Jakten på brystkassebass! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 101
    Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    For det første er det oppsettet som bilde viste langt ifra billig. Totalpris på 100 000?
    Prøv å gang prisen med 2

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Prøv å gang prisen med 2
    Tok en kjapp hoderegning nå og du er nok inne på noe der

Nærmere 200k for et anlegg som var satt opp for trykk og moro som ikke gjorde meg spesielt imponert over dypbass eller brystkassetrykk. Overvar lydklippene to ganger også på forskjellige sitteplasser.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dumle
    Det var nå ikke akkurat ment at på den måten heller, snakket aldri om 72 mm vandring ved 100 Hz.. Rimelig håpløst og usaklig eksempel. Saken er den at et element med sinnsykt lang vandring, som kan produsere skikkelig lydtrykk helt i bunn, spiller regelrett crappy på 150 Hz i forhold til et element som f.eks. JBL 2226H/J, som har 5 mm Fmax og helt rå midbass. Nytter ikke å ha noe som spiller 125 dB ved 120 Hz hvis det spiller slapt og uten snev av stramhet.
    Som tidligere nevnt, det er ikke tilfellet. Det jeg skriver er ikke et eksempel, bare et fysisk fakta basert på ditt eget eksempel på slaglengde.

Uansett, slaglengden har i så måte ikke annet å si enn at den bidrar til å sette max lydtrykk ved en gitt frekvens. Et element blir ikke mer eller mindre stramt av lang slaglengde.

Det som er saken er at subelementer ofte er bygget med Qts i området 0,4 til 0,5m og satt inn i kasser med rimelig høy Q, noe som gjør at SPL ved Fb er omtrent like høyt som SPL ved 1 oktav over Fb. På den måten får man fort 3dB mer ut av systemet, selvsagt på bekostning av frekvensbalansen.

Ved 20Hz får man typisk minst 8-9, ofte så mye som 12-13 dB bidrag og noen ganger mer om vi ser bort fra rommets resonanser. Ved 100Hz kan bidraget være ned mot 0dB jfr høyere frekvenser. Man skal med andre ord ha typisk 10dB mindre nivå ved 20Hz enn ved 100 for å få nogen lunde jevn bass. Får man for mye nedover oppleves det som slapt og upresist.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Problemet er nok romrelatert. Da må man angripe det deretter.
    Kanskje du skulle ta deg en tur til OMF for å høre hvordan bassen sitter der med noen akustiske tiltak og DEQX? Selv om han har dyre høyttalere, så ville jeg tro ditt anlegg har større potensiale i bassen med subbene.

Har du forresten fått gjort noen målinger?
    Hos OMF er det ingen akustiske tiltak som har noen reell innvirkning ved lave frekvenser. Forøvrig er Labbetuss en av de svært få som har hørt oppsettet med de moddede 801N, og de er nok ytterligere en klasse opp i forhold. Jeg har en mistanke om at dette fortsatt står som en slags referanse for ham, og da ligger heller ikke lista direkte lavt. Imidlertid skal det nevnes at også det oppsettet er uten akustiske tiltak.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hos OMF er det ingen akustiske tiltak som har noen reell innvirkning ved lave frekvenser. Forøvrig er Labbetuss en av de svært få som har hørt oppsettet med de moddede 801N, og de er nok ytterligere en klasse opp i forhold. Jeg har en mistanke om at dette fortsatt står som en slags referanse for ham, og da ligger heller ikke lista direkte lavt. Imidlertid skal det nevnes at også det oppsettet er uten akustiske tiltak.
    Har ikke OMF to Helmholtzresonatorer?
    Uansett så er det lydkorreksjon som er hovedgreien hos OMF. Han har begrenset med akustiske tiltak.
    De moddete 801N har jeg forresten veldig lyst til å høre, men ikke lett å få audiens der.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, OMF har 2 helmholzer, men de står rett bak høyttalerne, og der gjør de i praksis nesten ingen ting.

Har du vært i kontakt med Johnny?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jo, OMF har 2 helmholzer, men de står rett bak høyttalerne, og der gjør de i praksis nesten ingen ting.

Har du vært i kontakt med Johnny?
    Har vært i kontakt med Johnny flere ganger før. Men jeg prøver igjen!

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen som er ute etter brystkasse bass??
    Eller er det bare rumling fra SVS som gjelder her inne?

Utrolig stille tråd, som jeg tenkte å få erfaringer og råd fra.. :P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1
    Eller er det bare rumling fra SVS som gjelder her inne?

Utrolig stille tråd, som jeg tenkte å få erfaringer og råd fra.. :P
    Erfaring sier at mindre og flere elementer slår mer i brystet enn færre og større.
    Mission har jeg hørt flere modeller av, og de slår rimelig greit.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jo ikke fullrangehøyttalere med til sammen 4 stk 8" så veldig uvanlig kost da, kanskje folk rett og slett har for lite forsterkereffekt, og burde kjøpe ny forsterker i stedenfor å bytte subber hele tiden, som uansett ikke spiller i frekvensområdet de sliter med? Nå har sikkert mange en litt annen referanse til hva som er mye mellombass enn jeg har, men det trykker da ganske bra hos meg hvertfall

Problemer med rom er vel et annet stort problem hos endel sikkert.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Nå har sikkert mange en litt annen referanse til hva som er mye mellombass enn jeg har, men det trykker da ganske bra hos meg hvertfall

Problemer med rom er vel et annet stort problem hos endel sikkert.

Men du vet, alle har ikke B&W fra øverste hylle..

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av det jeg har hørt er PA helt fullstendig overlegent på dette området. Så spørs det om man kan leve med de negative sidene. Mange av de gode PA bassene spiller knallhardt opp til 200hz, noen enda høyere.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1

Jo, det vil alle ha.......:-D

Dette er 1 av mange løsninger som leverer......

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Jo, det vil alle ha.......:-D

Dette er 1 av mange løsninger som leverer......

Som i at store bilder = stor lyd?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Men du vet, alle har ikke B&W fra øverste hylle..
    Hehe jojo, men når man begynner å snakke om å sette opp en sub i hvert hjørne så ruller jo fort kronene da også, så det er jo greit å ta en vurdering av hvor man legger pengene. Bytter man høyttalere og/eller forsterker får man kanskje bedre lyd i resten av frekvensområdet også
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte noen ytringer om at disse subtårnene absolutt ikke ga brystkassebass på noen som helst måte.

En ting som mange glemmer er at dette må sys sammen riktig, man kan ikke kjøre en typisk slank mellomtone, og så mate på med brystkassebass. Da vil det hele låte dunkelt og trist. Det må legges på helt fra 5-700Hz og nedover for å få det til å henge sammen. Dette gjøres selvsagt ikke ved å ha suber som går opp til 700Hz...

Men altså, det er jo ikke muligheten for å bli mer kvalm når man hører på musikk som er målet, men å øke ekteheten og friskheten, illusjonen av dynamikk om du vil. Her er det bare helhetlig tankegang som gjelder, inklusive en god tunet diskant.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Er det ikke lettere og leie en utlending til og slå deg i brystet i takt med bassen da... ?

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke at et basstårn eller bytte til noen andre subber vil hjelpe på problemet ditt.

Quote fra AVSforum:
    Sitat Opprinnelig postet av LTD02 Vis post
    there may be better options, but most will be more expensive.

i'd look for high efficiency (96db+), low moving mass (<110g or so for a 15" driver), low Qes (less than about 0.32 or so), high power handling, and at least a 3" voice coil, a 4" coil would typically be even better as would venting or other cooling technologies.

the problem is that to accomplish these specs, there really aren't any 'cheap' drivers. i'd say a mediocre mid-bass would be something like the peavey black widow, which sell for $150 +/-. for a good mid-bass driver, most of the pro-audio brands have something that should work. b&c, 18sounds, jbl, rcf, et al all have something that more or less meets these specs and costs more or less $300.

if you find a driver with jbl 2226h ($300) mid-bass performance for $30, please be sure to let us all know. :-)
    Tatt ifra denne tråden:
    Mid bass suggestions - AVS Forum

Kjøp deg 2x JBL 2226H, en forsterker til å drive dem (EP2500 er billig og bra til prisen), en Behringer DCX 2496 til å ta seg av Xover, delay (phase) og EQ om det er behov for det. La SVS PB13U spille fra 50hz og ned, mens JBLene spiller fra 50-1X0 hz.

Om du er villig til å eksperimentere litt for å få best mulig bass _overalt_ i rommet, så ta også en titt på denne tråden:

Are three inexpensive subs better than one expensive sub-Dr. Earl Geddes Approach - AVS Forum

Veldig interessant tråd faktisk.

Det går strengt tatt ut på dette:

1. Kjøp deg de 2 JBL elementene samt en DCX2496. Lag en kasse til dem.

2. Kjør frontene/center som LARGE (Frontene skal i teorien være LUKKEDE kasser da. Men kanskje det er mulig å få til selv ved portede kasser som RF7ene dine.. evt tette dem).

3. Stack dine 2 X PB13U og la dem bli kjørt som "ULF" (Ultra low frequency) - la dem spille fra 50hz og ned. Disse 2 blir da regnet som "1" subwoofer - men med mye mer trøkk down low!

4. La JBLene spille fra 50-150hz (Det er viktig du har 2 JBL subber da, og ikke bare en)

Cluet er å ha 3 subwoofere for å klare å oppnå dette (I ditt tilfelle ville jeg kjørt begge Ultraene stacket som "1" sub), og rommet må ikke være for stort.

--- Hvordan du skal gå frem for å plassere subbene osv blir bedre beskrevet i tråden. Det som er spennende med denne "måten", det er at den gir ikke bare god bass i SWEET SPOTEN, men "over alt".

PS: Kan også nevne at HSU MBM12 gir veldig god punch i brystet (har en slik sak selv). 2 slike i oppsettet ditt kunne gjort susen (enten ved å bruke dem slik HSU selv anbefaler, eller ved å eksperimentere med "Dr. Geddes Approach"... evt eksperimentere litt med dem selv .. feks koble en til hver front høytaler e.l.)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høy virkningsgrad og "hurgithet" er en seiglivet myte uten noen som helst forankring i virkeligheten.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skulle gått for et slikt oppsett som beskrevet over må jeg vel strengt tatt skaffe meg en matrise for å få fase og xover så optimalt som mulig mellom alle komponentene i systemet. Ser heller for meg en løsning som er mer brukervennlig om jeg skulle gjort noe med dette, det å begynne å bygge suber etc er ikke helt min greie. ops:

Er det ferdige aktive subwoofere som kan gjøre jobben?

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •