Hvilke skal jeg velge?! Cerwin Vega AL 1000 eller CLS 15?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke skal jeg velge?! Cerwin Vega AL 1000 eller CLS 15?

Har brukt en stund på å resonere meg frem til de to beste kandidatene.
    Det står som sagt mellom Cerwin Vega AL 1000 og CLS 15.

MERK: Jeg skal selvsagt spille techno og rock. Rock: Metallica, Turbonegro osv. MEN: Jeg er opptatt av at musikken skal låte bra. Spesielt når jeg spiller techno/trance. Skal bruke de til å spille mere "avanserte" trance sanger fra foreksempel ATB (Ectacy, 9PM, osv.) Armin Van Buuren og Tiesto (spesielt "In Search of Sunrise" CD'ene som er mixet av Tiesto).

Skal ha noen høytalere som jeg kan sette meg ned i godstolen, og føle at jeg er med og nyter musikken (uten å være helt dritings). At det bare er "dunk dunk" jeg hører. Basen spiller selvsagt en STOR rolle, men som sagt vil jeg at det skal være noe mer enn bare det.

Håper noen forstår hva jeg mener, og at de har noen forsalg

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AL1000: Bra sammenheng, og faktisk en BRA allround høyttaler
    CLS15: Mer dominerende i bassen, dårlig mellomtone og diskant.

AL1000 er valget mitt, om du vil gi litt slipp på den "råeste" buldrebassen, fordi her er det snakk om FIN bass (i forhold).

For begge: Kjør på med STRØMSTERKE forstekrere . 2x200watt holder ofte i massevis, men er leveransen av strøm mange bommer på!

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde tatt al1000. har hatt clsc serien selv å synst al serien spiller en del bedre

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Al 1000

Jeg hadde en god del Cerwin Vega modeller før jeg ble mer hifi og gikk over til dyrere høyttalere som Snell og Focal.Hadde også AL 1000,men kun i 10 dager.Kjørte med 2 stk Nad 216 brokoplet til 400 w i 8 ohm.DC 15 er den klart beste av de Cerwin Vega jeg har hørt og eid..hadde også 1515,VS 12,DC 10 og DC12.Synes AL 1000 spilte vanvittig høyt,men bassen kom aldri helt med før det var altfor høyt.
    Men kjører du mye effekt som du får tak i billig på bruktmarked så ville jeg heller kjøpt f.eks Dali.Tro meg..de spiller utrolig høyt med mye effekt.Prøvd masse der også,og f.eks Dali 850 (styr unna Dali 909) og en sub,f.eks 15 " fra B&W som jeg har sett skambillig spiller fletta av de Cerwin Vega modellene du mener.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD 216 i brokobla modus låter helt forferdelig da :S. AL1000 fortjener noe mer fintlydene. NAD 216 låter jo dårlig selv i stereo modus :S.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AL1000 på PArasound er noe helt anna, da snakker vi morro . Midgard audio greide å dra dB'en utrolig høyt, men "kjedelig". Lyngdorf som jeg har nå funker helt OK på AL1000, fikk den ikke til å gi seg på fest iallefall ..

NAD 216 liker ikke 4ohm når de er i bridge heller . Gjelder de fleste NAD forsterkere som kan brokobles.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med noe annet?

Jeg har vært borti nyeste serien til CV og de vil ikke kunne gi deg det du vil ha. Jeg vurderte dem selv til et prosjekt, men fant fort ut at diskant og mellomtonet er ekstremt innesluttet ("prate med hånd forran munnen lyd").

Sjekk ut et sett store Klipsch. Et par doble 10" vil gi deg mye heftigere, kjapp technobass og lettdrevne horn sørger for bra driv i musikken. Det er en vanlig feil å tro at bassen er det viktigste i dansemusikk. All rytme ligger i diskanten. Diskanten skiller kjedelig techno fra gøy techno med driv og innlevelse. Bassen er bare dessert.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om noen gode forsterkere til en ikke så altfor dyr penge som vil matche AL 1000 bra? Noen Yamaha forsterkere?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel koble dem med NAD 218. Men hva synes dere om Cerwin Vega DC 12 og Al 1000? Hva mener dere er best?:-D

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som jeg sa tidligere jeg foretrekker al serien. blei aldrig helt venn med lyden i dc serien når jeg hadde dc15

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt en del cv-høyttalere i min ungdom..
    Mine favoritter er At-100 og dc-15.
    Min erfaring med al-serien er dårlig bass ved litte-moderat volum..
    Bassen kommer først ved fullt gasspådrag..og da kommer øresuset også

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp AL-1000 Spiller stramt og tungt vanvittig mye bedre høyttaler enn CLS-15 enkelt å greit

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sofasnoken
    Har hatt en del cv-høyttalere i min ungdom..
    Mine favoritter er At-100 og dc-15.
    Min erfaring med al-serien er dårlig bass ved litte-moderat volum..
    Bassen kommer først ved fullt gasspådrag..og da kommer øresuset også
    AL-1000 krever en del effekt for å komme igang.. så da har du nok bare hatt for lite effekt på di merker godt her at 2 272 får mye lettere liv i bassen på DC-15 enn AL-1000.. å DC-15 er ganske tungdrevne

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble en Rotel RB 1080 på meg som effektforsterker. Har forresten også kjøpt et par AL1000

Leter bare etter en forforsterker nå. Tror det blir en Yamaha. Tenker på RX-V2500....

Hva tror dere om den?

Noen andre forslag?

PS: Skal kunne bruke PC som avspilling, iPod og koble høytalerene opp mot TV'en. Helst burde jeg ha mulighet til å koble på bakhøytalere og senter i tilfelle jeg vil ha det senere:-D

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    For begge: Kjør på med STRØMSTERKE forstekrere . 2x200watt holder ofte i massevis, men er leveransen av strøm mange bommer på!
    Lurer litt på hva folk mener med det der, at forsterkere er strømsterke.
    For å starte, er det en fast ut volt av forsterkere og hvor høy er den isåfall?
    For watt er jo et forhold mellom strøm og spenning og uten mye strøm får man ikke mange watt.
    de fleste seriøse produsenter viser vel ikke til watt målinger der forsterkeren peaker og har høy forvrengnig og alle kondensatorer lader seg ut? Det ville jo vert juks
    (beklager OT)

Til saken så har jegintrykk av at AL1000 er råere enn CLS15, der er definitivt mye kulere å se på

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •