Plassering Dali 606

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering Dali 606

Har for en liten stund flyttet inn i et hus. Og har montert opp "hjemmekinoen" min i stua der.
    Det jeg lurer på er hvorfor jeg får mer "trøkk" i lyden når jeg står enn når jeg sitter i sofaen??? Noen som vet dette??
    Kan nevnes at høyttalerene står ca 3 meter fra hverandre, og lytteposisjonen er ca 3 meter fra hver av høyttalerene...
    Hva er optimal plassering på høyttalerene?
    Kan også nevnes at de har bassporten bak, og de står ca. 30 cm fra bakvegg.

Der jeg bodde før (leilighet i blokk) hadde jeg ikke dette problemet. Men der var stua utformet annerledes.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en effekt av stående bølger, interferens eller annen rompåvirkning. Det medfører at lydfeltet i rommet har ulik intensitet ved ulike punkter, noe som er helt normalt i de fleste rom. Hvor langt fra veggen står sofaen (hvis den har vegg bak seg)?

Det beste rådet jeg kan gi er å eksperimentere med avstanden som høyttalerne har til veggene (inkludert sidevegger). Et annet triks for å få god bass er å bruke "subwoofer"-trikset, der man setter bassen i hodehøyde i lytteposisjon og krabber rundt på gulvet og lytter sag fram til hvor bassen lyder best. Der plasserer du høyttaleren. Tror det samme skal kunne fungere for stereohøyttalerne, selv om du da selvfølgelig også må ta hensyn til stereoperpektivet i mellomtone og diskant.

Det der med å sette høyttaleren i lytteposisjon er litt styrete. Jeg ville nok først prøvet meg fram med høyttalerne i ulike posisjoner. Du kan også forsøke å legge en matte/teppe foran høyttaleren hvis du har hardt gulv for å dempe gulvrefleksjonene i bassen. Hvis du har harde vegger både ved høyttalerne og bak sofaen kan du forsøke å henge opp noen tunge gardiner/tepper/overmadrasser for å dempe stående bølger i lengderetning.

Dette med rompåvirkning av lyden er det vanskelig å gi noen eksakte svar på. Det beste er å prøve seg fram.
    Og forresten: Du har vel dempeføtter eller spikes under høyttalerne?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sofaen min står litt over 1 meter fra bakveggen. Eller vegg og vegg... Det er vinduer bak sofaen.
    Og de er så godt som full takhøyde.

Har prøvd litt med forskjellig plassering av høyttalerene mine, men det utgjorde ikke store forskjellen.
    Bruker riktignok stort sett subwoofer, så jeg mangler ikke bass. Men hadde vært greit om alt fungerte
    sånn som det er ment at det skal.

Har forresten handlet meg spikes. Men har ikke fått montert det enda. Vil det hjelpe på problemet mitt, da?
    Har aldri testet spikes før, så på det området er jeg litt "grønn",
    kan du si. :?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tonern
    Åssen spikes har du kjøpt deg? Soundcare eller noe annet "billig" greier? No offence 8)

Du bør kanskje vurdere Valhalla dempeputer eller liknende om du ikke syntes det blir bra med spikesen, driver selv å tester ut et sett nå på mine Dali høyttalere...

Og roffe, tror du ikke det blir litt kronglete å løpe rundt med to stk dali 6006 i hodehøyde da, hehe

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tonern
    Sofaen min står litt over 1 meter fra bakveggen. Eller vegg og vegg... Det er vinduer bak sofaen.
    Og de er så godt som full takhøyde.

Har forresten handlet meg spikes. Men har ikke fått montert det enda. Vil det hjelpe på problemet mitt, da?
    Har du gardiner for de vinduene? Hjelper det hvis de er trukket for?

Når det gjelder spikes/dempeputer, så hindrer det at svingninger overføres fra høyttalerne til rommet, og motsatt. Om det hjelper på akkurat dette problemet kommer jo an på hva som er årsaken til ditt problem.
    (Det gjorde det vel ikke så mye klarere, kanskje...)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    tonern
    Åssen spikes har du kjøpt deg? Soundcare eller noe annet "billig" greier? No offence 8)

Du bør kanskje vurdere Valhalla dempeputer eller liknende om du ikke syntes det blir bra med spikesen, driver selv å tester ut et sett nå på mine Dali høyttalere...

Og roffe, tror du ikke det blir litt kronglete å løpe rundt med to stk dali 6006 i hodehøyde da, hehe

Har kjøpt meg Puresonic spikes. Og sånne "knapper" til å ha under dem for ikke å ødelegge parketten min i stua.
    Så etter det du skrev, så er det vel "billig" greier jeg har handlet meg. None taken!! 8)

Og bare for å ha det på det rene, så dreier det seg IKKE om Dali 6006, men Dali 606!!!
    Forgjengeren, altså!! Jepp! Da har vi fått klarhet i det. :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •