XTZ 99.26 vs B&W CM1 - vanskelig valg...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ 99.26 vs B&W CM1 - vanskelig valg...

Dette blir et langt innlegg, så jeg tror jeg strukturerer det litt...

Innledning: Luksusvalget...
    Historien startet i desember 2008, etter en del år med hifi-interessen lagt på is pga. diverse "avbrytelser" (husbygging, familieforøkelser, jobb...)

B&W CM1 ble da plutselig kjøpt på impuls på jobbreise, og det var et lykkelig valg. Like etterpå kjøpte jeg ny forsterker, Yamaha A-S700 pga. at CM1 var temmelig tungdrevne, jeg ville ha litt mer juice. Dette var også et impulskjøp... Og egentlig var jeg ganske fornøyd med denne kombinasjonen. Lydkilden er forresten Squeezebox Duet, samt en gammel Rotel RCD-971.

Men så kom en mulighet flytende på en fjøl. Min gamle far kom på besøk og ble imponert over det nye anlegget og fikk lyst til å oppgradere sitt "antikke" Jamo/Onkyo/Denon/Marantz-anlegget fra 80/90-tallet. Jeg fikk i oppgave å skaffe han ny forsterker og nye høyttalere.

Tanken min var da å kjøpe en ny forsterker og et nytt par høyttalere, for så å finne de beste komboene av det nye utstyret og det jeg nylig har anskaffet. Litt egoistisk så har jeg jo tenkt å beholde den beste kombinasjonen selv...

Så startet jakten på "value for money" produkter, og internett ble gjennomsøkt. (Tror faktisk jeg snart har lest mesteparten av internett )

Jeg kom over et knall tilbud på en lovandes forsterker, og bestilte Atoll IN100.
    Høyttaler-valget falt på XTZ 99.26, valnøtt-finish.

"Variablene" i valget er da som følger:
    Forsterkere: Yamaha A-S700 og Atoll IN100
    Høyttalere: B&W CM1 og XTZ 99.26

Forsterker-valget:
    Yamahaen har jeg hatt siden desember, mens Atoll ble kjøpt inn for 4-5 uker siden.

Dette valget er etter mitt skjønn enkelt: Jeg foretrekker definitivt Atoll IN100. Den er enkelt og greit mer musikalsk, mer dynamisk og sprudlende. Bredere og dypere lydbilde. Akustiske instrumenter høres mer naturlige ut. Eneste ankepunktet er litt blodfattig bass, spesielt dypbass.

Det vanskelige høyttaler-valget...
    Jeg hadde som sagt CM1 fra før og var vant til lyden fra disse. XTZ 99.26 fikk derfor kanskje en ennå trangere fødsel når de kom ut av pappkassen... Vesentlig lysere klang, masse grums rundt delefrekvensen. Medisin: Innspilling.

Etter to uker har mange av ankepunktene med XTZ blitt mindre, og på noen typer musikk spiller de helt sinnsykt! F.eks. elektronica (for de med Squeezebox: sjekk ut subflow.net 256 kbps på SHOUTcast). Bassen er i en annen klasse rett og slett. Diskanten liker jeg godt, oppløst og fin. CM1 er kanskje litt "søtere", men har ikke den samme "punchen" i anslagene på feks. symbaler eller den samme snerten når en gitarist drar skikkelig i strengene.

Tonalt sett er XTZ veldig nøytral, spesielt ifht. CM1 som er temmelig mørk i klangen. XTZ 99.26 kan også spille vesentlig høyere.

Ok, hvorfor velger han ikke XTZ tenker dere? Jo, her kommer det.
    XTZ 99.26 har et par små skavanker som jeg ikke helt blir kompis med:
    1. I øvre mellomtone/ nedre diskant er det en liten betoning som gjør at noen typer vokal får litt lite brystkasse. Sammenliknet med CM1 vel og merke, men i A-B tester så foretrekker jeg faktisk vokal på CM1 - det høres mer naturlig ut.
    2. I nedre mellomtone er det noen tendenser til kasseressonanser. Lyden "tykner" til på noen toner og høres litt tre-aktig ut, og ikke like naturlig sammenliknet med CM1.

Begge disse er små ankepunkter, og uten referansen med CM1 hadde jeg mest sannsynlig ikke lagt like mye vekt på dette. Problemet er at jeg nå fokuserer og hører "feilene" hele tiden.

CM1 er heller ikke feilfrie, langt i fra. Diskanten er mer monoton og lyden er generelt mindre dynamisk. Bassen er flere divisjoner dårligere, går ikke så dypt og er mindre definert - flyter ut.

Oppsummering og konklusjon?
    Ja, hva blir konklusjonen mon tro.

Feilene til CM1 krymper i når den kobles til Atoll IN100 - disse to er en knall-kombinasjon! Men mens mellombassen blir mindre svulstig og faktisk høres mer fast ut, så er det ennå mindre dypbass. Akkurat dypbassen kan jo fikses med en sub (som snart er på plass, bygging pågår). Den friske spillestilen til Atoll puster godt med liv i CM1.

Likevel så har XTZ 99.26 kvaliteter som langt overgår B&W CM1, og som jeg vil savne dersom dette blir valget. Og vise versa.

Spørsmålene jeg stiller meg selv er: hvilke musikk hører jeg mest på? Rock, metal/death metal, electronica, jazz. Javel, XTZ er desidert best på noen plater, CM1 på andre... Vil jeg savne å kunne spille høyere dersom jeg velger CM1? Ja.

Ikke lett dette dere. Valget må tas innen utgangen av påska. Da kommer faderen på besøk og skal ha med seg ny forsterker og høyttalere hjem...

Oppdatering og endelig konklusjon kommer om vel en uke

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - håper ikke at din gamle far sitter og smugleser dette. Som ellers er en interessant og velskrevet refleksjon over et ikke helt uvanlig hifi-dilemma. Det meste har sine sterke og svake sider - sånn er det bare.

Jeg skal bare kaste inn enda en variabel her - og det er valg av kilde. Jeg tipper at B&W CM1-Atoll IN100-kombinasjonen vil ha godt av en god ekstern DAC. Hvis du har brukt Duet som kilde her, er det mye å hente med en god DAC. Datteren min har en Duet - og den er slett ikke verst - men sammenlignet med f.eks. den Benchmark DACen både hun og jeg har satset på, faller Dueten tydelig gjennom. Det er faktisk mulig at en del av de "svakhetene" du påpeker med B&W CM1 høyttalerne, kan rettes opp med den rette DACen. En nøytral DAC à la Benchmark eller RME kan muligens være det rette - hvis du skal ta bort litt av den mørke klangen du hører hos CM1 og tilføre noe mer dynamikk, punch og litt tightere bass.

XTZ-høyttalerne virker mer som en naturlig match til Atollen. I den grad de også trenger en DAC, går det kanskje mer i retning av en som tilfører litt varme - jeg skyter bare litt fra hoften nå, basert på din oppsummering. Den nye Abrahamsen DACen f.eks.?
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig og velskrevet innlegg. Kjenner meg meget godt igjen her ja.

Er som regel en vanskelig beslutning om hva en ønsker mest. I lengden har jeg iallefall funnet ut at morofaktor fremfor analytisk lyd er å foretrekke, fikk litt inntrykk at xtz´en gav deg mer lytteglede i samspill med Atoll forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valget er tatt: Det blir XTZ

Jess, da er valget tatt.

Jeg beholder XTZ 99.26 sammen med Atoll IN100.
    Denne kombinasjonen gir meg (nesten) alt jeg er på jakt etter:
    - Musikalitet og spilleglede på musikk fra de fleste sjangre
    - Mulgiheten til å dra på litt når jeg er alene i huset uten kone og unger
    - Oppløst og detaljert lyd uten at det blir for mye "fysikktime" - når jeg setter på musikk så dras jeg inn i musikken og tenker ikke på teknikken.

Nå står ny DAC og stativ på handlelista, samt litt tweaking av kabinettet på 99.26 (blygummi på innsiden av kabinettet, og kanskje litt bølgeskum på strategiske steder for å dempe noen resonanser i mellomtonen.)

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    Jess, da er valget tatt.

Denne kombinasjonen gir meg (nesten) alt jeg er på jakt etter:
    - Musikalitet og spilleglede på musikk fra de fleste sjangre
    - Mulgiheten til å dra på litt når jeg er alene i huset uten kone og unger
    - Oppløst og detaljert lyd uten at det blir for mye "fysikktime" - når jeg setter på musikk så dras jeg inn i musikken og tenker ikke på teknikken.

Nå står ny DAC og stativ på handlelista, samt litt tweaking av kabinettet på 99.26 (blygummi på innsiden av kabinettet, og kanskje litt bølgeskum på strategiske steder for å dempe noen resonanser i mellomtonen.)

Jeg tror du har gjort et bra valg! :-D

Jeg kan anbefale XTZ sine egne stativer. MDF og pianolakk som matcher høytalerene. De har også mulighet til sandfylling for bedre stabilitet og mindre resonans i stativet!

Er også viktig å huske på at høytalerene vil bare spille bedre og bedre etter hvert som de får spilt seg inn. De trenger ganske lang innspillingstid. Det samme gjelder forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    Jess, da er valget tatt.

Vel, nå har jeg fortsatt B&W CM1 stående, og for et par dager siden fikk jeg endelig montert suben min igjen (modifiserte kassen litt mht. høyere WAF...)

Og da må en såklart teste alle kombinasjoner igjen :-)
    Løypemelding: Jaggu ble det gromlyd med CM1 og en dugandes sub! Når fundamentet kom på plass så var det som om CM1 "vokste" flere hakk, og det virker som om de kan spille fysisk høyere - sikker bare en illusjon pga. to-tre ekstra oktaver nedover. Poenget er at CM1 og sub spiller nå NYDELIG. Kanskje ikke fullt så dynamisk som XTZ på tekno/rock men mer harmonisk og fyldig. Deilig og søt diskant, igjen tror jeg det er en merkelig synergi mellom ekstra dypbass og mer luft i diskanten. Dessuten er CM1 snillere med ikke-perfekte innspillinger, dvs. ikke så avslørende. Og så er lydbildet mye mer 3D, både dypere og breiere lydbilde ifht. XTZ.

Så det ser ut til at jeg ombestemmer meg gitt!
    Vi får se, blir nok en runde til med XTZ tenker jeg.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo godt hende Atollen matcher B&Wene bedre. Hadda vært spennende om du også fikk testet med en annen forsterker. Kanskje en forsterker som har litt mer nivå i mellomtonen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •