Uvanlig mye bevegelse i basselement

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Uvanlig mye bevegelse i basselement

Hei,

Fant ikke noe særlig om dette problemet så jeg fyrer løs her;

Filmen er War Of The Worlds og scenen er tidlig i filmen når det begynner å glimte på himmelen og det buldrer og braker(mener det er ca 15 min ut i filmen??). Det tar litt av og Cruise'eren og datteren løper inn og opp trappene i huset. Da kommer de værste smellene.

Da dette pågår begynner basselementene mine å bevege seg noe voldsomt. Men jeg merker at det ikke er selve smellene som gjør det. Det skjer liksom inni mellom. Det er en slags ultralavfrekvent lyd som ikke høres, men som får basselementene til å nærmest hoppe ut av høyttalerene. Noen som har oppleved lignende og evt har funnet ut hva det kan være??? Ved høyt volum og scener/sanger der en kan forvente litt bevegelse er det knapt bevegelse.

Oppsettet kan sees i signaturen og som dere ser så mangler det ikke på krefter så det kan ikke være problemet(for de som kjenner Aragon da. Selv er merket nytt for meg, men steike så denne gamlingen sparker)

Testet også inne hos naboen som har McIntosh ettellerannet(KRAFTIGE saker) + B&W 703 og Kimber kabler. NULL bevegelse der. Kan kablene ha noe si??? Bruker noen gamle flate Rega kabler som jeg nok skal skifte ut med tiden.

Håper noen her har vært borti lignende og har et glupt svar.

Takk!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en kjent demosene som setter rom i bevegelse :-D
    Det er mye info i bassregistret på flere sener ;-)

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrGull
    Hei,

Fant ikke noe særlig om dette problemet så jeg fyrer løs her;

Filmen er War Of The Worlds og scenen er tidlig i filmen når det begynner å glimte på himmelen og det buldrer og braker(mener det er ca 15 min ut i filmen??). Det tar litt av og Cruise'eren og datteren løper inn og opp trappene i huset. Da kommer de værste smellene.

Da dette pågår begynner basselementene mine å bevege seg noe voldsomt. Men jeg merker at det ikke er selve smellene som gjør det. Det skjer liksom inni mellom. Det er en slags ultralavfrekvent lyd som ikke høres, men som får basselementene til å nærmest hoppe ut av høyttalerene. Noen som har oppleved lignende og evt har funnet ut hva det kan være??? Ved høyt volum og scener/sanger der en kan forvente litt bevegelse er det knapt bevegelse.

Oppsettet kan sees i signaturen og som dere ser så mangler det ikke på krefter så det kan ikke være problemet(for de som kjenner Aragon da. Selv er merket nytt for meg, men steike så denne gamlingen sparker)

Testet også inne hos naboen som har McIntosh ettellerannet(KRAFTIGE saker) + B&W 703 og Kimber kabler. NULL bevegelse der. Kan kablene ha noe si??? Bruker noen gamle flate Rega kabler som jeg nok skal skifte ut med tiden.

Håper noen her har vært borti lignende og har et glupt svar.

Takk!
    Hadde det lignende med mine gamle subber (proson 2x10 300w). Disse ga mye mye større membransving under 20hz enn min nåværende XTZ som det nesten virker som "kutter" signalet under 20hz. Husker mine gamle subber kunne sette lufta skikkelig i bevegelse i hele rommet jeg hadde det i. På låta Bass, I Love You så følte jeg at man ble sugd frem og tilbake i rommet. det har vel noe med filtera i de forskjellige komponentene og tuningen på kassene å gjøre tenker jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjappe svar her:-)

Problemet er vel at det egentlig ikke kommer så veldig mye lyd i det elementene beveger seg. Bare masse bevegelse(vi snakker om frontene her nå, ikke sub). Forstår ikke helt det.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det kan være noe "krøll" i Aragon-forsterkeren.
    Har du forsøkt å kjøre samme scene og la Onkyoen drive høyttalerne i stedet?

Var borti noe liknende med en Pioneerforsterker for mange år siden, som gikk i selvsving som det visstnok heter.
    Elementene pulserte voldsomt, med en frekvens omkring 3-4 Hz, anslagsvis.
    Pioneeren tok forøvrig kvelden, ikke så lenge etterpå. :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det har jeg ikke prøvd, men takker for tipset. Ska se å få testet det i morgen.

Usikker på hva du mener med krøll. At noe er galt?? Forsterken har fått skiftet et par ting og testet ok i Bergen før jeg kjøpte den av en bekjent så den skal i utgangspunktet være ok. Fiks og test ble gjort av en som visstnok er flinkis på det området (Han jeg kjøpte den av er Hi-Fi freak i aller høyeste grad så jeg tror nok den er i orden)

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjappe svar her:-)

Problemet er vel at det egentlig ikke kommer så veldig mye lyd i det elementene beveger seg. Bare masse bevegelse(vi snakker om frontene her nå, ikke sub). Forstår ikke helt det.
    Er vel det at høytalerene egentlig ikke klarer å gjengi lydene som skal være her, men gjør så godt de kan. Dette fører til at elementene slår mye mer enn de egentlig klarer. Med en skikkelig SUB så trøkker denne scenen utrolig. Masse av informasjonen er godt under 20hz hvis jeg ikke husker helt feil.

Edit:

Siden du har SUB, har du satt høytalerene til SMALL? hvis de er det så burde de jo ikke jobbe noe særlig i denne scenen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei de er satt til Large. Ble anbefalt det av en som har god peiling på hjemmekino. Har toppmodellen til Onkyo så han kjente godt til denne "utgaven" av Audyssey. Nå er jeg så godt vant med Double Bass funsksjonen og at å sette HT til small blir nedsig (da deaktiveres denne funksjonen, bass som går til HT sendes og til sub) Det er så deilig å se Transformers andre eksplosive filmer med denne på:-D

Men det er godt at rommet og evt romkorreksjonen(ikke brukt stativ) ikke er bra som gjør at bassen i 50-90Hz området forsvinner litt. Føler i hvert fall at det er tamt i det området(ble veldig ca det området nå da)

Men uansett. Jeg tester ved første anledning med å snurre samme scene da kun med Onkyo forsterkeren så ser jeg hva som skjer.

Takk for alle innspill så langt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg testet med HT koblet rett i Onkyo'en. Ingen endring. Det virker foressten som det er en del mer bevegelse i høyre enn venstre, men det kan selvsagt være en tilfeldighet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, da har du i alle fall fått bekreftet at Aragon-forsterkeren er ok!
    Men ettersom du ikke opplevde samme problem hos naboen, så vil det jo tyde på at det er noe galt (krøll ;-)), ett eller annet sted i oppsettet ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jaja, da har du i alle fall fått bekreftet at Aragon-forsterkeren er ok!
    Men ettersom du ikke opplevde samme problem hos naboen, så vil det jo tyde på at det er noe galt (krøll ;-)), ett eller annet sted i oppsettet ditt.
    Mja, nå vet jeg egentlig ikke hvordan han har kalibrert utstyret. Kanskje en vesentlig ting å vite før jeg konkluderer med noe. Setter jeg f.eks x-over på frontene til 80Hz så er jo problemet vekke, men mister en del bass.

Siden du har Onkyo (men heelt andre HT nå, annet før?) Har du noe erfaringer med hva du bør sette HT(som str 683'ene) til?? Full range eller x-over et sted??

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mja, nå vet jeg egentlig ikke hvordan han har kalibrert utstyret. Kanskje en vesentlig ting å vite før jeg konkluderer med noe. Setter jeg f.eks x-over på frontene til 80Hz så er jo problemet vekke, men mister en del bass.

Siden du har Onkyo (men heelt andre HT nå, annet før?) Har du noe erfaringer med hva du bør sette HT(som str 683'ene) til?? Full range eller x-over et sted??
    Om du mister bass ved å sette fronter til small må jeg nesten spørre om du har kalibrert sub. Da særlig fase.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvsagt et poeng. (Som en kommentar til innlegg#11)
    Det kan jo hende at naboen har settings som eliminerer hele greia?

Ved X-over på 80Hz for frontene vil jo problemet naturlig nok forsvinne, men samtidig lurer jeg litt på hvorfor du opplever mindre bass? Din Velodyne CHT12bør vel fikse den biffen?
    Og hvordan ser det forresten ut mtp utsving på sub-elementet? Den burde jo til de grader fange opp uvesenet, ettersom den jobber nettopp i det området som det er snakk om her.
    --
    Ellers så er det (har det vært) vanlig å sette frontene til "small" i kalibreringsøyemed, all den tid og stund man har en sub i oppsettet. Har hatt en rekke høyttalere i oppsettet her, men har alltid valgt å sette frontene som small.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Om du mister bass ved å sette fronter til small må jeg nesten spørre om du har kalibrert sub. Da særlig fase.
    Har brukt Audyssey til å kalibrere alt. Nivå/avstand er justert i ettertid ved hjelp av db-måler. Volumet på sub er skrudd opp noen db(på selve sub). Ellers har jeg gjort lite utenom. Grunnen til at jeg mister bass er jo fordi bassen som HT tar seg av ikke sendes til sub lengre nå double bass funksjonen slås av. Men uansett føler jeg det er et forbedringspotensiale på det området.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt Audyssey til å kalibrere alt. Nivå/avstand er justert i ettertid ved hjelp av db-måler. Volumet på sub er skrudd opp noen db(på selve sub). Ellers har jeg gjort lite utenom. Grunnen til at jeg mister bass er jo fordi bassen som HT tar seg av ikke sendes til sub lengre nå double bass funksjonen slås av. Men uansett føler jeg det er et forbedringspotensiale på det området.
    Tar audyssey seg av fase også? Eller ordnes dette med avstand? Min reciver er fra steinalderen så her må alt gjøres manuelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det er selvsagt et poeng. (Som en kommentar til innlegg#11)
    Det kan jo hende at naboen har settings som eliminerer hele greia?

Ved X-over på 80Hz for frontene vil jo problemet naturlig nok forsvinne, men samtidig lurer jeg litt på hvorfor du opplever mindre bass? Din Velodyne CHT12bør vel fikse den biffen?
    Og hvordan ser det forresten ut mtp utsving på sub-elementet? Den burde jo til de grader fange opp uvesenet, ettersom den jobber nettopp i det området som det er snakk om her.
    --
    Ellers så er det (har det vært) vanlig å sette frontene til "small" i kalibreringsøyemed, all den tid og stund man har en sub i oppsettet. Har hatt en rekke høyttalere i oppsettet her, men har alltid valgt å sette frontene som small.
    Utsving på sub vil jeg si er som forventet. Har skrudd opp volumet en del og det beveger en del på seg i de værste scenene(som når maskinene kommer opp fra bakken i WOTW). I den nevnte scenen er det ikke noe unormalt å registrere så det er kun HT som sliter her.

Men det kan godt være at HT skal være small og dersom sub hadde blitt plassert et annet sted og kalibrert bedre(??) så hadde det vært god knall uansett. Plassering av sub er litt vanskelig å få til slik jeg vil ha det når det er en til her i huset som vil at ting skal se fint ut

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette et problem? Om ikke elementene bunner kan det vel ikke gjøre noen skade.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du prøve å spille av noen testtoner mellom 10 til 20 hz og se om elementeene beveger seg like mye da. Dette er toner du sansynligvis ikke kan høre, men som gir store utslag på elementene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette et problem? Om ikke elementene bunner kan det vel ikke gjøre noen skade.
    Det er et problem i den forstand at det hindrer meg i å skru opp volumet i frykt for at nettopp det skal skje i en annen film. Jeg kan spille ganske høyt uten at det er særlig bevegelse i elementene alle andre scener der en normalt kunne forventet det. Første gang jeg spilte den nevnte scenen her hjemme fikk jeg nesten hjertet i halsen då jeg i øyekroken registrerte at basselementene holdt på å hoppe ut av kabinettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du prøve å spille av noen testtoner mellom 10 til 20 hz og se om elementeene beveger seg like mye da. Dette er toner du sansynligvis ikke kan høre, men som gir store utslag på elementene.
    Ikke noe jeg har lett tilgjengelig tror jeg, men skal se om jeg ikke får det til ja.

Takk for tipset

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •