Trenger råd ang. senter og System Audio

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger råd ang. senter og System Audio

Hei!

Har i dag følgende:

Onkyo 706
    SA 1750 (front)
    SA 505 (bak)
    Logitech Sub
    SA 710 (senter)

Problemet mitt er senteren, som er en uke gammel. Diskanten er i mine ører altfor spiss, uoppløst og hard, og spesielt s-er og t-er blir harde og kantete. Dette gjelder tilsynelatende på alle lydformater, inklusive HD-spor. Til sammenlikning hørte jeg på Dali Concept CT til halve prisen her om dagen, og den hørtes mye bedre ut - og jeg er ikke engang spesielt begeistret for DALI!

I butikken hørte jeg SA 710 på en Onkyo 806 (har altså 706 selv), og jeg påpekte at flere av konsonantene var ganske ubehagelige, men selgeren mente at dette ville løse seg med innspilling. Jeg dealet fram en 7 dagers returrett, i tilfelle jeg ikke skulle bli fornøyd. Returretten går ut i morgen, og jeg vurderer sterkt å benytte denne.

Spørsmålet er nå:

Skal jeg ta sjansen på at dette går seg til med tiden? Har noen erfaringer med dette?

Eller skal jeg gå for en annen senter som kanskje ikke har samme lydsignatur som resten av anlegget, men som ikke mine diskantfølsomme ører irriterer seg grønn over?

Noen forslag og tanker?

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innspillingstid på 100t bør du påberegne, kanskje dobbelt av det til og med...
    Elementene skal myknes opp!
    Men ikke sikkert det blir en 100% match med onkyo likevel...så det er egentlig noe du må bedømme selv....

Newcomer Michael_Bergen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo samme diskant i disse som i SA1750, så om du er tilfreds med disse burde du jo også bli førnøyd med center høyttaleren...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michael_Bergen
    Det er jo samme diskant i disse som i SA1750, så om du er tilfreds med disse burde du jo også bli førnøyd med center høyttaleren...
    Vel, saken er at problemet til en viss grad er til stede hos 1750 også. Men det er ved tale at problemet er absolutt verst, derfor blir det åpenbart med senteren.

SA 1750 er for øvrig nydelige til mye annet, bare så det er sagt. Men harde s-er er ikke noen god match foreløpig.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Innspillingstid på 100t bør du påberegne, kanskje dobbelt av det til og med...
    Elementene skal myknes opp!
    Men ikke sikkert det blir en 100% match med onkyo likevel...så det er egentlig noe du må bedømme selv....
    Innspilling er jo forsåvidt greit, det, men er det ikke først og fremst mellomtone og bass som trenger dette, gitt at det er membranoppheng og senterfjærer og sånt som trenger oppmyking?

Når det gjelder match mellom Onkyo og SA så har jeg ikke hørt så mye som skulle tilsi at det IKKE skulle funke. Mener du at f.eks. Yamaha vil være en bedre match?

Skal etter hvert også få meg et effekttrinn til frontene, og da vil det også bli mer futt i de resterende kanalene, forhåpentligvis.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..og hvis noen tilfeldigvis skulle ha et forslag til en ANNEN center som kunne matche System Audio, så tas det i mot med takk:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er SA710 returnert og jeg er fortsatt på leting... Har noen hørt B&W CMC sammen med System Audio?

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt den kombinasjonen, men var litt inne på tanken selv i vinter. Budsjettet satte imidlertid stopper for dette og havnet på en SA720 i senter (kampanjepris hos Soundgarden). Er godt fornøy med denne så langt. Kjørte en veldig uhøytidlig sammenligning med to andre sentere jeg hadde stående, en Mission 78c og en Focal CC700V.

Syns SA720 og Focal spilte best, Mission krevde litt mer pulver av forsterkeren. Focal passet ikke inn utseendemessig og var derfor uaktuell å beholde. Kan ikke si jeg annet enn at jeg er fornøyd med SA720, men denne har vel en halv tomme større elementer enn SA1750.

Har ikke problemer med stemte Z'er (såkalte "Arisk" Z :-)) i mine SA høytalere, kanskje Sony receiver er en bedre match? Men SA er avslørende i mellomtonen og syns jeg hører mer detaljer enn tidligere (Mission oppsett og Pioneer AX4 receiver).

Men den CMC er jo i samme kirsebær farge som SA, så utseendemessig passer det jo inn. Om du går for dette kunne det være interessant å høre hvilken erfaring du gjør.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, sendte en mail angående diskanten til System Audio 1750, synest sjølv kan virke litt i det skarpeste laget. Fikk dette som svar.

Kære Ole-Petter,

Tak for din mail. Det er faktisk en ganske omfattende operation at skifte til en anden diskanthøjttaler. Der skal laves akustiske målinger, elektriske målinger, lyttetests og meget andet.
    Her en idé som er gratis og (forholdsvis) enkel. På højttalerens delefilter, som du finder bag terminalpladen bagpå, sidder blandt andet en kondensator på 2,2 uF. Tag den ud af kredsløbet og lyden bliver "varmere", uden at akustikken i højttaleren ødelægges. Hvis lyden bliver "for varm", indsætter du en mindre kondensator, på f.eks. 1,0-1,5 uF.
    Prøv det.

med venlig hilsen / best regards

Ole Witthøft

adm. dir / managing director
    System Audio A/S
    Denmark
    Har desverre ikke fått prøvd dette ut enda...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Ole
    Hei, sendte en mail angående diskanten til System Audio 1750, synest sjølv kan virke litt i det skarpeste laget.
    Om du virkelig ønsker å få til en forandring, ville jeg byttet frontene med SA1550, og senteren med SA520AV. Vips har du et fullt ut matchende oppsett.

1550 er ikke en markert dårligere høyttaler enn 1750, den er dog mer behagelig å høre på.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Albatross
    Vel, saken er at problemet til en viss grad er til stede hos 1750 også. Men det er ved tale at problemet er absolutt verst, derfor blir det åpenbart med senteren.

SA 1750 er for øvrig nydelige til mye annet, bare så det er sagt. Men harde s-er er ikke noen god match foreløpig.

Har selv hatt SA 1750 for noen år tilbake, og kan ikke si jeg kjenner meg igjen i problemet ditt. Dette var da på Hegel. Det jeg har hørt av kjente, er at Onkyo ikke er veldig god kamerat med SA.
    Hørt noe på SA med noen annen elektronikk da?

Pioneer, og Harman er ihvertfall noen som fungere utmerket med SA vet jeg.
    Ville ikke byttet til Dali ihvertfall...Da mister du jo alt av HIFI...og ja...jeg har vært og hørt på Dali...og det var ikke overbevisende på noen som helst måte....SA is the way to go...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Har selv hatt SA 1750 for noen år tilbake, og kan ikke si jeg kjenner meg igjen i problemet ditt. Dette var da på Hegel. Det jeg har hørt av kjente, er at Onkyo ikke er veldig god kamerat med SA.
    Hørt noe på SA med noen annen elektronikk da?

Pioneer, og Harman er ihvertfall noen som fungere utmerket med SA vet jeg.
    Ville ikke byttet til Dali ihvertfall...Da mister du jo alt av HIFI...og ja...jeg har vært og hørt på Dali...og det var ikke overbevisende på noen som helst måte....SA is the way to go...
    Har hørt både Hegel, Primare og H/K på SA, men da kun musikk og ikke hjemmekino. Det kan hende det er Onkyoen som er problemet, for jeg hørte som sagt det samme problemet hos Soundgarden med en Onkyo 806. Kanskje det hjelper med et effekttrinn? Er like ved å slå til på en Emotiva XPA-3 for å lette trykket på Onkyoen.

Ellers hadde det vært interessant å prøve en Yamaha f.eks. Kan jo vurdere å kjøpe en over nett og evt. returnere på angrefrist hvis det ikke hjelper.

Jeg deler for øvrig synspunktene dine ang. Dali. Har alltid syntes det har vært for skarpt og hardt, men Concept senteren synes jeg var OK på hjemmekino. Riktignok på "Underworld" som jo skal ha et av de bedre lydsporene som finnes der ute.

HFK hadde ikke CMC inne da jeg snakket med dem, så derfor ble det ikke noe hjemlån for test. Ser ut som om jeg må fundere litt til...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Ole
    Hei, sendte en mail angående diskanten til System Audio 1750, synest sjølv kan virke litt i det skarpeste laget. Fikk dette som svar.

Har desverre ikke fått prøvd dette ut enda...
    Hmmm, dette høres jo interessant ut.. Men hvordan gjør man det i praksis? Må man lodde og sånn?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    1550 er ikke en markert dårligere høyttaler enn 1750, den er dog mer behagelig å høre på.
    Er enig i at 1550 ikke er noen markert dårligere HT, spesielt ikke på pop/rock. Vurderte denne sterkt selv. Men på klassisk og akustisk musikk har 1750 markert mer detaljer synes jeg, og det er det verdt:-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt både Hegel, Primare og H/K på SA, men da kun musikk og ikke hjemmekino. Det kan hende det er Onkyoen som er problemet, for jeg hørte som sagt det samme problemet hos Soundgarden med en Onkyo 806. Kanskje det hjelper med et effekttrinn? Er like ved å slå til på en Emotiva XPA-3 for å lette trykket på Onkyoen.

Ellers hadde det vært interessant å prøve en Yamaha f.eks. Kan jo vurdere å kjøpe en over nett og evt. returnere på angrefrist hvis det ikke hjelper.

Jeg deler for øvrig synspunktene dine ang. Dali. Har alltid syntes det har vært for skarpt og hardt, men Concept senteren synes jeg var OK på hjemmekino. Riktignok på "Underworld" som jo skal ha et av de bedre lydsporene som finnes der ute.

HFK hadde ikke CMC inne da jeg snakket med dem, så derfor ble det ikke noe hjemlån for test. Ser ut som om jeg må fundere litt til...
    en annen produsent som også har fantastiske sentere, er JBL....disse er jo virkelig verdt og høre på, hvis du først skal gå for en miss match på centeren...
    Pioneer er virkelig rått på både hjemmekino og musikk...det er ihvertfall min klare anbefaling, om du skulle ha byttet elektronikk...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips. Vurderer sterkt å bestille en SA720 (som har mer "kropp" enn 710) og så prøve å bytte elektronikk når den kommer (leveringstid er ca 1 mnd i følge Soundgarden Oslo Sentrum).

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips. Vurderer sterkt å bestille en SA720 (som har mer "kropp" enn 710) og så prøve å bytte elektronikk når den kommer (leveringstid er ca 1 mnd i følge Soundgarden Oslo Sentrum).
    Dette hørtes meget fornuftig ut.....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer vet jeg ikke om jeg ville anbefalt om du synes diskanten blir litt for mye, da ville jeg heller gått for en harman, skjønt de større harmanmodellene lar vente på seg. Mulig yamaha blir en bedre match, men ville helt klart lagt litt penger i recieveren.

Intermediate zantrix sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har SA510AV, den har jeg aldri opplevd som skarp/hard. Jeg har planer om og selge den har også kjørt CMC som center sammens med SA1550 frontene mine, du hørte visse klangforskjeller, men den er ikke så veldig mye bedre enn 510av vil jeg påstå! litt mer oppløst, men langt ifra verdt prisen!

Ville kikket på SA Exact, det er en fantastisk god center som jeg kan anbefale deg som ligger på ryddesalget til soundgarden nå! den er oppløst og pen, aldri hard! Lånte den hjem en stund siden jeg vurderer og bytte! Du kan få kjøpe min SA510AV, veldig billig nå har kvittering og garanti enda om du vil (send meg en PM, blir for off-topic)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 1280 mk2 og 520 senter sammen med denon og diskanten er silkemyk på begge.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •