Sub til Dali Ikon 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Sub til Dali Ikon 6

Jeg har nettopp skaffet meg et surround sett bestående av Ikon 6 fronter, Vokal 2 center og Ikon 1 bak og skal bygge et oppsett rundt dette.

Dette skal stå i et rom på ca. 30 m2. Kommer til å anskaffe receiver av type Onkyo TX-SR606 eller Yamaha RXV-663 e.l. for å drive høyttalerne, samt en Blueray spiller.

Mitt spørsmål er om det er nødvendig med sub, og i så fall hvilken?

Hører nok mest på musikk. Både rock og litt roligere låter. Lurer på i hvilken grad en sub vil heve musikkopplevelsen. I tillegg skal det selvsagt brukes til film. Suben blir sannsynligvis stående i et hjørne.

Hva med en Dali ikon sub. Synes 7500 kr er litt mye. Er den verdt det?

Alternativt en Yamaha SOAVO-900 SW?

Eller vil en billigsub til et par tusen være nesten like god?

Eller skal jeg heller legge penger i en større forsterker. Er veldig i tvil, alle råd mottas med takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og gratulerer med kjempeanlegg! :-)

Dali Ikon sub'n er bra, men er det ordentlig dypbass du er ute etter, er det SVS som er tingen. L-Sound

Vil du slippe enda litt billigere unna, kan du også sjekke ut XTZ sine subwoofere som har fått strålende kritikker til prisen. Surround.no

Kanskje du skulle gått for en billigere sub enn Ikon, og heller lagt litt flere kroner i en kraftigere reciever. Ikon 6 vil komme bedre til sin rett med litt mer power, men i hjemmekino med sub vil det bli veldig bra uansett.

Men musikk i stereo (uten sub) så bør du være litt forsiktig med hvor langt du drar på. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er først og fremst musikk på moderat volum jeg skal spille, en og annen film samt en gang innimellom ha kraftig volum.

Da er det vel viktigst å ha en sub som har samme 'lydsignatur' som Ikon 6. Og da vil vel Ikon Sub være aller best?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mja... ingen andre som bryr seg om samme merke på sub pga lyd hvertfall...
    når det gjelder film, så har jo den et eget sub-spor (LFE).. noen recievere mixer dette inn i frontene... men vil jo komme bedre til rette med en sub.. :-)

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ahaugland
    Jeg har nettopp skaffet meg et surround sett bestående av Ikon 6 fronter, Vokal 2 center og Ikon 1 bak og skal bygge et oppsett rundt dette.

Dette skal stå i et rom på ca. 30 m2. Kommer til å anskaffe receiver av type Onkyo TX-SR606 eller Yamaha RXV-663 e.l. for å drive høyttalerne, samt en Blueray spiller.

Mitt spørsmål er om det er nødvendig med sub, og i så fall hvilken?

Hører nok mest på musikk. Både rock og litt roligere låter. Lurer på i hvilken grad en sub vil heve musikkopplevelsen. I tillegg skal det selvsagt brukes til film. Suben blir sannsynligvis stående i et hjørne.

Hva med en Dali ikon sub. Synes 7500 kr er litt mye. Er den verdt det?

Alternativt en Yamaha SOAVO-900 SW?

Eller vil en billigsub til et par tusen være nesten like god?

Eller skal jeg heller legge penger i en større forsterker. Er veldig i tvil, alle råd mottas med takk!

Ikon suben spiller meget stramt og fint, og låter vedlig bra i musikk. Min ruller av ved rundt 30 hz så du får dog ikke de aller laveste frekvensene på film, men den har bra med snert

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

svs

hadde selv gått for svs sb12-plus. den er musikalsk.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble Ikon sub. Fikk en nesten ny for 4500 inkl. QED kabel

Spiller veldig bra sammen med resten av ikonene mine 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skriver her i stedenfor å lage ny tråd. vurderer samme oppsettet selv men skal ha on wall og ikke ikon 1. hva tror dere om xtz 99w12 kontra ikon sin 12

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnsen.
    hadde selv gått for svs sb12-plus. den er musikalsk.
    Har selv hatt en Sb-12plus.
    Passer godt til musikk og sparker godt fra seg på film.
    Anbefales!!
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evorkahn
    skriver her i stedenfor å lage ny tråd. vurderer samme oppsettet selv men skal ha on wall og ikke ikon 1. hva tror dere om xtz 99w12 kontra ikon sin 12
    Du bør ha en sub som spiller godt også litt oppover i frekvens til de høyttalerne. Ikon sub'en spiller bra til små høyttalere, XTZ og SVS har jeg ikke testet så mye men de låter bra til film (dypbassen er vill i SVS), men bruker du oppsettet til musikk vil det nok ikke låte like godt med SVS som med Ikon-sub. Sier man sub her på forumet skrikes det alltid SVS. Tror SVS-eiere blir som subbene sine; høylytte

Liker du helheten i musikken, eller er du ute etter avgrunnsdyp bass til film?

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mentor1
    Sier man sub her på forumet skrikes det alltid SVS. Tror SVS-eiere blir som subbene sine; høylytte

Liker du helheten i musikken, eller er du ute etter avgrunnsdyp bass til film?
    Prøver og ikke rope for høyt ang Svs,men er vanskelig også.
    Grunnen er at man får veldig mye for pengene.

Syns selv ikke alle er like gode allroundere som andre.

Sb12 spilte mye bedre til musikk en feks Pb10.

Har også hørt Ikon suber på musikk og film,spiller bra det også.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    anlegget skal brukes mest til film

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min smak bør en ha sub til et hvert stereoanlegg som ikke naturlig spiller ned til 20-25 hz uansett om man ser på film eller ikke.
    Jeg er selv så forelsket i den nedre del av frekvensspekteret at jeg aldri vil kunne gi slipp på det tror jeg. Men ikke for å få masse lydtrykk, men de nedre frekvensene er utrolig viktig i musikk synes jeg. Spesielt på jazz, blues og elektronisk musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evorkahn
    anlegget skal brukes mest til film
    Da har du jo mye å velge mellom, hvor kresen er du i forhold til musikklytting? Hører du på musikk for å lytte og kose deg?
    Eller er det ikke viktig at sub spiller bra til musikk, men at den er rå på film? Ikon sub'en er jo en god allrounder, XTZ er gode allroundere med fortrinn på film, SVS er definitivt filmkongen, men de kan også låte bra på musikk avhengig av rom og hvor godt integrert/kalibrert det blir.
    Du bør teste ut en, og se hvordan du liker den. Høre hva du eventuellt mangler, da vet du i hvilken retning du kan gå.

Til film er det forresten dobbelt så tøft med to :twisted: :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje det er litt for lite fokus på sub i forhold til andre høyttalere. Alle blir anbefalt å høre på høyttalere før de kjøper, men det hører man i mindre grad i forhold til sub.
    De forskjellige butikkene er vel heller ikke godt nok forberedt i forhold til å kjøre audition på subber som et separat produkt heller synes jeg.

REL er er merke en kan ha i mente. Får visst nok veldig dårlige målinger i tester, men samtidig skal de være kanongode på musikk spesielt. Ikke hørt disse, men står høyest på testlisten hvis jeg skal ha sub igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mentor1
    Da har du jo mye å velge mellom, hvor kresen er du i forhold til musikklytting? Hører du på musikk for å lytte og kose deg?
    Eller er det ikke viktig at sub spiller bra til musikk, men at den er rå på film? Ikon sub'en er jo en god allrounder, XTZ er gode allroundere med fortrinn på film, SVS er definitivt filmkongen, men de kan også låte bra på musikk avhengig av rom og hvor godt integrert/kalibrert det blir.
    Du bør teste ut en, og se hvordan du liker den. Høre hva du eventuellt mangler, da vet du i hvilken retning du kan gå.

Til film er det forresten dobbelt så tøft med to :twisted: :twisted:
    er sjeldent e hører på musikk, men e tenker litt på naboene også. bor i leilighet har en under meg og en til siden. lurer på å fleske til med en svs og glemme naboene. lever bare en gang .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •