Subbwoofer: Velodyne vs. Svs - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 95
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    men nevnte Radioshack. måler den bare db ?
    eller har den flere fete features ? ;-)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    men nevnte Radioshack. måler den bare db ?
    eller har den flere fete features ? ;-)
    Kun lydtrykk/db.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei amunds: Du skal aldri si aldri! :-D

Selv trodde jeg aldri at jeg kom til å bruke mer enn 10K på sub, men nå har jeg bestilt svs PB13-ultra. Det er 1.5 ganger mer enn jeg aldri trodde jeg kom til å bruke, dessuten har jeg aldri hørt svs!!!! Kun lest omtale her på forumet så jeg satser på at den er bra!

Er det noen som har noe info om den nye romkorrigeringsenheten som svs kommer med snart? Hvilke muligheter har man med den kontra velodyne sin eksterne enhet f.eks?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringte til soundgarden i dag for og høre litt om Velodyne. Selgeren sa at han hadde hatt det "mellomste-SVS-tårnet" og at det var mye buldring, men ikke så presis bass. Den var kun dugende på kino, mente han. Nå hadde han Velodyne.
    Men han sa også at kalibreringen ikke trengte å ha så mye og si, utenom når du hadde et vanskelig rom.

Tror jeg snart må kjøpe no, ellers får jeg ikke ro...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Men jeg vil ei anbefale en, snarere to...

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringte til soundgarden i dag for og høre litt om Velodyne. Selgeren sa at han hadde hatt det "mellomste-SVS-tårnet" og at det var mye buldring, men ikke så presis bass. Den var kun dugende på kino, mente han. Nå hadde han Velodyne.
    Men han sa også at kalibreringen ikke trengte å ha så mye og si, utenom når du hadde et vanskelig rom.

jeg var selv innomnår jeg skulle ha ny sub - og fikk samme svar. svs var kjempe svær og vulgær, og bare buldret.. mens velodyne var presis, rask, dyp og hard bass..

jeg bedde om demo på dd15 og dd18, og var kjempe fornøyd.

hadde tenkt å gå for en av disse, men fikk vite av med svs kunne jeg returnere dette innen 45 dager om jeg ikke var fornøyd - og siden jeg ikke fikk teste før handel - gjorde jeg nettopp dette..

SVS ble stående - og ingen velodyne ble innkjøpt! svs rett og slett spiller fult på høyde med velodyne men til halve prisen - og til film så var det ikke tvil engang - svs gikk mye dypere!

sier ikke at velodyne er noe dårli valg - men du må betale MYE mer for å få samme ytelse

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    c-v, hvor har du satt din deling m.h.t. bassen? Når man har brukbare fronthøytalere som spiller ok musikk, holder det da med en sub som tar seg av den laveste HZèn?

Skulle vel også være sånn at man hører mindre og mindre hvor bassen kommer fra jo lavere den er? Og da er det kanskje ikke så dumt og la subben ta seg av ting lavest mulig, dersom frontene holder mål?
    Eller tror du som goldeneagle, at man burde hatt to subber som man lot spille opp til 150hz og gjerne lenger?

Hva er egentlig definisjonen på et bass-signal? Fra 300hz og ned? Eller 200, 100?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    SVS ble stående - og ingen velodyne ble innkjøpt! svs rett og slett spiller fult på høyde med velodyne men til halve prisen - og til film så var det ikke tvil engang - svs gikk mye dypere!
    SVS går ikke *så* mye dypere, men som en pustende konstruksjon spiller de naturligvis enda høyere helt i bunn.

Skal en sammenligne subwoofere, må en også gjøre det under samme forhold og under samme forutsetninger.

sier ikke at velodyne er noe dårli valg - men du må betale MYE mer for å få samme ytelse
    Du betaler mye mer for å få stort lydtrykk ut av en trykkammer-konstruksjon, store klasse D forsterkere, fjernkontroll, servo og en digital PEQ/romkorreksjon. Slikt koster gjerne litt mer enn MDF og bassrefleksrør i plast.

Når en kommer litt oppover i frekvens, syntes jeg Velodyne (og mange andre) spiller i en helt annen klasse enn SVS, som vel egentlig er designet med formål å flytte enorme mengder luft under 30hz.

Men til film (som de fleste her inne bruker de til), er SVS-kassene derimot geniale og gir enorm valuta for pengene - ingen tvil. Få/ingen løsninger (i allefall ikke her til lands) som flytter så mye luft ift. pris. Jeg var derimot ute etter en sub som kunne sømløst integreres med mine høyttalere, spille bra til både film, musikk og ikke minst konserter. Da var valget enkelt.....men dyrt.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols

SVS er kongen på dyypbassen, dvs bass ned mot og under 20 hz, men mangler snert og trøkk lengre oppe i mellombass registeret.
    Ikon suben vs en SVS da?

Vurderer å bytte Ikonen. Masse snert men mangler den dypeste bassen.

Hvordan blir det med SVS da? Mister jeg snerten og får dypbassen eller kan jeg få begge disse delene med en SVS? Håper jo det

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Ikon suben vs en SVS da?

Vurderer å bytte Ikonen. Masse snert men mangler den dypeste bassen.

Hvordan blir det med SVS da? Mister jeg snerten og får dypbassen eller kan jeg få begge disse delene med en SVS? Håper jo det

Hørte 6* ikon på hifimessen i trondheim med Flageborg kalibrering.
    For en som er vant med svs var det skuffende lite de hadde og komme med under ca 20-25hz :-/
    Med de virket ok på musikk, raske nok til og brukes med swans 2.2f.

Det kommer ann på hvor godt du får kalibrert svs om hvordan resultatet blir.
    Men svs har tatt grep om dette på de siste plus modellene med bedre ytelse i øvre frekvenser (sett på data og frek.resons)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg var derimot ute etter en sub som kunne sømløst integreres med mine høyttalere, spille bra til både film, musikk og ikke minst konserter. Da var valget enkelt.....men dyrt.
    Og det er akkurat her jeg tror jeg bestemte meg for Velodyne... Riktignok hvis du mener den nye 12Q har litt av samme egenskapene... Dvs litt bedre på musikk og da spesielt konserter (da jeg foretrekker at frontene tar seg av vanlig stereo alene.)

Ved konsertavspilling - kjører du samme delefrekvens som ved film ?

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hørte 6* ikon på hifimessen i trondheim med Flageborg kalibrering.
    For en som er vant med svs var det skuffende lite de hadde og komme med under ca 20-25hz :-/
    Med de virket ok på musikk, raske nok til og brukes med swans 2.2f.

Det kommer ann på hvor godt du får kalibrert svs om hvordan resultatet blir.
    Men svs har tatt grep om dette på de siste plus modellene med bedre ytelse i øvre frekvenser (sett på data og frek.resons)
    Okay. Har sett på PC-12 fra SVS.

Håper denne puncher godt i midtbassen, vet du noe om det?

Den er vel helt ny, er den ikke?

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal ikke jeg si at jeg har hørt DD18, men jeg har en pc13-ultra. Jeg vil påstå at "raskere sub" har jeg aldri hørt.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Okay. Har sett på PC-12 fra SVS.

Håper denne puncher godt i midtbassen, vet du noe om det?

Den er vel helt ny, er den ikke?

Har ikke sett noen test av de nye plus modellene har 12.4 element.
    Det er da de som har kjøpt den som burde skrive noen ord.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man skal integrere subben, skal være sømløst. Når frontene slipper bassen skal subben ta over.( Rett til nå? )
    Hva har da størrelesen på elementet og si. Jeg tenker på hvordan f.eks Pb10 vil høres ut i forhold til PB12, når man spiller på samme HZ. Altså om begge subbene spiller på eks. 25HZ, hva er forskjellen på lyden?

Jeg har som sagt 8" basselementer i mine fronter. Vil en 10" passe bedre enn en 15" med tanke på lydbildet? Eller spiller det ingen eller liten rolle hvor stor subben sitt element er i forhold til de andre høytalerene?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg var selv innomnår jeg skulle ha ny sub - og fikk samme svar. svs var kjempe svær og vulgær, og bare buldret.. mens velodyne var presis, rask, dyp og hard bass..

jeg bedde om demo på dd15 og dd18, og var kjempe fornøyd.

hadde tenkt å gå for en av disse, men fikk vite av med svs kunne jeg returnere dette innen 45 dager om jeg ikke var fornøyd - og siden jeg ikke fikk teste før handel - gjorde jeg nettopp dette..

du sier at svs spillte fullt på høyde med velodyne, og til halve prisen??? dette bekrefter bare det jeg har sagt tidligere, nemlig at det kommer helt ann på hva som er hoved bruksområdet til subben, og ikke minst, nemlig hvilken type bass DU PRIORITERER!!!!!! jeg er fullstendig enig med han soundgarden fyren, nemlig at svs er bulder og bråk, masse trykk under 20hz, men svs spiller ikke så bra opp mot 80-100hz. som sagt, er du glad i dypbass, og skal kun bruke subben til film, er det ikke tvil om at svs er det beste valget. men prioriterer du musikk, fast, rask og presis bass, litt mer av brystkass trøkket, litt mer enn kun dypbass, så er ihvertfall min velodyne langt overlegen svs, jeg ville også hatt velodyne om denne kun skulle brukes til film...

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det har mye å si på rommet også hvordan SVS vs Velodyne funker. Jeg har hørt begge deler (DD18 og PB13Ultra) i samme rom, og jeg kjenner meg ikke igjen med de som sier at Velodyne er mye kjappere enn SVS'en. Forskjellen jeg merket var at DD18 hadde bittelitt mer pudder opp mot 80Hz, mens den ble totalt voldtatt under 20Hz.

Tror det har mye med smaken og gjør også. Er ikke alle som liker det samme. Hadde det vært tilfellet hadde det jo bare blitt solgt en type høytalere, og en type subwoofer.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Forskjellen jeg merket var at DD18 hadde bittelitt mer pudder opp mot 80Hz, mens den ble totalt voldtatt under 20Hz.
    Jeg syntes derimot SVS har mer pudder under 30hz, mens den blir voldtatt over 30hz av Velodyne DD. Så jeg antar at det er som du sier - smak og behag. Jeg har dog notert meg at veldig mange som bruker SVS i kombinasjon med et system som også skal yte bra på musikk, kun har de påslått når de ser film. På forum mer rettet mot 2-kanaler, er ikke SVS en gang et diskusjonstema.

Personlig foretrekker jeg trykkammer konstruksjoner, selv om det finnes vellykkede pustende subwoofere på markedet (blant annet Sub-Utopia). Og jeg er ikke noe tvil om at klasse D forsterkere generelt fungerer bedre som forsterkere når det kommer til bass. Men det er naturligvis billigere å bruke A/B forsterkere.

Men nå skal også SVS prøve seg på litt større trykkammer-løsninger, så det blir spennende å se hvor det ender. Hvis de fortsetter å tune etter best mulig respons under 30hz, vil jeg anta at det er flere andre produsenter som ikke trenger å legge ned bedriften med det første.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg syntes derimot SVS har mer pudder under 30hz, mens den blir voldtatt over 30hz av Velodyne DD. Så jeg antar at det er som du sier - smak og behag.
    Ikke sant. Som med alt annet av HiFi, så kommer det an på øret som hører
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    c-v, hvor har du satt din deling m.h.t. bassen? Når man har brukbare fronthøytalere som spiller ok musikk, holder det da med en sub som tar seg av den laveste HZèn?

Skulle vel også være sånn at man hører mindre og mindre hvor bassen kommer fra jo lavere den er? Og da er det kanskje ikke så dumt og la subben ta seg av ting lavest mulig, dersom frontene holder mål?
    Eller tror du som goldeneagle, at man burde hatt to subber som man lot spille opp til 150hz og gjerne lenger?

Hva er egentlig definisjonen på et bass-signal? Fra 300hz og ned? Eller 200, 100?
    må bare pressisere at det jeg nevnte om å dele høyere er noe jeg er ganske sikker på at vil fungere mye bedre hos meg i mitt rom og med mitt utstyr. jeg har tross alt blant annet stativ høytaler som egentlig ikke er beregnet på bass og dypbass, så da sier det seg litt selv at en mye dyrere sub spiller nemlig bass og dyp bass, mye bedre enn det høytalerene mine kan få til.
    jeg har litt lite og vanskelig rom med tanke på bassen, så med blant annet EQen på subben min fungerer den veldig bra hos meg. men har du store fronter og subber som er mer på nivå med lydkvaliten til frontene, men du kun ønsker å kunne gå lavere i frekvens med subben din, så trenger absolutt ikke det å ha 2 subber og dele mye høyere være et bedre valg for deg. jeg bruker tross alt min tda2200 kun som effektforsterker, og vil etterhvert når jeg får 2subber bruke den til å dele lyden til subbene i stereo... har du kun surround reciver med 1 subb utgang, er det vanskelig å få til stereo signal til subbene.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •