Hva skjer bak?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva skjer bak?

Er det mye som skjer i bakhøyttalerne med de nyere kringlyd-formatene? Eller noen av de andre formatene for den saks skyld? Er det noe å hente på å ha store høyttalere eller er det bortkastet plass og penger?

Har et aktivt sub/satelitt system jeg vurderer å bruke bak etterhvert, men hvis det ikke går bass bak så er det ingen vits i å ha en sub stående der.

Hva mener ekspertisen?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo stort sett bare biler som kjører forbi, eksplosjoner eller summen av folkemengder, så jeg tror ikke det er så mye vits å legge masse penger i fronthøytallere

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste deler vel på 80hz uansett så er begrenset hva store ht bak vil gjøre med lyden. Er dessuten bedre å ha surround ht hengende på veggen for bedre spredning/ mer diffus lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    De fleste deler vel på 80hz uansett så er begrenset hva store ht bak vil gjøre med lyden.
    Vel, nå er jo det bare kun hvis man faktisk har små høyttalere, og receiveren er stilt inn på det. Har man store høyttalere så trenger man ikke dele i det hele tatt, men kjører full pupp på hele frekvensområdet bak også.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har man en god SUB så funker det som regel best å kjøre small på alle høytalerene uansett størrelse, og la SUB'en som er laget for det ta seg av de dypeste frekvensene. Det finnes selvsagt unntak.

Er faktisk litt i tvil selv om jeg skal gå for like høytalere foran og bak, eller om jeg skal ha noen små bak.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hellboy2 på bluray har fullverdig 7.1 lyd og det er bare helt rått. Du trenger ikke store høyttalere bak hvis du har en brukbar sub eller to.

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bak??

.

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bak??

Jeg har testet både små og store bak. Er ikke i tvil. Store bak har mye bedre resultat. Det er mulig at siden jeg har de såpass nærme at dette har en innvirkning men for meg så er det store surround høyttalere som gjelder.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Så da er det verd å ha et 2.1 oppsett bak.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett 2.1 sett bak ser jeg ikke helt poenget med da man som regel har en dedikert SUB som tar seg av LFE signalet ( alt under 80Hz ) Det viktigste er nok å ha høytalere som faktisk klarer å gjengi endel lyd. Trenger ikke nødvendigvis være store fordet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv hatt store eller faktisk større høyttalere bak. Hvis du unngår å få fase problemer så kan det bli bra. Det kan være vanskelig å unngå og da er det lettere å få til et godt resultat med med mindre eller små høyttalere. Man bør ha fokus på at bakhøttaleren har riktig lydsignatur og dynamik for å få et godt resultat, ikke nødvendigvis at dem er store.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Ok. Så da er det verd å ha et 2.1 oppsett bak.
    Hei.

Hvis du allerede har dette, så ja. Men kan gjerne deles ved 60 eller 80hz.

Blir høytalerne bak for små får du greit med lyd, men sjeldent noe trøkk.

En annen sak til dere som mener kun sub skal ta seg de laveste frekvensene; er en grunn til at man har en egen LFE-kanal og at alle de 7 andre kanalene i et 7.1 system er er fullrange.

Presence høytalere og bakhøytalere i pro logic derimot trenger ikke å være store da de kun får signal fra 250-3000hz eller noe (er ikke sikker på tallene her).

Geir Arne

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fullrange ja, men er ikke uten grunn mange forsterkere setter de automatisk som SMALL når man har SUB i systemet. En dedikert SUB gjør en mye bedre jobb nedover i dypet enn vanlige høytalere klarer. Dette betyr ikke at resten av høytalerene ikke måtte kunne trøkke. Er f.eks masse trøkk over 80Hz som man som regel deler ved. Er derfor jeg er litt i tvil selv nå om jeg skal gå for like høytalere forann og bak. Ett annet pluss er selvsagt at lydsignaturen vil bli helt lik. At Centerkanalen også så å si er identisk til front/rear høytalerene tror jeg gjør at det kan bli ett sikkelig morro oppsett

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Ett 2.1 sett bak ser jeg ikke helt poenget med da man som regel har en dedikert SUB som tar seg av LFE signalet ( alt under 80Hz ) Det viktigste er nok å ha høytalere som faktisk klarer å gjengi endel lyd. Trenger ikke nødvendigvis være store fordet.
    Poenget med det er at jeg har Bose Acoustimass som består av subkasse og 2 satelitter jeg tenkte å bruke. Hadde ikke brukt det ellers.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Hei.

Hvis du allerede har dette, så ja. Men kan gjerne deles ved 60 eller 80hz.

Blir høytalerne bak for små får du greit med lyd, men sjeldent noe trøkk.

En annen sak til dere som mener kun sub skal ta seg de laveste frekvensene; er en grunn til at man har en egen LFE-kanal og at alle de 7 andre kanalene i et 7.1 system er er fullrange.

Presence høytalere og bakhøytalere i pro logic derimot trenger ikke å være store da de kun får signal fra 250-3000hz eller noe (er ikke sikker på tallene her).

Geir Arne
    Subben spiller ikke med noe særlig trykk under 50hz så det blir nok delt før det ja.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •