Jakten på brystkassebass! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 101
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det der er jo absolutt ikke måten man bør gå frem for å få best mulig integrasjon med rommet.

Man bør også unngå nedovervendte basselementer.
    Må bare legge til at det ikke er noen nedover rettede elementer i oppsettet på bildet.
    Basstårnene besto av Dali Ikon

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man ha skikkelig "brystkasse-bass" som kjennes igjennom marg og bein må man nok ha høyttalere fra CV med mye PA effekt, ellers må man vel rett å slett bygge seg midbass subber kanskje? :roll:

Gubben bygde seg jo to midbass-tuber med 15 tommere i, men det ble vist for ekstremt igjen! Hehe

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Skal man ha skikkelig "brystkasse-bass" som kjennes igjennom marg og bein må man nok ha høyttalere fra CV med mye PA effekt, ellers må man vel rett å slett bygge seg midbass subber kanskje? :roll:

Gubben bygde seg jo to midbass-tuber med 15 tommere i, men det ble vist for ekstremt igjen! Hehe
    klipsch la scala gir helt rå brystkasse bass med en liten rørforsterker

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det der er jo absolutt ikke måten man bør gå frem for å få best mulig integrasjon med rommet.

Man bør også unngå nedovervendte basselementer.
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Må bare legge til at det ikke er noen nedover rettede elementer i oppsettet på bildet.
    Basstårnene besto av Dali Ikon

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med et selvbygg ? en 7. ordens løsning med et par 12" eller 15" Disse var jo sjefen i bilsammenheng da jeg var "ung" ...
    Bygget et par sånne med CW elementer, det sparket som F....
    Den Hsu midsubben som er nevnt tidl. har jo samme "oppførsel" som en 7.ordens løsning, Kurven er som en kamelpukkel med toppen på ca.200 hz...
    Ellers har jeg tro på et tårn med 8 eller 10" . Men så var det plassen da... eller Waffen

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bandpass vil gi en del av de ulempene som nedadrettede elementer gir i denne sammenhengen.

Utfordringen hos Labbetuss er ikke å få nok høyttalere. RF7 har kapasitet til "brystkassebass" de, men han får ikke bassen til å sitte på grunn av romgeometrien. Det er den som må løses, og da hjelper det ikke å bruke det eller det merket, den eller den forsterkeren osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er absolutt ikke tilfellet. Imidlertid vil 72mm vandring ved 100Hz tilsvare et ganske avsindig lydtrykk. For et par 12-tommere snakker vi for eksempel om 145dB ved 100Hz.
    Det var nå ikke akkurat ment at på den måten heller, snakket aldri om 72 mm vandring ved 100 Hz.. Rimelig håpløst og usaklig eksempel. Saken er den at et element med sinnsykt lang vandring, som kan produsere skikkelig lydtrykk helt i bunn, spiller regelrett crappy på 150 Hz i forhold til et element som f.eks. JBL 2226H/J, som har 5 mm Fmax og helt rå midbass. Nytter ikke å ha noe som spiller 125 dB ved 120 Hz hvis det spiller slapt og uten snev av stramhet.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dumle
    Det var nå ikke akkurat ment at på den måten heller, snakket aldri om 72 mm vandring ved 100 Hz.. Rimelig håpløst og usaklig eksempel. Saken er den at et element med sinnsykt lang vandring, som kan produsere skikkelig lydtrykk helt i bunn, spiller regelrett crappy på 150 Hz i forhold til et element som f.eks. JBL 2226H/J, som har 5 mm Fmax og helt rå midbass. Nytter ikke å ha noe som spiller 125 dB ved 120 Hz hvis det spiller slapt og uten snev av stramhet.
    Et element som kan spille 100hz med en slaglengde på 72 mm vil vel også kunne ha en slaglengde på 72 mm med lavere frekvenser ?. Poenget er vel heller hvordan elementet takler effekten og belastningen utsettes for når det inngår i et system. De elemntene du sikter til har vel en bevegelig masse som gjør at de trenger veldig mye effekt med lange slaglengder opp i frekvens, og vil vel heller ikke tåle slik belastning...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Et element som kan spille 100hz med en slaglengde på 72 mm vil vel også kunne ha en slaglengde på 72 mm med lavere frekvenser ?. Poenget er vel heller hvordan elementet takler effekten og belastningen utsettes for når det inngår i et system. De elemntene du sikter til har vel en bevegelig masse som gjør at de trenger veldig mye effekt med lange slaglengder opp i frekvens, og vil vel heller ikke tåle slik belastning...
    Jepp, Fmax er og blir Fmax, selvfølgelig. Ser at poenget mitt kunne misforståes Vil bare ha fram at elementer som er laget for å spille subbass, ikke spiller bra midbass, nettopp på grunn av det du påpeker med at de har for stor bevegelig masse til å ha snert oppover i frekvens

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En jeg jobber sammen med har et par CV 1515 og 3 av de største CV forsterkerne og dette ble for lite trykk for han. Så for 1 uke siden ca fikk han sendt over 1 stk CVA-118 fra E-Bay (12000,-) . Da den kom i hus måtte han være forsiktig med å spille høyt pga han fikk halvveis vondt i brystkassa pga trykket fra denne.
    Er jo en pa subwoofer og den ser helt grusom ut.
    Tviler ikke et sekund på at den spiller rått, er jo bygget etter gamle Stroker teknologien, med frontgitteret som kjøleribber.

Kansje verdt å sjekke ut, ikke vet jeg
    Cerwin-Vega - Professional audio, mobile, home, loudspeakers, speakers, active, amps, bass, amplifiers, sats, sub

Ikke le av forslaget mitt

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV-Gunnar
    En jeg jobber sammen med har et par CV 1515 og 3 av de største CV forsterkerne og dette ble for lite trykk for han. Så for 1 uke siden ca fikk han sendt over 1 stk CVA-118 fra E-Bay (12000,-) . Da den kom i hus måtte han være forsiktig med å spille høyt pga han fikk halvveis vondt i brystkassa pga trykket fra denne.
    Tviler ikke et sekund på at den spiller rått, er jo bygget etter gamle Stroker teknologien, med frontgitteret som kjøleribber.

Cerwin-Vega - Professional audio, mobile, home, loudspeakers, speakers, active, amps, bass, amplifiers, sats, sub

hadde jo vert like billig å kjøpt den fra ljudia. men trykker sikkert konge den tenker jeg

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Horn løsning?

Hva med en horn kasse? Vil feks denne gi ønsket effekt i 50-200hz området?
    De selger element som passer hos Ljudia.
    Vedlegg 48206

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV-Gunnar

Den er på vei i "stuevennlig" variant ... med noen modifikasjoner da.. Vistnok! Blir morro :P.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik stygg subb kan vel bare hjemmes bak sofaen uansett?
    Si i fra om noen finner en billig sub med trykk

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvilken sub er best til det såkalte brystkassetrykket da??
    Til folkelig pris vell og merke, og ikke CV!!!

Hvordan er de populære svs`ene til brystkassetrøkk?? Bra? Eller er det mest rumling av svs??

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke testet SVS selv, men har intrykk at det er mest for dypbass ja.
    Har selv en XTZ W12, må høyt volum på enkelte sanger kan jeg såvidt merke litt brystkasebass, men svært lite.
    På sangen Enur (feat. Natasja) - Calabria 2007 er det mulig, med mine høyttalere og kjenne det littegran.

Er på jakt etter noe "billig" som kan gi meg dette trykket, har ikke tenkt og hive ut XTZ-en, men en tileggs sub

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og er ute etter en subb eller 2 der jeg får skikkelig brystkassetrøkk
    Skal til og begynne på den dedikerte kinoen nå snart, og forbereder meg litt før det, med å lete tak i utstyr jeg vil ha.
    Og subb(er) ligger da høyt på listen. Gjerne en hvor jeg kjenner f.eks pistolskuddet i Open Range fysiskt på kroppen..

Rommet mitt blir på 3.15 x 5.7 meter...
    Kom gjerne med tips.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Legger ved et bilde...........
    For det første er det oppsettet som bilde viste langt ifra billig. Totalpris på 100 000?

For det andre ble jeg ikke imponert over verken brystkassetrykket eller dypbassen oppsettet leverte.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er nok romrelatert. Da må man angripe det deretter.
    Kanskje du skulle ta deg en tur til OMF for å høre hvordan bassen sitter der med noen akustiske tiltak og DEQX? Selv om han har dyre høyttalere, så ville jeg tro ditt anlegg har større potensiale i bassen med subbene.

Har du forresten fått gjort noen målinger?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt en del målinger tidligere, men disse er desverre kommet bort. Kan ta nye hvis det er av interesse

Ja problemet ligger nok mye i rommet, men tenkte kanskje det kunne vært gusntig med noe som gjerne hadde mer å levere lenger opp i bassområdet. Har fått testet mye i helgen, og til kino er det egentlig relativt bra. Tar dog likevel imot de tips og råd jeg kan få

Skal også kjøre en ny kalibreringsrunde på hele oppsette nå denne uken.

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •