Atoll IN100 og XTZ 99.26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Atoll IN100 og XTZ 99.26

Bestilte meg en Atoll IN100 på impuls... (selges for tiden til halv pris på fotophono i Gjøvik..)

Noen som har formening om denne forsterkeren vil være en grei kombinasjon med 99.26 sort matt?

Har også lest litt på nettet at kjøleribbene på denne forsterkeren er underdimensjonert... noen med erfaringer på dette?

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fotophono samme butikken som emtech? Eller har det kommet flere hifi-butikker på Gjøvik? Har bare hørt atoll på usher-stativer, spillte overbevissende nok til at jeg vurdete kjøp.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Er fotophono samme butikken som emtech?
    Vet ikke, har bare hatt telefonisk kontakt med butikken... de har egen hjemmeside: FotoPhono AS Ser ingen referanser til emtech der...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finnes det ordentlige hifi-butikker på gjøvik ??

hvor hvor hvor...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    finnes det ordentlige hifi-butikker på gjøvik ??

hvor hvor hvor...
    Adresse til fotophono Gjøvik;

FotoPhono AS
    Rambekkvegen 5, 2816 Gjøvik

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var inne på hjemmesiden dems.. men virker da ikke som dette er noen HiFi-butikk akkurat ?

finnes det flere på Gjøvik...? (bortsett fra Elkjøp og Expert som ikke telles...)

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    emtech as <-mye gromt der! Ser ikke ut til at de holder til bak CC lenger ,men har flyttet litt lenger sør.

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til saken.. XTZ 99.26 kler en frisk forsterker, men de trenger også noe krefter. Jeg har selv benyttet 99.36 sammen med en Atoll pre, og det fungerte godt. Jeg vil tro dette blir en meget bra Match.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dr. Hi-Fi!
    Tilbake til saken.. XTZ 99.26 kler en frisk forsterker, men de trenger også noe krefter. Jeg har selv benyttet 99.36 sammen med en Atoll pre, og det fungerte godt. Jeg vil tro dette blir en meget bra Match.
    Har nå fått meg en Atoll IN100 som har forvandlet B&W CM1-høyttalerene mine! Er helt enig i at dette er en frisk forsterker, mye mer dynamisk og sprudlende stil ifht. Yamaha as-700. Eneste ankepunkt så langt er litt slank bass, men dette kan jeg kompensere med sub...

Selv om CM1 spiller nydelig nå, så kommer jeg likevel til å bestille et par 99.26!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jammen var det flere her inne som hadde Atoll Jeg måtte sende min tilbake, var noe galt med den, tok 5 min før det var lyd i den ene HT, uansett inngang...
    Men nå er den snart i hus igjen <3

Enig i at forsterkeren er frisk, muligens i friskeste laget for mine DALI C8(?), men forsterkeren er ellers topp

Da var det sikkert du, latentfreak, som kjøpte den svarte jeg absolutt ville ha:@

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olaer
    Jammen var det flere her inne som hadde Atoll Jeg måtte sende min tilbake, var noe galt med den, tok 5 min før det var lyd i den ene HT, uansett inngang...
    Men nå er den snart i hus igjen <3

Enig i at forsterkeren er frisk, muligens i friskeste laget for mine DALI C8(?), men forsterkeren er ellers topp

Da var det sikkert du, latentfreak, som kjøpte den svarte jeg absolutt ville ha:@
    Hei!

Nei, min er i sølv-front, er nok noen andre som stakk av med den svarte...

Jeg har også problemer med ene kanalen, når jeg slår på forsterkeren så virker av og til ikke venstre kanal - det kommer kun lyd i høyre.
    Jeg tror dette er en kontaktfeil inne i forsterkeren (vakkel-feil eller et rele som ikke slår skikkelig inn) for jeg får lyd ved å banke forsiktig på baksiden av forsterkeren. Litt irriterende med slike tullefeil.

Har nettopp sendt forespørsel til fotophono om dette, regner med de fikser det.

Ellers så er jeg fornøyd med lyden. Fortsatt veldig frisk spillestil, samtidig som lyden er "rennende" og glatt. Minner meg litt om lyden fra en rørforsterker jeg hadde tidligere, men detaljrikdommen og stereoperspektivet er bedre på Atoll'en.

Har også A-B testet Atoll'en mot Yamaha AS700 og jeg foretrekker definitivt Atoll, selv om Yamaha helt klart har mer kontroll og pondus i bassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AKKURAT det samme på min forsterker... Jeg sendte den inn til fotophono, og de:
    "Forsterkeren din er undersøkt og vi har sjekket all elektronikk.
    Det er loddet over punktene i utgangsdelen og relè.
    Testet i 2 dager og funnet i orden både i kald og varm tilstand.
    Den ble avsendt til deg i dag."

Så da regner jeg med at den er i orden Den er kanskje litt i friskeste laget for mine Dali Concept 8(?) Det resulterer vel i nye ht snart da sikkert...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat kjøpt Atoll Pr300 og Am200 til mine XTZ 99.26, og jeg må si det virker lovende! Virker som dette virkelig klarer å røske liv i høyttalerne. Men jeg bruker squeezebox som kilde og den er vel ikke god nok lydmessig i forhold til anlegget ellers tenker jeg nå. Jeg tror spesielt i bassområdet det er mye å hente ved å kjøpe en dac.

Har lest om Abrahamsen sin dac, men den matcher jo ikke Atoll utseendemessig i det hele tatt. Dessuten sier alle den er best balansert, og Atoll settet er ikke balansert.. :P tips? Det optimale ville vært en Atoll cd spiller med digital inngang

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    Har nå fått meg en Atoll IN100 som har forvandlet B&W CM1-høyttalerene mine! Er helt enig i at dette er en frisk forsterker, mye mer dynamisk og sprudlende stil ifht. Yamaha as-700. Eneste ankepunkt så langt er litt slank bass, men dette kan jeg kompensere med sub...

Selv om CM1 spiller nydelig nå, så kommer jeg likevel til å bestille et par 99.26!
    Jeg kjører også en "slank" forsterker på mine 99.26, det fungerer veldig bra. Camebridge Azur 640 v2 (2x75w). 99.26 trives med kontroll i bassen, helt klart. Men jeg tenker at jeg fyller på med litt watt etter hvert, men sitter ikke å plages med det i øyeblikket, syns det låter bra. Supertramps Cannonball på litt volum, er en grei test og oppsettet mit leverer den med stil

Jeg har spillt mitt NAD 100+2100 (2x60) på de samme høytaleren, mer trøkk uten tvil ( 7 kontra 14 kg forsterker har noe å si), men jeg liker den litt renere og slankere 640 (begynner å bli gammel ja...)

Gøy å teste litt forskjellige ting

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg er nyserrig på Atoll (gamle bandet het det ), er det bra saker eller?
    Hva er samenlignbare produkter?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Atoll er absolutt bra saker. Man får vel neppe noe bedre til prisen om man kjøper det fra Fotophono for tiden. Nytt vel og merke. Jeg kan sammenligne med det jeg har hørt til denne høyttaleren og det er bare Thule og XTZ sin egen. Jeg synes Thule ble for slapp. Atoll har en helt annen spilleglede, avhenger jo av musikken man spiller selvfølgelig da. Men kjenner jeg får lyst til å høre på litt "raskere" musikk etter jeg fikk Atoll, det er vel fordi den er ganske dynamisk og god på start-stop. Jeg tror kanskje sammenlignbare forsterkere kan være et sted mellom Arcam/Densen/Bladelius? ikke så god greie på dette egentlig, men Atoll er iaf spilleglede og dynamikk

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klarbane
    men Atoll er iaf spilleglede og dynamikk
    Helt enig, opplever Atoll-forsterkeren min som veldig musikalsk. Jeg har A/B testet den mot en Yamaha AS700 (som også har fått gode tester) og Atoll får meg til å glise oftere! Har tidligere hatt div. forsterkere, inkl. Electrocompaniet og rørforsterker og Atoll er hittil den beste jeg har hatt i hus. Eneste svakheten med modellen jeg har, IN100, er noe tilbaketrukket dypbass ifht. mellombass. Men det passer faktisk greit sammen med XTZ 99.26 synes jeg....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klarbane
    Akkurat kjøpt Atoll Pr300 og Am200 til mine XTZ 99.26, og jeg må si det virker lovende! Virker som dette virkelig klarer å røske liv i høyttalerne. Men jeg bruker squeezebox som kilde og den er vel ikke god nok lydmessig i forhold til anlegget ellers tenker jeg nå. Jeg tror spesielt i bassområdet det er mye å hente ved å kjøpe en dac.

Har lest om Abrahamsen sin dac, men den matcher jo ikke Atoll utseendemessig i det hele tatt. Dessuten sier alle den er best balansert, og Atoll settet er ikke balansert.. :P tips? Det optimale ville vært en Atoll cd spiller med digital inngang
    Jeg bruker også Squeezebox og vurderer ny DAC. Beresford ser ut som et spennende og rimelig alternativ, evt. Cambridge DacMagic. Blir nok bestilling snart...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    Jeg bruker også Squeezebox og vurderer ny DAC. Beresford ser ut som et spennende og rimelig alternativ, evt. Cambridge DacMagic. Blir nok bestilling snart...
    Jeg tror og håper dette kan hjelpe litt i bassområdet. Som du også nevner har jeg en litt ujevn bass, og har tro på at dette problemet ligger mest i Squeezebox'n og ikke i Atoll forsterkersettet mitt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplevde stor forbedring i bassområdet ved å kjøpe en CA Dacmagic! Bassen ble mer fremtredende, tightere og mer kontrollert. Stereoperspektivet økte, og detaljer i musikken kom frem. En stor forbedring på alle områder med andre ord

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •