Test av Sony SS-X90ED gulvstående høyttalere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test av Sony SS-X90ED gulvstående høyttalere.

Utstyr benyttet i testen:

Denon DCD 3000
    Philips DVD 963SA m/Lcaudio kit
    Parasound HCA 1000
    Yamaha RX-V 640
    Cayin 252B

Kabler fra Audio Magic, WBT og Synergistic research.

Lytteinntrykkene er hovedsakelig basert på samspillet mellom Philips/Denon og Cayin.

Overblikk:

ED serien er Sony's beste høyttalerserie hvor 90ED er toppmodellen.

Til tross for at Sony i mange år har laget svært gode hi-fi-produkter, har de aldri vært anerkjent for sine høyttalere. Dette er for så vidt forstålig da høyttalerekonstruksjon, med noen få hederlige unntak, ikke ser ut til å ha blitt prioritert.

Den relativt nye ED serien er i så måte ett unntak. Denne serien er gjennomarbeidet og gjennomtenkt i forhold til best mulig reproduksjon av lyd i både stereo og flerkanalssystemer.

Siden jeg selv er eier av 90ED er det lett å bli subjektiv i sin omtale, da man ofte ser tendenser til at eiere "verner" om produktet sitt. Jeg kan selvfølgelig ikke motbevise dette fullstendig, men jeg kan si at som hi-fi interessert og musikkelsker ikke klarer å fornekte åpenbare feil og mangler i ett produkt, selv om det skulle tilhøre meg selv.

Så tilbake til testen.

Kabinettet:

Kabinettet er i heltre, med en meget pen lakkert redwood finish. Det virker ekstremt solid, knakketesten bestås med glans. Vekten er 32kg pr. høytt.
    Innvendig er kabinettet oppdelt i 3 separate seksjoner til hvert enkelt element. Diskanten er plassert i ett eget lite "hus" som igjen er montert på en helstøpt aluminiumsplate på toppen av kabinettet. Terminalene er av bi-wiring typen, og er av god kvalitet. Høyttaleren gir ett meget godt førsteinntrykk, noe som øker forventningene til lyden. Det som er litt spesielt er att det finnes en intern ramme i kabinettet hvor elementene er festet, og som ikke er i kontakt med resten av kabinettet. Dette skal gi ett fint kompromiss mellom nøytralitet, fokus og musikalitet.

Teknologi:

Diskanten er av karbonkompositt, tidskorrigert og har en teoretisk rekkevidde opp til 70KHZ, noe som gjør den kompatibel med de nye høyfrekvente formatene.

Det er separate delefilter, plassert i hver enkelt seksjon. Dette er hovedsakelig bygget opp av luftspoler og polypropylen kondiser. Spoler med jernkjerne er benyttet til bassen.

Mellomtonen er på B&W maner' i vevet kevlar. Basselementene er i ett papirkompositt av ukjent opprinnelse.

Plassering:

Min oppfatning er at 90ED ikke er vanskelig å plassere. De samme reglene gjelder for så vidt for 90ED som for andre høytt. Kabinnetettet er imidlertid så stivt, samt at de er portet i front. De kan derfor stå temmelig nærme veggen uten at bassen blir boomete. Plasserer man nærme vegg vil det imidlertid gå utover perspektivet, som mister litt dybde. Jeg endte opp med en plassering 50cm fra bakvegg, 100cm fra sidevegg og 250cm mellom innsiden av høyttalerne med en svak vinkling mot lytteposisjon.

Lyden:

Mitt førsteinntrykk av lyden var litt så som så. Jeg var blitt advart om at de ville låte litt tørt og innelukket rett ut av esken, noe som viste seg å være ganske korrekt. Det ble sagt at man måtte påregne 200-300 timer innspilling før høytalerens potensial kunne nytes fullt ut. Jeg har hatt dem siden begynnelsen av februar, og det var ikke før jeg gav dem litt juling med Cayin 252B forsterkeren at det løsnet skikkelig.

Som sagt låt det litt kjedelig til å begynne med, bassen var veldig tørr, mellomtonen litt ullen og tilbaketrukket, diskanten var fin men ikke så luftig som man kunne ønske.

Veldig mye endret seg de 20 første timene. Det mest påfallende var mellomtonen som etter hvert
    Virkelig begynte å fortelle hva som lå av informasjon på platene mine, men også diskanten og bassgjengivelsen bedret seg merkbart.

Høyttalerens lydsignatur heller litt mot det mørke, noe jeg ble litt overasket over. Sonys produkter pleier å ha en lydsignatur i andre enden av skalaen.

Etter innspilling:

90ED er en meget nøytral formidler, den fremstår som homogen med en tilsynelatende jevn frekvensgang. Bassen er meget god . Artikulert med bra trykk, det er enkelt å følge bassgangene i musikken. Det er dog litt mangler i den aller dypeste bassen når jeg sammenlikner hva subben min presenterer, men det skulle jo også bare mangle. Rommet de står i er 30m2 og stjeler mye energi i bassen, dette kompenserer 90ED fint for.

Høyttaleren har fin rytme og dynamisk driv/kontrast. Det er imidlertid oppløsningen og glattheten i diskanten, samt fokuset og dybden i mellomtonen som hever 90ED godt over middelklassen. Selv i komplekse passasjer av musikken er det mulig å pinpointe instrumenter, kor..osv. Akustisk musikk som E. Clapton O.L. låter rett og slett glimrende, mer enn en gang har jeg dratt på smilebåndet og fått frysninger på ryggen over evnen de har til å bare "spille musikk". Det er jo tross alt musikken man skal høre på, ikke høyttalerenJ. Noe jeg også vil trekke frem som svært positivt, er at de aldri blir slitsomme å høre på. Diskanten blir aldri stikkende og skarp, slik jeg har opplevd(og irritert meg over) med så mange andre høyttalere.

90ED har også svært gode egenskaper i forhold til å skape en illusjon av rom. Lydbildet er høyt, og går langt utenfor høyttalernes fysiske plassering i bredden. Mitt inntrykk er at for å skape denne følelsen er det en forutsetning at høyttaleren har lav forvrengning og god oppløsning i mellomtone/diskant. Gode konsertopptak gir en veldig fin følelse av tilstedeværelse med 90ED.

Høyttalerne skal være såkalt SACD-kompatible, som betyr at de kan gjengi de frekvensene dette formatet teoretisk kan trylle frem. Jeg vil trekke frem ett eksempel som jeg synes skiller seg ut. Norah Jones "Come away with me" på SACD later rett og slett fantastisk bra. Det er en forslitt klisjé, men jeg får virkelig følelsen av at Norah og spillekompisene hennes står i rommet. Det er en crisphet og overtonestruktur som er helt overlegen det jeg har hørt tidligere, spesielt var dette merkbart etter at jeg oppgraderte DVD 963SA med Lcaudio kittet.

Som dere sikkert har forstått er jeg strålende fornøyd med 90ED. De har definitivt innfridd forventningene+ litt til. Eneste ankepunktet er dypbassen, som godt kunne strekt seg enda noen HZ nedover. De må matches nøye mot en sub, da denne bør være meget rask for å følge med bassdynamikken i 90ED. Jeg liker å prøve ut produkter som er litt ukonvensjonelle, noe jeg anser denne høyttaleren å være, siden den på en måte ikke har noen meritter å vise til.

Konklusjonen må være at denne høyttaleren har ett pris/kvalitetsforhold som ikke står tilbake for noen.

Om ikke lenge får jeg muligheten til å A-B teste dem mot B&W 703, det blir svært spennende å se hvordan 90ED står seg mot disse, som ikke bare er en dyrere høyttaler, men også fra en svært anerkjent høyttalerkonstruktør.

Jeg har vedlagt L&B's vurdering av 90ED. Dere vil da oppdage at en del av deres betraktninger sammenfaller med mine egne. L&B er kanskje ikke verdens beste hifi magasin, men jeg håper at dette vil bidra med en smule mer objektivitet til min vurdering.

Kommentarer og synspunkter kan postes her:

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=9377

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du SS-x90ED fortsatt eller har du blitt lei de?

Har du SS-x90ED fortsatt eller har du blitt lei de?

Newcomer Zomb sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han solgte dem for en god stund siden.