smell i HT ved slukking av forsterker og dårlig diskant i ene HT.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

smell i HT ved slukking av forsterker og dårlig diskant i ene HT.

Hei, jeg kjøpte meg NAD 218 og Dynavoice M-85 for noen uker siden og er godt fornøyd med det.
    Eneste jeg har å utesette er at når jeg skrur av NAD 218 kommer det et smell i høytalerene. Det virker som at det kommer mest fra Mellomtone og diskant, men det kan hende det kommer svakt fra bassen å. Det er ikke et slikt dunk som kommer om man skrur på mikser ol etter AMPen, men et knepp.
    Jeg har ikke aktivert SOFT CLIPPING bryteren og den andre bryteren står på UNBAL i og med at jeg bruker RCA.

Hovedspørsmålet er jo om dette kan skade høytaleren på noen måte, hovedsaklig diskant er jeg redd for da.

Setter pris på alle svar

Og et lite bonusspørsmål, vil det ha mye å si diskantmessig hvor høytallerene står? Det virker som om den ene har mer diskant enn den andre, med samme instillinger. (Og nei, det er ikke bare hørselen min, har sjekket med flere andre)
    Det kan såklart være utstyret foran AMPen eller selve ampen, men har ikke hatt noen annen preamp å prøve med

Thank you for your time

EDIT 11/5-09: Smellety har gitt seg men diskanten er fortsatt dårlig i den ene høytaleren, har sendt mail nr.2 til surround.no om det og venter på svar fra dem

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det siste først : Har du en høyttaler nærmere sidevegg enn den andre kan refleksjoner gjøre at diskanten fra denne høres ut som den er høyere.

Og det første: Slike knepp er ganske vanlige, og normalt skal det ikke gå ut over høyttalerne. Men hvis kneppet er veldig høyt så er det klart at det kan gjøre skade, spesielt på diskant.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min tidligere NAD-elskov hadde jeg på et tidspunkt NAD218THX koblet mot et par B&W603s2. Kneppet hørte jeg også, men diskantene besto.

Det eneste diskanten ikke tålte var fingrene til dattera mi :-|

DrE

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, høytaleren med mest diskant står nesrmes sidevegg ja, Ca 60 - 70 cm mens den andre står midt i rommet.
    Smellet er ikke veldig høyt, men nok og i en ubehagelig tone:???:

Forresten, så virker det som om det er sterkest når forsterkeren bare har stått i idle en stund, hvis jeg "lader" den ut, ved å sette på en sang litt høyt hører man det nesten ikke. Men det er ugunstig å sette på høy musikk på kvelden når resten av huset har lagt seg.8)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du et lite balanse problem pga ikke optimal plasering av høyttalerne, da kan du jo bruke balanse bryteren på forforsterkeren.....

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har du et lite balanse problem pga ikke optimal plasering av høyttalerne, da kan du jo bruke balanse bryteren på forforsterkeren.....
    Det var det da...:P (har 500 skru brytere, men ikke balanse) Bruker en slik billig mikser og tror mer og mer at den er skyldig, skal se om jeg kan få prøvd med en annen pre.
    Skal gå for en yamaha surround reciever etter hvert, men ikke akkurat nå.

Anyone med noen forslag til å blir kvitt kneppet?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kneppet er helt normalt....forsterkeren mangler vel et mute relé der skal forhindre dette.
    Rørforforsterkere kan ha dette kneppet også når man slår de av, derfor slår man på pre først, og slår den av sist....

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt på sak nr 2, det med at den ene HT spiller mer diskant enn den andre.

Jeg prøvde å bytte om RCA pluggene inn i mixeren: Fortsatt mer diskant i venstre HT
    Jeg byttet om HT ledninger bak forsterkeren: Fortsatt mer diskant i venstre HT, selv på høyre kanal.
    Jeg har ikke prøvd å bytte kabel fra PC til mixer men hvis det er den det er noe galt med burdte man merke det når man bytter om plugger andre steder.
    Det som gjenstår er: Prøve andre kabler til HT.

Hvis jeg legger øre inntil diskant hører jeg at det er den "største" diskanten som lager minst lyd. Det jeg prøver å si er at det virker som om den lille diskanten spiller like høyt i begge HT, men at den store diskanten spiller lavere i venstre HT. Dette merker jeg godt når jeg spiller trance musikk, siden "high hat" slagene i trance er i den frekvensen den store diskanten spytter ut mest av.

Har dere noe forslag til hva jeg børe gjøre?

Dynavoice M-85, Black Oak

Høytaleren er 4-veis (bilde i posten funka jo seff ikke...)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min høyre høttaler spilte høyere enn den venstre. Den henger på sidevegg mens den venstre har åpent ved siden. Jeg brukte balansen for å utligne, men nå har jeg skrådd begge høyttalerne mot "sweetspot". Det virket fin. Men jeg har micro-høyttalere jeg da.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maximan
    Har sett litt på sak nr 2, det med at den ene HT spiller mer diskant enn den andre.

Jeg prøvde å bytte om RCA pluggene inn i mixeren: Fortsatt mer diskant i venstre HT
    Jeg byttet om HT ledninger bak forsterkeren: Fortsatt mer diskant i venstre HT, selv på høyre kanal.
    Jeg har ikke prøvd å bytte kabel fra PC til mixer men hvis det er den det er noe galt med burdte man merke det når man bytter om plugger andre steder.
    Det som gjenstår er: Prøve andre kabler til HT.

Hvis jeg legger øre inntil diskant hører jeg at det er den "største" diskanten som lager minst lyd. Det jeg prøver å si er at det virker som om den lille diskanten spiller like høyt i begge HT, men at den store diskanten spiller lavere i venstre HT. Dette merker jeg godt når jeg spiller trance musikk, siden "high hat" slagene i trance er i den frekvensen den store diskanten spytter ut mest av.

Har dere noe forslag til hva jeg børe gjøre?

Dynavoice M-85, Black Oak

Høytaleren er 4-veis (bilde i posten funka jo seff ikke...)
    Har du prøvd å bytte høyre og venstre høyttaler for å finne utr om det faktisk er høyttaleren eller elektronikken som forårsaker fenomenet?
    Har du en receiver med romkorreksjon i systemet, eller er det e rent stereosystem?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Min høyre høttaler spilte høyere enn den venstre. Den henger på sidevegg mens den venstre har åpent ved siden. Jeg brukte balansen for å utligne, men nå har jeg skrådd begge høyttalerne mot "sweetspot". Det virket fin. Men jeg har micro-høyttalere jeg da.
    Takk for tipset men jeg tror jeg har "utelukket" plasseringen. Ørene mine fungerer også slik at det venstre hører diskant bedre enn det høyre og jeg har tatt utgangspunkt fra det å Men når jeg sjekker legger jeg venstre øre intill ( 10 - 20cm fra elementet) og hører på høytelarene annnhver gang et par ganger.
    Det er derfor jeg ikke tror det er plassering, men jeg utelukker det jo ikke helt.
    Jeg tenkte å bytte plass på HT i morgen og se hva som skjer da

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Har du prøvd å bytte høyre og venstre høyttaler for å finne utr om det faktisk er høyttaleren eller elektronikken som forårsaker fenomenet?
    Har du en receiver med romkorreksjon i systemet, eller er det e rent stereosystem?
    Så posten din etter jeg postet den andre, som jeg sa, jeg skal bytte i morgen.
    Jeg prøvde å bytte om høytalerledningen bakpå eff. fortserkeren slik at høyre kanal = venstre HT og omvendt. Var det samme da
    Systemet er rent stereosystem med en mikser som preamp

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis alt var likt etter at du koblet om kablene ville jeg muligens friskmeldt høyttalren, og antakelig sett litt på rommet selv om du oppfatter det som om det er mer ly\d i en diskant enn en annen.
    Vanskelig å detektere ved hjelp av musikk om det er mer nivå på en diskat enn en annen hvis du ikke repeterer samme sekvens om og om igjen og så bytter kabel osv.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pokker, jeg byttet plass på høytalerene og nå fikk jeg "bevist" det jeg var redd for. Det er mer diskant i den ene høytaleren.
    Den som før stod på venstre side og venstre kanal og hadde mest diskant, satt jeg nå på høyre side og høyre kanal og nå kom det mest dikant fra høyre side.
    Jeg har fått min bror til å si meg sin menig begge gangene og ingen av gangene har jeg sagt på forhånd hvilken jeg tror det er eller om jeg har byttet.
    Første gang så han det kom mest fra venstre og når jeg byttet sa han det kom mest fra høyre.

Da blir spørsmålet, hva skjer nå? Bør jeg kontakte surround.no om dette og hva vil de isåfall gjøre med dette. Og er det et problem at jeg ikke kontakter dem før nå, en måned etter kjøpet, selv om jeg har hørt det hele tiden?
    Jeg har meget lite lyst til å kjøre helt opp til skedsmo og ned igjen for å bytte dem.
    Ahh, ble skuffet her nå. Dette kan ikke være noe jeg har gjort selv, jeg har vert forsiktig meg HT som man er med nye ting.
    Hva bør jeg gjøre nå?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pokker, jeg byttet plass på høytalerene og nå fikk jeg "bevist" det jeg var redd for. Det er mer diskant i den ene høytaleren.
    Den som før stod på venstre side og venstre kanal og hadde mest diskant, satt jeg nå på høyre side og høyre kanal og nå kom det mest dikant fra høyre side.
    Jeg har fått min bror til å si meg sin menig begge gangene og ingen av gangene har jeg sagt på forhånd hvilken jeg tror det er eller om jeg har byttet.
    Første gang så han det kom mest fra venstre og når jeg byttet sa han det kom mest fra høyre.

Da blir spørsmålet, hva skjer nå? Bør jeg kontakte surround.no om dette og hva vil de isåfall gjøre med dette. Og er det et problem at jeg ikke kontakter dem før nå, en måned etter kjøpet, selv om jeg har hørt det hele tiden?
    Jeg har meget lite lyst til å kjøre helt opp til skedsmo og ned igjen for å bytte dem.
    Ahh, ble skuffet her nå. Dette kan ikke være noe jeg har gjort selv, jeg har vert forsiktig meg HT som man er med nye ting.
    Hva bør jeg gjøre nå?
    Kanskje det er fasefeil på diskanten på den ene? Ta ut diskantene på begge og se om de er koblet likt.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Kanskje det er fasefeil på diskanten på den ene? Ta ut diskantene på begge og se om de er koblet likt.
    Går det utover garanti osv? Jeg har ikke lyst til det hvis det viser seg at det er noe galt med diskanten. Da vil det hvertfall ikke bli noe lettere å overtale surround.no til å evt gi meg nye.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det utover garanti osv? Jeg har ikke lyst til det hvis det viser seg at det er noe galt med diskanten. Da vil det hvertfall ikke bli noe lettere å overtale surround.no til å evt gi meg nye.
    Prat med surround.noførst og hør om det er greit.

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang smell.. Det er likt det som skjer høyttalerne mine også, men det er kun basserne i siden. Det smeller noen ganger små høyt, og noen ganger lavt. Noen som har noen formening om dette? Er Klipsch RP-3 det er snakk om her, og det jeg mener med å slå av basserne, er og skru av forsterkeren på hver enkelt høyttaler. Kan kabel bytte være noe løsning på dette her?

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så posten din etter jeg postet den andre, som jeg sa, jeg skal bytte i morgen.
    Jeg prøvde å bytte om høytalerledningen bakpå eff. fortserkeren slik at høyre kanal = venstre HT og omvendt. Var det samme da
    Systemet er rent stereosystem med en mikser som preamp
    Kan virke som miksern ikke går så godt sammen med NAD 218. Kjøp deg en forforsterker i stedet. du kommer til å få deg en aha opplevelse. Jeg prøvde i min tid et Luxman fortrinn på nad 218 og det spilte himmelsk den gangen. så bra at Nad sitt fortrinn holdt på å ryke ut døra. forforsterkere har antakelig en mye bedre signalbehandling enn det ett miksebord beregnet på PA har. Ihvertfall om man ikke har så god greie på PA.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersj
    Kan virke som miksern ikke går så godt sammen med NAD 218. Kjøp deg en forforsterker i stedet. du kommer til å få deg en aha opplevelse. Jeg prøvde i min tid et Luxman fortrinn på nad 218 og det spilte himmelsk den gangen. så bra at Nad sitt fortrinn holdt på å ryke ut døra. forforsterkere har antakelig en mye bedre signalbehandling enn det ett miksebord beregnet på PA har. Ihvertfall om man ikke har så god greie på PA.
    Det er jeg helt enig i, hvertfall når mikseren bare er jall til 1000 kr og:P
    Ser etter forforsterker as we speak, men jeg har mange kriterier:
    Skal være optisk toslink og coaxial inn, DAC, volumkontroll, oh helst XLR ut, men sistnevnte er ikke SÅ vesentlig. Og så skal det være relativt billig å:P
    Vurdere sterkt surround og å da blir det mye på en gang.

(til saken, jeg sender mail til Surround.no i dag, vert på hytta)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •