Uvanlig mye bevegelse i basselement - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    På sikt, så kan det nok være skadelig.
    Da i den forstand som at forbindelsene mellom ht-terminaler og svingspole til slutt kan ryke.
    En annen effekt, (om enn mer teoretisk), er at man kan risikere at lyden i de litt høyere frekvenser, kan påvirkes når membranet gjør såpass store utsving. Da snakker jeg om dopplereffekten http://no.wikipedia.org/wiki/Dopplereffekten
    som fort kan påvirke lyden i uheldig grad.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOTW har informasjon helt ned i 2Hz.. så uansett hva slags fronter du har vil kunne få problemer med å gjengi informasjonen nedover.. For meg høres det ut som at ht ikke klarer å spille av informasjonen som leveres...

Du sier du har brukt Adsy og korrigert avstand/nivå i ettertid.. Har du korrigert avstanden utover hva Adsy har bestemt? Slik som fase korrigerer Adsy med avstand... Om du har f.eks har 3 meter fra sub til mic vil den korrigere til enten 1.5 eller 6 meter- Om du da igjen har overstyrt dette vil du få problemer med fasen noe som igjen vil gi mindre bass... Kan det være det som er grunnen til problemet ditt?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må testes. Har den bare på dvd, men prøver nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    WOTW har informasjon helt ned i 2Hz.. så uansett hva slags fronter du har vil kunne få problemer med å gjengi informasjonen nedover.. For meg høres det ut som at ht ikke klarer å spille av informasjonen som leveres...

Du sier du har brukt Adsy og korrigert avstand/nivå i ettertid.. Har du korrigert avstanden utover hva Adsy har bestemt? Slik som fase korrigerer Adsy med avstand... Om du har f.eks har 3 meter fra sub til mic vil den korrigere til enten 1.5 eller 6 meter- Om du da igjen har overstyrt dette vil du få problemer med fasen noe som igjen vil gi mindre bass... Kan det være det som er grunnen til problemet ditt?
    Beklager, jeg nevnte nok ikke at sub ikke har fått justert selve avstanden, kun nivået. Men nå har muligens jeg rotet med akkurat det i ettertid så jeg skal få tatt en ny korreksjon og sett på det da. Jeg trodde samtidig at det å justere avstandene i ettertid var greit, men jeg stoler kanskje for mye på han som var her med db-måleren sin? Han hadde fått satt opp utstyret sitt slik av en som visstnok virkelig kan sakene sine.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrGull
    Beklager, jeg nevnte nok ikke at sub ikke har fått justert selve avstanden, kun nivået. Men nå har muligens jeg rotet med akkurat det i ettertid så jeg skal få tatt en ny korreksjon og sett på det da. Jeg trodde samtidig at det å justere avstandene i ettertid var greit, men jeg stoler kanskje for mye på han som var her med db-måleren sin? Han hadde fått satt opp utstyret sitt slik av en som visstnok virkelig kan sakene sine.

Nå sier ikke jeg at han ikke kan sakene sine eller at systemet er feil satt opp.. Men det å justere avstand i ettertid når du har brukt Adsy,det er ikke å annbefale da den korrigerer fase ved avstand- Men du kan jo se hvorvidt fasen er korrekt ved å kjøre ny måling.. Om avstanden er x2 eller 1/2 har den prøvd å korrigere fasen..

=)

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var en del utsving på elementene med ht satt til large, men ikke slik at jeg ble bekymret. Om du vil sammenligne kan du jo bare ta en tur innom. Vi har jo ikke så forskjellige ht(jeg har 603 s3)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Var en del utsving på elementene med ht satt til large, men ikke slik at jeg ble bekymret. Om du vil sammenligne kan du jo bare ta en tur innom. Vi har jo ikke så forskjellige ht(jeg har 603 s3)
    Om det var ment til meg er det litt avstand fra Porsgrunn til Sotra

( nytt utstyr i heimen, bare jeg som er treg til å oppdatere )

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sier ikke jeg at han ikke kan sakene sine eller at systemet er feil satt opp.. Men det å justere avstand i ettertid når du har brukt Adsy,det er ikke å annbefale da den korrigerer fase ved avstand- Men du kan jo se hvorvidt fasen er korrekt ved å kjøre ny måling.. Om avstanden er x2 eller 1/2 har den prøvd å korrigere fasen..

=)
    Ok, dette var jeg ikke klar over. Takker Tar en ny måling i morgen og ser om det er store forskjeller. Samtidig skal jeg se om jeg ikke kan få festet mic'en på et skikkelig stativ eller noe da det også visstnok er en uting slik jeg har gjort det(holdt det i hånden, fyyy)

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det var ment til meg er det litt avstand fra Porsgrunn til Sotra

( nytt utstyr i heimen, bare jeg som er treg til å oppdatere )
    Nei da det var til MRGULL
    Skal ikke Tvinge deg hit fra Porsgrunn en fredagskveld for å se på membranutsving

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, dette var jeg ikke klar over. Takker Tar en ny måling i morgen og ser om det er store forskjeller. Samtidig skal jeg se om jeg ikke kan få festet mic'en på et skikkelig stativ eller noe da det også visstnok er en uting slik jeg har gjort det(holdt det i hånden, fyyy)

Når du bruker mic`en er det noen ting som er viktig.. At den vannrett, at det ikke er noe som reflekterer i veldig nærhet av den, f.eks gigastore armlener-

Fjern stuebord, tepper, pledd, puter i sofaen, rett ut reclineren etc for å få optimale målinger..
    Bruk alle målepunktene som er mulig, mål rektangulært rundt sweetspot, ikke mindre enn 1 meter avstand til vegger, vær tyst helt til du har lagret å dratt ut mic`en- =D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Mulig jeg skrur opp volumet litt i overkant av normalt og da siden det svinger litt mer her?? Skrudde du høyt opp, dvs til et nivå du kan sitte å se på filmen selvsagt og ikke bare for moro/test?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg skrur opp volumet litt i overkant av normalt og da siden det svinger litt mer her?? Skrudde du høyt opp, dvs til et nivå du kan sitte å se på filmen selvsagt og ikke bare for moro/test?
    -17 på Denonen. Høyt, men ikke grisehøyt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du bruker mic`en er det noen ting som er viktig.. At den vannrett, at det ikke er noe som reflekterer i veldig nærhet av den, f.eks gigastore armlener-

Fjern stuebord, tepper, pledd, puter i sofaen, rett ut reclineren etc for å få optimale målinger..
    Bruk alle målepunktene som er mulig, mål rektangulært rundt sweetspot, ikke mindre enn 1 meter avstand til vegger, vær tyst helt til du har lagret å dratt ut mic`en- =D
    Ja jeg har faktisk en Audyssey setup guide liggende som jeg har hentet frem nå. Skal bruke den. Den er hentet fra AVS Forum. Hvis jeg ikke tar helt feil er det en kar fra Audyssey som har skrevet den. Har ikke linken her, men skal ikke være vanskelig å finne det

EDIT: Og takk for tipset(dette står ikke i guiden, hehe)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tips...

Det er en demo film sene til som godt kan benyttes til og se hvor mye elementene jobber er Pulse ...

Kraften på Pulsen ligger innenfor 16 hz - 22.5 hz
    Kapittel #15
    1:08:55 - Nå begynner moroa og pulsen øker........
    1:09:45 - Døra til datarommet åpnes - pulsen tar helt av.......gir seg ikke
    ------- - pulser fortsatt................
    1:10:34 - Heftig så langt?

Pulse subwoofer shootout... http://avforum.no/forum/hoyttalere/5...ilmen-her.html

( Anbefaler og starte litt rolig... heftig selv ved normale lyttenivå )

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pulsvåpenen i WOTW går ned til 2Hz mener jeg.. så der kan du også få ett lite hint... =D

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wannabe-elementer er det VERSTE som finnes.

Har du sub; kjør small, og juster nivå etter ønsket effekt.
    Frontene kar ingen sjanse der nede i dypet. Ei heller flere sub-merker, selv flere dyre og anerkjente.

Dersom du fortsatt ikke får ønsket effekt; bytt til en bedre sub.

Enkelt - og greit!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Wannabe-elementer er det VERSTE som finnes.

Har du sub; kjør small, og juster nivå etter ønsket effekt.
    Frontene kar ingen sjanse der nede i dypet. Ei heller flere sub-merker, selv flere dyre og anerkjente.

Dersom du fortsatt ikke får ønsket effekt; bytt til en bedre sub.

Enkelt - og greit!
    2 er bedre enn 1... 4 er derimot bedre enn 2 igjen.. altså 6 er ....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det finnes slike enkle løsninger så lenge en har penger og plass. Men nå vil jeg ha 100% utnyttelse av det utstyret jeg har før jeg bytter til noe som helst annet
    Problemet har jo aldri vært at jeg ikke har nok bass, men at HT-elementene beveger mye på seg(når satt som full range) uten at jeg helt forstår hvorfor. Kanskje det er normalt. At de prøver å gjengi en frekvens som de ikke har mulighet til å gjengi og så blir det bare my bevegelse i stedet.

Men jeg skal uansett foreta en ny korreksjon og bruke stativ denne gang så ser jeg om det hjelper og følge dremphaze's råd om å fjerne det en og det andre. Setter da ikke HT til full range.

Takker for alle tips så langt :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har din nabo surround? Hvis ikke er der sikkert ikke så meget bevægelse i hans enheder fordi han ikke får dekodet dts-lydsporet.
    Grunden til du har meget bevægelse er at dine højttalere prøver at gengive noget der ligger under refleksens tuning, hvilket gør at du får stor vandring uden lyd. Dette er fordi enheden spiller som om den ikke er i kabinet under refleksens tuningspunkt.

Behøver jeg skrive at du bør lade en sub tage sig af dens slags frekvenser.

Mvh. l´Blundt

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback