4 nye høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

4 nye høyttalere

Hei,

Nå har endelig bestilt ny tv (http://avforum.no/forum/tv-apparater...y-samsung.html). I samme slengen tenkte jeg å kjøpe nye høyttalere også.

Har nå: (9-10 år gammelt)
    Denon 5.1 kanals reciever - ingen hdmi og sånt
    B&W ASW500 - 10" Subwoofer
    B&W CC6 S2 - Senterhøyttaler
    B&W LM1 - Front og bak

Den ene LM1'en har knust stativ og tenkte derfor å kjøpe nye front- og bakhøyttalere. Trenger ikke å være så dyre. Blir fornøyd så lenge de lager nok lyd når man ser film.

Har tatt en titt på surround.no, men skjønner ikke hvilke jeg skal velge.
    Har dere noen anbefalinger. Rundt 4k for 4 stk.

EDIT:Pilot Fire 1001 2x m Proson Reality C5 - Er vel for billig til å låte noe bra?
    Dynavoice F-6 EX Black PAR - Eller hva me to par sånne?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med dette da, ligger tilsalgs brukt her på AVtorget.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut, men blir pes å hente disse i sandnes.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo litt av en sub dersom man sammeligner med fronter og bak-høyttalerne. Selvsagt trenger du det med LM1, men tipper det rocker bra

Uansett: Du har ødelagt 1 stk av LM1 sa du? Hvorfor ikke kjøpe tilsvarende? Ønsker du noe annet enn du har fra før, og i så fall tenker du brukt? LM1 koster jo 3k pr par, dvs 6k for 4 stk. Du får neppe bedre nytt da for å si det sånn.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din senter er jo også mye 'større' og det er jo bra, men tatt også sub'en i betraktning så tror jeg at du ville være ordentlig tjent med større høyttalere i ditt oppsett. Hva med å bevare LM1 som bak-høyttalere og heller kjøpe kun 2 nye fronter?

Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W DM685 Høyttalere 5.296,- pr par. Men langt bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke en dum idé, men har mer lyst til å ha 4 like gulvstående for å dra mest nytte av surround lyd. Dessuten så har jeg lovet bort LM1'ene til broren min.

Et par LM1 kostet under 2k da jeg kjøpte dem.

PS: Ser på bruktmarked nå. Kanskje jeg finner noe av interesse der.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av InspectorGadget
    Ikke en dum idé, men har mer lyst til å ha 4 like gulvstående for å dra mest nytte av surround lyd.
    Mest nytte av surround lyd får du ved å benytte større front-høyttalere enn bak-høyttalere, da frontene gjengir langt mer av lyden enn bak-høyttalerne. Himmel og hav forskjell spør du meg. Senteren er dog den aller viktigste, men tett fulgt av frontene. Bak-høyttalerne har ikke all verdens å si da de kun gjengir et begrenset frekvensområde. Du finner f.eks ikke dypbass i bakhøyttalerne i surround avspilling, men det gjør du i frontene..

Men lykke til, best at broren din blir fornøyd òg da

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PS: Ser på bruktmarked nå. Kanskje jeg finner noe av interesse der.
    Ja der kan du helt klart gjøre et kupp som passer ditt budsjett Men fire stk?.. Ikke mange har 4 stk av samme høyttaler pga nevnte årsak..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror noen sa til meg en gang at i et hjemmekinoanlegg bør alle høyttalerne være like. Til og med senter. Hvor vidt det er sant, aner jeg ikke.
    Men takk for tips og råd uansett.

Å ja... det er du som har det råe systemet. Har alltid lurt på å spørre om pris, men turte ikke

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror noen sa til meg en gang at i et hjemmekinoanlegg bør alle høyttalerne være like. Til og med senter. Hvor vidt det er sant, aner jeg ikke.

Å ja... det er du som har det råe systemet. Har alltid lurt på å spørre om pris, men turte ikke
    Frontene (front+senter) bør være likest mulig i klangen, og ofte er det lettest å gjøre rett hvis man velger fronter i samme serie, eller i det minste samme produsent.

Jeg henger med lett på forslaget til stapedius her, DM685 spiller overraskende stort og klart når man tar pris og størrelse i betraktning. De går selvsagt ikke så dypt, men det har du en mer enn kompentent sub som kan hjelpe på med. Det eneste minuset med DM685, er at de er litt krevende og trenger litt krefter for å blomstre skikkelig.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel kanskje bare oss 3 'natteravner' igjen her inne, hehe..

For å kommentere utspillet med at alle høyttalerne burde være like, så tror jeg nok at vedkommende som sa dette mente at 'merket' burde være likt. Og om mulig samme serie som hhalstensen nevner (men merket er viktigst i ditt tilfelle). Da får du lik lydsignatur fra høyttalerne. Derfor anbefalte jeg da en B&W høyttaler som burde (og garantert vil) spille fletta av de frontene du nå har.

At fronter og bak-høyttalere bør være like av størrelse er overhodet ikke noe alfa omega. Dette skyldes som sagt at den dype bassen ikke sendes bakover til de bakre høyttalerne uansett. Dermed trenger du ikke store høyttalere der.

Valget ville vært lett for meg i din situasjon, nemlig kun satset på å bytte ut frontene. Men du har jo lovet bort dine LM1 til broren din, og man skal selvsagt også prioritere et løfte som er gitt, og spesielt til en bror. Så med mindre du vet at han ikke vil gråte om du forandrer mening, så bør du gi de til ham som avtalt.

Men uansett noe å tenke på. Frontene dine har stort oppgraderingspotensiale dersom du skulle ha noen kroner å legge i de. Det vil garantert løfte den generelle lyden + surround-lyden mange hakk.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Off topic, men siden du nevner det, takk så mye! Prisen tør jeg ikke selv regne nøyaktig på for å si det sånn. Dersom pris blir en søkbar faktor på V2 av dette forumet så skal jeg vurdere å regne litt..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel kanskje bare oss 3 'natteravner' igjen her inne, hehe..
    Er halvsøvnig, men er litt for overivrig til å finne nye høyttalere og sjekke ordrestatusen til tv'en. Har vært uten tv i noen måneder, og anlegget har også hvilt innpakket i kjelleren. Gleder meg til å se filmer hjemme igjen.

Burde egentlig spørre deg om noen konkrete forslag, men tror det kommer til å overstige budsjettet mitt på 4-5k med tanke på åssen produkter du foretrekker.
    Uansett, det er godt å se at noen som klarer å sette hifi-drømmen sin virkelig til livs.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er halvsøvnig, men er litt for overivrig til å finne nye høyttalere og sjekke ordrestatusen til tv'en. Har vært uten tv i noen måneder, og anlegget har også hvilt innpakket i kjelleren. Gleder meg til å se filmer hjemme igjen.

Burde egentlig spørre deg om noen konkrete forslag, men tror det kommer til å overstige budsjettet mitt på 4-5k med tanke på åssen produkter du foretrekker.
    Uansett, det er godt å se at noen som klarer å sette hifi-drømmen sin virkelig til livs.
    Nei for all del, du må da bare spørre Skjønner godt at du lengter etter litt underholdning i heimen igjen etter å ha levd uten TV i flere måneder(???) Dèt hadde jeg simpelthen ikke klart, men det sier vel mer om meg hehe... Min samboer levde faktisk flere år uten TV da hun studerte, og da må jeg melde pass. får hun derimot igjen for manglende underholdningsmuligheter på den tiden

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt tror jeg B&W 685 hadde vært aldeles glimrende for deg.

Men dersom du tenker deg 4 nye høyttalere er jeg nok litt rådløs mtp å få de for under 4k.. Da bør det være brukt som du nevner..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bodde ikke så langt unna kino så det har vært mye ekte kino i det siste. Har flyttet til et godt stykke unna byen nå og klarer nå ikke å holde ut lenger. Hvem klarer vel seg uten film??

Som sagt tror jeg B&W 685 hadde vært aldeles glimrende for deg.
    Hvor mye koster dm685?

EDIT: Fant dem på hifiklubben.no for 5,296.00kr. Jeg hadde faktisk høyttalere fra denne serien som front i en periode rundt tusenårsskiftet, men bytta til LM1 pga plass mangel.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bodde ikke så langt unna kino så det har vært mye ekte kino i det siste. Har flyttet til et godt stykke unna byen nå og klarer nå ikke å holde ut lenger. Hvem klarer vel seg uten film??

Hvor mye koster dm685?

EDIT: Fant dem på hifiklubben.no for 5,296.00kr. Jeg hadde faktisk høyttalere fra denne serien som front i en periode rundt tusenårsskiftet, men bytta til LM1 pga plass mangel.
    Hvor stort er rommet du benytter?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Hvor stort er rommet du benytter?
    Hele stua er bortimot 35 m2. Har laga en enkel skisse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lm1

Hei!
    Hvis du har tenkt å selge dine LM1 så er jeg interessert. Ring meg gjerne på 45401291.

ESW

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •