Lav tale i center - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 70
    Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    At tale er lavere enn mange andre lydeffekter er jo ganske naturlig, f.eks. et pistolskudd eller en eksplosjon skal jo ligge betydelig høyere opp på desibelskalaen enn dialog mellom to personer.

Om du allikevel vil redusere realismen, har de fleste surroundreceivere en eller annen funksjon for å redusere dynamikkomfanget, ofte kalt Night mode eller DRC (Dynamic Range Control).
    Seff vet jeg vel det at en eksplosjon eller ett pistolskudd er betraktelig høyere

Men volumet på dialoger er ikke helt på det normale nivået det skal være. For tilbakelent og tamt. DRC står på forresten.

Naboen f eks, hans gamle Jamo center pøset ut flotte dialoger og der tenkte jeg nesten at man kunne skrudd ned volumet i centeren. Aldri blitt helt klok på akkurat dette problemet her.

Kan godt være det er en dårlig center.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo gå inn å stille opp centeren manuel om man ikke er fornøyd...

Det kan jo være at center/ front har forskjellig følsomhet...? Missmatch¤?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    Man kan jo gå inn å stille opp centeren manuel om man ikke er fornøyd...

Det kan jo være at center/ front har forskjellig følsomhet...? Missmatch¤?
    db level mener du? Jada har prøvd dette, og det bedrer seg jo noe da, men da blir jo samtidig alle andre effekter skrudd opp også så blir litt feil i hele balansen i anlegget.

Centeren har følsomhet på 89db, frontene på 90. Men centere og frontere i samme serie til og med har jo ikke samme følsomhet ofte.

Missmatch? Kanskje, kanskje ikke. Skal jeg da nedgradere til Concept centeren da liksom? Ikke F...

Ser ikke så mange andre muligheter enn Ikon Vokal 2 centeren sammen med Concept 8 gitt.....

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Ser ikke så mange andre muligheter enn Ikon Vokal 2 centeren sammen med Concept 8 gitt.....
    Kanskje Lektor Center er en type som passer bedre med Concept fronter?

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også slitt med dette problemet siden jeg fikk min første receiver.
    Men jeg tror degt hjelper å skru opp den aktuelle kanalen.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta ''batteritesten'' og sjekk om elementene er koplet i fase, ikke alltid + er + og - er -.
    - kan godt være + og + kan godt være -
    :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    db level mener du? Jada har prøvd dette, og det bedrer seg jo noe da, men da blir jo samtidig alle andre effekter skrudd opp også så blir litt feil i hele balansen i anlegget.

Centeren har følsomhet på 89db, frontene på 90. Men centere og frontere i samme serie til og med har jo ikke samme følsomhet ofte.

Missmatch? Kanskje, kanskje ikke. Skal jeg da nedgradere til Concept centeren da liksom? Ikke F...

Hei,

Om SONY recieveren din var av god kvalitet (dvs. ikke billigste serie), så kan det godt tenkes at den faktisk hadde kraftigere forsterker enn den nye recieveren din har.

Du kan jo teste dette da, kjør PRE-OUT fra den nye og la den gamle kjøre effekt på senteren.

Ellers, vedr. følsomhet, så husk at 3 db er det du vil oppfatte som dobbelt så høy lyd. Så 89 vs 90 er da det du vil oppfatte som 1/3 (33% høyere lyd).

db/w/m er da db du får ut, med 1 watt inn.
    Om du da i tillegg har mistet litt watt-effekt, så kan du ende opp med betydelig lavere lydnivå.

Dog., burde dette jo også blitt like lavt på de øvrige kanalene.
    Siden du har prøvd å justere alt manuelt, anbefaler jeg deg å kjøre pre-out inn på 5.1 inn på gamle recieveren.

Jeg tror det bør gå helt fint å kjøre da pre out for centerkanal ut til f.eks. 5.1 input ( front ) på sonyen. Jeg vet ikke hva som da skjer med kalibreringen, ville tro den da kjøre rpå kalibreringen til den nye recieveren, selv om den da forbigår effektsteget(?).

Har aldri testet pre-out.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher

Ellers, vedr. følsomhet, så husk at 3 db er det du vil oppfatte som dobbelt så høy lyd. Så 89 vs 90 er da det du vil oppfatte som 1/3 (33% høyere lyd).

Om du da i tillegg har mistet litt watt-effekt, så kan du ende opp med betydelig lavere lydnivå.
    3db opfattes ikke som en fordobling af lydtrykket.
    3db er en fordobling af effekten der skal bruges. En fordobling af det oplevede lydtryk er 10db, nogen siger 6db i bassen. Hvilket vil sige at du skal bruge 10 gange som meget effekt for at få dobbelt så højt oplevet lydtryk.

Er det der diskuteres her i tråden ikke bare tegn på et dårligt mixet lydspor i filmen? Jeg syntes næsten altid at stemmerne er for lave og utydelige i forhold til resten af lydsporet.

Mvh. l´Blundt

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Hei,

Om SONY recieveren din var av god kvalitet (dvs. ikke billigste serie), så kan det godt tenkes at den faktisk hadde kraftigere forsterker enn den nye recieveren din har.

Du kan jo teste dette da, kjør PRE-OUT fra den nye og la den gamle kjøre effekt på senteren.

Dog., burde dette jo også blitt like lavt på de øvrige kanalene.
    Siden du har prøvd å justere alt manuelt, anbefaler jeg deg å kjøre pre-out inn på 5.1 inn på gamle recieveren.

Jeg tror det bør gå helt fint å kjøre da pre out for centerkanal ut til f.eks. 5.1 input ( front ) på sonyen. Jeg vet ikke hva som da skjer med kalibreringen, ville tro den da kjøre rpå kalibreringen til den nye recieveren, selv om den da forbigår effektsteget(?).

Har aldri testet pre-out.

SONY-receiver???

Har en Yamaha 3900 jeg. Og den gamle Denonen er solgt, så har nok bare den nye Yamahaen gitt....

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Ta ''batteritesten'' og sjekk om elementene er koplet i fase, ikke alltid + er + og - er -.
    - kan godt være + og + kan godt være -
    :wink:
    hadde + vært - så hadde vel auto-oppsett sagt ifra om fasefeil vil jeg tro?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da er det desverre blitt en stund siden siden jeg har fått vært innom her.
    Mange gode tips her. En del av det dere har rådet meg til har jeg allerede gjort, kan nevne det jeg har gjort.

Innstilninger: Front:Large, bass+10, Center:Large, +6, Sorround:Small, +5, Sub:Off.
    Er det noen innstilninger som jeg bør justere på frekvesen?
    Plasseringen av senteren får jeg ikke gjort så mye med på grunn av plass. Står på hylle rett over TV`en.
    Er enig at lydeffekter gjerne er høyere, men talen blir undertrykt, du må skru lyden opp og ned hele tiden ellers blir effektene for høye tale passe og motsatt når du skrur ned. Justerer du opp på center kanalen blir jo da effektene høyere, dette er ikke min hensikt, jeg vil høre mer av hva de sier i filmen. Det skulle vært en mellom ting.
    Pluss og minuss er riktige i forhold til terminaler på høytalere og reciver.
    Kjøpte NAD reciver fordi han jeg kjøpte front høtalerene av kjørte på NAD stereo forsterker på dem og det låt veldig bra etter min smak, og fordi jeg har hørt at NAD Opprinelig skal levere oppgitt effekt og ikke mindre som andre forsterkere gjør.

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peker senterhøyttaleren direkte mot sweetspot? Regner med at du har sjekket dette, men skader jo ikke å nevne det, sånn i alle tilfelle. :-) Jeg ville også kjøpt/lånt en lydtrykksmåler og stativ og fått dette sjekket opp med målinger.

Videre, sett center til small. Prøv igjen.

Deretter, prøv med alle høyttalere til small.

Siste alternativ: Se om forsterkeren har en "Night"-modus som justerer opp lave effekter opp til middels og høye effekter ned til middels. (Uten at jeg skal påstå at det er den ultimate lydopplevelsen. :-)

Er det noen spesielle scener/filmer som irriterer deg spesielt? Kom gjerne med et par eksempler, det er sikkert noen her som har de samme filmene

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde + vært - så hadde vel auto-oppsett sagt ifra om fasefeil vil jeg tro?
    Ja det har du nok helt rett i, er dog litt usikker på om alle romkoreksjonssystemene fanger opp dette like bra.. Har forstått det slik at ikke alle korreksjonssystem er like bra.
    Jeg ville uansett sjekket dette for å være på den sikre siden.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wharf1980
    Ja da er det desverre blitt en stund siden siden jeg har fått vært innom her.
    Mange gode tips her. En del av det dere har rådet meg til har jeg allerede gjort, kan nevne det jeg har gjort.

Innstilninger: Front:Large, bass+10, Center:Large, +6, Sorround:Small, +5, Sub:Off.
    Er det noen innstilninger som jeg bør justere på frekvesen?
    Plasseringen av senteren får jeg ikke gjort så mye med på grunn av plass. Står på hylle rett over TV`en.
    Er enig at lydeffekter gjerne er høyere, men talen blir undertrykt, du må skru lyden opp og ned hele tiden ellers blir effektene for høye tale passe og motsatt når du skrur ned. Justerer du opp på center kanalen blir jo da effektene høyere, dette er ikke min hensikt, jeg vil høre mer av hva de sier i filmen. Det skulle vært en mellom ting.
    Pluss og minuss er riktige i forhold til terminaler på høytalere og reciver.
    Kjøpte NAD reciver fordi han jeg kjøpte front høtalerene av kjørte på NAD stereo forsterker på dem og det låt veldig bra etter min smak, og fordi jeg har hørt at NAD Opprinelig skal levere oppgitt effekt og ikke mindre som andre forsterkere gjør.
    Det jeg mener er at merkingen av + og - på høyttaleren kan være feil, prøv å bytt om.

At du også har hele 10 db heving i bassområdet på fronthøyttalerne har nok også endel å si, anbefaler at du starter med 0 db og justerer bare litt, senteren din er nok ikke konstruert for å spille av like mye bass som frontene og da vil du helt garantert få ''fargeforskjell'' på lyden mellom front og senter, dette vil nok også gi seg utslag på lydstyrken totalt sett..
    Hos meg er det helt motsatt (har justert senter ned på -5 db i forhold til front), men så takler senteren min til gjengjeld hele frekvensområdet.
    Hvis ikke noe av dette hjelper da skjønner ikke jeg hva annet det kan være.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal få sjekket det med pluss og minus.
    Dere får unnskylde min nybegynner kunnskap, men hva menes med sweetspot? Centeren er litt over hode høyde og peker rett mot deg.
    Det er noe som heter Tone Defeat, men har prøvd å forstå hva dette er for noe i bruksanvisningen men finner ikke ut av det, noen som kan forklare det?? Hører ikke stor forskjell når jeg setter den på. Det er jo på Tone controls en justerer bassen, men det står at det skal ikke påvirke annet enn fronthøytalerene, er det da noe annet sted enn kan justere bass og diskant i di andre kanalene?
    Lurer også på hvor en kan justere Dynamic Range?? Ved hjelp av denne står det at hvis du justerer denne til 25 vil effekter bli dempet og dialog bli forsterket. Skulle være en inntilling som skulle være fin om kvelden hvis du ikke vil forstyrre naboene med høye effekter. Den skal vanlighvis ligge på 100PCT.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer å kjøpe meg nye front høytalere. Da blir det eventuelt Dali Ikon2. Har vært å hørt på dem og ut ifra størrelsen imponerer disse meg mye. Har ikke så mye plass der vi bor heller så derfor virket disse praktiske slik. Vurderer også å bytte ut center høtaleren til Dali Concept CT. Har prøvd å legge ved bilde av centeren jeg har som fil.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen formeninger om disse høytalerene jeg vurderer??

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så innom noen filmer som blandt annet gikk på tv tidligere i dag. Da sto en kar og skulle kjefte høymeldt, det hører ut som han nærmest hvisker eller prater veldig lavt og lydeffektene er vesentlig høyere. Bare for å nevne et eksempel.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det er noe galt med senter'en din? Ta ut elementene og sjekk om alle ledninger er på. Kanskje det er noe galt med delefilteret? Eller kanskje senter'en rett og slett er råtten. Får du ikke lånt naboen sin for å prøve?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en celestion høytaler også, samme resultat. Proson centeren jeg vanlighvis kjører med er kjøpt senere og kostet mer opprinnelig også. Har jo vurdert å bytte til Dali concept CT

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •