Som om ikke elektrostater er tynne nok:

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Som om ikke elektrostater er tynne nok:

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste akkurat på vg jeg og. Tapetsere alle veggene med de så har man jo stort areal, surround og waf på en gang ^^

"FFL are driven over the entire surface area, providing a near linear response at sound pressure levels suitable for many applications. By closely controlling the separation of the membranes, we achieve reduced active drive voltages compared to ESL.

It is important to note that by significantly improving the electrical to audio efficiency, we have broken the conventional link between the power rating and the loudness of a speaker. The loudness of cone speakers is often linked to the electrical power consumption. This is not a relevant relationship for the FFL."

"Sound pressure levels are of 80-105dB are achieved. Actual SPL depends upon the area of the laminate selected. Laminates are offered in a variety of areas between the standard European paper sizes A5 through to A3."

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis man sier at et A3 ark klarer 105db bør en vegg gjøre temmelig liv i vellinga

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jo uansett sine begrensninger, da en "høyttaler", uansett form, er avhengig av å vibrere for å skape lydbølger. Så å tapetsere vegger vil ikke gi mye lyd, med mindre man setter hele veggen i bevegelse.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse fungerer også ved å vibrere? Kan du utdype litt forstod ikke helt hva du mente tror jeg.

Mange små elementer kan faktisk spille ganske dypt og høyt bare arealet blir stort nok. Små elementer har også andre fordeler som høy effektivitet og er mye lettere og dermed kjappere. Det virker som dette også gjelder her da de sier at SPL avhenger av størrelsen og det største foreløpig er A3 og det er jo lite!

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Disse fungerer også ved å vibrere? Kan du utdype litt forstod ikke helt hva du mente tror jeg.

Mange små elementer kan faktisk spille ganske dypt og høyt bare arealet blir stort nok. Små elementer har også andre fordeler som høy effektivitet og er mye lettere og dermed kjappere. Det virker som dette også gjelder her da de sier at SPL avhenger av størrelsen og det største foreløpig er A3 og det er jo lite!
    En flate med målene 11.7 x 16.5 tommer kan da ikke sies å være så lite?

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For at et objekt skal avgi lyd, må det produsere lydbølger. Og for å produsere lydbølger, må et objekt vibrere. Man kan ikke lage lyd uten fysisk bevegelse.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC

Mange små elementer kan spille dypt bare arealet blir stort nok? Hva mener du? Om arealet blir stort så er det jo ikke noe lite element lenger?
    Små elementer trenger ikke nødvendigvis være noe kjappere enn store. Alt kommer ann på slaglengde og vekt av membran. Et stort element (si 18") med kort slaglengde og lett membran kan være mye mye mer effektivt enn en 6,5" med vanlig slaglengde.
    Det er veldig mange konstruksjoner som er uhyre effektive og disse pleier å være enten hornkonstruksjoner eller høyttalere med store elementer som har kort slaglengde. Si feks. PA høyttalersystem og høyttalere er jo megaeffektive.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en veldig dårlig formulert setning: arealet på disse kan jo bli voldsomt om man lager de store (veggstørrelse etc, eventuelt bruker mange A3) uten at dette går utover WAF.

Det jeg mente er at ett lite element si 4" kan ikke spille særlig dypt, men mange 4" kan spille dypt om de tunes riktig. Tilsammen har de stort areal. Uansett er dette litt annerledes siden de ligner mer på elektrostater, men poenget er at med mange av disse burde man kunne få ganske kraftig lyd omet A3 ark gan gi opp mot 105db.

Jeg forstår fortsatt ikke hva du mener Mirage :P
    Disse vibrerer jo? Ingen har sagt noe annet... Selvfølgelig har de sine begrensninger og følger de samme fysiske lovene som alle andre høyttalere, men disse kan jo være så store som helst uten at det syntes.

Uansett så har jeg ingen kjennskap til denne teknologien bortsett fra det produsenten skryter av så dette er bare litt synsing fra min side, ikke noe mer.

PA høyttalere er riktignok effektive på den måten at de har høy følsomhet, dog bruker det jeg har vært borti av PA tonnevis med strøm. Du kan ikke spille høyt uten forvrengning på en PA høyttaler selv om de har 105db i oppgitt følsomhet på 1 meter. Disse "papp" høyttalerne fungerer etter helt andre prinsipper

Warwick Audio Technologies Ltd - Technology - How does it work?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mine PA elementer har en følsomhet på 96 og spiller partyvolum med lav forvrengning så det holder på 4-5watt. og det er et helt typisk design.
    ser du på spesifikasjonene til de fleste høyttalere i samme serie vil du se at følsomheten på et element øker dess større det er
    veldig logisk egentlig. større overflate = mer energi omsatt til luften, og mindre membranbevegelse og for den del.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men som du selv sier blir arealet stort trengs ikke membranen gjøre så store utslag, det samme forestiller jeg meg her, blir de store nok burde de kunne gi ganske mye lyd.

Har bare en PA høyttaler i huset nå, en 24" sub og den vil gjerne ha 2-3000W fra forsterker som igjen må trekke enda mer fra strømnettet. Dette er selvfølgelig ved skikkelig pådrag(:twisted: ). Følsomheten er forøvrig 100db.
    Men ja selvfølgelig stemmer det du sier, min tankegang gikk mer ut på å gjøre opp for det disse kanskje mangler i utslag med stort areal... Fremtiden for vise om denne teknologien egentlig har noe å gjøre som hi-fi i det hele tatt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •