Bråk fra høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bråk fra høytalere

Hei, jeg har et par stativhøytalere (mission et eller annet fra starten av 90-tallet)
    Når jeg drar på på sanger med mye bass, så kommer det forferdelig bråking, den forsvinner når jeg holder hånda foran bass-porten, men da slår elementet mye lenger frem og tilbake (kanskje en økning av slaglengde på 50-75%). Ikke aner jeg hva som forårsaker dette, men problemet er mye værre på høyre høytaler. Det blir værre jo høyere man har på, det starter på rundt 1-1.5 på forsterkeren (makser høytalerne på rundt 3.5)

Jeg filmet problemet (nederste filmen)
    Som dere sikkert hører så er de høyere tonene helt rene, det er denne rasle-lyden jeg tenker på. Det skal jo være ren bass, ikke masse rasling.

Det har også vært testet med tre forskjellige forsterkere, samme problem. Lyden blir også mer fremtredende etter å ha hørt litt høyt og høytalerne har fått varmet og myknet seg litt, men tror det har mest med å gjøre at det da blir mer bass.

Lydfilen er
    YouTube - Bass Test - Demanding tracks for your system [Bass Test] 1

Høytaleren er her
    YouTube - Speakers making weird noises

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som at ellementet ditt er gåent.
    Samme skjedde med en gammel høytaler jeg hadde engang.
    Der revnet tilslutt gummimembranen som er rundt elementet, og elementet kom hoppende ut.

Edit: bilde av element Det er sikkert den gule pappmembranen som er røket. Så det er bare den ytterste gummimembranen som holder elementet påplass.

Det er min forklaring på problemet, trenger nødvendigvis ikke være det....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler sterkt på at det er det, for det gjelder kun lyder under 70hz, og lyden er helt plettfri unntatt dette, den har også vært der helt siden høytalerne var nye. Jeg skulle gjerne kikka på dem, men når jeg fjerner alle skruer, så sitter kassa fortsatt som støpt sammen, så får den ikke opp.

EDIT: Si at det er elementene, er det da mulig å skifte dem? Noen tips til hvordan å få opp kassa? Hvor kan jeg finne nye elementer?

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror heller du burde kjøpe deg nye høyttalere. - Evnt suplere med en subwoofer.

Disse små tassene er ikke akurat noen dypbass-monstre. Å kjøre "basstester" sinustoner med max slaglengde ned mot 15 hz på disse sier det seg jo selv hvor problemet ligger.

Jeg håper nesten denne tråden din var ment som en spøk?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    Tror heller du burde kjøpe deg nye høyttalere. - Evnt suplere med en subwoofer.

Disse små tassene er ikke akurat noen dypbass-monstre. Å kjøre "basstester" sinustoner med max slaglengde ned mot 15 hz på disse sier det seg jo selv hvor problemet ligger.

Jeg håper nesten denne tråden din var ment som en spøk?
    Jeg må lure på om du fikk med deg problemet, eller så videoen i det hele tatt? Lyden er mest dominerende i området 30-70hz, og er markant uansett volum. Slaglengden som er på denne filmen er langt i fra maks, vil anslå ca 30% av maksimal slaglengde.

Hva vet du om bassen i disse? De får et tre etasjers trehus til å vibrere relativt koselig.

Jeg håper nesten dette svaret ditt var ment som en spøk?
    Menmen, noen har det tøffere enn andre...

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som elementer kommer i egenresonans? Hadde jeg vært deg hadde jeg puttet noe i bassporten for å redusere/fjerne dette (forutsatt at elementet i seg selv er ok). Prøv med en skumgummi bit eller noe annet.

eBay - The UK's Online Marketplace får du kjøpt reservedeler til Mission, men vet ikke om det er verdt det i dette tilfellet?

Nye (ev. nyere brukte) høytalere og/eller en sub er nok veien å gå.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tingene er at refleksporten har en sånn "pinne/vinge" inni seg som skal redusere turbulens, så er ikke mulig å stappe noe inni der, men skal se hva jeg kan få til.

En subb frister ikke så mye da jeg kun har dårlige erfaringer med det (den blir gjerne slapp og lager ulyder, høytalerne mine gir mer bass enn en 2*6.5" subb som står her) Blir som sagt imponert hver gang høytalerne mine setter betonggulvet to etasjer ned i sving.

Jeg ser rundt på brukten og kom over disse http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=45791&cat=12 de ser jo ut til å være nært beslektet med nautilus, og har 6.5" (vs 5.25" som jeg har nå), så de burde jo være meget bra? Er det noe dere kan anbefale som en verdig erstatning?

Et annet spørsmål, er det normalt at elementet får lengre slaglengde når man tetter porten. For når jeg legger hånda foran porten så blir elemntets bevegelser "renere", og slagene blir nesten 40% lenger. (Jeg ble skremt siden det gikk fra godt innenfor normal slaglengde til å nesten makse den når jeg la hånda foran porten)

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ikke si så mye mer en det som alerede er sagt ang problemet med de mission ht du har nå.
    Men vurderer du å bytte dem ut er de B&W'ne du linka til fantastisk bra høytalere med litt samme lydkarakter som mission.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye er de verdt da synes du?

Godt mulig at jeg kjøper dem og beholder missionene til bakhøytalere til den gangen jeg orker å bry meg om surround (har tross alt et par ekstra forsterkere i huset som ikke har noe å gjøre)

Hvordan funker mine, og nevnte B&W med rør tror dere?

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flimzes
    Hvor mye er de verdt da synes du?

Godt mulig at jeg kjøper dem og beholder missionene til bakhøytalere til den gangen jeg orker å bry meg om surround (har tross alt et par ekstra forsterkere i huset som ikke har noe å gjøre)

Hvordan funker mine, og nevnte B&W med rør tror dere?
    er vell verdt 4-5k hvis de er i god stand?

tror ikke B&W stativht er noe god match med rør da de er relativt tungdrevne, skjønt lydmesigt kunne det sikkert blitt bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, hvordan tror du min Technics SU-V7 2*80 (i 8 og 4 ohm) watt med maks THD på 0.02% er en god match med disse? Den klarer å drive mine mission høytalere, og pappas Mission 775 (2*6" gulvstående) samtidig på relativt bra volum.

EDIT: Du sier at de er verdt rundt 4k-5k, nye dm685 som også har 6.5" basselement koster 5300, hvordan låter den i forhold til de brukte?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •