen din forsvinner nokk pga formen på rommet. Hadde selv "L" formet stue før og sleit med akuratt det samme. Kan desverre ikke se noen kjempegod løsning på problemet ut i fra skissen din, i alle fall ikke hvis du ikke kan flytte sofaen.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nesten litt redd for det.:???:
    Vil ikke flytte sofaen siden vi nettopp om møblerte for å få bedre plass i stua.

Kansje nye høytalere og sub er løsningen.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en skisse av rommet.
    Jeg ser jo at møbleringen ikke er enkel. Når du sitter i toseteren (tett til veggen) og høyttalerne står nesten helt inntil motsatt vegg så vil du får en stor effekt av rommets akustikk i lengde retningen. Litt forenklet kan du si at du vil få forsterkning på frekvens med bølgelengde lik rommets lengde og på frekvens med dobbel bølgelengde av rommets lengde. For frekvens med bølgelende lik 1,5 gang rommets lengde er det stor mulighet for at du får en dip i frekvenskurven.

-Dette er en klar forenkling fordi det er MANGE andre effekter av rommet, men dette vil likevel ha en vesentlig effekt i to-seteren.
    F.eks. dersom rommet er 5 meter langt så vil du typisk få stående lydbølger (høyere lyd) ved frekvens = 344 /5 =68.8Hz (66-71Hz) og 34.4 Hz (32-36Hz), samtidig vil du normalt få en dip ved 51.6 Hz (pluss minus litt selvsagt).

Dersom du hører på musikk som skal ha litt punch ved f.eks 50Hz så vil det kunne virke dødt i ditt rom. Dette er ikke det enkleste å bli kvitt uten å begynne å flytte på ting, og er det et alternativ?

Det er lettere å dempe resonansene som oppstår ved å bruke f.eks. en Behringer digital equaliser. Vær imidlertid meget forsiktig med å justere opp lyden på frekvenser som blir undertrykt. Da risikerer du å brenne forsterker eller høyttalere før du aner det.

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan jo prøve med romkoreksjon?
    eventuelt, har du prøvd å sette dem på langveggen tvers ovenfor soffagrupen?
    Det kan jo kanskje fungere, uten at jeg er noen ekspert på dette.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nesten litt redd for det.:???:
    Vil ikke flytte sofaen siden vi nettopp om møblerte for å få bedre plass i stua.

Kansje nye høytalere og sub er løsningen.
    Dersom du plasserer ny sub samme plass så er det ikke sikkert det blir noe bedre. Hvis det er mulighet for forskjellige plasseringer av sub så kan det hjelpe.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du har prøvd å trekke høyttalerne så langt ut at de "ser" en firkantet stue?
    Nå står de faktisk i et annet rom, og helt inne i hjørnene. Da må du ha en lyttestol rett foran de tror jeg.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Dersom du plasserer ny sub samme plass så er det ikke sikkert det blir noe bedre. Hvis det er mulighet for forskjellige plasseringer av sub så kan det hjelpe.
    Når det gjelder å sette inn sub så har jeg mulighten til å sette en elle to på veggen som toseteren står på.
    Kan det være en god løsning?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Og du har prøvd å trekke høyttalerne så langt ut at de "ser" en firkantet stue?
    Nå står de faktisk i et annet rom, og helt inne i hjørnene. Da må du ha en lyttestol rett foran de tror jeg.
    Jeg har prøvd å trekke de så langt ut ja.
    Lyttestol fungerer ikke da jeg har best bassresopons i tosetereren viss går mot høytalerene så merker jeg bassen kommer når jeg er ca 1 meter forran de.
    Men den dypeste bassen har jeg helt mistet.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lettere å dempe resonansene som oppstår ved å bruke f.eks. en Behringer digital equaliser. Vær imidlertid meget forsiktig med å justere opp lyden på frekvenser som blir undertrykt. Da risikerer du å brenne forsterker eller høyttalere før du aner det.
    Ok så det kan hjelpe altså.?!
    Må vel ha en Radio shack og da for å få korrekte målinger.

Eller hva med denne: SVS AS-EQ1

L-Sound - SVS AS-EQ1

Den måler jo opptil 32 punkter i rommet. Den er egentlig ment kun for subwoofere, men burde vel kunne klare et par høytalere og?!

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er klart en fordel med dB måler. Jeg har selv en radioshack. den er ok. Har også XTZ room analyser. Den har fordelen av å også måle i tid. Den viser klart hvor du har problemfrekvenser. Den koster 2000,-. Deretter trenger du en elektronisk equaliser ala den SVSen du nevnte. Mhp XTZen så finnes det kanskje noen på forumet som bor i nærheten av deg og kan hjelpe med en måling - uten at du må kjøpe hele greia?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm...
    Kansje det... Men for å klare å stille det så må jeg vel gå til innkjøp av f.eks en Behringer FBQ2496.
    Denne er jo manuell i motsetning til SVS'en jeg nevnte tidligere som etter hva jeg forstår er automatisk.
    Med SVS'en trenger jeg ikke kjøpe noe annet kalibrerings utstyr ser det ut for.

Den burde vel kunne kalibrere høytalere så vel som subwoofere?!

Jeg er ganske fersk i dette med kalibrering ser du!:???:

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei AS-EQ1 er kun laget for å kalibrere subwoofere, og det følger med mic når du kjøper den...

Dvs at du trenger ikke behringeren hvis du kjøper AS-EQ1, siden det er en EQ med innebygget romkorreksjon.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Nei AS-EQ1 er kun laget for å kalibrere subwoofere, og det følger med mic når du kjøper den...

Dvs at du trenger ikke behringeren hvis du kjøper AS-EQ1, siden det er en EQ med innebygget romkorreksjon.
    Så da vilo det si at det er en Behringer jeg trenger? Pluss db måler. Evt en sånn pakke de selger hos L-sound:

L-Sound - A/V-Kalibrerings Pakke

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da vilo det si at det er en Behringer jeg trenger? Pluss db måler. Evt en sånn pakke de selger hos L-sound:

L-Sound - A/V-Kalibrerings Pakke
    Helt basic: Du trenger cden for å spille av de forskjellige frekvensene. dB måleren for å håle og deretter Behringeren for å justere.

Imidlertid vil jeg være litt forsiktig med å kjøpe dette hvis du ikke er sikker på hvordan du skal bruke det. Behringeren krever en litt erfaring for å funke skikkelig.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt basic: Du trenger cden for å spille av de forskjellige frekvensene. dB måleren for å håle og deretter Behringeren for å justere.

Imidlertid vil jeg være litt forsiktig med å kjøpe dette hvis du ikke er sikker på hvordan du skal bruke det. Behringeren krever en litt erfaring for å funke skikkelig.
    Ok......
    Kunne sikkert vært greit med hjelp når jeg kommer til stykket da....
    Får heller slenge inn et innlegg og se om noen kommer til unnsetning... He he.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •