Subbwoofer: Velodyne vs. Svs

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 95
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subbwoofer: Velodyne vs. Svs

Hei, jeg ska til å kjøpe inn ein hjemmekino subwoofer til prisklassen 5-6000.-
    har lest og surfet på nettet, klikket meg gjennom mangen sider her på AVforum

menne det jeg har kommet fram til er Velodyne CHT-12Q
    Subwoofer | Høyttalere | Soundgarden

eller ein SVS PB12-NSD
    L-Sound - SVS PB12-NSD

Så om dere kunne tipset meg om ka jeg burde prøve meg på så e jeg evig takknemlig og om dere kunne begrunnet svaret deres, hadde det vore toppers

tar gjerne i mot tips om andre subber og

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS subbern er nok den som er best i kino sammenheng da den går en del dypere.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SUKK! Garantert SVS! iallefall her på bruket .

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av disse to vil jeg anbefale SVS'en. En jeg kjenner hadde begge to, og det var uten tvil mer trøkk i SVS. Velodyne regnes for å være noe av det beste innen subwoofere, men da må du opp på de dyrere DD modellene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjapt svar dere, og takker for det ska ta å lese mer om svs subber før jeg tar den siste avgjørelsen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det no vesentlig forskjell mellom SvS SB12-Plus

L-Sound - SVS SB12-Plus

og denne SvS PB12-NSD

L-Sound - SVS PB12-NSD

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SB12 er bedre på musikk.

Hjemmekinobass er det svs som gjelder :-)

Men er det en ny velodyne ? CHT-12Q kan ikke huske og ha sett Q før :-O

Newcomer HI-FInepse sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Nordmøre
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, PB12 er større og egner seg bedre til hjemmekino enn SB12. SB12 er mindre og mer egnet til musikk...

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har et litt vanskelig rom vil jeg anbefale Velodynen pga rom korrigeringen. Denne er også lettere å integrere med frontene slik at den låter bedre til musikk.
    Er selv veldig fornøyd med min DD12.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KydeX
    Av disse to vil jeg anbefale SVS'en. En jeg kjenner hadde begge to, og det var uten tvil mer trøkk i SVS. Velodyne regnes for å være noe av det beste innen subwoofere, men da må du opp på de dyrere DD modellene.
    Du har fått med deg at Velodyne CHT-12Q er en helt ny modell?

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Du har fått med deg at Velodyne CHT-12Q er en helt ny modell?
    Hva hadde det med saken å gjøre? oO
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer fremdeles ikke heilt å velge ut den riktige subben, har nå fått et tilbud på JBL Studio L8400P Subwoofer til 6000kr

Subwoofer | Høyttalere | Soundgarden

Så er denne bra til hjemmekino?

Har jo et ønske at man kan fyre opp Lord of the Rings: Fellowship of the Ring og i det når fingeren til Sauron kappes av, og bare vente på det suget... rett å slett få den boner feelingen.. tipper dere vett akkurat ka jeg meiner

Uanz JBL'n jo litt kraftigere enn di andre som er nevnt, menne ønsker jo seffølgelig ein subb som jeg kan bruke ein god del år framover uten å oppgradere igjen

Har nettop kjøpt meg inn H/K AVR255 SurroundReciever så får da håpe det holder for å holde liv i di fleste subwooferene :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Velodyne CHT-12Q, og det er en absolutt glitrende subb. Den gir etter min mening god nok trykk i hjemmekinoen, men den glitrer når det gjelder musikk. Den har innebygget romkorreksjon, og det tror jeg vil gjøre underverker i mange tilfeller. Plugg inn den medfølgende mikrofonen, og Velodynen stiller EQ. I min stue fungerer i alle fall dette utmerket!

Ellers har jeg ikke prøvd SVS, så det er sagt. Men jeg kan ikke unngå å legge merke til at det er mange merkefantaster på Avforum. Selv om SVS utvilsomt er et utmerket merke, så er en eller annen form for romkorreksjon gull verdt når det gjelder subber. Det er mulig av SVS har modeller som er "bedre" enn Velodyne CHT-12Q i samme prisklasse, men da bør man ha mulighet til romkoreksjon av SVS'en. Har man ikke det, bør man vurdere Velodynen grundig...

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snupi6
    Ellers har jeg ikke prøvd SVS, så det er sagt. Men jeg kan ikke unngå å legge merke til at det er mange merkefantaster på Avforum. Selv om SVS utvilsomt er et utmerket merke, så er en eller annen form for romkorreksjon gull verdt når det gjelder subber. Det er mulig av SVS har modeller som er "bedre" enn Velodyne CHT-12Q i samme prisklasse, men da bør man ha mulighet til romkoreksjon av SVS'en. Har man ikke det, bør man vurdere Velodynen grundig...
    Det er vel en forutsetning å ha prøvd noe, før du stempler folk som merkefantaster..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Det er vel en forutsetning å ha prøvd noe, før du stempler folk som merkefantaster..
    Joda, jeg fikk reaksjonen på mitt utsagn nesten med det samme, og det var forventet. Men i denne tråden gis det uforbeholdne råd om at SVS er bedre, og det i en situasjon da svært få har pøvd den nye serien fra Velodyne. Man skal være forsiktig med å være kategorisk uten kunnskap om produktene man uttaler seg om.

I mitt svar har jeg full åpning for at SVS er en god subb, kanskje også bedre enn Velodynen - så jeg er ikke kategorisk! Men jeg tillater meg å peke på fordelen med romkorreksjon.

Ellers har jeg vel strengt tatt ikke stemplet noen.......

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snupi6
    Joda, jeg fikk reaksjonen på mitt utsagn nesten med det samme, og det var forventet. Men i denne tråden gis det uforbeholdne råd om at SVS er bedre, og det i en situasjon da svært få har pøvd den nye serien fra Velodyne. Man skal være forsiktig med å være kategorisk uten kunnskap om produktene man uttaler seg om.

I mitt svar har jeg full åpning for at SVS er en god subb, kanskje også bedre enn Velodynen - så jeg er ikke kategorisk! Men jeg tillater meg å peke på fordelen med romkorreksjon.

Ellers har jeg vel strengt tatt ikke stemplet noen.......
    SVS er som den hellige gral her inne, så trå varsomt.

Selv valgte jeg Velodyne, men kjenner ikke til produktene som tråden handler om. PEQ skal derimot ikke undervurderes når det kommer til subwoofere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter må definere hva som er viktig for han, hvilke egenskaper han er ute etter.

SVS er kongen på dyypbassen, dvs bass ned mot og under 20 hz, men mangler snert og trøkk lengre oppe i mellombass registeret. Jeg har erfaring fra SVS PB12/2 og nå to stk PC 13 Ultra.

Andre suber som f.eks Velodyne er kjent for å spille bedre til musikk fordi de har mer av trøkket og snerten oppover i frekvens. XTZ og sikkert andre merker er også kjent for dette. Ja, jeg vet at disse også spiller dypt, men ikke med den jordskjelvfølelsen SVS skaper.

Muligheten for å redusere noen frekvenser med EQ er i svært mange rom gull verdt. På SVS må en opp i PC eller PB Ultra for å få muligheten til å dra ned en valgfri frekvens. Velodyne har flere muligheter. Noen hjemmekino receivere har også mulighet for EQ i sub-bass området, feks Yamaha (kjenner ikke til de andre).

Samlet sett bør trådstarter etter min mening vurdere hvor mye tid som skal brukes på musikk kontra film, se om receiveren har mulighet for manuell EQ i bassen og vurdere hvilken type bass han ønsker. Disse faktorene hadde avgjort valget hvis jeg skulle kjøpt.

Mvh
    Ivan

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en super tråd for meg som skal handle sub.
    Jeg er på jakt etter en sub som spiller musikk slik at jeg kjenner bassen i brystkassen. Og at den går dypt nok på film. Budsjett ca. 4000-7000.

Nå har jeg akkurat fått meg yamaha 861 og der står det at YPAO skal kunne justere 7 forskjellige frekvenser på hver kanal. Frekvensene kan vist bare justeres fra 32hz og oppover. Er dette nok til og kjøpe en SVS og fremdeles klare meg uten noen form for korrigering av lyd?

Jeg har hatt nok med og lese om forskjellige enheter siste månedene, og jeg har ikke lyst til og bringe forskjellig måleutstyr inn i min lille kino (3,5X2). Jeg vil heller bruke penger på sub, enn måleutstyr...

Please kom med anbefalinger og litt meninger i tillegg:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom på et annet spm:roll:

Når man har to subber i et rom, vil dette gi en mer lineær frekvensgang?
    Da kunne jeg jo ha kjøpt meg to subber i stedet for en sub + måleutstyr.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har tidligere hatt erfaring med Velodyne CHT15 og var kjempefornøyd med denne, spilte flott og god bass, og ikke altfor dyr var den heller!

når jeg skulle ha ny subwoofer var jeg også litt usikker på dette med SVS - var ingen plass jeg kunne prøve før jeg handlet, men jeg tok likevel sjansen og handlet SVS ettersom det er 45 dagers retur på disse!

sikkert og si at denne retur retten aldri ble brukt - for SVS spiller like godt som velo til musikk - men den utklasser den på film! nå skal det sies at PC13 ultra koster et par tusen mer enn CHT15 gjorde i sin tid, men altfor stor pris forskjell var det ikke.. ikke så store som det var i ren ytelse!

jeg har også drevet mye å sammenlignet mellom min PC13ultra og Velo sin DD15 og 18, og må innrømme at SVS spiller minst like godt som denne til film, og det til halv pris! romkorreksjon for min del hadde vært eneste elementent, men litt grunnleggende kalibrering så blir det som regel et greit resultat.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •