Hjelp til kalibrering/plassering av sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til kalibrering/plassering av sub

Jeg har bestilt en SVS SB12-plus samt en Radio Shack og dette vil jeg sannsynligvis motta fk tirsdag. Føler meg veldig usikker når det kommre til innstillinger og plassering av sub.
    Håper det er hjelp å få her. Har også lest noen tråder her inne om kalibrering men lager en egen tråd da rommet er noe spesielt slik at jeg tror jeg vil få noen utfordringer.

Jeg har legt ved noen biler av rommet suben skal plasseres. Rommet er langt større enn en gjennomsnittlig stue med åpne løsninger, halvplan og der deler av rommet har en takhøyde på ca 5-6 meter.

Jeg ser for meg 2 alternativer ved plassering av Sub. Enten i hjørne der stålampe nå står, eller der den blå bøttesaken står. Helst ved stålampa om dette vil fungere. Da må jeg i tillfelle kjøpe en kabel som er 5-6 meter lang. Regner med at dette finnes.

Noen som har råd til plassering og evt en oppskift hvordan jeg skal foreta kalibrering med Radio Shack?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel ikke sett Søk funksjonen...
    Eller på siden til Lsound der du finner det du trenger...

Sjekk ut min tråd, tror det står på første siden hvilken side du finner en del oppskrifter på raske og mere grundige kalibrering av suber

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok plassering i hjørnet ved stålampa blir bra.
    Jeg pleier å bruke denne fremgangsmåten.

Her er min fremgangsmåte:

EDIT: alle SPL-tall under gjelder for en 50hz sinustone.

1) Mål frontene alene, som gir f.eks. 80dB ved mastervolum MV(-20).
    2) Mål sub1 alene i posisjon 1 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20).
    3) Mål sub1 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
    4) Mål sub1 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB.
    5) Mål sub2 alene i posisjon 2 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20).
    6) Mål sub2 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
    7) Mål sub2 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB.
    8 ) Mål sub3 alene i posisjon 3 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20).
    9) Mål sub3 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
    10) Mål sub3 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB
    (og så videre, opp til hvor mange suber du har).
    11) Juster subvolum i receiver til det nivå som du liker best! Jeg bruker -6dB på film og -10dB på musikk (litt avhengig av musikkvalg, av og til høyere)

Prøv dette så blir det nok bra
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for god info! Da satser jeg på hjørneplassering. Kjerringa er sikkert mest fornøyd med denne plasseringa.

Nå nettopp ble suben levert her på jobben
    Så da håper jeg at jeg får anledning til å sette opp denne ikveld.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg oppmontert sub. Jeg rakk ikke å få kalibrert skikkelig. Jeg hadde kun en halvtime til rådighet før kjerringa forlangte ro i huset ettersom vi har små barn.
    Så jeg brukte H/K sin egen kalibrering som en kjapp midlertidig løsning

Fikk prøvd noen scener av Kung Fu Panda
    Herre Jesus for et trøkk og kjellerdyp bass. Jeg er selvsagt klar over at mitt oppsett ikke når de beste til knærne, men for meg var dette himmelsk mektig opplevelse. Er nok veldig mye å gå på når det gjelder å få innstilt dette skikkelig men jeg føler jeg fikk merke subens potensiale i nyrene og mellomgulvet.

Fikk også spilt noen titler av D`sound. Valgte de ettersom bassen er meget hørbar på hos de. Veldig dyp bass men sammenlignet med min forrige System Audio sub 100 så føler jeg at SVS hadde litt problem med å følge Jonny Sjo på sitt "kjappest" med bassen. Må nå var vel min SA sub mer eller mindre en ren musikksub. Men som skrevet, så har jeg nok mye å gå på når det gjelder å få optimal kalibrering.

Gleder meg voldsomt til å ta suben mer i bruk. Men det er ikke enkelt med 2 små barn i huset.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det greit at suben står vendt mot sofa i bakveggen. Det blåses jo luft i sofan slik at denne dirrer og dette merkes. Men blir dette optimalt og "riktig"?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig plassering er der frekvensresponsen er flatest mulig

Plassering og retning elementet peker: Det er greit elementet peker mot sweetspot da mann kjenner den følelsen av at det slår bedre.
    Men... ser det er flere som har ent opp med og plassere subw med element eller bassport pekende i annen retning.
    Nevnte jeg at riktig plassering er der frekvensresponsen er flatest mulig ;-)

Man må bare prøve og eksprimentere

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!

Jeg får vel prøve meg fram.

Min bror har også PS3 og AVR 255, men med Proson høytalere uten sub. Han syntes nok at det var litt overkill med en sub til 7000,-. Jeg får invitere han til prøvelytting, så får vi se hvor mange dager det går før han selv kjøper en slik

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er utrolig morsomt og ha sikkelig trykk i bunnen når mann ser film ;D

Meningen med subw er avlasning til resten av anlegget til og få bedre/tydeligere lyd når høytalere slipper og jobbe med de frekvensene de alikevel ikke kan gjengi.

Kjemper mot jon blund så håper jeg skrev noe fornuftig

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •