Hva er beste oppsettet(sub) for både stereo og hjemmekino?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er beste oppsettet(sub) for både stereo og hjemmekino?

Jeg kjører idag en ec-2 integrert forsterker til å drive frontene i en rimelig cambridge hjemmekino forsterker, der jeg setter frotene til large da jeg har koplet til en velodyne sub via høyttaler utgangene på ec forsterkeren. Når jeg hører på stereo bruker jeg kun ec-forsterker som får signal fra pc via en dac.

Jeg har nå bestilt meg en yamaha v-1900 forsterker og lurer på om jeg skal kjøre samme oppsett som før eller om jeg bør sette ting opp anderledes for å få best mulig utbytte både i hjemmekino og stereo?

Hvordan skal jeg få koblet til subben for å få best mulig lyd i både stereo og hjemmekino?

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er egen subutgang bak på Yamahaen, kobl deg til der med en RCA kabel som går til Velodynen din. Betingelsen er jo at du har forsterker innebygd i Velodyne, men det regner jeg med du har?

Skjønte ikke helt den med at du koblet Velodyne sub rett på høyttalerutgangen på ECen din, det hørtes rart ut. Spiller du fulltone på suben????

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

EC-2 eller ECI-2?

Du sikker på at det er en EC-2 og ikke en ECI-2?

På ECI-2 så jeg på et bilde på nettet hadde både External Processor inngang + utgang og Pre-out. Disse ville jeg brukt. I tillegg ville jeg ha definert frontene i Yamahaen som full range og ingen sub.

Hvis du kun har høytalereutgang fra EC-2'en, ville jeg beholdt koblingen du har i dag mellom EC-2 og sub'en og fronthøytalerne, og bare satt opp Yamahaen på samme måte. Husk bare å bruk fast volum på EC-2'en sammen med Yamahaen.

Jeg antar du vil benytte deg av EC-2'en ved musikklytting og Yamaha'en ved filmbruk. Du kan evt. teste hva som låter best ved musikk, og hvis du synes at Yamahaen låter bra, kan du koble helt anderledes ved å kjøre lydsignalet fra DAC'en til Yamahaen og deretter koble fron pre-out fra Yamaha til EC-2 samtidig som du flytter sub'en direkte til Yamahaen. Dette ville nok kanskje gi deg bedre filmlyd og du vil ha mer kontroll over frekvensdelingen mellom sub og fronthøytalere.

Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av lgp
    Du sikker på at det er en EC-2 og ikke en ECI-2?

På ECI-2 så jeg på et bilde på nettet hadde både External Processor inngang + utgang og Pre-out. Disse ville jeg brukt. I tillegg ville jeg ha definert frontene i Yamahaen som full range og ingen sub.

Hvis du kun har høytalereutgang fra EC-2'en, ville jeg beholdt koblingen du har i dag mellom EC-2 og sub'en og fronthøytalerne, og bare satt opp Yamahaen på samme måte. Husk bare å bruk fast volum på EC-2'en sammen med Yamahaen.

Jeg antar du vil benytte deg av EC-2'en ved musikklytting og Yamaha'en ved filmbruk. Du kan evt. teste hva som låter best ved musikk, og hvis du synes at Yamahaen låter bra, kan du koble helt anderledes ved å kjøre lydsignalet fra DAC'en til Yamahaen og deretter koble fron pre-out fra Yamaha til EC-2 samtidig som du flytter sub'en direkte til Yamahaen. Dette ville nok kanskje gi deg bedre filmlyd og du vil ha mer kontroll over frekvensdelingen mellom sub og fronthøytalere.

Lykke til.
    Takker for svar ) Du komm innpå de fleste tingene jeg lurte på, og kom med flere gode alternativer jeg kan forsøke. Og du ga meg en idee som jeg hadde glemt.....nemlig å bruke pre out på forsterkeren for å bruke yamahaen som forforsterker....fordelen er jo at jeg får styrt alt fra yamahen og slipper å justere volumkontrollen på eci-2 fra om jeg ser film eller musikk. Det blir også mulig å koble subben til subutgangen på yamahen og få brukt den både til musikk og hjemmekino. Eneste ulempen med et slikt opplegg vil være at jeg dersom jeg bruker pure direct på yamahen vil jeg ikke få signal til subben. Dog virker det som om det er en fordel å ha frontene som small og subben til sub utgangen for å få best resultat for kalibreringen på yamahaen. I tillegg har jeg også sett et innlegg på avforum, der en mente at han faktisk ville vurdere å bruke en "rimelig" hjemmekino forsterker i et hi end oppsett, fordi han mente at kalibreringsverktøyet en får i hjemmekino forsterkeren ville gjøre den til en meget god forforsterker selv i hi end oppsett. Andre mener dog at en skal kjøre i pure direct....

Totalt sett virker det som det å bruke yamahaen som forforsterker, eci 2 som effektforsterker på frontene og subben koplet til subutgangen som det som gir mest utbytte totalt sett når det gjelder hjemmekino, stereo og brukervennlighet. Dette gler jeg meg til å prøve ut)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •