Trenger tips til billige bak/side høytalere for å få 7.1 lyd.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger tips til billige bak/side høytalere for å få 7.1 lyd.

Hei,

Jeg har nettopp kjøpt en Sony STR-DG820 da min gamle Sony reciever er defekt og jeg ikke gadd å betale for å få den fikset (STR-DB840). Recieveren skal primært brukes til visning av DVD og blu-ray via en PS3. Jeg har beholdt de relativt "kjipe" Sony høytalerne som fulgte med den gamle recieveren for ca. 8år siden (front, center og bak) og en sub fra Canton som er 4 -5 år gammel.
    Siden jeg nå har en 7.1 reciever, tenkte jeg at det kunne vært artig og slenge på et par relativt billige sidehøytalere (eller ta mine eksisterende bak høytalere og bruke de som sidehøytalere, og kjøpe nye bakhøytalere. Jeg prøvde også å bruke autokalibrering med mikrofonen som fulgte med på den nye recieveren, men får bare feilmelding på at jeg mangler sidehøytalere for å fullføre kalibreringen. Kanskje like greit å slenge på et par sidehøytalere da tenker jeg.

Mitt nåværende oppsett ser slik ut;
    Sony STR-DG820
    2x Sony SS-MF315 i front
    1x SS-CN190 som center
    2x SS-MF315 bak
    1x Canton AS15SC sub

Jeg skulle gjerne hatt større og kraftigere høytalere. Men mulighetene begrenser seg i en bitteliten leilighet plassert midt en blokk. Derfor er planen og kun slenge på et par billige små høytalere, slik at jeg får fullt 7.1 oppsett. Så blir det nytt anlegg den dagen jeg flytter i hus og får masse plass å boltre meg på.

Så hvis noen har tips til et par billige høytalere i sort farge (gjerne på stativ) til under 1000 kroner for et par, setter jeg pris på det. Om høytalerne er brukte eller nye, spiller ikke noe rolle for meg i disse finanskrisetider - bare de gi grei lyd (jeg er ikke kresen, trenger bare noe som funker....). Det beste hadde nok vært små flate høytalere til å henge på veggen bak, men jeg har ikke klart å finne noen billige alternativer her.

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til 1000kr er brukt helt klart veien å gå, men det finnes noe nytt uansett. Di jeg vil anbefale er desse: Komplett.no - Patos Basic 110 Stativhøyttaler og Dynavoice S-5, Black Oak

Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynavoice har fått mye skryt i forhold til den billige prisen. Så de ville nok jeg valgt, men har ikke hørt de selv så kan ikke garantere noe

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse er jo relativt små, dog ikke helt flate, men samtidig rimelige. Integrert veggeste inkludert.

Argon 6210S

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

4 ohm høyttaler når alt det andre er 8 Ohm ??

Hei igjen,

Da har jeg vært å kjøpt noen splitter nye bakhøyttalere, fikk de billig på opphørssalg hos Gøte Lundblad AS
    ("Unique Sat 616" fra Proson sa selgeren).
    Planen er da nå å bruke de som bakhøytalere i et 7.1 oppsett med min Sony STR-DG820.

Men! Så ser jeg nå (etter å ha koblet alt - uten å ha skrudd noe på), at det står følgende bak på de 2 nye høyttalerne;

Max power 100W
    Imp. 4 Ohm
    Freq. Resp. 70 - 20000

Ved inngangene bak på recieveren står det 8 - 16 Ohm, og det står også 8 Ohm på alle mine andre høyttalere.
    Her kommer da spørsmålet fra en som har lite greie på dette ;
    Hva skjer når jeg starter anlegget med disse 2 små høyttalerne på 4 Ohm koblet på bak ? Vil det fungere eller bør jeg IKKE starte opp noe her nå og heller levere tilbake høyttalerne og få tak i noen andre som er 8 Ohm ? Hva bør jeg gjøre ?

Takker for alle svar!!

Edit; La til høyttalernavn på de 2 nye bakhøyttalerne.

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Sonyen skal klare det fint Jeg kjører med en Patos senter på 4 ohm på Denon forsterkeren min, å det funker fjell selv om den er oppgidd til 6-16 ohm Men flere har hatt problem med det så er ikke sikker, er mest Pioneer jeg har hørt sliter med det, men di har vist skjerpet seg den siste tide dem og.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifi-Sondre
    Tror Sonyen skal klare det fint Jeg kjører med en Patos senter på 4 ohm på Denon forsterkeren min, å det funker fjell selv om den er oppgidd til 6-16 ohm Men flere har hatt problem med det så er ikke sikker, er mest Pioneer jeg har hørt sliter med det, men di har vist skjerpet seg den siste tide dem og.
    Hmm, ok. Jeg forstår meg fint lite på dette og har koblet ut de to 4 Ohm høyttalerne inntil jeg er sikker. Ser at flere av de småhøyttalerne jeg vurderte fra surround.no feks. har 6 Ohm, disse jeg endte opp med har somsagt 4 Ohm (med 6 Ohm hadde jeg vel vært like langt her).
    Jeg må vel prøve å få levert de tilbake og finne noen andre med 8 Ohm for å være helt sikker da ?

Googlet litt rundt på nett uten å finne noen sikre svar. Men jeg forstår det slik at konsekvensen kan være at recieveren blir for varm og/eller ryker når jeg kjører inn 2 høyttalere på 4 Ohm, når alle de andre ellers er på 8 Ohm og forsterkeren sier 8 - 16 Ohm ?

Det er ikke sånn at man kan koble på noe enkelt på høyttalerkabelen som gjør at signalet blir til 8 Ohm istedet for 4 Ohm da - slik at jeg slipper å styre med å bytte høyttalerne? :???:

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ikke bry deg med den nominelle impedansen i høyttalerene, noen 8 ohms høyttalere kan komme under 2 ohm ved visse frekvenser..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey Bane
    Du bør ikke bry deg med den nominelle impedansen i høyttalerene, noen 8 ohms høyttalere kan komme under 2 ohm ved visse frekvenser..
    Ok, så det du sier er at jeg ikke trenger å bekymre meg - det er bare å fyre igang anlegget og se en film ?

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe å bekymre seg over, så lenge det ikke vrenger går det bra

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Matching av høytalere????

Åssen gikk det Digitize? Blei det noe futt med 7.1 ift 5.1?

Vurderer og å oppgradere til 7.1 fra 5.1, men er usikker på om det er noe poeng. Sitter i dag på en relativt god/dyr 5.1 høytalerpakke fra Cabasse (Jersey i front, Socoa center, Papmero surround og en XI Sub) og har i utgangspunktet ikke så lyst til å legge for mye penger i bakhøytalere.

Hvordan sikrer jeg at bakhøytalerene matcher resten av høytalerpakken?
    Er redd for at jeg ødelegger mer enn jeg oppnår ved å kjøpe billige bakhøytalere....

fyi: Driver dette med en Onkyo 606 reciever

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runes
    Åssen gikk det Digitize? Blei det noe futt med 7.1 ift 5.1?

Vurderer og å oppgradere til 7.1 fra 5.1, men er usikker på om det er noe poeng. Sitter i dag på en relativt god/dyr 5.1 høytalerpakke fra Cabasse (Jersey i front, Socoa center, Papmero surround og en XI Sub) og har i utgangspunktet ikke så lyst til å legge for mye penger i bakhøytalere.

Hvordan sikrer jeg at bakhøytalerene matcher resten av høytalerpakken?
    Er redd for at jeg ødelegger mer enn jeg oppnår ved å kjøpe billige bakhøytalere....

fyi: Driver dette med en Onkyo 606 reciever
    Hei!

Jeg droppet høyttalerne med 4 ohm, gadd ikke å ta sjansen på langsiktig "skade" eller slitasje på recieveren (selvom det helt sikkert hadde gått fint). Returnerte derfor høyttalerne og kjørte en tur til Surround.no igår hvor jeg kjøpte et par bittesmå Dynavoice Comet C-1. Fikk koblet alt opp igår og testet litt med et par Blu-ray filmer. Får lyd i alle kanaler og det låter fint, men jeg må bruke helgen til å finjustere litt slik at det blir så bra som det kan bli med min "midt på treet" reciever.

Er det sånn at man kun får 7.1 lyd fra Blu-ray filmer som støtter TrueHD/DTS-HD, eller er det flere vanlig DVD'er som også gir 7.1 lyd ?

Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Digitize

Er det sånn at man kun får 7.1 lyd fra Blu-ray filmer som støtter TrueHD/DTS-HD, eller er det flere vanlig DVD'er som også gir 7.1 lyd ?
    Det finnes vanlige DVD'er med 7.1 lyd, men det er ikke mange av de. Overaskende få BluRay som kommer med 7.1 lyd også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •