yamha romkorreksjon+dele på 120 eller 80hz?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer ynroenn sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

yamha romkorreksjon+dele på 120 eller 80hz?

Hei! Har akkurat kjørt auto-oppsettet på min Yamaha rx-v861, og ser at den setter sub. delingen på 120hz. Synes det høres høyt ut og lurer på om jeg bør bytte til 80HZ? Jeg har relativt god frontrekke med PSB stratus mini /psb stratus c5 som spiller relativt dypt til tross for liten størrelse. Subwooferen er en PSB subsonic 3i. Er redd jeg mister endel dynamikk ved å ikke inkludere frontrekka ned til 80hz?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske vanlig å sette samtlige høyttalere som small og deling på 80 hz. Gjør det selv på denne måten og er svært fornøyd med resultatet. Har du kun en sub vil 120 hz deling kunne føre til at du hører hvor suben står og det er ikke noe gøy. Selv med to suber er det mest normalt og lettest å få til en deling på 80 hz.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ynroenn
    Hei! Har akkurat kjørt auto-oppsettet på min Yamaha rx-v861, og ser at den setter sub. delingen på 120hz. Synes det høres høyt ut og lurer på om jeg bør bytte til 80HZ? Jeg har relativt god frontrekke med PSB stratus mini /psb stratus c5 som spiller relativt dypt til tross for liten størrelse. Subwooferen er en PSB subsonic 3i. Er redd jeg mister endel dynamikk ved å ikke inkludere frontrekka ned til 80hz?
    Nå vet ikke jeg hvordan det er på Yamaha, men på Denon så anbefales det ikke å sette crossover lavere enn det autosetup bestemmer, da det ikke genereres korreksjonfiltre for frekvensområdet under crossoverfrekvensen.

Bør sjekkes om det samme er tilfelle for Yamaha.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett noe sånt i manualen til RX-V1800... Det jeg pleier å gjøre er å sette samtlige høyttalere til small og delefrekvens på 80 hz. Når jeg plugger i mikrofonen og får frem YPAO menyen slår jeg av sjekk av høyttalerstørrelse og delefrekvens.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Nå er alle høytalerne satt til large, tenkte var greit å utnytte det de kan levere mellom ca. 40 og 80hz. Du mener det vil være lurt å avlaste frontrekka i dette området?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnene til at samtlige høyttalere bør settes til small og 80 hz er følgende:

- Subene er spesialist på bass og kan kalibreres og plasseres til å optimalisere dette
    - Unngå faseproblemer som oppstår når flere høyttalere skal spille samme frekvens
    - Receiveren får mindre å jobbe med når den slipper frekvenser under 80 hz
    - Lyden på plata er lagret etter THX standard med deling på 80 hz

Mao, sett alt til small!

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips! Da prøver jeg dette i kveld
    Ps. virker som om du kjenner Yamaha godt. hvordan vil disse valgene påvirke lyden i stereo modus? (tenker ikke på pure direct)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker samme instillingene til både musikk og film. Ingen problem det. Samme argumentene jeg listet opp over kan også brukes for stereo. Noen foretrekker å bare bruke frontene til stereo, dette blir en smaksak.

PS: Eneste forskjellen er at jeg legger til 6 db på subkanalen til film

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •