Startup sett for en newbie (nybegynner)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Startup sett for en newbie (nybegynner)

Hei! kan starte med å beklage om jeg har misset tråder med samme budskap som denne, registrerte meg her for kort tid siden og har ikke hatt all verdens tid med å se igjennom alt, øynene blir fort slitne av å lete etter søkeord manuelt

Men over til mitt spm som kan gå til debatt omså: Hvilke høyttalerere burde en førstegangs-hjemmekino huse med et normalstørrelse stuerom inneholde?
    Jeg har et 5.1 cambridge surround system brukt for datamaskin hvor kun subben fortsatt er i live, så det telles ikke hehe.

Jeg tenker meg en prisklasse på rundt 10-15000 kroner (ikke inkludert bilde da jeg har en passelig hd-ready flatskjerm fra før)

Har egentlig ingen erfaringer bortsett fra min kompis (defektor) som har KEF høyttalere i sin stue, dog litt for dyrt for meg akkurat nå, som utgangspunkt for hva som er godkjent lydkvalitet.. Har sett litt rundt på forskjellige oppsett inne på siden her men som sagt, total newbie som ikke klarer å kjenne igjen lyd fra bilder alene

På forhånd tusen takk for alle eventuelle innlegg og igjen beklager hvis mine øyner ikke har sett lignende tråder
    Hilsen fra det kalde og nedsnødde nord

Newcomer defektor sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkleste er å f.eks kjøpe ett par høytallere til 5-6k og ta det som det kommer.
    så merker du ikke at du har brukt så mye på kinoen din:P
    og man bruker jo mesteparten av tiden soffaen egentli

Newcomer defektor sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defektor
    Enkleste er å f.eks kjøpe ett par høytallere til 5-6k og ta det som det kommer.
    så merker du ikke at du har brukt så mye på kinoen din:P
    Sjekk ut disse c7 Forside

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

C7

C7 fra KEF så ganske pene ut stilmessig også, er det andre alternativ som andre folk vet av? linker er velkomne, da jeg med et design av rom i hodet hadde det vært greit om høyttalerne man starter med også har lignende design som rommet, C7 passer bra til det rommet forsåvidt men er greit med alternativ

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo alltids se om du finner brukte høytalere. Fant mine nåværende høytalere, B&W 604 S3 til den nette sum av 7000 kr på finn.no. Nye kostet de rundt 11 000 - 12 000.
    Høytalerne var knapt brukt (den forrige eieren bodde i en blokk leilighet) og lød himmelsk. I hvertfall i mitt utrente øre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K!M
    Kan jo alltids se om du finner brukte høytalere. Fant mine nåværende høytalere, B&W 604 S3 til den nette sum av 7000 kr på finn.no. Nye kostet de rundt 11 000 - 12 000.
    Høytalerne var knapt brukt (den forrige eieren bodde i en blokk leilighet) og lød himmelsk. I hvertfall i mitt utrente øre.

Da ville de nok hørt likedan ut i mine ører
    Forøvrig takk for innspill, har litt småredsel for å kjøpe brukt etter flere uheldige valg innenfor andre leketøy sjangrer (min første bil tok kveld et par måneder etter at jeg kjøpte den f.eks.) Men man kan jo også være heldig så skal holde gluggene åpne.
    Dette leder til et spm, hvis jeg skal kjøpe brukt fra f.eks finn.no, hva burde jeg se etter som kan vise tegn på dårlige høyttalere/misbrukte etc "sett inn ord for dårlig stand her".. jeg kan seff tenke selv opp til sprekker i kassen og gummilister rundt elementet men der stopper også min viten om dette temaet :???: også hva er grensen for spilletimer før ting begynner å bli utslitt dog dette sikkert varierer med allround kvalitet på hver enkelt produsents høyttalere

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 4 stk Inifnity Beta 40, som jeg er meeeget fornøy med forhold til pris.
    Har også en Infinity Beta c360 som senter og 2 Infinity Beta sw-10 subber.
    Funker veldig bra sammen.
    Link til Infinity Beta 40: Deal.no: Gulvstående, Infinity Beta 40

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde holde deg unna den Kef-serien som er nevnt tidligere. Nei jeg har ikke hørt den, men den blir slaktet o v e r a l t. Skal visst være helt forferdelig! MEN. Hva med noe Dynavoice? F6 EX er jo et kjempevalg =) Bare ros og pris fra folk her inne og i hvertfall i tester. Sjekk ut surround.no! Mye bra der inne.
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dynavoice

holder med audiob på f6 ex har den gamle modelen på min nad t744 sammen med xtz 12" kjempe fornøyd

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audioB
    Du burde holde deg unna den Kef-serien som er nevnt tidligere. Nei jeg har ikke hørt den, men den blir slaktet o v e r a l t. Skal visst være helt forferdelig! MEN. Hva med noe Dynavoice? F6 EX er jo et kjempevalg =) Bare ros og pris fra folk her inne og i hvertfall i tester. Sjekk ut surround.no! Mye bra der inne.
    ok det visste jeg ikke.
    angående dynavoice så fant jeg et sett på surround.no som nesten virket for godt til å være sant.
    Dynavoice Magic F-6 EX 5.0 hvit high glossy

front, bak, og senter høyttaler for den ringe pris av 2990,- f6 ex og S-4 ex ganger 2 pluss C-4 EX center høyttaler.. er dette et tilbud å slå til på i deres øyner? Jeg kan heller bruke et par flere lapper på sub da med dette settet sånn som jeg ser det

EDIT: Yamaha RX-V463 Dynavoice 5.1-pakke svart
    Fant en full pakke med forsterker og sub med samme dynavoice høyttalere, nye er en forsterker av type Yamaha RX-V463 og 1 stk Proson 8" Subwoofer. Innser at denne 8" suben ikke vil blåse bilder ned fra veggen eller ta en Flageborg å sende glassbord med glass oppå bortover rommet ved puls scener men kanskje dette er en grei start? skal etterhvert legge ut et oversiktsbilde over drømmerom for hjemmekino ved hjelp av scetchup (takk til Akto's link for nedlasting av dette programmet)

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10-15000 kroner ink. reciver og dvd-spiller?

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, er Hd-lyd ett must?

Hvis ikke og du er villig til å se på brukt har du en fin start her :

Dali Consept 8 1 år gamle | FINN torget

NAD T763 | FINN torget

Jeg har disse høytalerene sjølv og hadde nad T753 tidligere, denne som er linket til over er kraftigere en den jeg hadde og dette fungerer bra i sammen.

Hvis du bruker en bluray med innebygd dekoder for hdlyd så mener jeg du fortsatt kan bruke denne reciveren og alikevel få Hd-lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til Bankruptstudent: Ja dette var budsjettet jeg opprinnelig så for meg for å få et brukbart sett med ok lyd, da jeg er meget fersk og egentli kun har mer oppgraderte hjemmekino oppsett + div kinobesøk å sammenligne med for egne ørers fryd blir det jo litt "feil" å forvente at jeg skal få samme lyd med en gang og vil neppe kunne høre meget merkbar forskjell i annet enn sub effekten.

til ktm525: HD lyd hadde vært bra, er på utkikk etter bluray spiller atm, har bluray spiller på PC'n men vet ikke om dette vil fungere like bra, blir nok å koble PC'n til forsterkeren og tv'n da jeg har en del FLAC format musikk.
    Men film er og blir min lidenskap og dermed det jeg vil bruke mest tid på. Så etterhvert blir jeg å investere i en egen bluray spiller om dette er en bedre løsning enn PCbasert BR spiller. Takk for bidrag, jeg begynner å få et lite overblikk over forskjellige løsninger men keep em coming, man får aldri nok input

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynavoice F-6 Black W10.16, 5.1-pakke

7000,-

Pakke med sub og i sort dersom du fortrekker det? Har hørt f-6 og spiller meget bra til den rimelige prisen. Har de små s-4 på kjøkkenet

Sleng på en:
    Hjemmekino - receiver | Hi-Fi Klubben: DENON AVR-1709 Hjemmekinoreceiver
    3000,-

Og sleng på en Sony 550(med dekoding for hd-lyd)
    2200-3000,-(varrierende priser på denne)

Så har du et par tusen å kjøpe filmer for

Kabler kjøpes selvsagt på biltema!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:)

ja dette så jo bra ut, har dog hørt varierende rykter on Denon ang måten de er bygd på og ikke leverer skikkelig, har blitt anbefalt Yamaha, Onkyo og HarmanKardon (ikke sikker på skrivemåten) med tanke på pris/effekt ratio.
    Men takk igjen for input, slik pakke ser jo ut til å være innenfor budskjettgrensen, og ja kan kjøpe massemasse bluray filmer i tillegg

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Kef satelitt høytallere?

På hifisentralen er det en som selger Kef 3005 med 2 suber for 11000kr.

Vist du da klarer å handle disse for 10000 så burde du komme greit ut, men tanke på å kjøpe en reciever til 5000-6000kr

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner jeg ikke til budsjett utgavene av denon så godt. Men har hørt f-6 på rimelige yamaha og pioneer. Yamha var å fortrekke av de to syntes jeg...men med min denon 3805 spillte de meget bra, men den var jo litt dyrere så. Kan jo kjøpe en god forsterker brukt til en fin penge, siden f.eks sony 550 tar seg av dekodingen...? Ligger bla. en 3805 ute på brukten ser jeg(solgte min for 3500,- for 6 måneder siden til opplysning):-D

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha RX-V663 M-65-pakke W12 Matt

hva med denne pakka?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

aha

Til Mr. Ole: for å være helt ærlig så liker jeg store gulvhøyttalere selv om satelitter spiller rompa av ganske mange gulvhøyttalere men smaken er som baken regner jeg med, takk for link til annonse

Til Bankruptstudent: Igjen helt ærlig så har jeg ikke mye referanser å gå på, kompis av meg Defektor på forumet her mener at yamaha er billig og mye effekt for pengene, så jeg tror at yamaha kan være greit for en startpakke egentlig.

til Svensken: joda den ser bra ut den og Skal vurdere litt fram og tilbake, hvor stort rom tror du den pakken ville passe bra i? sånn ca mener jeg

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok svenskens forslag er bedre enn mitt! Men da er jo budsjettet oppbrukt også...Hvor stort rom har du?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •