Dali Ikon 5 - bra begynnelse på et 5,1 system?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Ikon 5 - bra begynnelse på et 5,1 system?

Hei igjen!

Jeg hadde følgende tråd for litt siden: http://avforum.no/forum/hoyttalere/8...ke-elkjop.html

Var her om dagen på Elkjøp og skulle handle inn høytalerpakke og receiver (KHT3005-SE og Yamaha 663). Det var relativt lang ventetid på KHT3005 settet, så jeg handlet jo ingenting...Beslutningsvegring igjen :-?

Dro i dag innom HiFi-Klubben og hørte først på Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W DM685 Høyttalere. Ble ikke akkurat overbevist - syntes lyden var litt sånn "grøtete og innestengt".

Så koblet betjeningen på Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI IKON 5 Høyttalere. Det var en mye mer "luftigere" lyd. Utrolig mye godlyd fra en såpass liten gulvhøytaler.

Så mitt spørsmål: vil dette være en god start på et godt 5,1 system:
    - Dali Ikon 5 som fronter
    - Denon 1909 receiver
    - Sony 350 el. Pioneer BDP-51

Når kona tillater det blir det kjøpt inn inn:
    - Dali Lektor 1 som bakhøytaler
    - Dali Ikon Vokal 1

Har også tenkt på en sub - men må nok kjøpe inn en blomst eller to før dette blir gjort...

Stuen, der anlegget skal stå, er på ca 30 m2. Lytteposisjon er ca 3 m fra skjermen.

Tar imot alle tilbakemeldinger med stor takk :-D

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke Lektor 6 som front sammen med Lektor center?

Lektor er lekkert, både lyd og designmessig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Hvorfor ikke Lektor 6 som front sammen med Lektor center?

Lektor er lekkert, både lyd og designmessig.
    Lektor 6 tror jeg blir for stort - samt at betjeningen sa at diskanten i Ikon 5 var av en mye bedre kvalitet og ville derfor ikke være like godt "oppløst" - hva nå dette betyr.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik trodde jeg også, om Ikon 6. Men faktisk opplevde jeg den som for spiss og at den rene dome-diskanten på Dali Suite (og Lektor) er mere behagelig.

Det var en ganske omfattende lytterunde i flere HFK butikker som gav meg det resultatet - forskjellig elektronikk også. Jeg angrer ikke ett sekund.

Lektor er på en måte arvtageren til Suite - prismessig mellom Concept og Ikon serien.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Slik trodde jeg også, om Ikon 6. Men faktisk opplevde jeg den som for spiss og at den rene dome-diskanten på Dali Suite (og Lektor) er mere behagelig.

Det var en ganske omfattende lytterunde i flere HFK butikker som gav meg det resultatet - forskjellig elektronikk også. Jeg angrer ikke ett sekund.

Lektor er på en måte arvtageren til Suite - prismessig mellom Concept og Ikon serien.
    Har selv ikke hørt Lektor 6, men når det gjelder Ikon 5 falt jeg veldig for selve størrelsen, samt at den spilte veldig bra - etter mine ører

Hva ville du anbefale som center og bakhøytaler, dersom jeg hadde fått lov til å kjøpe lektor 6? Hva med elektronikken? Er den bra nok?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tombos1
    Har selv ikke hørt Lektor 6, men når det gjelder Ikon 5 falt jeg veldig for selve størrelsen, samt at den spilte veldig bra - etter mine ører

Hva ville du anbefale som center og bakhøytaler, dersom jeg hadde fått lov til å kjøpe lektor 6? Hva med elektronikken? Er den bra nok?
    Hvis du går for Ikon 5 som front så bør du også ha en Ikon center. Både pga lydsignaturen og bånddiskanten.

Bakhøyttalere er ikke så viktig at er i samme "serie".

Hvis du enda ikke har kjøpt Ikon'ene, så be om å få høre dem OG så høre Lektor 6 med samme musikk/elektronikk hos din nærmeste HFK butikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nå at Soundgarden har tilbud på SA1750. Leser mye godt om denne høytaleren, men lurer på hvordan denne vil være iforhold til Ikon 5? Vil Denon 1909 være en "god" receiver til begge disse høytalerene i ett 5,1 system?

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke si noe om Lektor eller Ikon. Men jeg kjører med Denon 1909 på Dali Concept 6. Og kan ikke si annet en at jeg er kjempefornøyd! Varm og fin klang.

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører dali concept 8 med yamaha elektronikk og trives med det Er å kjøpe brukt ett alternativ for deg? Mye fine priser på pent brukt utstyr som gir deg MER for penga syntes jeg. Har kjøpt over halparten av mitt utstyr brukt og da alt fra 2uker til 10mnd gammelt og en pris reduksjon på 30-60%

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/44393

Ser elkjøp kjører pallesalg på samsung 1500 blurayspiller til 1490.- førstkommende lørdag. Lykke til

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Går du for Dali så er jo Ikon W2 et naturlig valg bak. Uansett om du har Lektor, Ikon eller Euphonia.. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ktm525
    Jeg kjører dali concept 8 med yamaha elektronikk og trives med det Er å kjøpe brukt ett alternativ for deg? Mye fine priser på pent brukt utstyr som gir deg MER for penga syntes jeg. Har kjøpt over halparten av mitt utstyr brukt og da alt fra 2uker til 10mnd gammelt og en pris reduksjon på 30-60%

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/44393

Ser elkjøp kjører pallesalg på samsung 1500 blurayspiller til 1490.- førstkommende lørdag. Lykke til
    Brukt = greit. Ser høytalerene finnes i Kolbotn. Langt å kjøre fra Stokke i Vestfold. Ellers så hadde jeg antakelig ringt på disse - dersom kona hadde gitt medhold . Samsung 1500 til kr 1.490,-, det er billig. Hadde egentlig bestemt meg for Pioneer BDP-51, men får se hva jeg gjør.

Hva med SA1750? Har du hørt disse?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukt = greit. Ser høytalerene finnes i Kolbotn. Langt å kjøre fra Stokke i Vestfold. Ellers så hadde jeg antakelig ringt på disse - dersom kona hadde gitt medhold . Samsung 1500 til kr 1.490,-, det er billig. Hadde egentlig bestemt meg for Pioneer BDP-51, men får se hva jeg gjør.

Hva med SA1750? Har du hørt disse?
    Har hatt ikon 5 tidligere, og synes dette er en kjempehøytaler! Men de er kresne på innspillinger og trenger mye power for å låte bra. Denon tror jeg ikke er ideell match på disse, men det er bare noe jeg TROR. 1909 blir uansett for spett spør du meg. Til hjemmekino er de kanon.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av white rabbit
    Har hatt ikon 5 tidligere, og synes dette er en kjempehøytaler! Men de er kresne på innspillinger og trenger mye power for å låte bra. Denon tror jeg ikke er ideell match på disse, men det er bare noe jeg TROR. 1909 blir uansett for spett spør du meg. Til hjemmekino er de kanon.
    Du sier det blir for spett, men at de blir kanon til hjemmekino. Skjønte ikke dette...Jeg skal ha et 5,1 system, og hadde da tenkt meg Ikon 5 i frontrekka (el muligens SA1750). Blir da Denon 1909 for "pinglete"?

Hva med Ikon 5 og Yamaha 663? Er dette en bedre løsning?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier det blir for spett, men at de blir kanon til hjemmekino. Skjønte ikke dette...Jeg skal ha et 5,1 system, og hadde da tenkt meg Ikon 5 i frontrekka (el muligens SA1750). Blir da Denon 1909 for "pinglete"?

Hva med Ikon 5 og Yamaha 663? Er dette en bedre løsning?
    Ja, mistenker at 1909 blir i minste laget. Men lytt til forskjellige kombinasjoner og hør deg frem. Min erfaring er at ikon 5 er dårlige med en svak forsterker, da låter de lyst og skjærer litt i ørene, men de endrer karakter og er utrolig engasjerende og velspillende med en som er bra (eller sterkere). De blir kanon til hjemmekino med rett reveiver mente jeg. Mens til hifi varier de litt mer med innspilling. Vet ingenting om yamaha er bedre match, men jeg mistenker det. Denon blir fort litt for silkemyk i toppen for ikon. Sikket noen som er uenige i det, men det er min erfaring.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva endte du opp med?

Er litt spent på Lektor selv.

Uansett, Visst 1909 blir litt for spett, så er ikke Yamaha 663 særlig kraftigere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •