Øvre mellomtone spiller dårlig i en av mine Dali Concept 8 :(

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Øvre mellomtone spiller dårlig i en av mine Dali Concept 8 :(

Hei. Av ren tilfeldighet oppdaget jeg at elementet som spiller øvre mellomtone spiller veldig dårlig, lavt, skurrete og med lav guffe på den "nedre øvre mellomtonen". Hører dette bedre hvis jeg setter mine to høytalere ved siden av hverandre, er litt av frekvensregisteret som ikke kommer like godt med i den ene høytaleren. Hva gjør jeg med dette? Er dette helt sikkert høytaleren eller tror dere forsterkeren kan forårsake noe sånt? Hvordan vet jeg om det er delefilteret eller elementet som er gåent og hvor får jeg tak i nye deler?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være kablingen mellom forsterkeren og høyttaleren eller fra delefiltret og innvendig til elementet som gjør det. Gå over alle kablene og sjekk at alt sitter slik det skal.

Skurringen du beskriver kan også tyde på sprengt element. Du kan gjøre en kjapp test ved å ha gjevnt trykk over membranen for å dytte høyttaleren manuelt inn og kjenne om spolen sklir fritt eller at det virker som om noe tar tak i sideveggene. Men vær forsiktig, og ikke bruk for mye kraft eller dytt den for langt inn.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    1. Hva gjør jeg med dette? Er dette helt sikkert høytaleren eller tror dere forsterkeren kan forårsake noe sånt?
    2. Hvordan vet jeg om det er delefilteret eller elementet som er gåent
    3. Hvor får jeg tak i nye deler?
    1. Prøv å koble høyttaleren på den andre utgangen for å konstatere om det er høyttaleren eller forsterkeren det er noe galt med.
    2. Skru ut elementet å koble det utenom delefilteret.
    3. Hi-Fi klubben.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok ut elementet og koblet det rett til forsterkeren. Det spilte rent og fint (antar at man bør høre ganske tydelig hvis det er noe galt med det?). Nå klarte jeg utrolig nok å sprenge diskanten på den andre høytaleren min! At jeg må lære på en så dyr måte :evil: Sendte en høyfrekvent sinustone til høytalerne og så sa det poff i diskanten, den er nå helt død :S Så derfor har jeg ingen mulighet til å teste de to ved siden av hverandre igjen.

Er hifiklubben eneste sted for å få tak i slike komponenter? Hvor mye tror du de skal ha for en slik diskant?

Jeg prøvde å dytte elementet inn også. Setter jeg fingeren i midten av elementet og dytter går det fint inn og ut akkurat som de andre elementene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Er hifiklubben eneste sted for å få tak i slike komponenter? Hvor mye tror du de skal ha for en slik diskant?
    Hi-Fi klubben er eneste i Norge som har Dali så vidt jeg vet. Kan tenke meg diskanten koster ca. 5-800,-

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •