Subbwoofer: Velodyne vs. Svs - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 95
    Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hva med en brutk svs pb12 el 12+2 spiller helt rått,både i stereo åkonge på film

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audioB
    Hva hadde det med saken å gjøre? oO
    Bare at den nye versjonen har romkorreksjon, og at det var et slags spørsmål om det faktisk var den nye versjonen som ble testet. Hvis det var så uforståelig, så beklager jeg på det sterkeste!

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snupi6
    Jeg har en Velodyne CHT-12Q, og det er en absolutt glitrende subb. Den gir etter min mening god nok trykk i hjemmekinoen, men den glitrer når det gjelder musikk. Den har innebygget romkorreksjon, og det tror jeg vil gjøre underverker i mange tilfeller. Plugg inn den medfølgende mikrofonen, og Velodynen stiller EQ. I min stue fungerer i alle fall dette utmerket!

Ellers har jeg ikke prøvd SVS, så det er sagt. Men jeg kan ikke unngå å legge merke til at det er mange merkefantaster på Avforum. Selv om SVS utvilsomt er et utmerket merke, så er en eller annen form for romkorreksjon gull verdt når det gjelder subber. Det er mulig av SVS har modeller som er "bedre" enn Velodyne CHT-12Q i samme prisklasse, men da bør man ha mulighet til romkoreksjon av SVS'en. Har man ikke det, bør man vurdere Velodynen grundig...
    Jeg hadde denne svs pb12+ med 2 stk elementer og hos meg så prøvde vi og flytte den rundt i stuen samt justere div men fikk den ikke til og spille bra hos meg,har testet en velodyne 15" et eller annet med rom korreksjon og den spilte med en myyye strammere bass enn svs og var helt rå på musikk men tror den kostet rundt 20 lapper.
    ar nå 2 stk xtz12 og de spiller mye bedre hos meg en den svs`en
    Jeg orker ikke betale folk eller gå på kurs for og intergrere en subwoofer så da synes jeg det finnes lettere subber

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Har nå 2 stk xtz12 og de spiller mye bedre hos meg en den svs`en. Jeg orker ikke betale folk eller gå på kurs for og intergrere en subwoofer så da synes jeg det finnes lettere subber
    Husk at det er mye rommet ditt som får subwoofere til å spille bra eller ikke.
    Det som funker bra hos deg er ikke nødvendigvis best hos andre.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS PB12/+2 er en vanskelig sub å få til å spille bra og har også gått ut av produksjon. PC Ultra er MYE lettere. Som skrevet tidligere har jeg erfaring med begge.

Respons til de som ikke ønsker å kalibrere med måleutstyr:

Å sette opp en sub eller to uten måleutstyr fører til at en antagelig ikke får utnyttet subens potensiale. Sub, som høyttalere, spiller helt forferdelig med f.eks en kraftig peak i 50 hz området. Høres tøfft ut en stund, men en går fort lei av brumming og en tones bass. Suber har en tendens til å ha en kraftig peak eller to...

Kalibreringsutstyr er IKKE dyrt, koster ca 500 kroner for en Radioshack. Ser derfor ikke poenget med å bruke det svært dårlige måleustyret vi hører med for å bestemme nøyaktig hvor en peak er og hvor mye den skal ned. Ørene skal brukes for å evaluere resultatet! REW er et gratis program (må bli medlem for å laste ned, men som sagt gratis) og kan lastes ned her:

Room EQ Wizard (REW) Information Index - |Links|Guides|Articles|Stickies| (PLEASE READ) - Home Theater Systems - Electronics and Forum - HomeTheaterShack

Finnes også andre typer måleustyr som ikke er dyrt, og minst like bra.

Heldigvis er det flere og flere som oppdager hvor nyttig slike verktøy er. Hjemmekino verdenen går fremover

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ivaols, ditt innlegg skal legges på minnet. Men, jeg ser at du har YAMAHA RX-V1800. Vil du ikke kunne bruke YPAO til og justere frekvensene med?
    Duger ikke YPAO til dette?:-? :cry:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YPAO er den automatiske romkorreksjonen til Yamaha. I tillegg har Yamaha manuell EQ (kalt PEQ) med mulighet for å redusere peaker i frekvensresponsen. Hjemme hos meg får jeg ikke noe særlig bra resultat med YPAO, ei heller uten noen form for EQ, det er først når jeg nylig tok i bruk PEQ at lyden sitter som den skal også til stereo.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    YPAO er den automatiske romkorreksjonen til Yamaha. I tillegg har Yamaha manuell EQ (kalt PEQ) med mulighet for å redusere peaker i frekvensresponsen. Hjemme hos meg får jeg ikke noe særlig bra resultat med YPAO, ei heller uten noen form for EQ, det er først når jeg nylig tok i bruk PEQ at lyden sitter som den skal også til stereo.
    Har nettopp sett på hjemmekino-siden din og fikk litt bakoversveis. Du MÅ jo være en man som har god greie på på kino oppsett.

Jeg har fått meg en yamaha 861 og koser meg med manualen....
    Når du sier at Yam. i tillegg har manuell EQ/PEQ med mulighet for å redusere peaker i frekvensresponsen, så håper jeg YPAOèn også gjør dette automatisk?

Siden du har Yamaha og peiling, så har jeg noen tilleggs-spm.:-D :twisted:
    Jeg har fem høytalere av samme merke.
    (USblaster; http://usblaster.com/bestanden/handl...n/arfp1449.pdf)

Og jeg kommer helt sikkert til og kjøpe det minste SVStårnet som kommer i slutten av mars. Når man skal sette opp parametric equalizer; les:, bør man da bruke NATURAL, FLAT eller FRONT. Er det noen av disse som er best egnet til og integrere PC12-NSD i kinoen min? Eller må man bare prøve seg fram...

Og tror du det har hensikt og kjøpe to høytalere til slik at jeg får 7.1-lyd?
    Eller kan jeg heller bi-ampe og glede meg over litt bedre lyd i stereo?
    Jeg hadde egentlig sett for meg bi-amping, og at et par ekstra høytalere hang sammen med innkjøp av en stereo-forsterker. Men nå har jeg jo kommet på det at kjøp av en god subwoofer som tar seg av alt under f.eks. 80 HZ vil gi mer trøkk/støm/energi til de andre høytalerene.
    Kanskje jeg bør kose meg med små oppjusteringer av annlegget så jeg får flere oppturer for pengene?

Forventer ikke at noen skal svare på alle spm. men ett hadde vært fint.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke alltid god peiling henger sammen med hva en har av ustyr he he

YPAO korrigerer frekvensresponsen, men den klarer ikke etter min erfaring å korrigere nøyaktig nok. Ser mange (de fleste?) som har store peaker fremdeles har disse etter at den automatiske romkorreksjonen har gjort sitt. Regner med det er en av grunnene til at en på de siste Yamaha receiverene kan gå inn i etterkant og korrigere manuelt på det resultatet YPAO har kommet frem til.

Hvilken av Natural, Front eller Flat du bør bruke må du nesten finne ut av selv. Ta en kalibrering med alle tre, lagre de på hver sin hurtigtast (se i manualen) og svitsj mellom dem til du finner ut hvilken du foretrekker.

Hensikten med 7.1 er jo å få enda bedre surround følelse. Om du går for dette, eller heller bi amper frontene, må du også finne ut av selv. Synes du det er forskjell når du bi amper frontene? Er du fornøyd med surround følelsen?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken av Natural, Front eller Flat du bør bruke må du nesten finne ut av selv. Ta en kalibrering med alle tre, lagre de på hver sin hurtigtast (se i manualen) og svitsj mellom dem til du finner ut hvilken du foretrekker.
    :-D En glimrende løsning.:-D

Når det gjelder biampingen så får jeg prøve det først, og er det noe og hente så kommer jeg til og bruke den en god stund. Har forstått det slik at det er særdeles få innspillinger med 7.1 lyd, og at det meste er 5.1.

HD-LYD-spm : Kan man kalle stereo-lyd for HD-lyd bare den er av god nok kvalitet? Eller er det bare 8-kanalers-lyd som kommer i denne kategorien?
    Eller er HD-lyd bare et flytende begrep som ikke har noen form for standard?

Jeg var nemlig hos en kompis, som hadde en blu-ray spiller, som kun klarte LPCM i 5.1. Han hadde super lyd, men ville denne blitt enda bedre om han hadde en spiller som gav 8-kanalers-lyd (24bit-196hz?)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kikket jeg på svsound og l-sound og ser at det kommer også en nytt tårn som heter PC-12 Pluss.

Litt info

Den nye, mellomstore PC12-Plus... har nye tunings muligheter, eksklusive og effektive porter, parametrisk EQ som standard...

Men videre så står det : 1 bånds parametrisk equalizer (PEQ)
    Trenger den bare 1 bånds PEQ?
    Tror du at man kan stole på at den skal klare og stille seg inn selv?

Denne ville ha kostet meg mer enn alle de andre 5 høytalerene mine 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PC12-Pluss ser ut til å ha fått samme EQ muligheter som PC13-Ultra, dvs kun mulighet for å redusere en peak (ett bånds EQ). Om dette er nok vet du ikke før suben er plassert.

SVS kommer ikke med egen målemikrofon så den har ingen mulighet for å stille seg selv inn... Se posten min over angående målemikrofon for en løsning på det problemet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HI-FInepse
    Jepp, PB12 er større og egner seg bedre til hjemmekino enn SB12. SB12 er mindre og mer egnet til musikk...
    Når jeg begynte og lese om SVS så var det SB12-Plus som fristet mest. Denne hadde jo en korrigering for rom størrelse og hadde overkommelig størrelse.
    En annen ting er at jeg har en tendens til og spille høyere musikk enn når jeg ser på kino.
    MEN så var det en som snakket om en u-båt film hvor man ikke kunne høre lyden av motoren, men man kunne kjenne den. Og dette var fordi SVSèn kunne gå så lav i Hz.
    Så er spm mitt til de som har hørt SB12-pluss, duger denne også til film?
    Og hvor god er denne på musikk contra et lite tårn?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel nå har jeg endelig bestilt meg ein subb som jeg synst passet meg utmerket i forholdt t andre jeg har sjekket ut

og valget ble SvS PB12-NSD

Sendte noen mailer til Welcome to L-Sound! og fekk tilbakemelding med noen linker som di har testet ut, og det viser ganske enkelt ka som passer t meg, og for det andre så vil jeg si takk til alle dere som har hjulpet meg med tips og opplysninger =)

her har dere noen av linken jeg mottok som dere kan ha nytte av, og evnt. sammenligne =)

CHT-12R (så og si identisk med Q):
    Velodyne: CHT-12R - AV Talk - AV and Hi-Fi Forums

CHT-15R:
    Velodyne: CHT-12R - AV Talk - AV and Hi-Fi Forums

DD18:
    Velodyne: DD-18 V2.2.0 Software - AV Talk - AV and Hi-Fi Forums

PB12-NSD:
    Svs: Pb12-nsd - AV Talk - AV and Hi-Fi Forums

PS! Du må lage en konto og så logge deg inn for å se målingene. Dette er noe de har innført i det siste

Fekk også denne responsen: Selv PB10-NSD utkonkurrerer CHT-15R under 25-30Hz og det sier mye i det hele om vi sammenligned PB12-NSD som er 50% kraftigere enn PB10-NSD, med CHT-12R. Skal du ha en subwoofer som gir deg DYP, kraftig, lineær, kontrollert og med lavforvrengt bass? Da er PB12-NSD det rette produktet for deg - selv til musikk.

Håper noe av dette kan hjelpe resten av dere der ute som e på evig leit etter Subwoofer :P

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velodyne tviholder på å bruke trykkammer-konstruksjoner, SVS på store pustende løsninger. Sistnevnte vil naturligvis ha en fordel akkurat når det kommer til flytting av luft i de aller laveste frekvensene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke hvorfor folk driver å prater om SVS menigheten hele tiden. Det er vel bevist opp og ned i mente at SVS er meget gode subber, i tillegg til en levelig pris. Har du hørt et oppsett med SVS subber så vet du fort hvorfor folk er så begeistret. Jeg vil kanskje kikket på PB10. Har en slik selv og den funger meget bra til musikk også. Evt 2 stk av disse koster under 10K. HALLELUJA!!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste jeg har hørt av SVS er PB10, for en ukes tid siden. Jeg ble skikkelig imponert! Lyden var kjempefin. Men når jeg vet at dette er det "kjipeste" produktet fra SVS så vil jeg vite mer om de andre løsningene deres!
    Jeg liker ikke bomkjøp, men så liker jeg heller ikke venting...og det er jeg blitt nødt til for jeg hadde opprinnelig en ordre inne på XTZ12 men disse kom jo aldri. Men nå må jeg jo vente alikevel om jeg skal handle det minste tårnet fra SVS.:???: Ikke lett dette

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ser det jo ut til at Surrond/fyndbørsen får sine XTZ12 før Lsound får sine PC12-Pluss. "#€"#€"#€"#€ dette er vanskelig.....jeg har nemlig pianolakk på mine andre 5 høytalere.
    Mitt siste spm i denne saken er : To XTZ12 W til 8600kr m/frakt
    ELLER
    En SVS PC12-Pluss til ca 7000 m/frakt

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, dette blir jo bare ren synsing i og med at ingen har fått testet disse opp mot hverandre.

Jeg tror ikke du blir misfornøyd uansett hvilken av disse alternativene du velger.

For å gi deg litt mer å tenke over så må jeg påpeke at to suber er over dobbelt så gøy som en. Samtidig, tenk hvor gøy det er å kjøpe enda en PC12-Pluss når du får råd... Lykke til

Newcomer HI-FInepse sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Nordmøre
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du kan vente til PC12 kommer, tror det er smartest. Jeg har hørt både XTZ og SVS (har SVS PB10 NSD selv), det er vel SVS som scorer best på film.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •