Subbwoofer: Velodyne vs. Svs - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 95
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HI-FInepse
    Tror du kan vente til PC12 kommer, tror det er smartest. Jeg har hørt både XTZ og SVS (har SVS PB10 NSD selv), det er vel SVS som scorer best på film.
    Ja det blir vel PC12, og det er også film jeg bruker kinoen mest til.

Når det gjelder bi-amping av min yam-v861(egentligDSP-AX861SE fra UK), så ble det mer detaljert lyd slik at jeg hørte vokal bedre. Så viste det seg faktisk at jeg ikke hadde skrudd bi-amp til on i den "hemmelige" advanced-menu. Dermed ble det jo ekstra spennende. For jeg syntes lyden var bedre først og etter og ha stilt inn adv.-menu, så synes jeg nå at det er bedre trøkk i anlegget.

Har lest litt om bi-amp og har hørt at det ikke virker, virker , virker ikke...
    Det virker likevel litt logisk for meg at jeg fikk penere lyd. Siden jeg hadde fikset ledninger og fått splittet signalet slik at en ledn. sente bassen fram til sitt respektive element og den andre sente diskant/mellomtone.
    Og i andre omgang når jeg gav beskjed til recieveren om at den måtte bi-ampe så fikk jeg litt mer kraft og kunne spille litt høyere, litt finere.

Og så fins det vel en teori til ; Placebo...:-D
    Jeg vet :neutral: hva jeg tror jeg har hørt

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja der va SVS PB12-NSD komt i hus woohoo, føle meg som ein liten snørr unge igjen, og første inntrykket va rett å slett "wow, ka har jeg gjort?" på ein very nice måte liksom

Glede meg sinnsjukt t å snurre noen filmer i kveld

Newcomer HI-FInepse sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Nordmøre
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ble rersultatet, fikk du sett noen filmer i går? Regner med at den sparker ganske godt ifra, går vel dypt også;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFiSmurfen
    Ja der va SVS PB12-NSD komt i hus woohoo, føle meg som ein liten snørr unge igjen, og første inntrykket va rett å slett "wow, ka har jeg gjort?" på ein very nice måte liksom

Glede meg sinnsjukt t å snurre noen filmer i kveld

Må bare si at jeg er misunelig, både på subben din og at du har stor nok kino til og ha plass til den:?

Nå må jeg være en snørrunge som må glede meg til jul

Og viss ikke PC-12 kommer i slutten av Mars så blir jammen meg julen forsinket

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke fått testet den ut skikklig enda, menne hadde ein liten demo på den, og bare ved at subben va så å si på det lågeste på styrke så kjente jeg kvalitet bass

Ska fyre opp smallville i kveld så da ska jeg og fruen kose oss

fekk tak i kvalitets kabel i samme slengen og, Eagle MC 100 Y-Subwoofer
    ska det vær så ska det vær :P bare synd at Nordost sine kabler e så dyre

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når det gjelder valg av subb så er det mange ting som spiller inn... kan si først at jeg har heller lite erfaring med SVS. har faktisk kun hørt 2xSVS PC ULTRA hos ivaols som flageborg har kalibrert, så instillinger og integrering der var ihvertfall på topp... før jeg hadde hørt dem, så hadde jeg gjort meg opp den meningen ut fra alt jeg har lest om dem, at de er svært gode på film, men mindre gode på musikk. når vi testet div filmklipp, så kan jeg godt si at jeg ikke har vanskelig for å forstå hvorfor så mange liker disse subben svært godt.. skikkelig dypbass, som virkelig greide å lage skikkelig jordskjelv til tider, var heller særdeles artig å høre på ikke er prisen på dem så gal heller. så for dem som kun liker dypbass, har plass til noen svære monstere av noen subber, og kun bruker dem til film, så er det overhode ikke tvil for min del, om at svs subbene er svært mye bedre en velodyne sine subber.
    når det kommer til musikk derimot, så når ikke svs sine subber velodyne DD opp til knærene en gang. for det første så pga rom korrigering og dette her som velodyne har, er disse subbene svært enkle å integrere skikkelig med frontene. har først plassert subben så godt jeg kan i forhold til sweet spot og har deretter justert EQ så bassen fra 17-80hz går fra ca 0 til -2 DB. så de som tror at det kun er svs som kan dypbass må tro om igjen. du kan fint få velodyne til å spille ned i 14hz -6db. den kontante gjengivelsen av bassen er også mye bedre i velodyne kontra svs. spesielt om du har 2stk velodyne og kan dele på rundt 120hz eller høyere så får du i tillegg til den greie jordskjelv følelsen,(som du faktisk ikke trenger svs sub for å få, bare litt mindre med velodyne), mye lettere det trykket i brystkassen på bass trommen til feks. Eric clapton. en annen, men litt viktig ting er at subbene til velodyne er mye mindre, og mye finere å se på, noe som veier tungt, spesielt om den skal stå i en stue, men en annen ting er selvsagt prisen, som er mye dyrere for velodyne, men finner du dem brukt er ikke prisen på dem så gal. betalte selv 15k for min velodyne DD12, noe som ikke er så mye over det de dyreste SVSene koster nye spesielt for de som hører på musikk, MEN også for de som ser mest film, tror jeg faktisk at for mange så ville velodyne fungert bedre også til film. som meg etter å ha hørt begge deler, ikke ville byttet til svs selv om jeg kun skulle brukt subben til film, fordi jeg prioriterer litt anderledes enn kun bass under 20hz som rister huset til pinneved

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt med litt motforestillinger og "ny" informasjon!
    Selv er jeg vel blitt glad i SVS bare om og lese om den:-D

Jeg har hørt PB-10 og hadde vært fornøyd med den, om det ikke var så mye skryt om de andre til SVS.
    Men jeg synes jo ikke det er en fair sammenligning og trekke frem en sub, som på bruktmarkedet koster mer, enn den mest lukseriøse til SVS. Men ok har man penger og kun vil ha det beste, er det jo fint for de som kan ta det valget!

Goldeneagle sier; "...spesielt om du har 2stk velodyne og kan dele på rundt 120hz eller høyere..." -Ja det hadde vært kjekt med to stykker...

Men som nybegynner i HIFI så lurer jeg på hvorfor dele på 120hz elller høyere?
    Er ikke dette og dele høyt? Er det fordi de andre høytalerene er så små?
    Da burde man vel kjøpe sub. før man kjøpte resten av høytalerene?

Jeg for min del har store fronter med 8" basselement.Om jeg hadde en DD12, vill jeg da hatt brukt for 8" mine?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grunnen til at man normalt ikke deler høyere enn ca 80hz er fordi man kan da fort kan høre at lyden fra subben faktisk kommer fra subben bass under 80hz er lyd som fyller rommet og det går ikke ann å høre hvor den kommer fra... hvis du derimot har 2subber og kjører dem i normal stereo, kan du glatt dele dem opp mot 200hz som er et system som faktisk lyngdorf bruker på sitt høytaler system med stort hell. subber er jo kun laget for å lage bass, og dermed spiller dem som regel bass mye bedre enn vanlige høytalere som regel greit opp i mot 150 til 200hz, og som nevnt så er det ikke problem å dele så høyt når du har 2 subber i stereo modus og du spør om det er noe poeng i å ha 2 8" hvis du kjøper DD12?? selvsagt er det det, fordi som nevnt med 1 sub kan du ikke dele høyere enn 80hz, kansje maks 100hz fordi du da begynner å høre plasseringen på subben, og det typiske trykket du kjenner i brystkassen kommer fra ca 90-100hz og opp til 140-150hz. nå har jo jeg 805S som er relativt små, men de er jo kjent for å være svært gode i bassen, men de kan jo selvsagt ikke konkurere med DD12

selvsagt er det ikke helt fair som du sier heller å sammenligne disse 2 pga prisen, men tar du deg tid, så trur jeg ikke modellene under DD serien til velodyne er så gale heller, med tanke på instillinger og få dem integrert sammen med frontene. de spiller også fletta av svs når det gjelder musikk etter det jeg hørte når jeg fikk demo på dem på sound garden. de koster jo også bare litt mer nye, enn topp modellene til svs

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle

.....de spiller også fletta av svs når det gjelder musikk etter det jeg hørte når jeg fikk demo på dem på sound garden.
    Ble litt nysgjerrig nå......

Hvilken sound garden butikk fikk du en slik demo i ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    goldeneagle: endelig en som faktisk kom tilbake til topic... :-)
    det blir vel kanskje feil å spørre deg, da du sa du hadde begrenset erfaring med svs.. men de nye sub'ene til Velodyne har jo også romkorrigering. hvis jeg skulle kjøpt meg sub i den prisklassen - og generelt har INGEN erfaring med å kalibrere sub, så er det noe som sier meg at de nye Velodynene hadde vært lettere å fått til enn konkurrentene SVS 10" og 12" samt XTZ 12"..?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    goldeneagle. Det er rimelig urettferdig å sammenligne bruktprisen på Velodyne opp i mot nyprisen på SVS...

Siden du var her har jeg jobbet en del med kalibreringen og fått redusert dippen i 70-80hz området med flere db, og redusert peaken i 50 hz området. Lydmessig mindre groms og mere trøkk høyere opp i registeret. Jeg tviler likevel ikke på at Velodyne har mer smekk og trøkk høyere opp i frekvens bare så det er sagt!

Her gjelder det å stikke fingeren i jorda og se på hva trådstarter vil, og prisen på produktene. At f.eks DD18 er bedre enn SVS PC-Ultra skulle bare mangle, den koster 35 000 pr stk! Det er 70 000 for to stk... Når du da får to PC Ultra for 26 000 er det snakk om to forskjellige verdener prismessig.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Goldeneagle; du skal ha takk for "HZ-opplæringen". Videre så lurer jeg på om du kan huske vilke velodyner du hørte på soundgarden?
    Jeg må jo vente en mnd. på det lille SVS-tårnet istedet kunne jeg gått for Velodyne CHT-12Q. Men jeg ser også dette er betillingsvare så ventetid blir det uansett. Har du hørt SVS PB-10? To av disse blir kanskje bra til musikk og film?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    goldeneagle: endelig en som faktisk kom tilbake til topic... :-)
    det blir vel kanskje feil å spørre deg, da du sa du hadde begrenset erfaring med svs.. men de nye sub'ene til Velodyne har jo også romkorrigering. hvis jeg skulle kjøpt meg sub i den prisklassen - og generelt har INGEN erfaring med å kalibrere sub, så er det noe som sier meg at de nye Velodynene hadde vært lettere å fått til enn konkurrentene SVS 10" og 12" samt XTZ 12"..?
    trur nok du også her kommer langt med feks. Velodyne CHT-15Q som faktisk ikke koster mer enn 10k på soundgarden. til flageborg: er ganske sikker på at det var CHT-15Q jeg hørte, og det var på soundgarden i kristiansand, i det store demo rommet de har der.

til ivaols: selvsagt er jeg klar over prisforskjellen og den bakdelen trudde jeg at jeg fikk klart nok frem, men tydligvis ikke nå tok jeg mest frem DD serien som jeg selv har, og som klart er bedre en CHT serien, noe som også bare skulle mangle så mye dyrere de er, men jeg vil ikke ha det nest beste, så gikk for DD serien, men trur mange blir like fornøyd med CHT serien som har mange av de samme finessene, og koster mye mindre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    trur nok du også her kommer langt med feks. Velodyne CHT-15Q som faktisk ikke koster mer enn 10k på soundgarden.
    tenkte mer på CHT-12Q... ;-)
    10k kommer jeg aldri (håper jeg) til å bruke på sub... ;-)

så derfor er jeg så interessert i denne tråden..
    de aktuelle for meg (kan godt hende det bør være fler) er da:

Velodyne CHT-12Q til 6500.
    XTZ 99 W12 til 3990.
    SVS PB10-NSD til 4990.
    SVS PB12-NSD til 6290.

Og selvom de fleste sikkert ville valgt SVS uten å blunke - så er det her litt snakk om hva en totalt sub-amatør vil få et best mulig resultat med...
    Og siden min surround-prossessor ikke har romkorreksjon, ville jeg tro Velodyne kanskje ville være det letteste for meg å få til skikkelig. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amunds: Du skal ikke se bort i fra at du vil få best resultat med Velodyne hvis denne stort sett klarer å kalibrere seg selv, spseielt hvis dette er noe du ikke vil bruke noe tid og penger på. Mulig det har vært nevnt tidligere, men har du ikke mulighet til å få hørt noen av kandidatene?

Goldeneagle: da er vi enige! Venter på en invitasjon for å høre DD12 og B&W...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XTZ 99 W12 til 3990.
    SVS PB10-NSD til 4990.
    SVS PB12-NSD til 6290.

Og selvom de fleste sikkert ville valgt SVS uten å blunke - så er det her litt snakk om hva en totalt sub-amatør vil få et best mulig resultat med...
    Og siden min surround-prossessor ikke har romkorreksjon, ville jeg tro Velodyne kanskje ville være det letteste for meg å få til skikkelig. :-)
    hehe 12 tommeren fungerer nok også veldig bra men i den prisklassen bør du også teste ut dali ikon sub, som jeg har hatt selv og var veldig godt fornøyd med

til ivaols: er på sjøen nå, og kommer ikke hjem før om 1mnd ca send meg en PM da, så får vi helt sikkert til noe...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XTZ 99 W12 til 3990.
    SVS PB10-NSD til 4990.
    SVS PB12-NSD til 6290.

Jeg vurderte både Velodyne og SVS og endte opp med SVS SB12 plus. Valgte denne på bakgrunn av meget gode tester, tilbakemeldinger her inne samt at den en meget kompakt. Jeg er en amatør og syntes denne romkorreksjonen til Velodyne var interessant. Men jeg bestilte SVS samt en Radio Shack fra Lsound. Jeg synes det egentlig var ganske så greit å kalibrere høytalerene inkl sub med Shack. Nå har ikke jeg veldig mye erfaring med sub, men jeg er mildt sagt overveldet av resultatet fra denne suben.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja.. den er det vel eq på ? så da blir det vel litt lettere kanskje.. men av de jeg nevnte over, så er det vel ingen bortsett fra Velodyne med eq ?

Radioshack.. måler den bare db, eller forskjellige frekvenser også ?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tips til de som sliter litt med frekrespons m.m

Ekstern EQ gjør kalibreringen enkel for den som har litt vanskelig rom :-D

Eks har jeg Velodyne SMS-1 som kontrollenhet på subene mine, og den kan benyttes til alle merker subw...
    Eneste og utsette på den er at den forsinker signalet litt, og at subsonic filtret ikke kan settes lavere en 15hz (kan ikke slåes av).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er av den oppfatning at en lydtrykksmåler kan være et fornuftig verktøy å ha for hånden. Det kan brukes til kalibrering av sub og sjekke nivå på surround høyttalerene. I tillegg synes jeg det er interessant å sjekke hvor høyt jeg egentlig spiller ved vanlig lyttenivå og hvor høyt det er når jeg drar på.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •