Førstehandel av "High-End" utstyr.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Førstehandel av "High-End" utstyr.

Heisann godtfolk.

Jeg er da på utkikk etter nytt hjemmeutstyr.
    Er storfan av et pentspillende stereosystem og har tidligere kun vær interresert i å lage noe i bil da jeg kjører en god del. Så har lagt litt lapper min bilstereo som består kun av Pioneer og Hertz komponeneter i et fint lite stereosystem som kjøres passivt desverre da jeg fortsatt mangler 1 forsterker.. men det er en helt annen historie som vi ikke trenger å gå inn på nå, hehe.

Men, det jeg er ute etter egentlig er et stereosystem som gjerne kan bestå av stativhøytallere og en aktiv sub for eksempel eller noen gode gulfstående.

Men det jeg også er på jakt etter er noe som ikke koster helt skjorta. Det jeg er på jakt etter i første omgang er høytallere. Jeg har et oppsett med en Sony hjemmekinoforsterker og HTPC. Dette skal kjøres midlertidig til jeg får kjøpt meg en god forsterker og cd spiller tenker jeg. Så først og fremst høytallere.

Det jeg har sett på er XTZ og Swans. De har et par modeller til en helt kurrant pris som jeg har sett flere sier er velspillende. Så jeg vil gjerne ha et par innlegg på dette. Høytallerne skal maks koste en 4-5000,- og kabler skal jeg lage selv. Tenker jeg skal hive opp en DIY på dette da jeg skal lage min egen versjon av CAT5 DIY som jeg har sett flere har lagt ut. Men jeg vil lage de litt "penere" skal man si da jeg er også litt opptatt av hvordan det ser ut.

Om dere kan slenge med et forslag til forsterker,sub,cd-spiller evt. en annen audio source så hadde det vært supert også.

Trenger litt starthjelp med dette. Her kommer et bilde av den midlertidige plassen jeg har da jeg snart skal flytte (om en stund skal jeg det i alle fall). Det blir gjort litt endringer her også. Tv benk er faktisk en lett modifisert skohylle fra Ikea (fantastisk butikk).

Selve oppsesttet:

"Stemnings" bilde:

Midlertidig Forsterker:

Musikk som kommer til å spilles er f.eks:
    -Pink Floyd
    -Yello
    -Steve Vai
    -80`s Rock
    -Metall

Litt av vert egentlig, kan være så spenstig å sette på litt Lil Wayne om jeg føler meg litt randy.

Så håper jeg kan få litt respons da!

mvh.
    Aleksander R.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ps.

De Cerwin høytallerne er nå vekke, de spillte helt greit til sitt bruk men ikke noe pentspillende, noe jeg er ute etter nå.
    Og det kabinettet som står der skal flyttes så det blir litt mere plass sparende. Skal vel byttes ut etter vert med en litt mindre HTPC etter vert også.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ser ikke så stor ut, den hyggelige kroken din. Er det tilsvarende lite dit du skal flytte, ville jeg har tenkt i retning av et par stativhøyttalere pluss sub. Jeg har to anlegg med en slik høyttalerløsning - i rom på h.h.v. 7-8 kvm og 15-16 kvm - og det fungerer aldeles utmerket. Spiller nesten like bra i begge disse anleggene som i det store anlegget i stuen.

For å sette det litt på spissen: det er vanskelig å gjøre noen graverende feilkjøp i den prisklassen din - det finnes utrolig mye bra. XTZ er helt utmerkede høyttalere. Selv bruker jeg et par Epos M5 på det minste rommet mitt på 7-8 kvm - spiller helt nydelig sammen med forsterkere som Primare og Electrocompaniet. Kjøper du brukt, blir utvalget enda større - uten at du trenger å grave dypt i lommeboken. Det ligger f.eks. et par Audiovector M1 ute på bruktbørsen akkurat nå - ikke for at du skal løpe og kjøpe - men jeg nevner dette bare for å illustrere at du kan få mye bra for en rimelig penge. Det finnes høyttalere til enhver forsterker og omvendt - starter du m.a.o. med høyttalere, finner du alltids en forsterker.

I og med at det ser ut som om du har tenkt å basere deg på PC, foreslår jeg at du liksågodt tenker i retning harddiskbasert musikkavspilling. Hvis du likevel skal ha PCen aktiv i stuen - slik det ser ut til at du har - trenger du egentlig bare en DAC med USB-inngang. Cambridge DacMagic eller Abrahamsen V6 DAC er veldig gode og rimelige alternativer - Cambridge til rundt 2.400 og Abrahamsen en tusenlapp dyrere. En slik DAC kan du også koble til DVD- eller Blu-Ray-spiller - da slipper du å kjøpe en dedikert CDspiller.

En god brukt forsterker, bør du se an til du vet hvilke høyttalere den skal spille sammen med. Men i utgangspunktet bør det ikke være noe problem å finne gode brukte kandidater som ikke koster mer enn en 4-5-6.000 kroner.

D.v.s at en bra totalpakke bør kunne være innen rekkevidde for et sted mellom 10 og 15.000 kroner.

PS. Jeg glemte å nevne sub. Jeg har en brukt XTZsub på det minste rommet - og den betalte jeg litt over 1.000 kroner for. Den var litt preget av kosmetisk slitasje, men spiller som om den er ny. Burde være mulig å få noe slikt også - uten å sprenge estimatet mitt.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for god info! Det stemmer sikkert rimelig bra at det kan bli så og si samme strørrelse i alle fall. Er ikke så kravstor at det gjør noe. Men når det kommer til lyd så vil jeg først ha noe som er helt greit med det samme jeg skal legge litt penger i det. Jeg skal se litt på bruktbørsen for å se om jeg finner noe lurt der også. Jeg må innrømme at jeg har sett litt på XTZ sine XTZ 89 Front i walnut. De ser helt greie ut. Men jeg tror jeg skal heller legge pengene i noen stativhøytallere og en aktiv sub slik du sier da størrelsen på rommet ikke blir mye strørre.

Når det kommer til DAC skal jeg se litt mere på dette, hørtes interresant ut. Det kommer nok en blueray inn i bildet etter hvert ja tenker jeg. Har sett litt på en Sony til rundt 2.500,- den skulle vist være en av de bedre i den prisklassen så vidt jeg fikk høre av en jeg kjenner. Husker ikke modellnr men kan linke til den evt. senere.

Skal ta noen bilder av rommet senere i lyset slik at alt sammen kommer inn med så skal jeg også ta litt mål for å se hvor stort det evt. er. Skal sies at det er relativt lite hehe.

Pc`n kommer til å være koblet inn ja, da jeg har fått sansen for å ha alt i FLAC format. Vanskelig å finne noe annet som spiller det i alle fall. Gikk fra 320kbit cd`r til FLAC var litt av en forskjell.

Men nå får jeg ta kvelden. Begynner å bli sent dette. Skal handle inn CAT5 kabler her enn dag nå for å begynne med høytallerkabler. Gleder meg til å begynne å knote litt igjenn!

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ har flere glimrende modeller og subber, men det som er viktig å huske på hvis du går for XTZ er at dette er høytalere som er glad i krefter. Du vil få mye mer glede av høytalerene med en strømsterk forsterker.

XTZ 93 WMT Pyramide får du til 2390,- hos surround.no og dette er en høytaler som har fått mye god kritikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innlegget DiFontaine!

Har nettopp sett på disse.

Det jeg kom fram til er et setup med dette:
    - XTZ 93 WMT
    - XTZ 99 w10.16

Dette så opp til å ende på en veldig pen pris og slik jeg har lest og dere beskriver så kan det bli relativt pen lyd av dette. Det jeg tenkte på egentlig også etter litt nermere ettertanke. Så har jeg faktisk en real forforsterker liggende fra NAD. Så evt. se om jeg finner en høvelig effektforsterker til en pen pris hadde jo vært noe også. Men får se om jeg finner en fin stereoforsterker først før jeg tenker på det.

Men hva tror dere om de to pene frontene og den strengt talt sexy subben med en høvelig strømsterk forsterker på? "hører" for meg at dette kan låte greit!?

Mvh.
    Aleksander R

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen tilbakemeldinger på det oppsettet eller!? Er det en sikkertstikker til "billig" god lyd eller er det noe annet dere annbefaler?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vel bli vanskelig å finne noe bedre til den prisen (iallefall nytt).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan tenke meg det. Skal se litt nermere på det i alle fall! For vil ikke ende med "katta si sekken" for at jeg forhasta meg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil "sprenge" budsjettet ditt med ca kr 4000.-, så får du XTZ 99.25/26, og da tar du steget opp i "high end", som vel og merke XTZ kaller det! Det er i allefall en himmelsk musikkformidler-dermed basta!!! (wmt er sikkert ikke noe dårlig valg det heller, prisen tatt i betraktning:-))

Lykke til i et vanskelig, men morro marked:-)!

Newcomer Kingestad sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan gjerne virke litt pirkete her nå, men høytalere til 4-5k er etter min mening litt under high-end

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kingestad
    Kan gjerne virke litt pirkete her nå, men høytalere til 4-5k er etter min mening litt under high-end

Er helt enig. Litt drøyt av XTZ å kalle 99.25/26 for "high-end" monitor, iallefall hvis en ser på prisen, men lyden er etter min (og mange andre) det beste en får for under 7k og langt over også. Du skal ut med ganske mange høvdinger før lydkvaliteten blir betraktelig bedre

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Xtz er knakende gode høytalere til prisen å slår konkurenter i langt høyere prisklasser ned i støvlene, Vanskelig å definere hva som er "High-end" men vist du ganger prisen med 10 eller mer så nermer du deg Highend.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - pirk, pirk...

Men når budsjettet i utgangspunktet ligger på en 3-4-5.000 kroner, er XTZ et bra valg. Hadde du ganget budsjettet med 10, hadde det sikkert dukket opp andre kandidater.

Jeg synes at vi - som velger å være rådgivere her - skal ha respekt for budsjettforutsetningene. 10 x 3-4-5.000 kroner blir noe helt annet. Hvis en av våre AV-Forum-venner velger å sette strek ved tiendeparten av det vi ville ha gjort, bør vi respektere det. Grei nok lyd på det nivået. Selv jeg med anlegg til flere hundre tusen kan akseptere det. Alle har sine grunner og preferanser.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tilbakemeldinger folkens!

Ja high end ja, var defor jeg hadde med et par "".
    Mener etter det dere har sagt og det jeg har lest er at XTZ er så og si det beste valget. Så jeg skal se litt nermere på hvilkenn XTZ høytaller det blir. Kan hende budsjettet blir litt sprengt ja. Ganske mulig det. Men får se hvor mye jeg sprenger det hehe. Men kommer med oppdateringer etter verdt.

Og igjenn takk for flere gode tips.

Da har jeg et par spørsmål til som jeg kom på i farta her:

1. Jeg skal oppgradere kablene mine også, noen som har noe gode tips på gode rimelige kabler. Har sett litt på noen kabler jeg fant på fyndbørsen. Der hadde de en del gode kabler til gode priser.

2. Jeg kan desverre ikke bruke spikes direkte i gulvet der jeg bor. Er det noen som har et forslag til hva jeg kan gjøre der uten å miste "effekten" av spikes? Steinplate?

Mvh.
    Aleksander R

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltema/clas kabler er mer en godt nok enten i 2,5 eller 4mm.

Soundcare spikes har egen beskyttelse slik at det ikke blir hakk i gulvet.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hehe - pirk, pirk...

Men når budsjettet i utgangspunktet ligger på en 3-4-5.000 kroner, er XTZ et bra valg. Hadde du ganget budsjettet med 10, hadde det sikkert dukket opp andre kandidater.

Jeg synes at vi - som velger å være rådgivere her - skal ha respekt for budsjettforutsetningene. 10 x 3-4-5.000 kroner blir noe helt annet. Hvis en av våre AV-Forum-venner velger å sette strek ved tiendeparten av det vi ville ha gjort, bør vi respektere det. Grei nok lyd på det nivået. Selv jeg med anlegg til flere hundre tusen kan akseptere det. Alle har sine grunner og preferanser.
    Ble gjerne litt misforstått å jeg beklager det, var bare "high-end" utrykket jeg synst var litt villledende, Å når det er sagt får du veldig mye mer for pengene her en for dem som blåser av en års lønn på hifi

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble gjerne litt misforstått å jeg beklager det, var bare "high-end" utrykket jeg synst var litt villledende, Å når det er sagt får du veldig mye mer for pengene her en for dem som blåser av en års lønn på hifi
    Helt enig. og det viktigste av alt er å ikke glemme musikkgleden, enten en har high-end eller boombox. Det kan ofte bli mye fokusering på utstyret og ikke musikken:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He,he, men hvis du leser tråden, så skrev jeg at det vel og merke var XTZ som kalte dem high end! Ikke at jeg tror jeg er besitter av high end utstyr, men i bunn og grunn så er det vel ikke prisen som avgjør om det er high end eller ikke? XTZ 99.25/26 må vi vel være enige om å være gode hi-fi høyttalere, bedre enn B&W 805...oouups....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •