Bakveggens betydning for høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bakveggens betydning for høyttalere

Jeg går med tanker om å kjøpe nye høyttalere, men trenger noen innspill på et lite "problem".

Jeg har en stue hvor plasseringen av høyttalere begrenser seg til kun én vegg. De andre veggene er uaktuelle da det er ting som døråpninger, peisovner, store vinduer og en verandadør, som gjør det vanskelig å plassere både møbler og høyttalere på en annen måte.

Under her har jeg laget en veldig enkel tegning av stua og høyttalernes plassering. Problemet er som dere kan se, at veggen bak høyttalerne ikke er lik hele veien. Venstre høyttaler får bakveggen en halvmeter lenger unna enn høyre høyttaler. Jeg har brukt en del timer på å lytte meg fram til den beste plasseringen for de høyttalerne jeg har nå, Dali Evidence 870SE. Det spiller jo fantastisk bra, men jeg føler ikke at jeg kommer helt i mål.

Det er i bassområdet jeg savner litt. Disse høyttalerne har bassporten bak, og jeg kan tenke meg at den store avstandsforskjellen til bakveggen kan være veldig ødeleggende for bassen. Spørsmålet er om det vil være en betydelig fordel med høyttalere som har bassporten foran, siden bakveggen min er som den er? Høyttalere som har porten bak bruker vel bakveggen mye mer enn høyttalere som har porten foran?

Det beste er selvfølgelig å prøve ut dette selv, men har foreløpig ikke hatt muligheten til det. Men kanskje det er noen her som vet litt mer om bakveggens betydning for høyttalere med bassport, foran vs. bak?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror jeg ville gått for en sub isteden hvis du kun savner bassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    tror jeg ville gått for en sub isteden hvis du kun savner bassen.
    Jeg har en sub som jeg stadig bruker når jeg lytter til musikk, så det er ikke noe problem å få masse bass hvis det er kun det som gjelder. Men jeg prøver å finne ut av hva slags høyttalere som matcher stua mi best. Jeg har lyst til å prøve å få så grom lyd som mulig med riktig høyttalervalg og plassering. Så får jeg kompensere med sub hvis det trengs etterpå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •