Hvor høyt spiller du med dine F-6? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Newcomer sindre82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har rx-v757 denne drar jeg opp til -15db ligger da på ca 100-105db målt tre meter fra ht!

Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spikes er jeg ikke sikker på. har aldri brydd meg noe serlig om det :P bruker bare gummi ringan som fulgt med æ

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Det er en mulighet for at en kan bruke hodet litt også og tenke litt på hørselsen sin før en drar knotten til maks. 8)
    +1

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm er rimelig ny i dette selv men har en rx-v1800.

også har jeg litt anerledes høytalere... patos 410

men her kan jeg dra volumet til ca rundt +5 db

men er bare til å dra på til lyden blir ufin men da er det jaggu beste og sette ned fort også ( bruk hjulet på selve forsterkeren)

ps mine er heller ikke spilt på i mere enn kansje 10 timer....

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er målet høyest mulig musikk, eller best mulig lyd ut fra budsjett/evne?

Høy musikk er overhode ikke synonymt med god lyd. Vi har to ører og vi er skapt for å bruke dem med fornuft. All overdrivelse er skadelig, heter det og jeg tør minne om dette her.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har det på et rom som skal brukes til Playstation-spilling.
    Har ikke testa bakkanalene og centeren enda siden svigermor opptar det rommet nå,men jeg brukte de på en Yamaha AX-3200 på 6 x 120 w.Da bruker jeg å ha inne bassknappen og peiser på.Driter i om de sprenges siden de koster så lite,men mener de tåler mye og spiller overraskende høyt.Prøvde de i stua også med en Chapter Audio effektforsterker på 2 x 300 w i 8 ohm og det også taklet de fint og en Cerwin-Vega fan ble utrolig overrasket over hva de maktet og tålte.
    Bare skru opp du :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil selvfølgelig ikke spille høyere enn hva ørene mine liker, men saken er at jeg aldri har hørt F-6 spille så det kan være greit å vite på forhånd hvor høyt man bør spille.
    Selv er jeg vant med 2 stk små høytalere som fulgte med PC da jeg kjøpte dette, og å spille så høyt at det skader ørene tror jeg ikke går an med disse. Derfor har jeg ikke peiling på lydvolumet til Dynavoice'ene i et passelig stort rom, så det er bedre å være på den sikre siden

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av varemit
    Vil selvfølgelig ikke spille høyere enn hva ørene mine liker, men saken er at jeg aldri har hørt F-6 spille så det kan være greit å vite på forhånd hvor høyt man bør spille.
    Selv er jeg vant med 2 stk små høytalere som fulgte med PC da jeg kjøpte dette, og å spille så høyt at det skader ørene tror jeg ikke går an med disse. Derfor har jeg ikke peiling på lydvolumet til Dynavoice'ene i et passelig stort rom, så det er bedre å være på den sikre siden
    Skal du være på den sikre siden så skal du bruke ørene og sunn fornuft, ikke andres innstillinger som "fasit".
    Alt avhenger av rommets akustikk, lytteposisjon, forsterkeri og musikkens innspilling (gain f.eks på mp3).

En som har -10dB på sin receiver, kan godt ha lavere lyd enn en som har -20dB. Det avhenger av forsterkerens kraftpotensiale.
    F6 er rimelig lettdrevne, med 91 dB (lydtrykk ved 1w 1 meter fra høyttaleren).
    1w = 91dB
    2w = ca 94dB
    4w = ca 97dB
    8w = ca 100dB
    16w = ca 103dB
    32w = ca 106dB
    64w = ca 109dB
    128w = ca 112dB
    256w = ca 115dB

Fra StoreNorskeLeksikon: Normal tale har et lydnivå på 30–70 dB. Smertegrensen for øret ligger på ca. 130 dB.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig skal jo ørene bestemme volumet, men dersom høytalerene ble sprengt før jeg syntes de spilte høyt ville jo dette være synd. Men når dere sier de spiller så høyt at det er ørene som bør sette grenser, tror jeg på dette. Mine ører er heller ikke så herdet når det gjelder høy musikk.

Men det er en ting jeg har lurt litt på, kan man sende så høy effekt man bare vil til høytaleren uten å ødelegge den? Jeg vet det er skadelig å spille med for lite watt, men kan man bruke en forsterker som vil ødelegge høytaleren på grunn av for mye effekt?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som en tommelfinger-regel så sies det at det må 4 ganger effekttåligheten for å sprenge diskanten med for mye effekt.Så tåler de 200 w og du kjører med 800 w er det fare for at diskanten smelter med mindre noen andre elementer gjør det først.
    Jeg har drevet med dette i 16 år eller noe sånn og bare vært borti en gang at for mye effekt har knekt en høyttaler og da var det diskantene som røyk samtidig på Dali 850 uten tegn til forvrenging først. 6-700 w på hver.

Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ny plan

hei. ny plan til min fremtidige oppgraderinger

nå blir det 2x XTZ w12 99.16 1 C-6 Center og 1x par M-85 i front.

Oppsette blir da som følger.

Front=M85
    Bak= F-6
    Sider=F-6
    Subb= 2x xtz 99w 12.16
    Center=C-6
    Forsterker= RX-V663 Yamaha

Hvordan tror dere dette blir???

Tror det vill gjøre seg med større fronter grunnet at subben river frontene i stykker. blir rett å slett overdøvet av bassen :P

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt m65 og 2 x 99w12 , noe som fungerte meget bra.

Samtidig burde du få tak på en radioshack, om du ikke har en fra før.

Edit: Så at det var m85 du skulle ha - Du har ikke vurdert m65-ex og oppgradere diskanten. - Flere her som har gjort det.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigOne
    hei. ny plan til min fremtidige oppgraderinger

nå blir det 2x XTZ w12 99.16 1 C-6 Center og 1x par M-85 i front.

Oppsette blir da som følger.

Front=M85
    Bak= F-6
    Sider=F-6
    Subb= 2x xtz 99w 12.16
    Center=C-6
    Forsterker= RX-V663 Yamaha

Hvordan tror dere dette blir???

Tror det vill gjøre seg med større fronter grunnet at subben river frontene i stykker. blir rett å slett overdøvet av bassen :P
    M-85 spiller som pokker, de går faktisk relativt dypt og. Eneste som jeg syns er litt design error med dem er at diskanten sitter så lavt. Ellers så røsker de godt. Jeg har aldri prøvd maks på dem, rett og slett fordi bassen ikke holder ut linjært med diskant mellomtone. Jeg er slik at jeg må ha MASSE bass ved høy lyd hvis ikke ser jeg ingen grunn til å watte opp. Og når jeg sier masse bass, tenker jeg på noe som 4 x 15" trykker ut, og da er det litt opplagt a 4 x 8" ikke rekker til:P
    Men ikke få feil intrykk, jeg ble meget overasked over basstrykket i dem, de drar fra de 12" JBL jeg hadde før Alt i alt: MASSE for pengene

Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har vurdert M-65 EX ja men tror jeg går for M-85

Liker å ha litt size på frontan + at æ må få litt bedre bass enn det F-6 gir ut for at det ikke skal bli hull i lyden når bassen slår osv!

Men er M-65 EX bra??

Bedre enn di forrige?

Tar imot alt av forslag

Har foresten tatt av gardinan forran F-6 mine. lyden ble høyere og bedre synns jeg. så nå spiller jeg på -2 i lyd på PS3 og da kan jeg dra di nesten ned te -0 db på forsterkern før det begynner å hørest farlig ut. + at lyden ble renere når jeg stilte på PS3 til -2 i lyd

Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var M-85ene kommet i hus dæven kår rått spiller rent å fint.. tidligere med F-6 så kjørte jeg 7.1 stereo for å få den lyden jeg var ute etter å da lå jeg på -20db nå har jeg dobelt så bra lyd på bare 30-db så er fornøyd.. C-6 senter som gjennstår no så e alt helt perfekt

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •