CERWIN-VEGA CLS-215 til en litt "mindre forsterker" ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CERWIN-VEGA CLS-215 til en litt "mindre forsterker" ?

Jeg har planer om å kjøpe meg CERWIN-VEGA CLS-215 Høyttalere ettersom de passer fint til min type musikkstil.

For øyeblikket har jeg en NAD DVD Reveiver L54 som da yter 2x50NADwatt, noe jeg veit ikke er veldig mye.

Jeg har jo selvfølgelig tenkt til å bytte forsterker etterhvert, men jeg lurte på om det kunne være skadelig for CERWIN-VEGA CLS-215 høytalerne om jeg brukte denne forsterkeren på dem, før jeg fikk meg en bedre en, eller om det var farlig for forsterkeren å kjøre slike høytalere.

Jeg leste på hifiklubben at du kan bruke høytalerne med 50-70watt, men om du skulle yte fult ut, burde du opp på 120-140watt.

Tror dere jeg kan bruke disse høytalerne en stund, før jeg så bytter ut forsterkeren?

På forhond, takk for svar

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Izayoi
    Jeg leste på hifiklubben at du kan bruke høytalerne med 50-70watt, men om du skulle yte fult ut, burde du opp på 120-140watt.

Haha...
    på CV så gjelder regelen om at jo mer jo bedre. Altså den naden din gir sikkert nok lyd, men særlig kontrolert er det ikke.
    Du vil trenge 300-700w før de begynner å kose seg =)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Haha...
    på CV så gjelder regelen om at jo mer jo bedre. Altså den naden din gir sikkert nok lyd, men særlig kontrolert er det ikke.

Nja.. sannheten med litt modifikasjoner her igjen..

Kan godt si det slik at en L54 blir alt for liten til CLS-215. Hva watt anngår er det veldige store variabler i målinger ute på markedet.. Du kan bruke L54 mens du er i startgropa, men du bør ikke spille særlig høyt..

Kikk på Nad og H/K om du vil ha noe med litt futt i samtidig som du bevarer noe lydkvalitet- Om du ønsker bang 4 bucks så kikk etter P/A forsterkere.. Eller f.eks cva 1.5/2.6 til cerwin vega.. om du er bass freak er cv sine egne amps kule med 6db bassboost

MVH
    Lars B

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Haha...

Men jeg veit jeg skal bytte forsterker etterhvert, men kan det være skadelig for høytalerne eller forsterkeren ettersom de er "litt" forskjellig beregnet? eller går det fint, bare at jeg ikke får fult utnyttet lyden ?

Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Kan godt si det slik at en L54 blir alt for liten til CLS-215. Hva watt anngår er det veldige store variabler i målinger ute på markedet.. Du kan bruke L54 mens du er i startgropa, men du bør ikke spille særlig høyt..
    Hvorfor bør jeg ikke spille særlig høyt?

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ikke spille så høyt fordi da er det stor sjanse for at du sprenger høyttalerne. Det er mer sansynelig at du sprenger de med en liten forsterker enn en kraftig en

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du spiller høyt vil forsterkeren klippe og tweeterene kan dermed ryke slik jeg forstår det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å forklare enkelt.. når du spiller med en forsterker normalt sender den "veksel strøm" om du overbelaster så den klipper vil den sende "like strøm" noe som gir forvregning og større sjangse for å ødelegge delefilter/tweeters

MVH
    Lars B

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk til alle sammen for hjelpen deres

Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hallo:)

hvis jeg var deg ville jeg ha unngått 215... jeg hadde dem selv for noen et halvt år siden og vis du ikke har et DIGERT rom får du ikke utnyttet dem. bassen blir bare overdøvende og diskantene og mellomtonene beggynner å slite.
    dessute må du være nøye med plassering i forholdt til vegge for merket selv at for når de sto bra da kunne jeg spille høyer før de begynte å klakke:evil:

ps. jeg hadde mer en nok effekt så det var ikke grunnen til at jeg bel misfornøyd...

hvis jeg var deg ville vurderet cls15. tror at vis jeg hadde valgt de i steden for 215 hadde jeg blitt mye mer fornøyd
    men skulle jeg hatt igjen cv hadde blitt AT100 utentvil:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •