Nye høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye høytalere

Jeg har lyst på nye høytalere i mitt hjemmekinosystem, men jeg er litt usikker på hva jeg skal velge.

Jeg ønsker noe som virkelig spiller bra på film, da det er i hovedsak det jeg skal bruke de til. Jeg har kikket endel på Klipsch sine høytalere. Liker de virkelig godt.

Men har noen spørsmål da, lønner det seg å ha alle høytalerne av samme merke samt samme serie? Eller har ikke det noe å si?
    Burde jeg velge Klipsch sin sub også?

Jeg har også lyst å skaffe meg litt ekstra styrke til sub og fronthøytalere, hva burde jeg bruke der?

Jeg har tenkt å bruke endel penger på disse nye delene til mitt anlegg, men det skal alikevel ikke kosta skjorta Tar imot forslag fra dere som virkelig kan dette

Dere kan se hva jeg har av utstyr her: AVforum.no - jornd76's hjemmekino

Håper på mange gode forslag til hva jeg kan gå til innkjøp av

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En generell oppfatning er jo at frontrekka, altså frontene og senter er av samme merke... Utover det kan man nok mikse litt uten å savne noe.

Spesielt på sub-fronten er det jo faktisk veldig få (av de som bruker myyyyyye penger) som faktisk har samme sub som resten av høytalerne... :-)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch R serie er greit kjøp til film, myyyye morro til prisen.

Så plusse på en subw. som kan spille dypbass så er det filmtid :-D

Bare være UPS på at klipsch er kresen på elektronikken !!!!
    Velg elektronikk med varm lydsignatur som Yamaha, marantz og opp til Onkyo

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Bare være UPS på at klipsch er kresen på elektronikken !!!!
    Velg elektronikk med varm lydsignatur som Yamaha, marantz og opp til Onkyo
    Jeg har en Denon AVC-A1D, har den slik varm lydsignatur som du snakker om? Eller bør jeg rett og slett går for et annet høytalermerke?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske stor forskjell på lydsignaturen i front og center fra mange høyttalerprodusenter, så det å bruke samme merke er dessverre ingen garanti for best lyd. Selv vil jeg si at en god center er bedre enn en lik center. Eneste måten å sikre seg på er å bruke 3 identiske høyttalere i front, men det forutsetter i de fleste tilfeller 3 stativhøyttalere.
    Forsterkeren du bruker er veldig bra, og låter etter min mening bedre enn nyere løsninger fra Denon. Mer muskler har den også, men mangler jo hd-dekoding og HDMI. Kan du leve uten dette har du en veldig god forsterker der som jeg vil si heller mot et varmt lydbilde.
    Klipsch har gode kinohøyttalere, men det finnes også alternativer som f.eks Monitor Audio RS8 og Swans Diva 5.2 som begge er dynamiske høyttalere med et godt trykk i bassen.
    Har du muligheter ville jeg hatt større bredde mellom frontene enn det du har idag da det må snevre inn lydbildet endel å ha dem rett ved siden av tven
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Det er ganske stor forskjell på lydsignaturen i front og center fra mange høyttalerprodusenter, så det å bruke samme merke er dessverre ingen garanti for best lyd. Selv vil jeg si at en god center er bedre enn en lik center. Eneste måten å sikre seg på er å bruke 3 identiske høyttalere i front, men det forutsetter i de fleste tilfeller 3 stativhøyttalere.
    Forsterkeren du bruker er veldig bra, og låter etter min mening bedre enn nyere løsninger fra Denon. Mer muskler har den også, men mangler jo hd-dekoding og HDMI. Kan du leve uten dette har du en veldig god forsterker der som jeg vil si heller mot et varmt lydbilde.
    Klipsch har gode kinohøyttalere, men det finnes også alternativer som f.eks Monitor Audio RS8 og Swans Diva 5.2 som begge er dynamiske høyttalere med et godt trykk i bassen.
    Har du muligheter ville jeg hatt større bredde mellom frontene enn det du har idag da det må snevre inn lydbildet endel å ha dem rett ved siden av tven
    Jeg har vurdert ny forsterker, men har funnet ut jeg kan leve uten både hdmi og hd-dekoding. Og jeg er meget fornøyd med forsterkeren

Jeg har flyttet høytalerne etter at jeg la ut bildene, så det ser ikke heøt slik ut nå

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jornd76
    Jeg har en Denon AVC-A1D, har den slik varm lydsignatur som du snakker om? Eller bør jeg rett og slett går for et annet høytalermerke?
    Har ikke hørt den denon forsterkeren så vet ikke.
    Men devilej sier den er brukbar ser jeg, og den mannen har brukbare ører og testet en hel masse elektronikk og høytalere. ( han er en ekte rundbrenner ) hehe

Andre merker som er brukabare også på musikk er også nevnt av devilej her.
    ( begge de merkene har jeg også vurdert i det siste )

Ser ut som det er noe trangt hos deg på bildene ?
    Så du kan vurdere "bokhylle" høytalere + en / to subw. med bra fraspark også.
    Det kan gi et bedre lydbild i de fleste mindre rom

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som det er noe trangt hos deg på bildene ?
    Så du kan vurdere "bokhylle" høytalere + en / to subw. med bra fraspark også.
    Det kan gi et bedre lydbild i de fleste mindre rom
    Som jeg skrev i mitt forrige innlegg har jeg flyttet på høytalerne nå, er mye mere rom mellom høytaler og tv nå. Er ca 4-5 ganger så mye rom som tidligere

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt den denon forsterkeren så vet ikke.
    Men devilej sier den er brukbar ser jeg, og den mannen har brukbare ører og testet en hel masse elektronikk og høytalere. ( han er en ekte rundbrenner ) hehe
    En av de beste surroundforsterkerene jeg har hatt er Denon AVR-A1SE, og senere løsninger fra Denon som jeg har testet er ikke i samme klasse lydmessig. Er selv på utkikk etter en eldre Denon A1SE eller SR til bruk i det nye spillrommet mitt da jeg klarer meg uten hd-lyd der
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon AVR-A1SE er vel ca 8 år gammel.

Og da er det nok mindre elektronikk som "holder igjen lyden" vil jeg tro som gjør at dagens denon forsterekre kan høres litt lukket og kjedelige ut.

" da jeg klarer meg uten hd-lyd der " Som audiofil så tar det nok under 1 år før HD`n roper på lekeromet også :-D hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte litt forskjellige forsterkere på Klipsch KSP-400.De hadde aktive 15 ".
    Jeg brukte toppmodellen til Yamaha og Denon.Begge hette vel A1 et eller annet.Så prøvde jeg Thule prossesor og Harman Kardon Signature 2.0 prossesor.Alle løsningene ble også brukt sammen med Aragon 4004 mk2 effektforsterker på 2 x 200 w.Har ikke hørt de nyeste Denon forsterkerene,men jeg vil på det sterkeste advare deg mot at det kan bli en dårlig løsning.Hvis noen lurer var Harman Kardon-en knusende overlegen.
    Hørte noen Klipsch med 3 x 8" i går til 25.000 med Vincent 2x 200 w.Det var en dynamikk-bombe,men synes de ble slitsomme å høre på etter kort tid.Skal du bruke det til film ville jeg gått for en mer behagelig lydsignatur.Sjelden eller ALDRI ser jeg en hel film i 110 db.Noe å tenke på det også kanskje uten å terge på meg folk ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Jeg brukte litt forskjellige forsterkere på Klipsch KSP-400.De hadde aktive 15 ".
    Jeg brukte toppmodellen til Yamaha og Denon.Begge hette vel A1 et eller annet.Så prøvde jeg Thule prossesor og Harman Kardon Signature 2.0 prossesor.Alle løsningene ble også brukt sammen med Aragon 4004 mk2 effektforsterker på 2 x 200 w.Har ikke hørt de nyeste Denon forsterkerene,men jeg vil på det sterkeste advare deg mot at det kan bli en dårlig løsning.Hvis noen lurer var Harman Kardon-en knusende overlegen.
    Hørte noen Klipsch med 3 x 8" i går til 25.000 med Vincent 2x 200 w.Det var en dynamikk-bombe,men synes de ble slitsomme å høre på etter kort tid.Skal du bruke det til film ville jeg gått for en mer behagelig lydsignatur.Sjelden eller ALDRI ser jeg en hel film i 110 db.Noe å tenke på det også kanskje uten å terge på meg folk ?
    Det er akkurat slike anbefalinger jeg ville ha
    Kommer til å bruke endel tid på å bestemme meg, derfor jeg er ute etter anbefalinger fra dere som kan mye om dette

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er vel rettere og si at KSP-400 har aktiv 15" :-p hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,det stemmer selvfølgelig..det var 1 stk 15" i hver :-)
    Før jeg skriver noe mer så vil jeg si at jeg har ikke så mye peiling som de andre.Bruker dyrt utstyr selv ( 250.000+++),men det er noe med design,lyd og eiergleden som gjør at jeg gidder å bruke så mye på det.Det jeg KAN si er at jeg har brukt hauger og lass opp i gjennom åra og kjøpt og testa alt mulig uten å selge først dessverre,men har hvertfall fått prøvd mye rart.
    Så kommer jeg endelig til poenget.Som Devilej sier ville jeg heller brukt en god center enn at det f.eks stod Dali på alle høyttalerene.Men hovedsakelig hadde jeg gått for front og center i samme merke/kvalitet.Med bakkanalene er jeg mer usikker,men UTEN TVIL hadde jeg brukt veggmonterte og helst Bipolare.Har brukt store gulvstående bakkanaler f.eks,og når kompisene dine skal høre på anlegget ditt så er det dødsfett at de hører helikopteret eller kulene svært retningsbestemt (Denon er forøvrig svært retningsbestemt) til bakkanalene.Har de ikke så veldig greie på det så synes de at det er fett å høre at det er Surround på en måte.Men skal du se mye film og det er DU som skal være fornøyd er det i lengda mer behagelig å få bakkanalene litt opp på sida av deg.Det blir mer kinofølelse av det og det blir ikke så intenst.Noen detaljer vil jeg tippe du går glipp av da men.Men du tjener noen kvm på romfølelsen,så rommet føles større.F.eks Focal sr800,sr900,tipper de til B&W (DS3) er gode og en kompis av meg hadde noen NHT som var skikkelig gode som noen tips.
    Hvis du skal holde budsjettet litt nede ville jeg gått for noen høyttalere med bestykning som ca 2 x 6,5"+mellomtone og diskant og delt på 80 hz og heller kjørt f.eks 2 stk 10" subber.Du skal gi rimelig mye penger for å få høyttalere til å spille høyrere og penere bass enn det 2 subber og 2 mindre høyttalere klarer,spesielt med utgangspunkt i at du vil bruke Denonen som forsterker.
    Hva du vil velge av subber og høyttalere i front+center tør jeg ikke å uttale meg om siden det er høyttalere jeg har hørt lite av.Med forbehold om at jeg tar feil har Hi-Fi klubben plusset på 20 % på produktene sine på kort tid pga valutakursen,men har ikke sett at de andre butikkene har gjort det enda,så det er neppe der du får mest for pengene nå,men ville ikke ventet så lenge for det vil trolig skje.
    Som et siste tips:Hifi-huset har sikkert 100 par høyttalere,centere og alt mulig anna til salgs brukt.Møter du opp der med pengene i handa får du deg en heftig god handel.Via telefon kan tilgjengeligheten bli verre for han har mye å gjøre.Hvis ikke kan du alltids kjøpe mitt ;-)
    Lykke til :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,det stemmer selvfølgelig..det var 1 stk 15" i hver :-)
    Før jeg skriver noe mer så vil jeg si at jeg har ikke så mye peiling som de andre.Bruker dyrt utstyr selv ( 250.000+++),men det er noe med design,lyd og eiergleden som gjør at jeg gidder å bruke så mye på det.Det jeg KAN si er at jeg har brukt hauger og lass opp i gjennom åra og kjøpt og testa alt mulig uten å selge først dessverre,men har hvertfall fått prøvd mye rart.
    Så kommer jeg endelig til poenget.Som Devilej sier ville jeg heller brukt en god center enn at det f.eks stod Dali på alle høyttalerene.Men hovedsakelig hadde jeg gått for front og center i samme merke/kvalitet.Med bakkanalene er jeg mer usikker,men UTEN TVIL hadde jeg brukt veggmonterte og helst Bipolare.Har brukt store gulvstående bakkanaler f.eks,og når kompisene dine skal høre på anlegget ditt så er det dødsfett at de hører helikopteret eller kulene svært retningsbestemt (Denon er forøvrig svært retningsbestemt) til bakkanalene.Har de ikke så veldig greie på det så synes de at det er fett å høre at det er Surround på en måte.Men skal du se mye film og det er DU som skal være fornøyd er det i lengda mer behagelig å få bakkanalene litt opp på sida av deg.Det blir mer kinofølelse av det og det blir ikke så intenst.Noen detaljer vil jeg tippe du går glipp av da men.Men du tjener noen kvm på romfølelsen,så rommet føles større.F.eks Focal sr800,sr900,tipper de til B&W (DS3) er gode og en kompis av meg hadde noen NHT som var skikkelig gode som noen tips.
    Hvis du skal holde budsjettet litt nede ville jeg gått for noen høyttalere med bestykning som ca 2 x 6,5"+mellomtone og diskant og delt på 80 hz og heller kjørt f.eks 2 stk 10" subber.Du skal gi rimelig mye penger for å få høyttalere til å spille høyrere og penere bass enn det 2 subber og 2 mindre høyttalere klarer,spesielt med utgangspunkt i at du vil bruke Denonen som forsterker.
    Hva du vil velge av subber og høyttalere i front+center tør jeg ikke å uttale meg om siden det er høyttalere jeg har hørt lite av.Med forbehold om at jeg tar feil har Hi-Fi klubben plusset på 20 % på produktene sine på kort tid pga valutakursen,men har ikke sett at de andre butikkene har gjort det enda,så det er neppe der du får mest for pengene nå,men ville ikke ventet så lenge for det vil trolig skje.
    Som et siste tips:Hifi-huset har sikkert 100 par høyttalere,centere og alt mulig anna til salgs brukt.Møter du opp der med pengene i handa får du deg en heftig god handel.Via telefon kan tilgjengeligheten bli verre for han har mye å gjøre.Hvis ikke kan du alltids kjøpe mitt ;-)
    Lykke til :-)
    Tusen takk for mange gode tips og tilbakemeldinger.
    Jeg skal bruke litt mer tid på å bestemme meg, men jeg har så absolutt fått noen gode råd og tips

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At en prosessor/effekt løsning ofte er bedre enn en integrert forsterker er ganske naturlig, men så kommer du opp i en helt annen prisklasse også. Selv har jeg vel hatt den beste lyden i stereo på mine tidligere KSP-400 med Arcam AVP700 og Doxa 70 signatur.
    Når det gjelder anbefalingen rundt suber er jeg helt enig forutsatt at du er istand til å integrere dem i anlegget på en god måte. Jeg har jobbet med dette noen år og vet at det å få suber til å spille godt med frontene på musikk kan kreve mye av den som justerer anlegget, og tar som oftest mange timer med prøving og feiling. Spesielt når man har en forsterker uten auto EQ som kan hjelpe deg på vei.
    Selv ender jeg som regel med musikk i stereo uten sub da subene kan spille bra på endel innspillinger, men gi for mye av det gode på andre.
    2 suber er uansett å anbefale til filmbruk da det gir deg en gjevnere bassrespons i rommet, og derfor er lettere å integrere enn bare en.
    Klipsch sine RT-10D og RT-12D har innebygget eq med mic som hjelper deg om du ikke har dette i receiveren, og kan derfor passe bra sammen med Denon forsterkeren din
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger et par Acoustic Research AR3 på brukten nå, disse spiller meget bra på både film og musikk.
    Disse er semiaktive, med 300W innebygd forsterker til 12'' bass, ingenting å si på prisforlangende heller etter mitt skjønn..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er forøvrig ikke en høyttaler som KSP-400 en høyttaler jeg gidder å anstrenge meg med å anbefale.Til det er den altfor vanskelig å få til å spille bra.
    Grunnen til at jeg foreslår 2 subber er fordi jeg er fornøyd med resultatet av sub til musikk selv,og jeg bruker bare 1.Skulle gjerne hatt 2 stk,men må nok spare en stund til.Men jeg har kjøpt mye rart før jeg ble fornøyd.Mitt inntrykk er at subber som spiller under 25 hz på - 3 db kan være fryktelig dyre.Kjøper du da 2 stk subber som hver spiller 25 hz på - 3db øker de sammen til å spille 22 hz på - 3db og man slipper store,trege subber som jobber mye.
    Men rommet ditt er jo fryktelig viktig og smaken.Den subben jeg husker best var den første (så vidt jeg vet) Sunfire subben med 2 x 9 " hvor den ene var passiv.Prøvde den i 4 rom.I to rom var den helt grei,i det tredje reiv den alt på veggene,men ingen bass i rommet og i det fjerde rommet spilte den med et enormt trykk som nesten ikke kan beskrives.Det er vel et godt eksempel på at rommet og ikke produktet som er problemet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •