SVS sub til musikk? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 71
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Med å si kvalitetsprodukt har du vel egentlig sikret deg, da det kan defineres i det uendelige. Men i utgangspunktet er jeg ikke enig i den uttalelsen, rett og slett fordi vi kan snakke om kvalitetsprodukter selv om det ikke er rettet mot musikkavspilling i en vanlig stue.
    Med kvalitetsprodukter mente jeg ganske enkelt subber som spiller uten egenstøy og betydelig forvregning, og som ikke trenger jobbe med spolen på kanten av/utenfor magnetgapet ved normal drift. Og naturligvis utstyrt med en fornuftig forsterker.

Det dere antyder her, litt forenklet, er at om 2 ulike høyttalere (la oss si 2 helt ulike høyttalerkonstruksjoner) blir kjørt gjennom en enkelt PEQ for å ha lik frekvensrespons, vil de også låte helt likt/like bra/dårlig.
    Det er utrolig stor forskjell på høyttalere; frekvensrespons, spredning, fase, demping av resonanser og oppbrytninger, etc, etc. Men høyttalere har et arbeidsområde hvor hørselen vår er utrolig god...

Subber derimot jobber nede i bunn hvor ørets følsomhet og evne til å skille nyanser er svært redusert. I tilegg er lyden rundtadstrålende, så et av de største forskjellene på høyttalere, nemlig spredningsmønster, blir mer eller mindre uvesentlig.

Som et resultat får frekvenseresponsen utrolig mye å si nede i bunn for hvordan det låter.

Med det sagt hevder jeg ikke at alle subber låter 100% likt. Jeg sier at låter det crap til musikk har man et problem med frekvensresponsen, da alle gode konstruksjoner, riktig kalibrert, spiller bra til musikk. Hvem man liker best skal jeg ikke legge meg opp i

[...]Dere trenger ikke se lenger enn deres eget choice of brand; SVS[...]
    Ikke at det er av så stor betydning, men jeg har ikke SVS hjemme

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for og komme med en liten påstand

Grunnen til at mange sier svs er dårlig på mussik er pågrunn av størrelsen og at de er portede konstruksjoner. Det er da vesenetlig vanskligere og få en flatt frekvensrespons og de krever en dell mer tid i kalibrering. Man må også ta hensyn til at de i noen rom ikke vil passe i det helle tatt og det kan bli ganske vansklig og få de intrigret skikkelig

Jeg vil også tro at de vil rulle av tidligere oppover i frekvens en andre mindre subber, det mange da gjør feil er og sette delfrekvensen mellom suben og frontene alt for høyt og man kan få dipper i bassomerådet og øvre bassomerådet. Har man gulvstående av grei størrelse har man jo disse til og ta seg av det øverste dette frekvensomerådet(det forutsetter selvfølgelig at man også kalibrer disse skikkelig) jeg ser da ikke noe poeng i og ha en subb som spiller bra oppover i frekvens, da er det heller viktigere og ha en subb som spiller dypt istedet

Når det gjelder lukkede konstruksjone vil jeg tro disse er vesentlig lettere og få kalibret skikkelig pga de er mindre og har ikke porter. De vil nok også spille bedre oppover i frekvens, men de spiller i gjengeld ikke like dypt. Har man små høyttalere som ruller av tidlig kan det da være lurt og heller gå for en slik sub

Men sist men ikke minst er det rommet og kalibreringen som har størst betydning og ikke selve subben

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å oppsummere litt til det jeg vil frem til. Jeg foretrekker tørr, stram og kontant bass. Jeg har ikke opplevd at dette er typiske kjennetegn for en SVS-sub enda (snakker om bassrefleks-konstruksjonene - jeg har ikke hørt SB12), til tross for at den/de var møysommelig plassert i rommet og frekvensresponsen var kalibrert med flat frekvensrespons som target. Det er flere enn 1 modell i et rom jeg har opplevd dette med, og jeg er for ordens skyld ikke helt grønn når det kommer til kalibrering og hvordan frekvensresponsen/target kurve på de 2 oktavene mellom 20-80hz påvirker lyden. Jeg registerer også at flere (også enkelte eiere av SVS) deler samme erfaring, og at mange kun har de påslått ved filmavspilling. Å avblåse samtlige av disse erfaringene med at alle disse personene ikke klarer å sette opp en enkel parametrisk EQ blir for lett IMO.

Min erfaring er at konstruksjon, elementets impulsrespons, forvrengning og ikke minst forsterkerens evne til å holde kontrollen er avgjørende for et godt utgangspunkt. Kalibrering (plassering, EQ og akustiske tiltak) kommer som et tillegg for å få høyttaleren til å spille optimalt i rommet den står i, ikke som en erstatning.

Newcomer HI-FInepse sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Nordmøre
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker min SVS PB10 til både film og musikk. Fungerer helt veldig bra det:-)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv flageborg har 2 stykk PB10 i sitt "lille" stueoppsett

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem SVS, kjøp den Cerwin Vega subben, den gruser svs på alle områder!
    (utenom det under 30 Hz da)

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Med tanke på at han kjører noen beist av noen CV fra før med 2x15" i hver høytaler (hvis jeg ikke tar helt feil her da) så tror jeg faktisk den CV subben hadde vært rå sammen med de. Må bare kjøpe seg ett dråg av en PA forsterker også da, for å drive den. Ser ikke for meg fin eller bra bass, men istedet ENORMT MYE bass
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    35hz - 3db.
    32Hz -10db.

Er det ikke det vi kaller midbass? :twisted:
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er hva SVS mafiaen kaller midbass

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er hva SVS mafiaen kaller midbass
    He He He, er kanskje det. Neida, jeg hadde faktisk 2 stk CV subber for mange år siden. Dette var ikke av det dyreste slaget, men satan å skuffet jeg ble når jeg kjørte en bass test, å det viste seg at fronthøytalerne mine (Dali 850 på den tiden) faktisk hadde mer trøkk nedover i dypet enn CV sine 12" subber. Ble fort levert til Hi Fi Klubben igjen kan du si

Ser for meg hjemmefest med 2 av de CV subbene og CV 1515. Hadde nok blitt hæla i taket ja

Men, skal man først ha seg CV sub, så tror jeg faktisk jeg hadde lagt de ekstra pengene i å heller kjøpt meg 1 eller 2 av disse. Var faktisk rett før jeg kjøpte en (eller tilsvarende lik på den tiden ( over 10 år siden ) når jeg hadde CV1515.

SPECIFICATIONS

Frequency Response: 27 Hz to 215 Hz

Recommended Amplifier Power: 2000 w – 4000 w @ 8 ohms

Sensitivity (1 w / 1 m): 108 dB

Nominal Impedance: 8 ohms

Maximum SPL: 144 dB

Dimensions (H x W x D): 108 cm x 61.07 cm x 115 cm

Weight: 103.6 kg

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, når CV lager subber til hjemmebruk så har de en stygg uvane med å bomme totalt. De setter inn en forsterker som er alt for liten i forhold til elementet.

Jeg hadde for et par år siden et sett med Cls-215. Når jeg la til en Cls15 sub så klarte jeg faktisk ikke å høre at den var der i det hele tatt. tror faktisk ikke at jeg hadde hørt forskjell om jeg hadde hatt 2 eller 3 subber heller.

Den hornsubben der så jo heftig ut, kanskje litt vanskelig å få lov av kona å dra inn en slik i hus?

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Med tanke på at han kjører noen beist av noen CV fra før med 2x15" i hver høytaler (hvis jeg ikke tar helt feil her da) så tror jeg faktisk den CV subben hadde vært rå sammen med de. Må bare kjøpe seg ett dråg av en PA forsterker også da, for å drive den. Ser ikke for meg fin eller bra bass, men istedet ENORMT MYE bass
    den 21tommers cerwin subben er faktisk aktiv. ser rå ut den hornsubben å må jeg si

Newcomer sindre82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mener og si er at f.eks Velodyne eller MJ acoustic spiller fletta av svs (portede sub)på musikk....

Newcomer CookieMonzta sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange meninger som spriker i alle retninger.Lyd er subjektivt,rommet anlegget står i har stor betydning.Altså mange variabler å forholde seg til.

I mitt tilfellet gjelder dette:

Etter en uhøytidlig "shoot-out" mellom SVS SB12-Plus og Velodyne SPL 1000 hjemme,ble Svs SB12-Plus stående.

Testet KUN med musikk.

Mvh
    CookieMonzta

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SVS vs Focal/JmLab vs Velodyne

Jeg har hatt følgende subber til test i min hjemmekino :
    SVS PB12-PLUS
    Velodyne SPL-1000R
    Focal/JmLab SW900

Velodyne subben ble ikke testet på film da jeg hadde den for en begrenset peridode.Kjapp,kontant og grei dypbass,men ble litt for spe i forhold til de andre.Det skal nevnes at den aldri gav fra seg en eneste ulyd,så om den egentlig var for spe blir litt antakelse siden jeg aldri testet hva den kunne klare.

SVS subben skulle bli mitt store gjennombrudd når den subben kom på plass.Den var rå og elendig på en gang,men totalt sett var den en stor skuffelse.Den spiller nok høyest og kraftigst av disse 3,men den henger overhodet ikke med på enkelte ting.På f.eks Dire Straits,Bruce Springsteen,Celine Dion der bassen ønskes å være hard og presis er den slapp som en fisk.Den ble prøvd i alle moduser og med romkorreksjon.25 hz modus fikk jeg best resultat med.Så testet jeg den med litt dance og techno-musikk og den har jo et vanvittig drag i dypbassen,men den henger fremdeles ikke med når det kommer til litt slag eller rask musikk.Jeg synes også at den lagde ulyder akkurat når det begynte å bli litt gøy.På film må jeg fremheve den nye Hulk filmen i DTS-HD der de Hulkene sloss som SVÆRT heftig og man kjenner gulvet og sofaen i hele den store stua gynge kraftig i takt med hver bevegelse som skjer.

Focal subben mener jeg totalt sett er klart best.Mye mulig at det er fordi den slår nedover og er enklere med tanke på plassering i min stue,men den slår veldig hardt og er ekstremt presis.Synes også at den er veldig rask til størrelsen og til film er den veldig gøy.Ikke de samme råe bevegelsene i rommet på Hulk-filmen men det er mer bass i rommet så trykket føles større.
    Focal subben har jeg selv hatt i mange år og følgende subber har måttet vike:
    B&W 800 (12"),B&W 1000 (15"),Sunfire True Subwoofer(den første med 2x9"),en 15" high end sub fra Audio Pro( SubZero,tror jeg) og Klipsch KSP-400 (15" aktiv i hver høyttaler).
    Litt urettferdig for SVS og Velodyne siden frontene også er fra Focal (946 og 1027be) så mye mulig integreringa rett og slett er lettere med Focal subben til de.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Jeg har hatt følgende subber til test i min hjemmekino :
    SVS PB12-PLUS
    Velodyne SPL-1000R
    Focal/JmLab SW900

Velodyne subben ble ikke testet på film da jeg hadde den for en begrenset peridode.Kjapp,kontant og grei dypbass,men ble litt for spe i forhold til de andre.Det skal nevnes at den aldri gav fra seg en eneste ulyd,så om den egentlig var for spe blir litt antakelse siden jeg aldri testet hva den kunne klare.

SVS subben skulle bli mitt store gjennombrudd når den subben kom på plass.Den var rå og elendig på en gang,men totalt sett var den en stor skuffelse.Den spiller nok høyest og kraftigst av disse 3,men den henger overhodet ikke med på enkelte ting.På f.eks Dire Straits,Bruce Springsteen,Celine Dion der bassen ønskes å være hard og presis er den slapp som en fisk.Den ble prøvd i alle moduser og med romkorreksjon.25 hz modus fikk jeg best resultat med.Så testet jeg den med litt dance og techno-musikk og den har jo et vanvittig drag i dypbassen,men den henger fremdeles ikke med når det kommer til litt slag eller rask musikk.Jeg synes også at den lagde ulyder akkurat når det begynte å bli litt gøy.På film må jeg fremheve den nye Hulk filmen i DTS-HD der de Hulkene sloss som SVÆRT heftig og man kjenner gulvet og sofaen i hele den store stua gynge kraftig i takt med hver bevegelse som skjer.

Focal subben mener jeg totalt sett er klart best.Mye mulig at det er fordi den slår nedover og er enklere med tanke på plassering i min stue,men den slår veldig hardt og er ekstremt presis.Synes også at den er veldig rask til størrelsen og til film er den veldig gøy.Ikke de samme råe bevegelsene i rommet på Hulk-filmen men det er mer bass i rommet så trykket føles større.
    Focal subben har jeg selv hatt i mange år og følgende subber har måttet vike:
    B&W 800 (12"),B&W 1000 (15"),Sunfire True Subwoofer(den første med 2x9"),en 15" high end sub fra Audio Pro( SubZero,tror jeg) og Klipsch KSP-400 (15" aktiv i hver høyttaler).
    Litt urettferdig for SVS og Velodyne siden frontene også er fra Focal (946 og 1027be) så mye mulig integreringa rett og slett er lettere med Focal subben til de.
    Hvilke tiltak gjorde du for å gi subbene likt spillerom?

SVS PB12 spiller lineært ned i dypbassen, noe som gjør at de i svært mange rom får en roomgain i bunn som gir en fet og "treg" karakter. Er nettop derfor jeg i det kjedsomlige trekker inn kalibrering når det er snakk om portede subber som spiller >25hz...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å oppsummere litt til det jeg vil frem til. Jeg foretrekker tørr, stram og kontant bass. Jeg har ikke opplevd at dette er typiske kjennetegn for en SVS-sub enda (snakker om bassrefleks-konstruksjonene - jeg har ikke hørt SB12), til tross for at den/de var møysommelig plassert i rommet og frekvensresponsen var kalibrert med flat frekvensrespons som target. Det er flere enn 1 modell i et rom jeg har opplevd dette med, og jeg er for ordens skyld ikke helt grønn når det kommer til kalibrering og hvordan frekvensresponsen/target kurve på de 2 oktavene mellom 20-80hz påvirker lyden.
    Tviler ikke. Men det er mange der ute som undervurderer viktigheten av frekvensrespons, og bedømmer subbene basert på langt fra optimale forhold. Dette gjør at kalibrering raskt blir nevt når noen er missfornøyde.

Men med din referanse; tørr, stram og kontant bass, forstår jeg godt at du har valgt en lukket konstruksjon. For det er en forskjell på lyden uavhengig av frekvensrespons, med portede og lukkede subber. Og skal jeg komme opp med et ord for å betegne lukkede basser er nok garantert "tørr" det jeg vil si.

Min erfaring med akustiske bassinstrumenter tilsier at dette ikke er den mest nøytrale løsningen, men det er egentlig uviktig. Når alt kommer til alt er det jo at man selv får gåsehud i sweetspot som teller, ikke hva som er "korrekt" eller hva andre mener! Svært mange SVS eiere kjører jo en 5 - 10 dB heving fra 40 hz, ned mot 20 hz, for å få en varm og fyldig bunn. Det kan neppe kalles nøytralt det heller

Jeg registerer også at flere (også enkelte eiere av SVS) deler samme erfaring, og at mange kun har de påslått ved filmavspilling. Å avblåse samtlige av disse erfaringene med at alle disse personene ikke klarer å sette opp en enkel parametrisk EQ blir for lett IMO.
    Helt enig! Men når folk syns subben spiller crap er det likevel et naturlig spørsmål om den er sikkelig kalibrert. Mulig jeg er diplomatisk av natur, men jeg har aldri hørt en god sub jeg syns låter crap til musikk, sikkelig kalibrert. Selv om jeg, som nevnt i en tidligere post, hører karakterforskjeller på en del subber, og dermed forstår at folk favoriserer enkelte forran andre.

Min erfaring er at konstruksjon, elementets impulsrespons, forvrengning og ikke minst forsterkerens evne til å holde kontrollen er avgjørende for et godt utgangspunkt. Kalibrering (plassering, EQ og akustiske tiltak) kommer som et tillegg for å få høyttaleren til å spille optimalt i rommet den står i, ikke som en erstatning.
    Kunne ikke vært mere enig. Som jeg startet mitt første innlegg i denne tråden med; "Så lenge vi snakker om kvalitetsprodukter..."

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rene frekvensmålinger fra datablad er ikke alltid like enkelt. De tar som regel ikke hensyn til at noen plasserer høyttaleren i et lukket rom.

Denne fra JBL:

Har følgene data: "Usable response to 22 Hz (-10 dB, no EQ), flat to 22 Hz (-3 dB) with External EQ"

Bare 22Hz sier vel noen. Ræva altså?

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus

Bare 22Hz sier vel noen. Ræva altså?
    Det er jo midbass for oss som har svs!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SVS vs Focal vs Velodyne

Svarer på hvilket tiltak som ble gjort.
    Alle 3 subbene ble plassert på samme plass mellom høyre front og senter siden det gir bedre effekt enn venstre front og senter pga på høyre side er ut mot husveggene og ikke mot et annet rom.Hjørneplassering var uaktuelt på SVS-en og Focal-en siden de er svære og jeg prioriterer bedre lydbilde på frontene enn at subben skal spille maksimalt.Synes også at det låter bedre plassert sånn.
    Det ble brukt 2 forskjellige forforsterkere hvor den ene er Onkyo 905 og den andre er Yamaha AX 3200.Effektforsterker på frontene var Chapter Two+ på 2x300 w,8 ohm.Det ble også brukt 2 forskjellige fronter hvor det ene var Focal 946 med 2 x 10" og den andre Focal 1027BE med 2x6,5".
    Det skal nevnes at SVS-en spilte klart best sammen med de store Focalene,men faktisk med Yamaha-en som forforsterker.Da ble det også brukt en vesentlig dårligere spiller enn Denon BT-2500 siden Yamaha-en ikke tar HDMI som Denon.en kun har som utgang.Problemet med SVS-en som du sikkert vil fram til er at den var utrolig irriterende å spille musikk med.Prøvde med db-måler,romkorreksjon,forskjellige delinger (ca 50-60 hz funket best) og fasen ble snudd på 0 og 180 grader.Det er liksom litt irriterende å lytte på vanlig,rolig musikk som f.eks Eric Clapton og ha greit nivå i bassen sammen med frontene og plutselig settes hele rommet i sving av ekstrem dypbass.Skrudde jeg ned volumet på subben ble det for lite bass på 95 % av musikken.Det skal også nevnes at det var barnemat for Focalene og følge SVS-en og den gav seg lenge før Focalene var inne på tanken engang.Når jeg skriver gav seg mener jeg ikke at den bunnet,men at det kom en slags floppelyd av elementet som gjorde at det var ufint å høre på.Det ble bekreftet av L-sound at den var i tipp-topp stand,så jeg vet ikke.
    Til musikk til daglig lytting uten at man skal sprenge ørene synes jeg kanskje at kombinasjonen Velodyne SPL-1000R og Focal 1027BE var den beste kombinasjonen.De har jo en vanvittig bra mellomtone og diskant så det veier jo mye opp.
    Som kombo pakke der det skal spilles litt høyere på både musikk og film ville jeg ærlig talt gått for Focal 946 og Focal SW 900,så SVS-en fikk Jumbo plassen her.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •