Jakten på brystkassebass! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 101
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av penol
    Kanskje Snickers kan skrive det på nytt i denne tråden slik at vi andre kan få nytte av god bass også?
    Nei, det er hemmelig...8)

Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Støttes!
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    +1
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    +2
    Sitat Opprinnelig postet av Dumle
    +3
    Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1
    Jeg vil også ha oppskriften til Snickers... :-D
    Også av andre å, alt som kan hjelpe meg (og sikkert andre) blir tatt imot med takk..
    Ok da.

Det jeg har foreslått er å sette opp et array med suber, da hhv foran og bak lytteposisjon slik som dette for eksempel:

--#-----------#--

--#-----------#--

Det er ikke ulikt det han har i dag.

Jeg har videre foreslått å sette opp dette med en flerkanalsprosessor som håndterer bassrouting, delay og EQ separat for samtlige kanaler (en kanal pr sub), så kjøre et sett målinger for å finne ut hvilke samspill som trigger minst ulumskheter i rommet for så å fortrinnsvis sette opp subene til å ta seg av alt under 100Hz, noe som gjør at han nok må ha suber med elementene fremmover eller til siden. Alt skal selvsagt EQ-es til slutt, men målet er da å få til jevnest mulig bass ved den/de sitteplassen(e) som vil bli brukt i praksis.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Lest i mange tråder nå at folk savner trøkket i brystkassen med SUB'ene de kjører. Ser at mange av de samme kjører med opp mot 10db økning fra 80hz til 20hz. Vil ikke dette være med på å gjøre at man føler man får mye mindre brystkasse trøkk? Man har jo med vilje justert opp masse ekstra trøkk i bunnen som da vil føles mye mer brutalt enn lengre oppe i frekvens. Ville tro du fikk ett mye jevnere trøkk hele veien hvis man prøvde å kjøre frekvens kurven så rett som mulig...... Er jeg helt på ville veier nå eller.......???
    Du er nok ikke på ville veier der nei. Dessuten er det mange som tror at brystkassetrøkket hovedsaklig ligger i området der suben jobber... Vel, brystkassetrøkk som man f.eks. kjenner på konserter ligger godt over 80 Hz. Det skikkelige smekket man kjenner i brystet ligger etter min mening mellom 80 Hz og 150 Hz, og der er det ikke mange suber som spiller noe særlig sånn som folk setter dem opp.

Bryskassetrøkk får man med store elementer, med kort vandring.. Et element som flytter seg en halvmeter frem og tilbake er omtrent like stramt som rompa til en gjennomsnittlig ansatt på et grisegrendt gatekjøkken Det er en grunn til at elementene fra JBL som sitter i VerTec-serien har vandring på 5-6 mm, i stedet for 72 mm som det visse andre elementer som er svært populære har..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fathom f112

Sitat Opprinnelig postet av oddemann
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/45985

Nå er ikkje eg nokon sub mann, men ifølge beskrivelsen der burde den jo vere OK
    Hvis du ikke skulle ha fått en meget god pris,- eller ha tilgang på en brukt når det gjelder Klipsch RT-12d,- hadde jeg nok heller gått for en brukt fathom
    f112 til 19000 kr, kontra å kjøpe en ny RT-12d til 17000.

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bicks
    Hvis du ikke skulle ha fått en meget god pris,- eller ha tilgang på en brukt når det gjelder Klipsch RT-12d,- hadde jeg nok heller gått for en brukt fathom
    f112 til 19000 kr, kontra å kjøpe en ny RT-12d til 17000.
    Det er vel litt bob bob dette her. Jeg er helt enig i at brystkassetrykket ligger mellom 80-140Hz, og da er det ikke så mye å hente i F112. Har hatt 3 stk selv, og de ruller kraftig av ved 120Hz. Låter best under 100Hz spør du meg.

Få laget en kasse med 4 8 tommere på hver side, og kjør de aktivt mellom 70 og 200Hz f.eks.

Da har du nok nok trykk i kassen vil jeg tro

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Det er vel litt bob bob dette her. Jeg er helt enig i at brystkassetrykket ligger mellom 80-140Hz, og da er det ikke så mye å hente i F112. Har hatt 3 stk selv, og de ruller kraftig av ved 120Hz. Låter best under 100Hz spør du meg.

Få laget en kasse med 4 8 tommere på hver side, og kjør de aktivt mellom 70 og 200Hz f.eks.

Da har du nok nok trykk i kassen vil jeg tro
    Må si meg enig her. Hjelper lite å bytte ut SUB'ene når trykket du leter etter antagligvis ligger over delefrekvensen du har satt til SUB'ene
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, snakk om respons gitt! Tydeligvis et tema som mange kan ha nytte av dette

Ja, lurer faktisk på å selge alle svs'ene og å gå for Snickers sin løsning, men får diskutere litt mer med han.

Det kan med andre ord se ut til at jeg må gå for subwoofere som har forskjellige arbeidsområder for at jeg skal kunne få et form for fullrange system i bassområdet som både kicker ass og strekker seg ned i dypet. Har sett på PA løsninger just for the hell of it, men da er løsningen til Snickers langt mer attraktiv igjen

Setter veldig stor pris på diskusjonen og alle tips og råd som kommer inn, så er bare å kjøre på videre!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Må si meg enig her. Hjelper lite å bytte ut SUB'ene når trykket du leter etter antagligvis ligger over delefrekvensen du har satt til SUB'ene
    Hvis jeg går for snickers sin løsning er det ikke noe problem å bytte ut subene (så lenge valget blir riktig), resten av innstillingene gjøre på matrisen. Jeg er ikke redd for å sette subene høyere i delefrekvens.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig og få dette trykket uten og betale veldig mye?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Er det mulig og få dette trykket uten og betale veldig mye?
    Helt klart :-D

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved et bilde...........

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Letteste måten å få skikkelig trøkk i brystkassen (midbass) er å kjøre noen store høytalere vil jeg tro ja. Hadde skikkelig trøkk i hele spekteret med Klipsch RF-83 matet med masse strøm, og 2 x PC13 Ultra som tok alt fra 80hz og nedover. Som en kompis sa når han var på besøk. Sist han hadde opplevd slikt trøkk var i tiden han holdt på med fete bilanlegg.

Nå med MTS-01 har jeg ikke samme trøkket lengre, men føler alikevel at jeg har tatt ett steg opp kvalitetsmessig. Tror nok også rommet har veldig mye å si på hvordan trøkket blir både i brystkassen og nedover i dypet.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å betale veldig mye er jo relativt, men jeg synes jo oppsettet du skisserer her flaggis gjerne pusher lommeboken noe ift det jeg føler er relevant

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det der er jo absolutt ikke måten man bør gå frem for å få best mulig integrasjon med rommet.

Man bør også unngå nedovervendte basselementer.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dumle
    Bryskassetrøkk får man med store elementer, med kort vandring.. Et element som flytter seg en halvmeter frem og tilbake er omtrent like stramt som rompa til en gjennomsnittlig ansatt på et grisegrendt gatekjøkken Det er en grunn til at elementene fra JBL som sitter i VerTec-serien har vandring på 5-6 mm, i stedet for 72 mm som det visse andre elementer som er svært populære har..
    Det er absolutt ikke tilfellet. Imidlertid vil 72mm vandring ved 100Hz tilsvare et ganske avsindig lydtrykk. For et par 12-tommere snakker vi for eksempel om 145dB ved 100Hz.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv et par JBL 2226H og Velodyne SPL1000, og det er den kjappeste, mest punchy komboen jeg har noen gang hørt. Jeg tror effektive midbasser, med noen GODE musikalske subber er løsningen her..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er åpen for forslag her, men Velodyne skal aldri inn i huset igjen

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Er åpen for forslag her, men Velodyne skal aldri inn i huset igjen
    How come...?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt to DD18 som begge var feil på. Den tredje jeg fikk i hus gav jeg opp og solgte uåpnet. Det jeg fikk testet imponerte heller ikke spesielt desverre.

Edit: Samt at de er veldig dyre...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Swansene er det bra fart i, imponererte stort når de spilte musikk i 2 kanaler :-)
    Spilte mye bedre en den dyre norsk/danske kombinasjonen til soundgarden på messa
    Oppsettet ga mye morro ned til 25-20hz ?

Er bassdelene av f2.2f båndpass kasser ?

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •