Klipsch RF-83, Klipsch-RF-7, Dali Consept 10 og Dali Lektor 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer cv-taggis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch RF-83, Klipsch-RF-7, Dali Consept 10 og Dali Lektor 8

Hei. Jeg driver å ser etter ett par nye høyttalere som kan spille høyt, ha trøkk og noe bass så da har jeg sett på Klipsch RF-83, Klipsch-RF-7, Dali Consept 10 og Dali Lektor 8. Jeg har en hel hæv (13 par og 2 subber) av Cerwin vega høyttalere stående, så jeg lurer på om jeg skal selge noe av CV høyttalarne og kjøpe ett av di nevnte parrene ovenfor.
    Jeg har bare lyst til å prøve noe annet. Men jeg skal uansett ha noe cv høyttalere i "bakhom".

Musikken jeg spiller er Techno, Trance, Rock, Metall, Litt Rap, RnB og Hip-pop så hvilken av di parrene vil passe best til den type musikk?

Jeg kan kjøpe nytt og brukt så jeg legger en pris på 10 000-18 000 kr på ett par høyttalere. Forsterkere jeg har er Midgard Oberon 6.1.

Jeg kan også gjerne ta imot andre tips om høyttalere.

Jeg takker på forhånd og håper noen kan snakke om sine erfaringer som har hatt/hørt disse modellene.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Klipsch har jeg ingen erfaring med, men har såvidt hørt en av de du nevner, Lektor 8. Ikke finlyttet på den, men den virket veldig lovende.

Tenkte jeg bare skulle tipse deg om denne hvis du ikke har sett den:

Test av Dali Lektor 8 - Tester - Lyd og Bilde

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den av de nevnte høyttalerene du kan spille høyest med er nok RF7. Likevel ville jeg vurdert Swans F2.2F i denne kategorien. Alle vil trenge godt med strøm for å kunne dra på uten å risikere at elementene tar kvelden
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynaudio er helt klart min favoritt:

Her er noen eksempler:
    Dynaudio Excite X32 Høyttalere | Soundgarden

denner er på kampanje nå..Og her får du sinnsykt mye for penga..
    Dynaudio Focus 220 Høyttalere | Soundgarden

eller så har du JBL:
    Litt annent design, men helt klart noe av det tøffeste til og spille rock på..
    JBL TL260 Høyttalere | Soundgarden

Vile helt klart dratt innom den nærmeste Soundgarden for en lytt, sånn at du ikke strander på HIFI klubben...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TL260 kan jeg være enig i, men Dynaudio stiller vel ikke helt i den samme klassen når det gjelder SPL og basstrykk?
    At de har bedre mellomtone og diskant synes jeg også, men de skiller seg vel litt ut fra trådstarters alternativer
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har mest lyst på Klipsch RF-7 men di er ikke så veldig lette å få tak i brukt lenger så da er vel alternativet RF-83.

Er det noen som vet hvem av di fire jeg nevnte som tåler mest på høyt volum? det er vel klipsch? hvem av disse jeg nevte spiller mest bass? eller må jeg bruke en sub i tillegg?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er ikke all verden på MA 6.1 syns jeg. Gå heller for Lektor da iallefall. JBL blir nevnt, da snakker vi . TI260 er grom.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Klipsch er ikke all verden på MA 6.1 syns jeg. Gå heller for Lektor da iallefall. JBL blir nevnt, da snakker vi . TI260 er grom.

Ok. men jeg må bare prøve å teste Klipsch på midgard. Er det store forskjeller fra RF-82 og RF-83? har dem nesten samme lyd?

Newcomer YingYong sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Personlig syntes jeg midgard låt for hardt i toppen på RF-83.

Gå for rør:-D

Tror nok RF-7 vil spille høyest av dine kandidater, men som du sier er de vanskelige å få tak i.

RF-83 hadde for min del bass i bøtter og spann. Følte ikke at jeg trengte å bruke min svs sub

RF-82 kontra RF-83 blir for min del bare antagelser men fakta tilsier at det er blitt brukt bedre materialer på kabinett, delefilter, og elemetner på RF-83

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YingYong
    Hei!

Personlig syntes jeg midgard låt for hardt i toppen på RF-83.

Gå for rør:-D

Tror nok RF-7 vil spille høyest av dine kandidater, men som du sier er de vanskelige å få tak i.
    Enig der. Med Midgard effektforsterker må du isåfall finne deg en forforsterker som er veldig varm i lyden. Selv da så tror jeg ikke det vil bli veldig bra. Ser for meg en slitsom topp som du fort vil bli sliten i ørene av.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Newcomer YingYong sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Enig der. Med Midgard effektforsterker må du isåfall finne deg en forforsterker som er veldig varm i lyden. Selv da så tror jeg ikke det vil bli veldig bra. Ser for meg en slitsom topp som du fort vil bli sliten i ørene av.

Kjørte Midgard med Denon 3805 som pre. Ble aldri det helt store for meg.

Byttet så til Parasound A21 og da trodde jeg nirvana var nådd, men så gjorde JC-1 sitt inntog og mye falt på plass.

Nå blir det rør på Klipsch så får vi se om alt snakket og skriveriet om at rør og Klipsch er sant

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har NAD C 162 og NAD C 160 forforsterkere. Også bruker jeg Nordost Solar Wind som høyttalerkabler også Nordost Red Dawn som signalkabler.

Jeg har ikke lyst til å selge Midgardene, Noen som vet åssen Rotel vil funke? da må jeg eventuelt kjøpe det i tillegg da jeg kan bruke Midgardene til CV 215 osv så vil ikke selge dem da man må lete lenge for å få bedre til den prisen som kan dra store CV.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut som jeg får skaffet meg ett par Klipsch RF-7 i Cherry.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cv-taggis
    Da ser det ut som jeg får skaffet meg ett par Klipsch RF-7 i Cherry.
    Vil nok spille grisehøyt på Midgard blokkene dine, men ser for meg at det vil bli veldig hardt i toppen. Etter det jeg leste så kjører du NAD forforsterker. De er jo ikke akkurat kjent for å være varme i lyden de heller. Men for all del, det er jo bare å begynne der så får du heller prøve deg litt frem med elektronikk etterhvert.

Tror nok en Parasound forforsterker og en stor Parasound blokk på Klipschene er veien å gå for deg. Sper du etterhvert på med en stor SVS sub også så får du litt dypbass også, å ikke brått stopp ved 30Hz slik du er vant til med CV dine
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil nok spille grisehøyt på Midgard blokkene dine, men ser for meg at det vil bli veldig hardt i toppen. Etter det jeg leste så kjører du NAD forforsterker. De er jo ikke akkurat kjent for å være varme i lyden de heller. Men for all del, det er jo bare å begynne der så får du heller prøve deg litt frem med elektronikk etterhvert.

Tror nok en Parasound forforsterker og en stor Parasound blokk på Klipschene er veien å gå for deg. Sper du etterhvert på med en stor SVS sub også så får du litt dypbass også, å ikke brått stopp ved 30Hz slik du er vant til med CV dine
    ja, jeg får bare teste meg fram og se hva jeg liker best. Jeg har litt lyst på Rotel og kjøpe to stk av den RB 1070 eller hva den heter. Jeg har en SVS sub allerede som heter SVS PB12 plus/2.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åssen tror dere det vil funke å bruke Midgard 6.1 på bassarne og eventuelt Rotel/Parasound på diskanten på Klipsch-RF-7???

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det blir noe bra og Bi-Ampe på de. Å gi mellomtone og bass MASSE mer power enn diskanten tror jeg ikke blir bra. Angående RB.1070. Disse er for svake. Brokobler man de får man mer watt, men de er fremdeles ikke bra nok i mine øyne. Å brokoble i det store hele har jeg ikke gode erfaringer med. Mer power, men man mister masse dempningsfaktor. Hadde heller sett meg rundt på brukten etter enn RB.1080 / RB.1090 hvis det er Rotel du vil kjøre. Bedre er å se seg rundt etter en Parasound NC.2250 eller enda bedre en Parasound A21.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det blir noe bra og Bi-Ampe på de. Å gi mellomtone og bass MASSE mer power enn diskanten tror jeg ikke blir bra. Angående RB.1070. Disse er for svake. Brokobler man de får man mer watt, men de er fremdeles ikke bra nok i mine øyne. Å brokoble i det store hele har jeg ikke gode erfaringer med. Mer power, men man mister masse dempningsfaktor. Hadde heller sett meg rundt på brukten etter enn RB.1080 / RB.1090 hvis det er Rotel du vil kjøre. Bedre er å se seg rundt etter en Parasound NC.2250 eller enda bedre en Parasound A21.

Ja, jeg kjøper det som dukker opp en av di største Rotelene eller noe Parasound.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg får vell melde meg inn her jeg også da jeg har skaffet meg ett par Klipsch-RF7 idag. Som amp jeg bruker nå er en CV 0.8 amp med NAD 162 som forforsterker og Nordost kabler. Grunnen til jeg bruker 0.8 ampen er at den ene midgarden 6.1 min er på rep. Men jeg er uttolig overrasket hvor bra det spiller. Jeg prøvde å bruke HK avr 255 som forforsterker man da var all bassen borte og syns det låt uttrolig tynt. Men når jeg bruker Nad C162 som forforsterker så spiller det akkuratt sånn jeg vil skal spille med god bass og deilig diskant. Men det blir spennende å prøve Midgard 6.1 når jeg får den tilbake fra rep. Jeg trodde ikke Klipsch skulle spille så rått med den gode bassen så jeg er uttolig glad jeg valgte dem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •