SVS sub til musikk? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 71 av 71
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Min erfaring med akustiske bassinstrumenter tilsier at dette ikke er den mest nøytrale løsningen, men det er egentlig uviktig.
    Akustiske bassinstrumenter har jeg ikke førstehåndserfaring med (dvs. jeg spiller ikke), så denne diskusjonen blir selvsagt farget av subjektive observasjoner. Men det gjelder vel de fleste av oss i større eller mindre grad når det kommer til denne hobbyen.

Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Helt enig! Men når folk syns subben spiller crap er det likevel et naturlig spørsmål om den er sikkelig kalibrert. Mulig jeg er diplomatisk av natur, men jeg har aldri hørt en god sub jeg syns låter crap til musikk, sikkelig kalibrert.
    Nei, "crap" er nok et ord som er lite konstruktivt, enig i det. De fleste/alle har godt av optimal kaliberering OG romplassering. Romplassering er dog en utfordring for mange, spesielt når subwoofer begynner å bli stor konstruksjonsmessig.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg foretrekker tørr, stram og kontant bass. Jeg har ikke opplevd at dette er typiske kjennetegn for en SVS-sub enda....Jeg registerer også at flere (også enkelte eiere av SVS) deler samme erfaring, og at mange kun har de påslått ved filmavspilling.
    Jeg kjenner meg ikke igjen i dette, eller at kalibrering skal være så møysommelig.

Min SVS PCi25-31 ble båret inn og plassert på det eneste stedet hvor den kunne stå (bak sofaen), Phase ble satt på gefühlen, YPAO kjørt og etterkorrigert, Gain skrudd opp noen hakk, og den har deretter spilt musikalsk/tørt/kontant/kontrollert fra første dag. Musikken er deilig å høre på, bassgangene er presise og musikalske, og filmeffektene rumler når & som de skal. Bare synd at vi må ta hensyn til naboen i etasjen under.

Men, poenget er; oppsettet var svært enkelt og jeg kunne ikke vært mer fornøyd med resultatet. Forstår derfor ikke kritikken som enkelte fremfører.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en oversikt over hvor høyt (db) forskjellige subber spiller på gitte HZ. Ikke alle er her, men veldig mange av de i test.

CEA-2010 Standard Compilation ***NEW INFORMATION***

mere om hver enkelt her: Index to Subwoofer Tests by Manufacturer/Model

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stevens
    Min SVS PCi25-31 ble båret inn og plassert på det eneste stedet hvor den kunne stå (bak sofaen), Phase ble satt på gefühlen,

Kan ikke subben stå til venstre for peisen?
    Og hvorfor har du justert fase på gefuhlen? De 2 små stativhøyttalerne kan vel aldri fase ut SVS`en? For du har vel delt av ved 80Hz?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, sub'en kunne stått til venstre for peisen men den er mer usynlig der den nå står. Dessuten blir det ganske varmt der fremme når det en sjelden gang fyres i peisen og jeg så for meg lukten av svidd sub. Høyttaleren har litt ekstra ledning så den kan flyttes litt bort fra peisen ved de samme tilfellene. Sub'en fungerer dog utmerket der den står bak sofaen.

Phase ble simpelthen satt til der hvor den hørtes best ut ut (ca. 0 grader). Ved noen andre phase-innstillinger ble lyden mer "blafrete" ved høyt volum, og jeg har ingen instrumenter tilgjengelig for å kontrollmåle at alt er "riktig". Det høres iallefall riktig ut.

(Cross-over er satt i forsterkeren til 80Hz, høyttaler-størrelsen til Small, forsterkeren er en Yamaha RX-V663 og høyttalerne er SVS SBS-01).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrMyagi
    Kan ikke subben stå til venstre for peisen?
    Og hvorfor har du justert fase på gefuhlen? De 2 små stativhøyttalerne kan vel aldri fase ut SVS`en? For du har vel delt av ved 80Hz?
    Fikk vel ikke lov av kjerringa da vet du hehe

Den beryktede Wife faktoren...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xxtipxx
    Her er en oversikt over hvor høyt (db) forskjellige subber spiller på gitte HZ. Ikke alle er her, men veldig mange av de i test.

Xtz så litt utklassert ut synes jeg det så ut som:S Har ikke peiling på sånne grafer og målinger da men.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en oversikt over hvor høyt (db) forskjellige subber spiller på gitte HZ. Ikke alle er her, men veldig mange av de i test. Link1

mere om hver enkelt her: Link2
    Tusen takk for fine linker.

Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Xtz så litt utklassert ut synes jeg det så ut som:S Har ikke peiling på sånne grafer og målinger da men.
    Ruller av allerede ved 50 Hz jo.... :shock:

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv opplevd det samme som deg Stevens, sette sub der den kan stå og vips så spiller det bra. Har dog opplevd det eksakt motsatte, alt eller mye kommer vel ned til rom og hvor (u)heldig man er...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har drivd å testa litt her å må si at jeg ikke har fått til noe bra resultat med xtzen min til musikk enda:S Er litt skuffa i grunn. Vet ikke om komboen med forsterkeren kan ha noe å si, men den låter fint helt til jeg skal dra på og da er det hverken trøkk eller pen bass:S

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enda et bevis på at jeg kjøpte rette subben, den kom jo ganske godt ut i den testen

Og hvis noen lurer, ja den spiller like bra på musikk som til film! Men man må flytte og kalibrere endel før bassen sitter, hører vel til sjeldenhetene at man får perfekt kurve rett opp av eska ukalibrert. Men det gjelder vel for alle subber vil jeg tro...

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •