15 tommers subb tips - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Litt kjedelig at han skal bruke mellom 1000-7000kr og slå XTZ. Om du snakker nye mainstream suber så er XTZ ganske enkelt kongen i den prisklassen. Du får 2 stk for 7000 kr om du handler på fyndbörsen.

Om du tenker kun lydtrykk, så må det være bedre å kjøpe et skikkelig element og en forsterker og bygge en selv, men du vil fortsatt slite med å overgå to XTZ W12.16 til prisen... Eventuelt kjøpe en PA sub, du kan sikkert få en brukt sub som spiler 130db til 7000kr dog ikke aktiv.

Lykke til

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbud på 15" PA element hos intro_page om dagen. 500,- og med følsomhet på 99 dB så skal en forsterker på et par hundre watt gjøre sitt for å lage lyd.
    To element på en forsterker vil gå greit også, siden de er på 8 ohm i utgangspunktet.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS,XTZ,Foxal,B&W osv,osv bruker nok noen timer på forsøk og feiling for å lage sine subber.Har man ikke tegninger eller veldig god peiling på utregninger osv blir det vanskelig å slå mange av de masseproduserte subbene.
    Ble vel heller ikke nevnt hva det skal brukes til eller hva annet utstyr det skal brukes sammen med.
    Men Ljudia og Eltek kan sikkert hjelpe dere,men gå for en brukt 15" som f.eks B&W ASW 3000.XTZ synes jeg ikke var så imponerende (sorry til de som er fans av den ).

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS,XTZ,Foxal,B&W osv,osv bruker nok noen timer på forsøk og feiling for å lage sine subber.Har man ikke tegninger eller veldig god peiling på utregninger osv blir det vanskelig å slå mange av de masseproduserte subbene.
    Ble vel heller ikke nevnt hva det skal brukes til eller hva annet utstyr det skal brukes sammen med.
    Men Ljudia og Eltek kan sikkert hjelpe dere,men gå for en brukt 15" som f.eks B&W ASW 3000.XTZ synes jeg ikke var så imponerende (sorry til de som er fans av den ).

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 15" vil bli mye slappere og tregere enn en 12". Skal mye mer strøm til for å holde kontrol på et så stort element. Hvis 7000 er grensen så tror jeg nok en skikkelig 12" er bedre enn en ikke fullt så skikkelig 15".

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    En 15" vil bli mye slappere og tregere enn en 12".
    Det der er feil på så mange måter...

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Det der er feil på så mange måter...
    +1.
    Har du foresten en god forklaring på hvorfor? Det kommer ofte opp at "store" elementer er treigere en "små" elementer i min hverdag...

Jeg vet at en stor magnet gir mye krefter. Men resten av komponentene? Spole.... spider....etc...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    En 15" vil bli mye slappere og tregere enn en 12".
    Dette er feil ja.

Det kommer helt an på hvordan 15" er bygget. Om det er brukt kvalitetkomponenter hele veien, det gjelder spole, magnet, membran osv. Både B&W, Jamo og JBL f.eks. bruker jo 15" i sine største ht, tror neppe de hadde brukt det hvis de hadde vært treige. Og se f.eks. på Bagend sin Infrasub 18", den får jo veldig skryt for at den er så rask (og den er attpåtil 3" større!!).

Men det koster såklart.

Jeg er enig i at hvis grensen er 7000 så er det bedre å kjøpe en 12" enn 15". Gode 15" er dyyre!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geva1
    Dette er feil ja.

Det kommer helt an på hvordan 15" er bygget. Om det er brukt kvalitetkomponenter hele veien, det gjelder spole, magnet, membran osv. Både B&W, Jamo og JBL f.eks. bruker jo 15" i sine største ht, tror neppe de hadde brukt det hvis de hadde vært treige. Og se f.eks. på Bagend sin Infrasub 18", den får jo veldig skryt for at den er så rask (og den er attpåtil 3" større!!).

Men det koster såklart.

Jeg er enig i at hvis grensen er 7000 så er det bedre å kjøpe en 12" enn 15". Gode 15" er dyyre!
    Hvorfor skriver du at det jeg skriver er feil når du skriver akkurat det samme selv? Gitt de forutsetningene som trådstarter kom med så vil en 15" bli tregere og slappere enn en 12".

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •