Bygge anlegg til kjellerstue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge anlegg til kjellerstue

Vel, jeg har en liten plan om nytt anlegg men har noen praktiske spørsmål til oppsettet mitt. Saken er at jeg nå skal flytte ned i en kjellerstue, og da åpner mulighetene seg for et litt bedre lydanlegg.
    Anlegget skal brukes til film og musikk først og fremst, og det bør helst kunne spille høyt til fest og fint til kjedelige romantiske filmer.

Planen min er å begynne med en Yamaha RX-V663 og 2 Dynavoice F6 høytalere. Deretter var planen å spare til to nye fronthøytalere, for så å flytte F6'ene bak som bakhøytalere. Her tenkte jeg Cerwin Vega CLS 12 som en mulighet. Etter dette sparer jeg kanskje til subwoofer om dette er nødvendig, og kanskje også en fronthøytaler for fullverdig 5.1

Spørsmålene er som følger:
    1.Vil forsterkeren klare å drive to CV CLS 12, om jeg bi-amp'er slik at det går to utganger fra forsterkeren til hver fronthøytaler?
    2. Hvordan vil Dynavoice F6 og CV CLS 12 fungere sammen, blir dette fullstendig krasj til mitt formål?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen?:-?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Budjett ?
    2. 663'en hr ikke sjangs til å drive CV CLS 12 fullt ut.

Beste du kan gjøre dersom muligheten er til stede er å lytte på forskellige oppsett for å finne lyden du liker.

Jeg hadde ikke kjøpt CV no matter what... CV funker som party høytaler men ikke noe mer (mener nå jeg).

F6 gir mye lyd for pengene, og er budjette stramt så kan det være et godt alternativ. Et 5.1 oppsett med F6 både fremme og bak + en sub (xtz eller svs er å annbefale) vil spille bra på en Yamaha 663. Bruker du så subben også til musikk så vil du kunne rocke bra på fest også.

Ellers så annbefaler jeg alltid å sjekke bruktmarkedet, mye bra der !

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, grunnen til at jeg var innom tanken på CV var muligheten til høy og kraftig lyd noe jeg liker ganske godt Men er klar over buldrende bass og tvilsom diskant på disse, så om jeg finner et annet alternativ innen min prisklasse eg jeg åpen for dette.
    Tanken er at jeg starter med forsterker, så blir det å bygge på etter hvert. Nå vet jeg ikke hvor stor kapasitet Yamaha'en har, men kanskje et par M-65 kunne være en idè?
    Ser for meg en XTZ W12 sub etter litt også, har ingen erfaring med hvor mye trøkk en slik sub gir men denne vil i såfall bli brukt til både film og musikk.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M-65 bør gå bra.
    Har en kamerat som driver M-85 med 663, det låter bra men blir nok
    enda bedre med med mer krefter.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm ok, dette kan kanskje være et alternativ da. Ideen om 4 stk F6 er jo også mulig, eller kanskje 4 stk F6+2 stk M-65 med tiden?

Liker i alle fall tanken på å begynne med 2 Dynavoice F6 som fronthøytalere, for så å flytte disse bak som bakhøytalere om jeg får noe annet til front.
    Andre med ideer til mulige fronthøytalere, helst uten at jeg trenger ekstra forsterker? Kraftig lyd med litt "trøkk" til film og musikk blir satt stor pris på

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dere 2 stk M-65 som fronthøytalere og 2 stk F6 som bakghøytalere gir god surround til film og musikk? Kanskje jeg burde kjøpe en fronthøytaler også, for å få 5.1?

I fåfall tenker jeg det blir en Yamaha RX-V663, 2 stk Dynavoice F6, 2 stk Dynavoice M-65 og en 12" sub der jeg ikke enda vet hvilken. Kanskje XTZ.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette oppsettet vil utvilsomt gi mye lyd for pengene, men....

M-65 trenger endel power for å spille optimalt, 663 klarer greit å drive de, men ikke å få max utav de.

I dette oppsette skulle du også hatt en senterhøytaler.

Om du kommer med et ca budsjett så blir d lettere å skissere alternativ. Finnes mye bra der ute.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å si et budsjett nå er litt vanskelig, i og med at jeg kun kommer til å kjøpe forsterkeren og 2 F6 til å begynne med. Kommer til å bygge på etter hvert.

Men å kjøpe andre komponenter enn forsterker til over 3-4000 er nok ikke aktuelt.
    I og med at jeg ikke har så mange høytalere, kan jeg jo bi-ampe M-65'ene. 2x95W, altså 180 W per høytaler burde da drive dem bra?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, du kan bi-ampe. Vil nok hjelpe på litt.
    Men å bi-ampe med en receiver gir ikke alltid de største utslagene, receiveren trekker "så å så" mye strøm uansett hvor mange høytalere som er tilkoblet.

Men som sagt, du klarer fint å drive høytalerene, men M-65 trenger mer for å spille optimalt. Du kan jo kjøpe en seperat effektforsterker etter du har blitt bitt av basillen, it will

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm ok, da tenker jeg at jeg går for denne reciveren så får jeg heller se senere om jeg kjøper en effektforsterker
    Noen idé til en bra fronthøytaler? Er også usikker når det gjelder sub, hadde likt en som kunne gitt litt lave frekvenser til film.

Liker bedre å starte med reciveren og to fronter for så å bygge på litt etter litt. Å regne ut samlet beløp på alt nå blir bare skummelt!

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Kult med nytt anlegg Trokke du hadde merket bi-amp-effekten noe særlig på Dynavoice. Husk at det er bassen som trekker mest strøm mens mellomtone/diskant trekker minimalt. Ihvertfall på en så.. Kall det "basic" høytaler som Dynavoice, og kanskje helt opp til en System Audio av et eller annet slag til 10-12 lapper. Jeg har i hvertfall aldri merket mye forskjell med eller uten biamping. Står masse om dette her inne og rundt om på nettet.

Og en annenting. Vil du gjerne ha mer watt, men ikke gå opp i pris ville jeg kanskje kjøpt Onkyo SR606. Den ble målt til 5x71 watt reel effekt, mens Yamaha 663 kun ble målt til 5x43 i et kjent hifi-blad. (Ironiskt nok husker jeg ikke navnet, men jeg lyver sjeldent). Greia med den Onkyoen er at den spiller flott på mindre høytalere SOM Dynavoice F6 osv, men blir sliten og leiseg om du gir den mer å spise. Der kommer Yamaha's preout godt inn i bildet.

Valgets kval min venn. Du får lese deg/lytte deg til det.

Personlig tror jeg 4xDynavoice F6, en senter, sub og Yamaha 663 hadde vært fett Lykke til
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm....Så ender jeg atter en gang opp en smule forvirret
    Skal sjekke litt angående forsterker. Men 4 F6 fremfor 2 F6+2 M-65 altså?

Senter og sub blir det nok også, men dette blir nok en liten stund til. Førsteprioritert er uansett forsterker og to stk F6 til å begynne med. Dersom det er fare for høytaler/forsterker, eller at M-65 rett og slett spiller dårlig med Yamaha RX-V663, kjøper jeg selvsagt ikke disse høytalerene..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •