Hodehøytalere, er jeg dum eller? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Og jeg vil tøre påstå at det er lenge siden Koss Porta pro var best, og at grunnen til at mannenigata kjøper dem er at det er så mange som har dem, + at det har blitt et kjent produkt som det lønner seg for butikkene å selge, dermed tar de dem inn, og anbefaler dem til kunder som spør.
    Som jeg nylig skrev i en annen tråd
    Koss Porta pro blir "alltid" anbefalt i prisklassen, men har lagt merke til i blader (Stuff, Hifi&Musik, lyd&bilde + andre) de siste 5-6 årene at den ikke lenger kommer best ut. Husker spesielt at AKG K24p har overgått Porta pro i 2 forskjellige tester jeg har lest+ flere på nett. Har også sett Sennheiser PX100 og Grado Igrado som testvinnere mot Porta pro.
    Har ingenting imot kommersielt aksepterte produkter(har selv Iphone) og porta pro låter ganske bra, men ikke lenger best(med forbehold om at god lyd jo er subjektivt). Dessuten finner jeg den "mindre pen".

Tar også gjerne en link som viser til at Portapro er testvinner de siste 20 år.
    (den kom vel i 84, så da er jo 20 år gått i 2004, stemmer btw bra med min observasjon i sitatet over. For den var vel ikke ute i 5 år før den ble bra?)

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men sammendraget er fremdeles at de er et dårligere alternativ til et bra anlegg, ikkesant?

Greit nok at det kan være kjekt å ha hvis kjærringa, naboen, ungene osv ikke liker høy musikk. Jeg har ingen av delene så her er det ikke et reelt problem..

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Men sammendraget er fremdeles at de er et dårligere alternativ til et bra anlegg, ikkesant?

Greit nok at det kan være kjekt å ha hvis kjærringa, naboen, ungene osv ikke liker høy musikk. Jeg har ingen av delene så her er det ikke et reelt problem..
    Alt handler om penger dude. :-)
    Har man 300 000kr å spøtte i en stereo får man bedre lyd enn porta pro.
    Bruker man 300 000 på ett headsett som er skreddersydd til knollen og ørekanalen din, vil nok lyden bli rimelig utrolig.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan bekrefte at kritikken mot Head-Fi.org er delvis berettiga mtp. den personlige økonomien. Jeg ble "inspirert" til å bestille nok et headsett etter litt for mange nattetimer der. Men som nesten pengelens student fikk jeg en hyggelig pengesum fra min kjære lillebror i oljebransjen, -takk Rune!

Det ble en Audio-Technica ATH-AD700, type semi-åpen (air). Fant de til 625 kr på Amazon.com med en porto på 250, - tilsammen 875 kr. Følelsen av å ha gjort et godt kjøp er i behold, for hertillands koster de 2140 kr. Zinnzykt!

En amp måtte naturligvis følge med, en MiniBox-D til $99 USD fra head-direct.com. Herfra var frakten ikke mer enn $10. Gikk med planer om en Darkvoice 336i rør hodesett-forsterker, men legger det på is. Siden utvalget er så sabla stort, og voksende, må man bare "ta sjansen". Å vente og vente medfører bare at man havner på et kjedelig kompromiss, tror jeg. (Koss PortaPro, AKG K701, Beyerdynamic DT 770 Pro).

Til det siste, joda har et par sjøl, men Beyern er ofte det første tegnet på at man tar godlyd seriøst. Hvor mange av oss har ikke hatt/har Cerwin-Vega?! Ved valg av hodesett og i tvil tror jeg man f.eks. kan definere bruk, åpen/semi-åpen/lukket, lydgjengivelse og særlig bruksområder og -situasjoner.

Det er i hodet det sitter, lykke til!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sannhet med modifikasjoner, og avhengig av lommebok og bruksområde. Et par hodetelefoner kan tross alt bare glede én person med musikk, og hjelper lite hvis resten av familien eller andre ønsker å høre på musikk sammen med deg.

Men legg noen tusen i et hodetelefonoppsett, så vil du nok lett måtte gange prisen med ti for å få tilsvarende lyd i et vanlig stereoanlegg. Måten du diskuterer på tyder på at du aldri har hørt en god hodetelefon, så her venter det nok en ny verden på deg
    --
    Thorbjørn

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Det ble en Audio-Technica ATH-AD700, type semi-åpen (air). Fant de til 625 kr på Amazon.com med en porto på 250, - tilsammen 875 kr. Følelsen av å ha gjort et godt kjøp er i behold, for hertillands koster de 2140 kr.
    Billig. Mitt sett kom på 955,64 inkl. alt fra eBay, fordi jeg ikke fant noen på Amazon som ville sende til Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har prøvd å kjøpe hodetelefoner fra amazon selv uten hell, så der hadde du flaks med selgeren 8)

når det kommer til hodetelefon vs høyttalere så må jeg si at begge har sin plass, og selv om jeg stort sett hører på høyttalere når jeg er hjemme, drar jeg ofte frem hodetelefonene for kritisk lytting.
    personlig blir jeg mer involvert i musikken med hodetelefoner, såfremt det er en bra innspilling med nok headroom.
    i tillegg blir jo arbeidsdagen mye bedre med en god hodetelefon og forsterker på arbeidspulten.

angående headfi mottoet, så skal jeg love deg at det svir med en gang du har prøvd elektrostater

fikk et par nye hodetelefoner denne uken, av det mer eksentriske slaget; et par russiske Амфитон ТДС-15 orthodynamiske hodetelefoner fra 1990

byggekvalitenen er så som så, men etter en runde med asfaltplater og filt ble konstruksjonen mye mer solid.

disse hodetelefonene har virkelig den mest organiske og musikalske diskanten og mellomtonen av alle hodetelefonene jeg har prøvd (inkludert stax og jecklin float elektrostater). uvirkelig bra instrumentseparasjon og dybde i lybildet også.

kan virkelig ikke forstå hvorfor ikke flere produsenter lager hodetelefoner med orthodynamiske drivere lenger

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Billig. Mitt sett kom på 955,64 inkl. alt fra eBay, fordi jeg ikke fant noen på Amazon som ville sende til Norge
    Joda, man treffer ofte stengt dør når man ser noe lækkert på Amazon.com og vil handle. Men man har jo Amazon.uk og -.de, f.eks. Det var i butikken Beach Camera jeg handla. Vet ikke om det er policyen at de sender til Norge, og om det gjelder alle varene. Sannsynligvis bare gjennom Amazon og ikke via egen nettbutikk. Varutvalget var i hvert fall stort. The Find er jo en god søkemotor, selv om det bare er butikker i Statene man får treff på. Det var med denne jeg spora opp butikken Beach Camera.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Sannhet med modifikasjoner, og avhengig av lommebok og bruksområde. Et par hodetelefoner kan tross alt bare glede én person med musikk, og hjelper lite hvis resten av familien eller andre ønsker å høre på musikk sammen med deg.

Men legg noen tusen i et hodetelefonoppsett, så vil du nok lett måtte gange prisen med ti for å få tilsvarende lyd i et vanlig stereoanlegg. Måten du diskuterer på tyder på at du aldri har hørt en god hodetelefon, så her venter det nok en ny verden på deg
    Lommebok er ikke et tema ved spørsmålet/tanken her, og joda, jeg vet at jeg ikke kan ta med anlegget på feks bussen.
    Men, for meg virker det som at "dere" mener at hodetelefoner er et fullgodt alternativ til et kurant stereoanlegg, og det kan jeg ikke helt sette meg inn i nei..

Og jo. Jeg har hørt bedre saker enn porta pro, og jeg svimte ikke av da heller.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke enten / eller, men ofte slik at de som har et stereoanlegg gjerne også vil oppleve musikken presentert på en annen måte i tillegg. I alle fall bakgrunnen for mitt kjøp av egen rigg for hodetelefoner.

Så kan det jo også være en medvirkende faktor for enkelte at sitt 2-kanals anlegg ikke passer til alle typer musikk, og at et par hodetelefoner kan gi det lille ekstra for den sjangeren.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er ikke noe dårligere, derimot et alternativ.

Det er ikke alldid man kan spille (høy) musikk til alle døgnets tider. Da kan et hodetelefonopsett være finfint alternativ.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lommebok er ikke et tema ved spørsmålet/tanken her, og joda, jeg vet at jeg ikke kan ta med anlegget på feks bussen.
    Men, for meg virker det som at "dere" mener at hodetelefoner er et fullgodt alternativ til et kurant stereoanlegg, og det kan jeg ikke helt sette meg inn i nei..

Og jo. Jeg har hørt bedre saker enn porta pro, og jeg svimte ikke av da heller.
    Det er et godt stykke mellom porta pro og virkelig gode hodetelefoner. Du vil aldri få samme type lydopplevelse i hodetelefoner som stereoanlegg i et stort rom, men ren lydkvalitet og detaljrikdom kan du i utgangspunktet få like bra eller bedre i hodetelefoner.

Som tidligere nevnt har jeg et greit oppegående anlegg hjemme, likefullt synes jeg det er kjempelyd i hodetelefon/forsterkerkomboen jeg bruker på jobben. Highend er ikke et unaturlig ord å bruke når jeg hører Lossless WMA avspilt på dette oppsettet.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Men, for meg virker det som at "dere" mener at hodetelefoner er et fullgodt alternativ til et kurant stereoanlegg, og det kan jeg ikke helt sette meg inn i nei.. ...
    Man kan ikke sammenligne hummer og kanari heller. Utsyr etter situasjon, smak, musikktype osv. Syntes sjøl i starten at hodetelefoner virket nerdete, og vegrer meg vel enda med å vise meg offentlig med et ruvende sett Audio-Technica på skolten. Men at nærlytting krever et hodesett, vil jeg absolutt påstå.

Husker en her inne som hadde ført inn ordet `hodetelefontulling` i profilen sin. Man føler seg sånn av og til med krims-kramst på hodet og fjernt blikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Absolutt ikke. Tingen er at holografi/3d/romfølelse er fullt mulig å oppnå med hodetelefoner, det vil dog ikke være holografien fra eget rom, men innspillingen.

Så spørs det hva du ønsker å lytte til

---

Men, det blir ikke det samme. Man kan vel sammenligne dette med at du setter deg i stolen og plasserer høyttalerene til venstre for hodet og til høyre. soundstage blir ikke det samme.

Du har også binaurale innspillinger som kan gi tøffe illusjoner via hodetelefoner.

GLENN GOULD/BACH GOLDBERG: 1955 ZENPH RE-PERFORMANCE SACD - elusivedisc

Get Your Virtual Haircut and Other Auditory Illusions - One Man’s Blog
    Den hårklippen er noe av det artigste

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg jugde !!

The Holophonic Matchbox- Når fyrstikkesken kom ca 1 meter forran hue mitt da freaka jeg litt!

sykt tøfft..!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Husker en her inne som hadde ført inn ordet `hodetelefontulling` i profilen sin. Man føler seg sånn av og til med krims-kramst på hodet og fjernt blikk.

Tar jeg ikke heelt feil har jeg hørt denne "tullingens" Gradoer.
    Og jeg har sikkert enda liggende div walkmans fra -80 tallet og minst et sett med "halvbra" hodetelefoner.
    Så ikke misforstå, planen er ikke å kritisere. Jeg har bare funnet ut at jeg ikke liker å høre på musikk på denne måten og skal jeg noen steder har jeg jo lyd i bilen. Så..

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarnetv
    ... fikk et par nye hodetelefoner denne uken, av det mer eksentriske slaget; et par russiske Амфитон ТДС-15 orthodynamiske hodetelefoner fra 1990 ...
    Jeg trur det kanskje kan være usunt for økonomien å spørre, men hva vil det med fire setninger si at `foner er orthodynamiske? Min venn Google kom ikke opp med treff. En slags/spesiell form for/konkurrent til elektrostater, kanskje?
    Sitat Opprinnelig postet av bjarnetv
    ... kan virkelig ikke forstå hvorfor ikke flere produsenter lager hodetelefoner med orthodynamiske drivere lenger
    Søk på `Fostex "orthodynamic headphones"` på Google ga bl.a. følgende treff:

Fostex started making orthodynamic headphones in the mid 70's and continues to manufacture them to this date under the RP (Regular Phase, or as Fostex now calls it, Regulated Phase) moniker.

Ellers fikk jeg vite at denne typen var populære på 1970-tallet. En informativ artikkel på Wikipedia forteller i en artikkel om hodetelefoner under overskrifta `Orthodynamic`, 3/5 nede på sida, at

Once a popular choice for manufacturers such as Yamaha for their headphones, the technology has fallen generally into disuse as companies increasingly favour moving-coil designs. Fostex though, continues to manufacture orthodynamic headphones.

Man lærer stadig.

Edit: Rydda litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den enkleste forklaringen av driverprinsippet finner du på wikiphonia
    og i orthodynamic roundup evighetstråden på head-fi

det er jo en forholdsvis enkel teknologi, og blir ofte brukt på høyttaler tweetere.

eier både yamaha og fostex orthoer fra 70 tallet (hp50 og T30), og de har virkelig gode drivere; en slags økonomivariant av elektrostater, men med bassen fra dynamiske drivere.
    hovedproblemet var at produsentene selv tydeligvis ikke forstod teknologien godt nok, og ikke altid tenkte på at driverne var dipoler når de konstruerte selve hodetelefonene.

heldigvis er dette ting som lett kan fikses selv med filt, asfalt og plakatkitt, så hvis du skulle komme over en billig orthodynamisk hodetelefon på ebay eller loppemarked er det bare å slå til
    den eneste orthodynamiske hodetelefonen som fortsatt er i salg er vel fostex t50rp. en knakende god hodetelefon, men også den har godt av avstivning av chassiet og bedre demping av driverene.

når det gjelder sammenligning med moderne hodetelefoner skal du ikke se bort i fra at mange av de gamle traverne er bedre en nye hodetelefoner som HD650 og K701.
    har et par precide Ergo2, som mange mener er en verdig konkurrent med de to "toppmodellene" til senneheiser og akg, og synes selv at både fostex T30 og de russiske Amfitonene er ett hakk over når det gjelder lydkvalitet.
    nesten oppe sammen med stax sr-sigma og jecklin float

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orthodynamiske hodetelefoner er vel da nesten som magnestater å regne?

Ellers er det vel hvordan man hører/kjenner bass responsen på kroppet det jeg savner mest med bruk av hodetelefoner/hodehøytalere. Har derfor også en lei tendens til å justere opp volumet litt for høyt når denne følesen og bass respons uteblir.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne vært artig å testet et par gode hodetelefoner sammen med en mediaseat eller annen stol med transducer i.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •