Savner dyp-bass i XZT-en..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer Mari1981 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Savner dyp-bass i XZT-en..

Får ikke til å stille inn min 10'' XTZ sub, slik at det blir ordentlig dypbass. (Sitter 5 meter fra anlegget, som er på kortveggen.) Solgte nylig 12'' Cerwin Vega, pga jeg synes det var for mye upresis bromlekvalitet, men nå lurer jeg på om jeg ikke må kjøpe meg en ekstra XTZ for å få dypbassen jeg savner.. ? Eller kanskje en enda mindre sub som er veldig god på akkurat dypbass? Blir liksom aldri fornøyd her...

P.S (Jeg har skrevet navnet feil i overskriften ;-) )

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd forskjellige plasseringer og eller lytteposisjon?

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ktm525
    Har du prøvd forskjellige plasseringer og eller lytteposisjon?
    Ja, prøver å flytte meg hele tiden. Men jeg hører jo at bassen er forskjellig fra sang til sang. Noen sanger skal kanskje ikke ha den riktige gode bassen som kommer underifra.. Å prakke bass på musikk som ikke skal ha ordentlig bass er jo ikke fint, men synes alikevel det mangler noe. F.eks. til Mike Oldfield, filmmusikk og sånn. Må skru veldig høyt opp på suben for at det skal kjennes ordentlig.

Jeg har phase på 180. Frekvens på halvparten også justerer jeg med volumet. På denne suben er det også en liten klikkhendel som heter EQ, og når jeg skrur den på så blir det mørkere bass. Har for meg at den lager dypere bass, men vet egentlig ikke hva den knappen er til...om den bare er en slags forsterkning eller..

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville først sjekket innstillingen på XTZen opp mot receiveren. Deler du signalet på den eller i receiveren? Bruker du noen form for romkorreksjon?

Ellers kan det være et spørsmål om plassering, prøv litt forskjellige plasseringer og hør hva som passer deg best.

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mari1981
    Ja, prøver å flytte meg hele tiden. Men jeg hører jo at bassen er forskjellig fra sang til sang. Noen sanger skal kanskje ikke ha den riktige gode bassen som kommer underifra.. Å prakke bass på musikk som ikke skal ha ordentlig bass er jo ikke fint, men synes alikevel det mangler noe. F.eks. til Mike Oldfield, filmmusikk og sånn. Må skru veldig høyt opp på suben for at det skal kjennes ordentlig.

Jeg har phase på 180. Frekvens på halvparten også justerer jeg med volumet. På denne suben er det også en liten klikkhendel som heter EQ, og når jeg skrur den på så blir det mørkere bass. Har for meg at den lager dypere bass, men vet egentlig ikke hva den knappen er til...om den bare er en slags forsterkning eller..
    Jeg kjenner ikke til xtz men på min svs jobbet jeg en del med subben for å det resultatet jeg endte opp med.
    Har du satt frontene til small og x-over til 80hz?
    hvis ikke prøv...

det kan jo være at subben faser ut med frontene, prøv å juster phase og se om du hører forskjell. Kan lønne seg å få en til å justere phase mens du sitter i lytteposisjon for å høre.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mari1981

I utgangspunktet kan phase stå på 0.
    Frekvensen kan stå på høyeste, gitt at du deler signalet fra receiveren.
    Den EQ settingen regner jeg med er for "musikk/film" setting, står nok mer om det i bruksanvisningen ;-)
    Cerwin Vega lager jo bass selv på et lydspor med fuglekvitring... ikke helt riktig i mine ører lenger, men gøy var det!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den EQ funksjonen er bare en "boost" bryter som adder 7db i 50 hz tror jeg.. Les bruksanvisningen. Jeg må si meg fornøyd med mine to XTZ 12", selvom jeg ikke har den aller dypeste bassen jeg heller da. Men punchen er jeg godt fornøyd med

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tette bassportene for og oppnå dypere bass, men da mister du en del headroom (evnen til og spille lke høyt som før).

Ha subw i et hjørne, gjerne et hjørne med yttervegger i front, oppnår gjerne 3 ekstra hz i dybde da

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hhalstensen: "Deler du signalet på den eller i receiveren? Bruker du noen form for romkorreksjon?" ...Vet ikke hva dette betyr. Vet bare at dem er koblet til hverandre.

Ktm525: "Har du satt frontene til small og x-over til 80hz?" Hvordan gjør jeg det?

Takk for svar alle sammen. Hvis det er vanskelig å forklare det jeg spør om så er det vel bare å prøve seg frem enda mer, med instillinger og sitteposisjon. Men jeg sitter på midten av oppsettet 5 m i fra, men skal snart flytte meg 2 m nærmere.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu har hun en stereo forsterker, ikke surround.
    Du setter subben der hvor du nå sitter og lytter, da krapper du rundt på gulvet for å høre hvor du har sterkest bass. Det stedet plaserer du subben. Normalt er det i et hjørne hvor enheten på subben peker mot den andre vegg.
    En subwoofer til stereo er ment å utfylle høyttalerne, og skal egentlig ikke "høres". Det kan være morsomt med masse boomboom men det blir man fort lei av.
    Derfor har mange subs ment for stereo bruk delefrekvens helt ned til 25 hz. "Surround modeller" kan bare justeres ned til 50 hz hvilket slett ikke er dybt nok da høyttalerne gjerne klarer dette uten problemer i det hele tatt.

Det er helt normalt at på noe musikk er der mye bass mens på annen er der ingenting....

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først av alt bør du opplyse folket om hva slags utstyr du har, da er det mye lettere og hjelpe deg!

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Nu har hun en stereo forsterker, ikke surround.
    Hvor kommer dette fram? Beklager hvis jeg tolket det dit hen at det var reciver men kan ikke se at det står noen plass at det er ren stereoforsterker inne i bildet her.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Harman Kardon HK 970 Stereoforsterker, og B&W s2 603 høyttalere.

XTZ-suben står nå 5 m foran meg på kortveggen i stua, plassert mellom den ene høyttaleren og TV. Kanskje jeg heller må sette suben på siden av meg, og langt fra høyttalerne/forsterker.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Derfor har mange subs ment for stereo bruk delefrekvens helt ned til 25 hz.
    Stiller man det inn på frekvensknappen? Skal den stå på lavt da? Det blir jo sterkere lyd om man har den på høyt "volum". Har den på halvparten.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, der er forskjellige måter å bruke en subwoofer på.
    Nu får du ikke sterkere lyd av å ha "frequency" på halvparten, du får blott høyere toner med....det høres sterkere ut.
    En måte er at du router dine høyttalerkabler til subben, og da høyttalerkabler fra subben til dine høyttalere. Nu vil dine høyttalere spille alt UNDER det du setter "Frequency" til på subben, og subben tar alt under det.
    En annen måte er som jeg sagde å la subben få samme signal som dine høyttalere. Nu spiller dine høyttalere som vanligt, subben bare hjelper til under den frekvens du har satt på "Frequency".
    En tredje måte er om du har "Sub Out" på forsterkeren, denne går da til "Line INN" på subben, bruk gjerne et Y-Led (som du får på Expert for 30 kr), da bruker du begge "Line Inn" innganger på subben.
    For alle tre regulerer du volum (gain) på subben slik det passer i nivå med dine høyttalere.
    For god stereo anbefales at subbens frekvens settes ca. til hvor dine høyttalere har sitt -3 db punkt, det ser du i de tekniske data. Man kan også sette den lavere om rommet forsterker bassen sterkt, alt etter smak og behag, men vitsen er at subben ikke skal kunne høres, hverken i volum eller frekvens. Setter du f.eks. "frequency" til 100 hz på subben trenger du ikke se hvor subben står i rommet, du kan jo høre det, setter du frekvens til 40 hz tviler jeg på du vet hvor den er. De dybe lyder er ikke rettningsbestemte....
    Jeg tviler dog på du kan sette den så lavt da 50 hz normalt er det laveste du kan sette de fleste subs på....
    Hvordan du bruker subben er opp til deg.....jeg tror blott du forventer "mye" bass, og ikke dyb bass. Ikke sikkert der er dyb bass på mange av dine sanger....
    http://avforum.no/forum/cd-sacd-dvd-...light=dyb+bass
    http://avforum.no/forum/cd-sacd-dvd-...light=dyb+bass
    Skikkelig plasert i rommet skal dine høyttalere ha god dyb bass, og subben skal kunne forsterke det inntrykket, men som alltid, 2 subs er som regel bedre enn én...men, en subwoofer krever mye jobbing og tweaking skal den spille bra...

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Niels

Forsterkern min har ikke sub-utgang.
    Men det er vel kanskje bare prøve høre seg frem..

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2 stk xzt 12 19.16

jeg har 2 stk xzt 12 19.16 er og er storfornøyd jeg har syk dyp bass,jeg bruker begge portene ute pågrun av at stuen er ganske stor og jeg spiller ganske høgt,jeg slo faktisk ein kamerat som har svs på bass trykk han hadde noen db bedre dybde på bassen men det var ikke mye,han sa at han skulle bytte over til sånne jeg har di ruler rett og slett,før dette hadde jeg nyeste cerwin vega xls 12 s subwoofere 2 stk di var bare boss i forhold til disse bassene.......:-D

harman kardon avr 260
    blu ray spiller ps3
    front 2 infinity primus 360 største
    center enrgy stor en
    bak 2 infinity primus 150
    2 xzt 12 19.16

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også 2stk XTZ subber, fungerer utmerket

Bruker de aldri til musikk men. siden du ikke har sub utgang, kasnkje du kan prøve koble fra forsterker til sub og fra sub til front med HT ledninger ?

Det kan vel funke på stereo oppsett eller ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •