Lav tale i center - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 70
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Prøvd å bytte utgang på effektforsterkeren? I tilfellet det er noe muffins med den.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en rein surround reciver da, eller er det jeg som misforstår deg nå. Er det andre utganger for center da??

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv og sett front på center utgang og center på front utgang bare for og teste, og sjekk kabler og nullstill alt i reciever, bruk elimineringsmetoden.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville satt frontene til large og slått av bassen, og satt senter til small.
    Juster så nivå slik at du får likt nivå på fronter, senter og surroundhøyttalere.

Å stille bass på +10 er ganske heftig for forsterkeren når du skrur opp. Dvs. at du øker nivået rundt 50Hz med 10 dB, noe som gjør at du i det frekvensområdet pøser på med ti ganger så mye effekt som når den står på 0. Det er vanskelig for en forsterker å takle.
    At dette frekvensområdet blir hevet så mye gjør også at lavfrekvente lydeffekter blir mer fremtredende, og at slike ting som tale drukner i bass.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Jeg ville satt frontene til large og slått av bassen, og satt senter til small.
    Juster så nivå slik at du får likt nivå på fronter, senter og surroundhøyttalere.

Å stille bass på +10 er ganske heftig for forsterkeren når du skrur opp. Dvs. at du øker nivået rundt 50Hz med 10 dB, noe som gjør at du i det frekvensområdet pøser på med ti ganger så mye effekt som når den står på 0. Det er vanskelig for en forsterker å takle.
    At dette frekvensområdet blir hevet så mye gjør også at lavfrekvente lydeffekter blir mer fremtredende, og at slike ting som tale drukner i bass.
    My point exactly!

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stevens
    1w = 1w = 1w ....
    Ja, så lenge det er snakk om reelle watt, og watt som ikke forsvinner under press.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg prøve det, har hatt senteren på small før, men vil ikke si at det var store forskjellen, er en stund siden da, men prøver igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva skal levere bass da siden jeg ikke bruker sub?

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du går inn i menyoppsettet til forsterkeren din og setter front høyttalerne til large og senter til small og ingen sub, da vil bassen bli sent til høyre og venstre front høyttaler (også den bass informasjonen som normalt skulle blitt sendt til senter høyttaleren).
    Hvis du nå også er nøye med plassering av front høyttalerne (vinkling mot lytteposisjon) vil du kunne få det til å høres ut som om senteren spiller mere bass enn den i virkeligheten gjør.
    Hvis du har bak høyttalere som heller ikke er i stand til å spille noe særlig dyp bass bør du også sette de som small i menyen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg tilbake etter en lang stund siden PC`en min havarerte.

Siden sist har jeg lånt meg typen center høytaler ifra hifi butikken Dali Ikon Vokal 2. Syntes fortsatt at tale i senter er for lav.

Har i tillegg fått sjekka og har funnet ut at sub`en var i orden og fått kobla på den igjen.

Har prøvd å sette front til Large som den forøvrig har gjort hele tiden med unntak når jeg gjør eksprimenter. Slått av bassen på front og prøvd og stille inn alle høytalere fra skrætsj.
    Front:Large, senter:small(har prøvd large også), Surround:small. Er fortsatt ikke fornøyd.

Alle innstillninger ender alltid opp likt. Front Large 0,bass+10(hjelper ikke å sette på null eller slå av), Center Large+7(ellers blir det for spinkel lyd og tale blir heller ikke bedre), Surround small 0, sub 0.
    Spiller gjerne på volum-25, effekter er ekstremt høye og tale greit, da må jeg skru ned lyden hver gang det skjer noe.

Grunnen til at jeg velger å ha front på +10 i bass er fordi jeg liker å høre hva høytalerene selv greier å prestere uten sub når jeg hører på musikk.

Hva gjør jeg da videre???
    Skal prøve dette med å sette front til center og center til front, det blir gjort fra input på menyen for høytalere da eller?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaffet deg dB måler nå da ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke skaffet db måler enda nei, skal se om jeg får lånt en.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wharf1980

Siden sist har jeg lånt meg typen center høytaler ifra hifi butikken Dali Ikon Vokal 2. Syntes fortsatt at tale i senter er for lav.

Har i tillegg fått sjekka og har funnet ut at sub`en var i orden og fått kobla på den igjen.

Har prøvd å sette front til Large som den forøvrig har gjort hele tiden med unntak når jeg gjør eksprimenter. Slått av bassen på front og prøvd og stille inn alle høytalere fra skrætsj.
    Front:Large, senter:small(har prøvd large også), Surround:small. Er fortsatt ikke fornøyd.

Alle innstillninger ender alltid opp likt. Front Large 0,bass+10(hjelper ikke å sette på null eller slå av), Center Large+7(ellers blir det for spinkel lyd og tale blir heller ikke bedre), Surround small 0, sub 0.
    Spiller gjerne på volum-25, effekter er ekstremt høye og tale greit, da må jeg skru ned lyden hver gang det skjer noe.

Grunnen til at jeg velger å ha front på +10 i bass er fordi jeg liker å høre hva høytalerene selv greier å prestere uten sub når jeg hører på musikk.

Skal prøve dette med å sette front til center og center til front, det blir gjort fra input på menyen for høytalere da eller?
    Føler med deg her og vet AKKURAT hvordan du har det med centeren. Har hatt Ikon Vokal 2 i ett år og den holder helt greit ikke mål. Dialogene er vannvittig pinglete og det ødelegger hele kinoopplevelsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken center burde en bruke til NAD da? Bruker en Proson nå. Har også en Celestion.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helst samme merke og serie som frontene dine er

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes sjenerelt at dialogene er bedrøvlige uansett hva en bruker. Prøvde å forklare problemet på hifi klubben når jeg skulle levere den igjen, di skulle vise hvordan man skulle stille inn og gjorde det. Resultatet var ekstrem høy lyd og masse effekter men ekstrem lav dialog på noe av det beste di hadde i butikken av center. Di ville ikke høre noe om at det var for lav dialog, fikk ikke sagt noe engang. Sist jeg sjekka hadde jeg ikke så dårlig hørsel!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har forsterkeren din et valg i menyen som heter dynamic compression eller lignende? Prøv å slå på dette og eventuelt sette det på max. Dette vil reduserer forskjellen mellom de laveste og høyeste lydene. Dvs, det blir mindre forskjell mellom lav tale og høye actionscener. Dette bør gi deg bedre dialog.

Forøvrig bør du sette fronter og senter på small hvis du har sub.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo hatt planer om å kjøpe meg dali hele veien men, ikke vet jeg!
    Nad tilsies jo å være sterkere watt en vanlige, men når en kommer til stykke etter at jeg har kjøpt meg en så lurer di fleste på om jeg har for tungdrevende høytalere. Dette synes jeg er rart når en sony låter nesten bedre en nad på di samme høytalerene. I allefall med tanke på at en må guffe på så mye mer for å yte det samme som med den tidligere sony`en.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo hatt planer om å kjøpe meg dali hele veien men, ikke vet jeg!
    Nad tilsies jo å være sterkere watt en vanlige, men når en kommer til stykke etter at jeg har kjøpt meg en så lurer di fleste på om jeg har for tungdrevende høytalere. Dette synes jeg er rart når en sony låter nesten bedre en nad på di samme høytalerene. I allefall med tanke på at en må guffe på så mye mer for å yte det samme som med den tidligere sony`en.
    5x50W er jo ikke akkurat nok til å lage jordskjelv. Ser du skriver at du har makset bass, det stjeler jo masse effekt fra forsterkeren din, skru heller opp subben din.

Sjekket manualen til forsterkeren din:
    DYN. RANGE (25, 50, 75, 100PCT): You can select the effective dynamic range (subjective range from soft to loud) for playback of Dolby Digital soundtracks. For fully cinematic effect, always select 100PCT, the
    default. Settings of 75, 50, and 25PCT progressively reduce dynamic range, making soft sounds comparatively louder while limiting the peak loudness of loud ones; the 25PCT setting will yield the least dynamic range and is best for late-night sessions or other times when you wish to retain maximum dialog
    intelligibility while minimizing overall volume levels.

Prøv å sette denne til 25PCT eller 50PCT, det vil gi effekten jeg beskrev i forrige innlegg.

Forøvrig kan jeg ikke helt forstå at du er overrasket over at NAD 5x50W ikke er kraftigere enn Sony 6x100W.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står noe om dynamic range control i bruksanvisningen, men finner ikke noe på reciveren eller i bruksanvisningen om hvordan man skal justere det. Har lest at det er løsningen, men er jo ikke mulig å justere eller finne!

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •